Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:41:06 GMT

دیدارم با سناتورهای آمریکایی چیز جدیدی نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۴۷۳۶

دیدارم با سناتورهای آمریکایی چیز جدیدی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: باید از حضور عظیم مردم در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم و بتوانیم آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره بکشانیم. ما توانستیم آمریکایی‌ها را وادار کنیم توافقی را امضا کنند که امروز ترامپ می‌گوید، این بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این موضوع به دلیل توان مذاکره کنندگان نبود، بلکه به این دلیل بود که مذاکره کنندگان ما به مردم پشت گرمی داشتند. امروز آمریکایی‌ها باید بدانند که سیاست فشار حداکثری محکوم به شکست است.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست فشار حداکثری علیه مردم ما طراحی شده و هدف این سیاست،  وادار کردن مردم به فراموشی عزت خود و اتخاذ راهی دیگر است. البته بیش از آن، تلاش برای انتقام از ملت ایران است. آنها می‌دانند که هر چه قدرت، جمهوری اسلامی دارد از مردم است.

ظریف با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس، تاکید کرد: انتخابات به مانند ادوار گذشته به دنیا نشان خواهد داد، سیاست‌های آمریکا کارآمدی ندارد. اگر آمریکایی‌ها احساس کنند که سیاست فشار حداکثر کارآمد است، این سیاست را ادامه می‌دهند و این به معنی ادامه فشار به مردم است.

وی گفت: به شهادت رساندن سردار سلیمانی کاری تروریستی بود و مردم به آمریکا نشان دادند که در کار تروریستی خود شکست خورد. اگر مردم به آن تعداد به خیابان نمی‌آمدند، آمریکا باور نمی‌کرد که در کار تروریستی خود شکست خورده است و احتمال داشت کارهای تروریستی بیشتری را انجام دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما اکنون با تروریسم اقتصادی آمریکا مواجه هستیم که بر اساس این توهم شکل گرفته، گروهی در آمریکا همیشه به دولت این کشور دروغ گفته‌اند.

ظریف تصریح کرد: این افراد از همان زمان که تحریم‌ها اعمال شد، اعلام کردند که دو الی سه ماه آینده تحریم‌ها باعث سرنگونی حکومت در ایران خواهد شد. هنوز هم یک فرد نادانی مانند آقای پمپئو به ترامپ می‌گوید که حکومت ایران در فاصله چند ماه سرنگون خواهد شد. ما می‌دانیم که آنها اشتباه می‌کنند و مردم حامی حکومت هستند.

وی با بیان اینکه ممکن است که هر کدام از ما دلخوری‌های در مورد انتخابات داشته باشیم، افزود: حتما همه ما ترجیح دیگری در مورد انتخابات داشتیم و فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تایید صلاحیت می‌شدند، مردم حضور و انتخاب بیشتری در انتخابات می‌داشتند. امروز زمان این بحث نیست، بلکه زمان آن است که به آمریکا بگوییم سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دست همکاران من را در سیاست خارجی تقویت کنیم، تا بتوانند در حوزه سیاست خارجی با جدیت بیشتری جلوی تحریم‌ها را بگیرند. باید آمریکا را مجبور کنیم به پای میز مذاکره بازگردد. نه مذاکره دوجانبه! بلکه مذاکره‌ای که آمریکا آن را ترک کرده است.

وی با بیان اینکه حضور پر شور مردم در انتخابات، بزرگ‌ترین تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با سیاست‌های آمریکا است، گفت: نیاز داریم مردم در انتخابات دوم اسفند را از نظر کمیت بهترین حضور را داشته باشند و از نظر کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشند.  

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ان‌شالله در روزهای بعد از ۲ اسفند، شاهد پذیرفته شدن واقعیت توسط آمریکا باشیم که این مردم همانطور که در رفراندوم تشییع «حاج قاسم» نشان دادند، سیاست ایالات متحده را نپذیرفته و در مقابل آن از کشور و مردم دفاع می‌کنند. بهترین نشانه این دفاع حضور در انتخابات است.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون دیدار او با سناتور «مورفی» نیز گفت: من در سفرهای خارجی درخواست های ملاقات دارم، کسانی که درخواست می‌کنند برخی نماینده مجلس و خبرنگار هستند، سناتورهای آمریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می کنند و چیز جدیدی نیست.

تکمیل می شود...

کد خبر 4856877 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات 98 سردار سلیمانی تحریم اقتصادی ایران انتخابات 98 راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی قاسم سلیمانی چهل و یکمین فجر انقلاب اسلامی شورای نگهبان حسن روحانی ایران محمدجواد ظریف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب محمد جواد ظریف عباسعلی کدخدایی سیاست فشار حداکثری وزیر امور خارجه آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند

صادق زیباکلام رویکرد بایدن و نتانیاهو را در باره جنگ با ایران متفاوت می داند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حمله به ایران را چگونه می‌شود برداشت کرد؟ به هم‌میهن گفت:   «وجه تفاوت و اختلاف‌نظر آمریکایی‌ها و دولت نتانیاهو قابل فهم است زیرا دولت کنونی آمریکا دموکرات است و تا حدودی و تأکید می‌کنم که صرفاً تا حدودی به موازین دموکراسی پایبند است اما دولت اسرائیل به‌ویژه افراطیون مذهبی اطراف نتانیاهو به‌هیچ‌وجه به‌هیچ‌یک از مبانی دموکراسی پایبند نیستند. نتانیاهو متوجه شده است که افکار عمومی اسرائیل از عملکرد دولت اسرائیل بعد از عملیات هفتم اکتبر حماس رضایت ندارند؛ به همین دلیل سعی دارد که بحران را حفظ کند. مجموعه این دلایل باعث شده است که نتانیاهو و شرکای راست‌گرای افراطی‌اش با هیچ نوع آتش‌بس موافقت نکنند و به هر شکلی که ممکن است بحران را ادامه دهند با بهانه نابودی حماس. نتانیاهو می‌داند اگر راضی به آتش‌بس شود، افکار عمومی دولتش را کنار می‌گذارند و در مجموع استمرار بحران برای نتانیاهو به منزله باقی‌ماندن در قدرت است».

او ادامه داد: «شرایط اما برای جو بایدن متفاوت است. او به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد که چه آمریکا و چه اسرائیل با ایران مواجهه نظامی داشته باشند. آمریکا می‌داند اگر اسرائیل، ایران را بزند، ماجرا تمام نمی‌شود و ایران پاسخ می‌دهد و درگیری بالا می‌گیرد و حتماً پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هم هدف ایران قرار می‌گیرد و این آتش شعله‌ور شده و به این سادگی‌ها خاموش نمی‌شود. این را هم بگویم که چنین شرایطی به نفع روسیه است زیرا توجه غربی‌ها را از جنگ اوکراین به خاورمیانه معطوف می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود بخشی از توان نظامی‌اش را به‌جای آنکه به اوکراین بدهد، به خاورمیانه بیاورد.در عین حال می‌داند اگر جنگی در بگیرد ممکن است چین از این موقعیت استفاده کند و تایوان را تسخیر کند و طبیعی است در آن شرایط برای آمریکا سخت است که به مقابله با چین هم برود. همه این شرایط باعث شده است که آمریکا نخواهد جنگی با ایران در بگیرد.

در مقابل همان‌طور که گفتم نتانیاهو برای استمرار بحران بدش نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شود؛ بنابراین بین بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ با ایران اختلاف جدی وجود دارد». زیباکلام درباره اینکه ایران از چنین شکافی چه استفاده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مطرح کرد: «متأسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سیاست خارجی‌اش در خدمت ایدئولوژی غرب‌ستیزی و انقلابی‌گری بوده است. اکنون و با توجه به اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل، ایران می‌تواند یک بار هم که شده بدون واسطه با آمریکا وارد مذاکره شود تا به جای ایدئولوژی با ابزار دیپلماسی فضا را به نفع خود پیش ببرد».

دیگر خبرها

  • مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رأی دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • زمینه حضور پرشور مردم ورامین در دور دوم انتخابات فراهم شده است
  • هاشمی پیگیر عدم‌حضور سرپرست‌ها در انتخابات/ مبینی نمی‌آید؟
  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد