Web Analytics Made Easy - Statcounter

مالک شریعتی در یادداشتی نوشت: با کارشناسی صورت پذیرفته در حوزه انرژی، مجموعاً 21 مسئله مهم و کلیدی احصا شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مالک شریعتی‌نیاسر عضو کمیته اقتصادی و زیربنایی ائتلاف نیروهای انقلاب و کاندیدای مورد حمایت لیست وحدت اصولگرایان در یادداشتی به چالش‌ها و راهکارهای حوزه انرژی کشور اشاره کرد که جزو برنامه ائتلاف ایران سربلند برای "نجات اقتصاد ایران" در مجلس یازدهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این یادداشت به شرح زیر است:

با کارشناسی صورت پذیرفته و با توجه به سیاست‌های کلان ابلاغی در حوزه انرژی، مجموعاً 21 مسئله مهم و کلیدی احصا شده که با اخذ نظر از متخصصین مجرب و متعهد، نهایتاً 6 موضوع با اولویت زیاد در دو قالب کوتاه مدت و بلندمدت به شرح ذیل تعیین شد:

الف: چالش‌های کوتاه مدت 

کشور در حال حاضر با مخاطرات آنها روبرو بوده و در صورت وجود عزم جدی می‌توان در کوتاه‌مدت نسبت به رفع آن اقدام نمود؛ در غیر این صورت، تبعات سوء قابل توجهی برای کشور به همراه خواهند داشت.

1. بی‌عدالتی در بهره‌مندی از یارانه انرژی (با فوریت درمان شوک بنزینی دولت)

کاهش قیمت یارانه‌ای به نفع طبقات متوسط به پایین و حاشیه‌نشین‌ها و کاهش قیمت آزاد برای کاهش بار تورم روانی آن
• تامین پایدار و امن سوخت جایگزین (LPG برای تاکسی و وانت ـ CNG برای سواری شخصی) و توسعه جایگاه‌های CNG
• تامین منابع مالی جایگزین برای دولت:

1) جذب فرارها، معوقات و معافیت های مالیاتی

2) حذف رانت خوراک پتروشیمی 
• حذف سهمیه خودروهای لوکس خارجی و تخصیص 5000 میلیارد ریال منابع حاصله به توسعه تنوع سبد سوخت (CNG و ...)

2. کاهش درآمدهای ارزی کشور به دلیل عدم تنوع در روش‌های فروش نفت

• امضای قرارداد پالایش نفت خام با کشورهای هدف به جای صادرات نفت خام

• عرضه پایدار نفت در بورس انرژی به صورت شفاف و قابل نظارت 

3. خطر تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی کوچک (از جمله صنایع پایین دستی پتروشیمی) به دلیل ضعف زیرساخت حوزه انرژی (گاز و برق) و احتمال تشدید بیکاری در جوانان

• ارتقای فناوری خصوصا در توسعه زیرساخت حوزه انرژی (خصوصا شبکه انتقال و توزیع برق)
• توجه به بازار منطقه ای بسیار مناسب و توافق تجاری با کشورهای عضو اوراسیا

4. خاموشی احتمالی برق در زمان اوج مصرف تابستان سال آینده یا قطعی گاز در زمستان های سرد

• اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی (IBT) تغییر قیمت به نفع طبقات متوسط به پایین و امکان صرفه جویی تا 1500 مگاوات 
• توسعه نظام صادراتی به منظور افزایش ضریب بار و افزایش صرفه اقتصادی تولید
• اجرای سیاست تولید پراکنده برق و استفاده از ظرفیت تجدیدپذیرهای محلی

ب: چالش‌های بلندمدت:

این موارد تا آینده نزدیک موجب بروز بحران نمی شوند؛ اما همین زمان بهترین فرصت برای آغاز اصلاح آنهاست تا دشمنان بدانند که عزم جمهوری اسلامی ایران برای حل اساسی مشکلات مذکور جدی بوده و دست اندرکاران داخلی نیز در اثر لمس اثرات تحریم‌ها، انگیزه مضاعفی برای به ثمر نشاندن آنها داشته باشند.

1. عدم توسعه صنعت پالایش نفت خام و ضربه‌پذیری بالای درآمدهای صادراتی کشور و تداوم فشار تحریمی ناشی از آن بر معیشت مردم

• جذب 400 هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در کشور طی 8 سال / ساخت هشت مجتمع پتروپالایشگاهی با فناوری روز دنیا / پالایش روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام / ایجاد 100 هزار شغل پایدار / تکمیل صنایع پایین‌دست / کسب ارزش افزوده فراوان

2. ضعف بازار صادراتی انرژی (خصوصا برق تجدیدپذیر) و تحمیل هزینه‌های گزاف بر قبوض برق مردم

• حمایت قانونی از تولید پراکنده روستایی و تسهیل صادرات برق تجدیدپذیر به منظور کاهش سهم مشارکت مردم در تامین هزینه خرید مندرج در قبوض برق خانگی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد ایران انرژی نفت خام مالک شریعتی حوزه انرژی کوتاه مدت نفت خام چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۵۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رئیس زاده، در مراسم روز علوم آزمایشگاهی که در سالن همایش رازی برگزار شد، نسبت به مسائل و چالش‌های جدی جامعه پزشکی کشور هشدار داد و خطاب به مسئولین کشور یادآور شد: چنانچه فرصت حل چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی کشور را از دست بدهیم، نظام سلامت کشور در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت دچار بحران خواهد شد و در چنین شرایطی حل این بحران‌ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه آمار ورودی دستیاری برخی رشته‌های تخصصی مانند (اطفال، بیهوشی و طب اورژانس) را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: مفهوم هر کدام از این آمارها این است که ما در آینده دچار چالش خواهیم شد و باید هر چه سریع‌تر چاره اندیشی کنیم.

رئیس زاده، افزایش ظرفیت‌های پزشکی را ساده‌ترین و کم اثرترین روش چاره جویی در حوزه کمیت و کیفیت مسائل جامعه پزشکی عنوان کرد و افزود: همه مسئولین و عزیزان بدانند چاره مشکلات جامعه پزشکی فقط در افزایش ظرفیت‌ها نیست بنابراین به همه مسئولین عزیز کشور و به بزرگان جامعه پزشکی عرض می‌کنم؛ پیش از آنکه این کلان چالش‌ها به بحران لاینحل تبدیل شود چاره‌ای بیاندیشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه طرح چنین مباحثی از سوی جامعه پزشکی از منظر حفظ سلامت مردم است، اظهار داشت: مسئولین مسائل و چالش‌های جامعه پزشکی را واکاوی کنند و مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله دارو، علوم آزمایشگاه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همه رشته‌های علوم پزشکی را در یابند ما هم در این مسیر مساعدت شأن می‌کنیم چرا که وظیفه ما بازگویی و هشدار به موقع مسائل و چالش‌ها است.

رئیس زاده در ادامه جامعه علوم آزمایشگاهی را چشم بینا و تیزبین جامعه پزشکی در تشخیص انواع بیماری‌ها دانست و به انجمن‌های فعال و هیأت مدیره های انجمن‌ها در این حوزه یادآور شد که از رصد تحولات آینده در حوزه علوم آزمایشگاهی غافل نشوند. در واقع از نقش بیگ دیتاها، بیومارکرها، پرسیژن مدیسن، پرسنولایز، مدیسن هوش مصنوعی و نقشه ژنتیک هر فردی که به تشخیص زودرس بیماری‌ها کمک می‌کند، غافل نشویم.

وی با بیان اینکه مجموعه این مباحث علوم آزمایشگاهی دنیا را دچار تغییرات جدی و بنیادین خواهد کرد، گفت: اگر ما از رصد این تحولات غافل بمانیم جایگاه خوبی را در آینده علوم آزمایشگاهی نخواهیم داشت. بنابراین استدعا دارم متناسب با نیاز کشور در این حوزه‌ها آینده نگاری شود و در دانشگاه‌ها بحث کنند و نسبت به بحث و پیگیری این تغییر و تحولات در کنگره‌ها و کنفرانس‌ها مبادرت لازم به عمل آورید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جایگاه حکیم اسماعیل جرجانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ کشور در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم حفظ و زنده نگه داشتن یاد مفاخر کشور را بسیار ارزشمند خواند و گفت: جامعه علوم آزمایشگاهی از اینکه خودشان را منتسب به طبیب همه اعصار وقرون می‌دانند باید بدان افتخار کنند و ادامه دهنده مسیر این مشاهیر بزرگ باشند. بنابراین اعضای علوم آزمایشگاهی به میمنت این نامگذاری و شکرانه این رخداد بزرگ زندگی نامه این حکیم بزرگ ایرانی را که از افتخارات ما است، مطالعه کنند.

وی گفت: حکیم جرجانی اولین پزشک در دوران اسلام است که کتاب عظیم و «ذخیرهٔ خوارزمشاهی» را به عنوان جامع‌ترین متن پزشکی به زبان فارسی کتابت کرد. ایشان حق بزرگی به کردن ما ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا دارد، این کتاب بعد از «الحاوی» و «قانون ابن سینا» جامع‌ترین کتاب دوره خودش بوده است.

کد خبر 6084252 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت
  • بررسی راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی
  • هشتمین کنفرانس و پنجمین دوره جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران برگزار می‌شود
  • راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور
  • طراحی بهتر سلول‌های خورشیدی با نوعی ماده معدنی