Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «خمینی‌شهر» پرداختیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست 40 سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها 10 دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از 4 سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان 15 حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع 19 نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا و دهاقان، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در گزارش‌های قبلی، حوزه انتخابیه «نطنز و قمصر»، «نجف‌آباد و تیران و کرون»، «نائین»، «مبارکه»، «لنجان»، «گلپایگان و خوانسار»، «کاشان و آران و بیدگل»، «فلاورجان» و «فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت»، «شهرضا و دهاقان» و «سمیرم» بررسی شد و در این شماره نمایندگان حوزه«خمینی‌شهر»را از نظر می‌گذرانیم.

 

حوزه انتخابیه خمینی‌شهر یکی از حوزه‌های استان اصفهان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است، این حوزه به مرکزیت خمینی‌شهر یک کرسی در مجلس دارد.

این شهرستان 4 شهر دارد، شامل خمینی‌شهر، درچه، کوشک و اصغرآباد که البته بیشتر جمعیت در خود خمینی‌شهر متمرکز شده، مجموعا شهرستان خمینی‌شهر 350 هزار نفر جمعیت دارد و از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان است.

این شهرستان از شرق به شهر اصفهان از شمال به شهرستان شاهین‌شهر و میمه از جنوب به شهرستان فلاورجان و از غرب به شهرستان نجف‌آباد محدود می‌شود.

شهر خمینی‌شهر از سال ۱۳۳۵تا ۱۳۵۷ همایون شهر و پیش تر از آن سِدِه (سه ده یا سه دژ) و ماربین نامیده می‌شد و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران برابر با ۲۴۷٬۱۲۸ است.

خمینی‌شهر به حسینیه ایران معروف بوده و عزاداری‌های اهل‌بیت در آن به صورت ویژه برگزار می‌شود و هر سال با راه‌اندازی قافله هشتم محرم مصادف با زمان ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا به سوگ سیدالشهدا می نشیند و این سوگواری تا آخر صفر ادامه دارد.

 

دور اول و چهارم: سیدمحمد احمدی فروشانی متولد 1313 در سده نخستین نماینده مردم خمینی‌شهر بود که با کسب حد نصاب قاطع 98.2 درصد آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافت، همچنین توانست با کسب  59.7 درصد آرا در مجلس چهارم نیز دارای کرسی شد.

احمدی پس از پایان دوره تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از سید ابوالقاسم خویی و روح‌الله خمینی اجازه روایت حدیث گرفت؛ وی پس در سال ۱۳۳۶ در آزمون واردی دانشکده معقول و منقول شرکت و با قبولی در این آزمون وارد دانشگاه تهران شده و درجه لیسانس دریافت کرد.

احمدی از 18 سالگی وارد مبارزه با طاغوت شد و این مبارزه تا انقلاب ادامه پیدا کرد، وی در خصوص دیدار با آیت‌الله کاشانی می‌گوید: «وقتی مرحوم آیت‌الله کاشانی در مشهد تبعید بودند، در یک خانه با حیاطی وسیع سکونت داشتند... روزی با جمعی از روحانیون و اهالی خمینی‌شهر خدمت ایشان رفتیم و یکی از روحانیون همراه اظهار کرد که ایشان (یعنی بنده) خطیب است و از حقیر تمجید کرد. مرحوم کاشانی هم اصرار کردند که من سخنرانی کنم. جمعیت گسترده‌ای حضور داشت و من هم حدود یک ساعت در امور سیاسی و نقش مبارزاتی روحانیت صحبت کردم...»

محبوبیت در میان مردم و نظارت و اشرافش بر اوضاع شهر باعث شد که مردم شهر طی طوماری از امام خمینی(ره) درخواست نمایند که احمدی را به امام جمعه خمینی‌شهر منصوب نماید. بنیانگذار جمهوری اسلامی 20 مرداد 1357، طی حکمی او را به عنوان امام جمعه شهرستان خمینی‌شهر منصوب نموده و اولین نماز جمعه در این شهر در روز قدس همان سال با شرکت هزاران نفر از مردم خمینی‌شهر برگزار شد.

بالاخره شکنجه‌های طاقت‌فرسا جسم او را سخت تحت تأثیر قرار داد و در سال 1377 بر اثر سکته مغزی و بی‌حسّی بعضی از اندام، خانه‌نشین و در بستر بیماری قرار گرفت؛ مرحوم حجت‌الاسلام احمدی سرانجام پس از یک دوره چهل روزه تشدید بیماری، در بعدازظهر روز دوشنبه 10 شهریور 1382 در سن 70 سالگی در بیمارستان الزهرای(س) اصفهان به رحمت ایزدی پیوست و پیکرش پس از تشییع در گلزار شهدای خمینی‌شهر به خاک سپرده شد.

رهبر انقلاب در پیام تسلیتی در خصوص این مجاهد انقلابی نوشتند «مجاهدات و بیانات روشنگر ایشان در ادوار مختلف انقلاب و خدمات ارزنده در دوران نمایندگی مردم و حوادث روزگار دفاع مقدس و پس از آن در موقعیت‌های گوناگون از مفاخر فراموش نشدنی آن مرحوم است».

احمدی در اولین نماز جمعه (روز قدس) 20 مرداد 1358


دور دوم و سوممحمدجعفر سعیدیان‌فر متولد 1331 در خمینی‌شهر با کسب  50.2 درصد آرا وارد مجلس دوم شد و در کمیسیون امور نفت فعالیت کرد.

وی بار دیگر در سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و با کسب  61.4 درصد آرا  منتخب مردم این حوزه انتخابیه برای مجلس سوم  شد و در کمیسیون امور اقتصادی و دارائی به فعالیت پرداخت.

سعیدیان‌فر دارای چندین تالیف است، او عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز بوده است.

دور پنجم و هفتم: سید محمود ابطحی متولد سال 1328 دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در پنجمین دوره انتخابات مجلس توانست با کسب 55.7 درصد آرا به مجلس راه پیدا کند.

ابطحی که در رشته زمین‌شناسی تحصیلات خود را ادامه پیدا ک در دور هفتم با کسب 31.74 درصد آرا برای دومین بار به مجلس راه پیدا کرد و در کمیسیون صنایع مجلس فعالیت داشت.

وی حدود دو سال مدیر عامل شرکت دخانیات ایران بود، ابطحی 7 آبان 92 هنگام بازدید از شرکت سیمان کارون که مدیرعاملی آن را بر عهده داشت در مسجد سلیمان بر اثر سکته در گذشت.

دور ششم: نعمت‌الله  علیرضایی متولد 1330 و دارای تحصیلات کارشناسی با کسب 30.3 درصد آرا نماینده خمینی‌شهر در مجلس ششم شد و در کمیسیون انرژی مجلس فعالیت کرد.

وی در  خمینی شهر به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیل به امریکا رفت، در دوران تحصیل در رشته عمران سازه از دانشگاه ایالتی آرکانزاس، با انجمن اسلامی دانشجویان خارج کشور همکاری داشت؛ همزمان با پیروزی انقلاب به میهن اسلامی برگشت ودر عرصه های مختلف مشغول کار شد.

وی از تیر سال 61 تا اردیبهشت سال 62 شهردار اهواز بود و پس از آن هم در حوزه تحصیلی‌اش در مناطق نفت‌خیز فعال بود.

پس از اتمام دوره نمایندگی عضو هیأت مدیره شرکت پتروپارس از شرکت‌های وابسته وزارت نفت شد و 12 سال این سمت را بر عهده داشت تا این که در آبان 96 تودیع شد.

دور نهم: محسن صرامی فروشانی متولد 1349 دارای تحصیلات کارشناسی 31 درصد آرا به عنوان نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس دهم بر کرسی نشست و طول چهار سال نمایندگی خود در  کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس و کمیسیون اقتصادی فعالیت کرد.

صرامی که دارای مدرک کارشناسی بیولوژی و زیست‌شناسی است مدتی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان بود؛ وی که برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید شده بود صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد.

او که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است پیش از نمایندگی، ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر را برعهده داشت.

دور هشتم و دهم: سید محمدجواد ابطحی متولد 1335 در خمینی‌شهر نخستین تجربه نمایندگی‌اش را سال 86 و با کسب 35 درصد آرا به دست آورد، او در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس و فرهنگی فعالیت داشت.

ابطحی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی است در انتخابات سال 94 بار دیگر بر رقبایش پیروز شد تا این بار با 43 درصد آرا به مجلس برود، او در این دوره بیشتر فعالیت خود را در کمیسیون آموزش متمرکز کرد.

او در جلسه رای اعتماد به وزارت جواد ظریف به عنوان مخالف برجام و ظریف به سخنرانی پرداخت و آقای ظریف را آقای برجام خواند.

محمدجواد ابطحی امسال عزم حضور سه باره در مجلس را داشته و در انتخابات نامزد شده است اما این بار حوزه انتخابیه خود را تهران قرار داده و می‌خواهد در صورت پیروزی نمایندگی مردم پایتخت را بر عهده داشته باشد.

انتهای پیام/63095/م30/

منبع: فارس

کلیدواژه: خمینی شهر انتخابات 98 مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای تحصیلات کارشناسی کی بوده و الان کجاست دوره انتخابات مجلس شهرستان خمینی شهر درصد آرا به مجلس بر عهده مردم خمینی شهر حوزه انتخابیه استان اصفهان خمینی شهر نماینده ات بوده اند وارد مجلس نجف آباد مجلس شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعیدی، نماینده مجلس: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار گفت: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند و عامدانه فضای عمومی را در جامعه از بین می‌برند و دوقطبی‌هایی را ایجاد می‌کنند که در شان مردم ایران نیست.

به گزراش جماران، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در خصوص تفاوت فضای برخورد با نوع پوشش، قبل و بعد از انتخابات گفت: با گذشت یک ماه و نیم از انتخابات فکر می‌کردیم همه فارغ از پوشش حضور پیدا کنند، اما الآن چه اتفاقی افتاده است که همان افراد بد شده اند؟! البته قطعا می‌دانم دشمن حساب شده در حال برنامه‌ریزی است که به هر حال فلسفه حجاب را زیر سوال ببرد، در حالیکه فلسفه بسیار مترقی دینی است؛ لذا با کسانی که به طور حساب شده در زمین دشمن بازی می‌کنند باید برخورد شود، اما روش برخورد با دختران سرزمینم به شدت با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد.

وی با بیان این که مگر رئیس جمهور نمی‌گفت من گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کنم؟! مدعی شد: همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا می‌کرد. با این روش‌ها ما نمی‌توانیم مطلوب را حاصل کنیم. سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نیز این چنین نبوده است و امروز هم دفتر مقام معظم رهبری نیز به این نوع رفتار‌ها تذکر جدی دادند.

سعیدی با اشاره به اینکه حجاب یک واجب شرعی است، گفت: من معتقد هستم حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است، اما در کنار آن تقویت سفره‌های مردم یک واجب شرعی، سیاسی و تقویت ارزش پول ملی هم یک ضرورت شرعی است و اینکه اصلاح نظام بانکداری باید اتفاق بیافتد و این‌ها اولویت‌های مهم‌تر مردم هستند.

نماینده مردم چابهار در پایان گفت: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند و عامدانه فضای عمومی را در جامعه از بین می‌برند و دوقطبی‌هایی را ایجاد می‌کنند که در شان مردم ایران نیست.

دیگر خبرها

  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!
  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • روایت حسن روحانی از گلایه سید احمد خمینی از رأی مخالف ۹۹ نماینده به میرحسین موسوی
  • سعیدی، نماینده مجلس: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند