Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ پرهام خواجه پور مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: طبق ماده یک مقررات عمومی آیین نامه ایمنی در معادن، کلیه معادنی که دارای حداقل 25 نفر کارگر هستند، باید یک مسوول ایمنی و یک مسوول بهداشت حرفه‌ای  وجود داشته باشد که مسوولیت این دونفر در معادن کمتر از 25 نفر  به عهده مسوول فنی واگذار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمپاسکو ادامه داد: در معادن بزرگ که ظرفیت تولید بالایی دارند، این ماده قانونی رعایت شده است و در معدن یک دپارتمان HSEE دارند اما متاسفانه در معادن بخش خصوصی که عمدتا کوچک و متوسط با ظرفیت تولید پایین هستند و سهم کمی از استخراج دارند، این چنین نیست و 80 درصد حوادث در این معادن اتفاق می‌افتد.

وی به عمده خطرات معادن اشاره داشت و افزود: بر اساس نقشه راه تهیه و تولید مواد معدنی ایران در معادن خطرات عمده «High Risks» وجود دارد و به تمام واحدهای تحت پوشش اعم از معادن روباز و زیرزمینی، ارزیابی ریسک انجام و خطرات شناسایی شده است. اولین و جدی‌‌ترین خطر معادن زغالسنگ ریزش کمر بالای کارگاه است که بیشترین تلفات مربوط را دارد. آمارهای امسال نشان‌دهنده این است که  حدود 60 درصد کشته‌ها در ریزش کمربالای کارگاه بوده است. وی خطر بعدی را گازگرفتگی و خفگی عنوان کرد که اغلب حوادث سالجاری مربوط به این مورد است.

خواجه پور تصریح کرد: در حوادث معادن زغالسنگ در سال 98، از مجموع 20 نفر آمار تا پایان دیماه 98، 12 مورد بر اثرریزش آوار و 5 نفر نیز بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (تعداد کشته های سال 97، هفت مورد بوده) افزایش یافته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمپاسکو در رابطه با نقش آموزش ایمنی در معادن، بیان داشت:  بر اساس استانداردهای جهانی، آموزش 10 الی 15 درصد می‌تواند ریسک حوادث را کاهش دهد. در ریزش کمربالای کارگاه چند عامل رعایت نمی‌شود؛ مهم‌ترین ایت است که  پاسپورت کارگاه‌ها رعایت نمی‌شود . منظور از پاسپورت، چوب بست‌ ، داربست‌ها، جرزبندی، تخریب و ... است، مسوول ایمنی باید این پاسپورت‌ها را بر اساس روش استخراج چک و کنترل کند و بر اساس پاسپورت دو راه زغال ریز و نفررو  وجود داشته باشد. تجهیزات، ممیزی و کنترل، سیستم مدیریت HSEE ، ارزیابی ریسک و رعایت دستورالعمل ها از موارد حایز اهمیت است که در کنار آموزش الزامی است.

خواجه پور با تشریح فرایند استخراج گفت: یک آیین نامه ایمنی با 456 ماده براساس فعالیت‌های استخراجی تدوین شده و تمام روش های استخراج، نگه‌داری، امداد و نجات، آتشباری، تهویه و... (در معادن روباز و زیرزمینی) آورده شده است، که اگر تمام مواد این آیین نامه رعایت شود باعث کاهش ریسک و خطرات احتمالی می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم در این مرحله آموزش است لذا باید موارد دیده شده در آیین‌نامه به صورت تخصصی اموزش داده شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمپاسکو ضمن اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای معادن زیرمجموعه خود، تصریح کرد: معادن جز مشاغل سخت و زیان‌آور است که حادثه در آن اتفاق می‌افتد حتی کشورهای پیشرفته نیز که در ایمنی حرف اول را می‌زنند حوادثی را شاهد هستند. آموزش‌ها در تهیه و تولید براساس اتفاقاتی که می‌افتد، صورت می‌گیرد.به طور مثال اگر یکی از حوادث اتفاق افتاده در معادن برق گرفتگی باشد، آموزش‌ها براساس آن انجام می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: تمام تجهیزات معادن زغالسنگ کشور ریل‌ها گرفته تا لوکوموتیوها فرسوده و برای 45 سال پیش است، به غیر از معدن طبس که کاملا مکانیزه است. معادن براساس اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده و یا باید واگذار شود و مسوول نوسازی معادن بخش خصوصی است و اگر توانایی ندارند نباید در معدن سرمایه‌گذاری کنند. بایستی به این نکته توجه کرد که باید به سمت سیستم های مکانیزه و نیمه مکانیزه و استفاده از نگهداری های فولادی و بتنی و... در ازای چوب بهره برد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: معدن زغال سنگ معدن زغال سنگ حوادث مرگبار معادن کوچک ایمپاسکو معادن زغالسنگ اتفاق می افتد تهیه و تولید مدیر ایمنی آیین نامه بخش خصوصی خواجه پور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، در نشستی در زمینه ساخت فضای آموزشی، تأمین تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و کمک آموزشی و مامور نمودن دبیر و آموزگار مرد تصمیم گیری شد.

دهقان فرماندار بافق در این نشست گفت: صنایع و معادن در اجرای مسؤولیت‌های اجتماعی خود به ویژه در حوزه بیمارستان و آموزش و پرورش کوتاهی می‌کنند.

او افزود: سیاست‌های سرمایه گذاری صاحبان سرمایه و معادن مثل فسفات آسفوردی باید در شهرستان باشد.

دهقان بیان کرد: مقرر شد توسط شرکت‌های معدنی و صنعتی فعال شهرستان از جمله مجتمع معدنی فسفات آسفوردی از قرارگاه خاتم الانبیا، یک آموزشگاه ۱۲ کلاسه در مظفریه بافق ساخته و یک میلیارد تجهیزات آموزشی تا پایان اردیبهشت ماه تأمین شود. 

او ادامه داد: شرکت یزد یوتاب تا سال تحصیلی ۱۴۰۴ ساخت یک باب آموزشگاه ۱۲ کلاسه در روستای مبارکه جنب آموزشگاه شهید صدوقی و اجرای طرح درآمدزایی پایدار به مدت یک ماه را متعهد شد که در صورت اقتصادی نبودن این طرح، باید یک باب آموزشگاه شش کلاسه احداث کند. 

فرماندار بافق تصریح کرد: مجتمع معدنی کوشک تا سال تحصیلی ۱۴۰۴، موظف است ۲ باب آموزشگاه آیت‌الله طالقانی و رضاییان را که ۳۵ درصد آن انجام شده است، به پایان برساند. 

او گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق هم مقرر شد طبق مصوبات تعیین شده در تیرماه ۱۴۰۲، ساخت یک باب آموزشگاه ۱۲ کلاسه و استخر شنا در محله مناجات را تا سال تحصیلی ۱۴۰۴ تکمیل کند و تحویل آموزش و پرورش دهد.

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • فعالیت ۴۰۰ مسئول ایمنی در سیستان و بلوچستان
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • مالکان جدید پرسپولیس و استقلال هم باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند
  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش