Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده درست و صحیح از فضای مجازی به یقین مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می‌دهد، اما به شرط اینکه در استفاده و نحوه تبلیغات، اقدامی به تخریب و شایعه پراکنی صورت نگیرد که با رصد انواع شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد، متاسفانه این مسایل کمتر رعایت می شود.

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: امروزه، به دلیل به وجود آمدن ابزارهای دیجیتالی، اکثر انسان‌ها به نوعی با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع جوامع مختلف به خاطر تحولات عظیمی که در این حوزه صورت گرفته، به سمت جامعه اطلاعاتی یا جامعه شبکه‌ای در حال حرکت هستند.

از این رو، با گسترش ابزارهای پیشرفته ارتباطی و جریان انتشار سریع آزاد اطلاعات به نظر می‌رسد، عرصه‌های تازه‌ای رو به زندگی بشر گشوده که علاوه بر اینترنت، شبکه‌های اجتماعی مجازی هم‌چون فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و ... وارد عرصه‌های مختلف زندگی انسان‌ها شده است، که در این میان حوزه انتخابات و سیاست نیز بی‌بهره نمانده است.

سایه روشن انتخابات یازدهم در شبکه‌های مجازی

با این وجود؛ در آستانه انتخابات فعالیت و شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی چشمگیر می‌شود، نظر به اهمیت و نقش مهمی که رسانه‌های اجتماعی در معرفی برنامه‌ها و شعارهای نامزدهای انتخاباتی دارند، به بیان نکته‌هایی در این زمینه می‌پردازیم:

1- نکته اول اینکه امروزه ما در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با فرهنگ و واژه‌ای تحت عنوان شهروند خبرنگار روبه‌رو هستیم که مردم در اکثر مواقع زودتر از رسانه‌های رسمی و اصحاب رسانه اخبار را رصد و منتشر می‌کنند، بنابراین در برخی مواقع شاهد هستیم که جریان‌های سیاسی، کاندیداها و هواداران آنها؛ از طریق همین شهروند خبرنگارها، با شایعه‌پراکنی، انتشاراخبار نادرست و بداخلاقی‌ها در صدد فریب و تامین منافع خویش، هستند، و به عبارت دیگر این فضای رسانه‌ای نوین را به تهدید تبدیل می‌کنند.

2- همانگونه که برخی صاحب‌نظران نیز تاکید و نظر دادند، در نهایت این مردم هستند که سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند و در این ارتباط مردم بدانند از آنجایی که بخش عمده از فضای مجازی، کنترل‌ناپذیر، پیش‌بینی‌ناپذیر و نظارت‌ناپذیر است که در داخل کشور کنترل اساسی صورت نمی‌گیرد و بیشتر از بیرون هدایت می‌شوند. در این میان مردم در جریان باشند که اگر تبلیغات انتخاباتی در هر گروه و جریانی از سوی عوام فریب، پرخاشگر و دروغگو انجام شود، و بر همین اساس نیز موجب یاس آفرینی، اختلاف افکنی، سیاه‌نمایی، تزلزل در وحد ملی، و حتی ایجاد دشمنی، کینه‌دوزی، بلندگوی دشمنان انقلاب و نظام، نقد غیرمنصفانه و حذف اقدامات مثبت رقیبان شود، تهدید به حساب می‌آید.

3- نکته مهمی که به ذهن متبادر می‌شود، اینکه درسته شبکه‌های مجازی فرصت‌های عادلانه‌ای را پیش روی نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهند، ولی در برخی واقع شاهد هستیم، این رسانه‌ها با انتشار اخبار غیرواقعی در راستای تخریب‌های ناجوانمردانه و بداخلاقی‌های سیاسی به کار گرفته می‌شوند و از این رو مردم باید با حساسیت زیاد، وارد فضای مجازی شوند. از سوی دیگر در این زمینه در کشورمان به خاطر اینکه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی لازم میان مردم، نهادها و حتی نخبگان سیاسی کمتر شکل گرفته است، بر همین اساس مردم باید ضمن مراقبت از این فضای موجود، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و همچنین بهره‌گیری لازم را برای انتخاب اصلح و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی داشته باشند.

4- نکته مهم‌تر دیگر اینکه فضای مجازی بستری ارزان و به سهولت، در دسترس همگان بوده و این امر نیز موجب می‌شود، که سوءاستفاده‌های گسترده‌ای صورت گیرد که نمونه بارز آن، تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای یازدهمین دوره از انتخابات مجلس است. در این میان آن چه مشخص است این که درسته شبکه‌های مجازی فرصت‌های عادلانه‌ای را پیش روی نامزدهای انتخاباتی قرار می‌دهند، اما نمی‌توان آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از آن را نادیده گرفت.

انتخابات از چشم مخاطبان شبکه‌های مجازی

5- افزون بر آنچه گفته شد، هر چند دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی، به منظور بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزدها، ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسرّی قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش های قابل تسری به فضای مجازی به‌استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی در سال های اخیر از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور تدوین و ابلاغ شده است، ولی با این حال کمتر شاهد این هستیم که این دستورالعمل رعایت شود، و حتی در برخی موارد، دستگاه‌ها، نامزدها و طرفداران آنها به وظیفه خود عمل نمی‌‌کنند.

بنابراین استفاده درست و صحیح از فضای مجازی به یقین مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می دهد، اما به شرط اینکه در استفاده و نحوه تبلیغات، اقدامی به تخریب و شایعه پراکنی صورت نگیرد که با رصد انواع شبکه های اجتماعی به نظر می رسد، متاسفانه این مسایل کمتر رعایت می شود.

در نهایت باید یادآوری کنیم از آنجایی که حرف اصلی را مردم در دوم اسفند با حضور در پای صندوق های رای می زنند، اما در این ارتباط مردم باید مراقب رقابت انتخاباتی نامزدها در شبکه های مجازی باشند، چرا که ابزاری که از آن به عنوان یک تیغ دولبه یاد می کنند.

انتهای پیام/ 60023/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات مشارکت مردم رقابت مجلس شبکه های مجازی گزارش یادداشت خبرگزاری فارس فارس تبریز انتخابات مجلس فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینستاگرام فیس بوک توییتر شبکه اجتماعی اینترنت شهروند خبرنگار ریاست جمهوری رسانه رایانه شورای عالی فضای مجازی تبلیغات شبکه های اجتماعی نامزدهای انتخاباتی شبکه های مجازی فضای مجازی فضای مجازی نظر می رسد شایعه پراکنی مشارکت مردم رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری

این روز‌ها فقط هنرپیشه‌های فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی نیستند که باید چهره‌ای مقبول از خودشان به نمایش بگذارند. هر کسی در هر شغلی که باشد اگر ارائه بهتری داشته باشد قطعاً موفق‌تر است. این گزاره ساده نتیجه پذیرفتنی زندگی در عصر شبکه‌های مجازی و بلاگرهاست. 

ظاهراً دیگر فقط مجری‌ها، خواننده‌ها، بازیگران و چهره‌های معروف نیستند که باید بهترین نسخه ظاهری خود را به مخاطبان عرضه کنند. بلکه همه افراد از معلم تا داروخانه‌دار و فروشنده و هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند یک بلاگر باشد. البته اگر بتواند ارائه دهنده‌ای خوب و جذاب باشد. 

فاطمه نوری راد، پژوهشگر رسانه درمورد میل نمایش دادن و این که آیا بلاگری شغل است؟ اظهار کرد: پدیده‌ی بلاگری یعنی به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی یا در فضای اینترنتی است. چون تا قبل از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در فضای اینترنت از طریق وبلاگ‌ها و... موارد و مطالبی به اشتراک گذاشته می‌شد. آن‌چه که الان خیلی با آن مواجه هستیم و فضای جدیدی را ایجاد کرده این است که افراد در مشاغل مختلف در فضای رسانه‌های اجتماعی شروع به تجربه نگاری و تولید محتوا می‌کنند. مثلاً از پزشک و معلم بلاگر داریم تا افراد مختلف. آن‌ها از تجربیاتی که در این فضا به اشتراک می‌گذارند فضای متفاوتی را به وجود می‌آورند. 

این پژوهشگر رسانه تصریح کرد: بلاگر‌ها توانسته‌اند موقعیت خود را رویت‌پذیر کنند. تا قبل از این‌که تا این حد شبکه‌های اجتماعی عمومیت پیدا کنند تا با یک گوینده‌ی رادیو دوست بودیم یا در آشنایانمان چنین فردی وجود نداشت، نمی‌توانستیم ببینیم که فضای گویندگی رادیو و مهارت‌های لازم برای آن و خستگی‌های شغلی آن‌ چه چیز‌هایی هستند ولی وقتی شما به عنوان یک گوینده رادیو صفحه اجتماعی دارید و در آن‌جا به تولید محتوا می‌پردازید افراد به عنوان مخاطب می‌توانند با فضای شما همدلی بیشتری برقرار کنند و از شما شناخت بیشتری داشته باشند و این باعث می‌شود که ارتباط صمیمانه‌تری شکل بگیرد. 

نوری راد با اشاره به یکی از مزیت‌های شغل بلاگری گفت: یکی از نکات مثبت شغل بلاگری این است که می‌توان آن را در موضوعات مختلف مشاهده کرد.  ما همیشه با افراد مختلفی که ارتباط برقرار می‌کردیم چیزی از پیشینه آن‌ها و فضایی که تجربه می‌کنند، نداشتیم ولی با آمدن شبکه‌های اجتماعی، افراد از رسته‌ها و شغل‌های مختلف به بلاگری رو آوردند و توانستیم وارد فضایی شویم که تا پیش از آن وجود نداشت و این فضا کمک به همدلی بیشتر و درک متقابل ما کرده است.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: خیلی وقت‌ها افرادی که بلاگری می‌کنند از این راه کسب درآمد می‌کنند و من به عنوان مخاطب می‌توانم از یک بلاگر معلم یا پزشک بلاگر چیز یاد بگیرم. چون هم از تجربه‌های کاری خود می‌گوید و هم ارائه مطلب دارد و همین باعث می‌شود تا مخاطب از آن فرد موضوعاتی را یاد بگیرد. البته باید دقت کرد این‌که بلاگر‌ها می‌خواهند از بلاگری پول در بیاورند چالش‌هایی را به همراه دارد از جمله این‌که گاهی این نمایش و عرضه‌ی خود و فرآیند زندگی و کار خود به سمت کالایی شدن پیش می‌رود. مثلاً یک گوینده رادیویی که قرار است بلاگر شود و در این فضا کار کند از فضای رسانه‌های اجتماعی به خاطر نمایش هرچه بیشتر استفاده می‌کند و این فضا دارای یک سری المان‌ها برای جذب کردن دارد. 

او گفت: آدم‌هایی که در فضای بلاگری آمده‌اند دائم به سمت نمایشی‌تر شدن می‌روند. یعنی گاهی ممکن است آن‌چه که داریم به اشتراک می‌گذاریم یک واقعیت زندگی روزمره و عادی کاری نباشد و ساخته می‌شود تا مخاطب بیشتری جذب کند و این جاست که مخاطبین باید آگاهی خود را بالا ببرند. زیرا قرار است بلاگر‌ها مخاطبان بیشتری جذب کنند برای این‌که تبلیغات بگیرند و با فروش پکیج یا کالایی از این راه کسب درآمد کنند و گاهی مخاطبان نیز، به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر آن بازنمایی قرار می‌گیرند. 

نوری راد افزود: خیلی از افراد یک سری از ویژگی‌های خاص را دارند و در مقابل، برخی از افراد از برخی ویژگی‌ها برخوردار نیستند و شرکت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند. یعنی الان شرکت‌های زیادی تأسیس شده‌اند اند که قرار است در کار تولید محتوا به افراد کمک کنند و درواقع، اقتصاد خاصی در این میان در جریان است. افرادی هم هستند که ظاهراً بلاگر شغل خاصی نیستند و فقط از زندگی شخصی خود تولید محتوا می‌کنند که به آن‌ها بلاگر‌های سبک زندگی گفته می‌شود و آن‌ها هم، از این شرکت‌ها و افراد مختلف استفاده می‌کنند برای این که بتوانند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند. چون می‌دانند که استفاده از تأثیرات مختلف چگونه می‌توانند روی پیام اثر گذار باشند. به همین دلیل، پدیده بلاگری که ساده به نظر می‌رسد زیرشاخه‌های زیادی دارد و بخش فراوانی از آن، جنبه‌های اقتصادی دارد و بخش دیگری از آن، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • آمار مخاطبان در نوروز و رمضان ۸ درصد افزایش داشته است
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • سایه‌روشن ویکند دوروزه بانک‌ها