Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@07:23:38 GMT

چگونه خانواده ای سالم و بانشاط داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۵۵۱۵

چگونه خانواده ای سالم و بانشاط داشته باشیم؟

یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری رفتار فرد ، خانواده است. فضای خانه، نخستین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تأ ثیر می گذارد. به گونه ای که می توان گفت پدر و مادر نیرومندترین آموزگار افراد در زندگی، آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهمترین آموزشگاه برای هر فرد هستند .

به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، فراموش نکنیم که کودکان پیش از آنکه به پند و اندرز ما عمل کنند رفتار ما را الگو قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نگرش و رفتار والدین می تواند تسهیل کننده و یا مانعی در جهت رشد و تکامل کودک باشد. موقعیت کودک در خانواده، تعداد و جنسیت فرزندان، ترتیب تولد آنها، روابط بین آنها، وجود ارزش ها و معیارهای صحیح اخلاقی و اعتقادی در خانواده، حضور دیگر افراد فامیل در خانه، روابط با همسالان و بچه های محل و عواملی مانند عوامل اقتصادی و فرهنگی در کنار استعداد سرشتی کودک، شخصیت او را شکل می دهند. برای رسیدن به خانواده سالم والدین باید به بچه ها توجه کنند و وقت کافی برای آنها و نیازهای عادی آنها در نظر بگیرند، با آنها صادق باشند و از توهین و سرزنش و تنبیه بدنی آنها بپرهیزند. در یک خانواده سالم تبادل افکار وجود دارد و به عبارت دیگر خانواده سالم خانواده ای است که از سلامت روان و آرامش روانی و معنوی هر یک از اعضای خانواده حمایت می کند. طبیعت انسان ها با خشونت و اجبار سازگاری ندارد. مراقبت مداوم، تسلط بیش از حد، محافظت بیش از اندازه و دلسوزی افراطی والدین به شخصیت کودکان آسیب می رساند. برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده لازم است تک تک اعضای آن با مهارت های لازم برای زندگی آشنا شوند. بهداشت روان خانواده به همه افراد کمک می کند تا در مسیر رشد و تکامل و بهره گیری از استعدادهای خود گام بردارند. تلاش برای ارتقای بهداشت روان خانواده، کمک به ارتقای بهداشت روان جامعه است، پس برای رسیدن به یک جامعه سالم باید ابتدا خانواده سالمی داشته باشیم. نکات کلیدی برای رسیدن به یک خانواده سالم و شاد ۱-ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده: برقراری شیوه ارتباطی منطقی، محترمانه و در عین حال گرم و صمیمانه نشان دهنده خانواده سالم است.شیوه‌های ارتباطی نامناسب تأثیرات مضری روی فرد و سلامت او خواهند داشت. ۲-توجه به سلامت جسمی افراد خانواده: تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی(ورزش) مناسب، پرهیز از دخانیات و کنترل بیماری های مزمن به حفظ سلامت جسمی ما کمک می کند. ۳- تلاش برای شناخت یکدیگر و تقویت اعتماد به نفس ۴- گوش دادن به صحبت های یکدیگر: به حرف های یکدیگر با دقت گوش کنیم، به یکدیگر توجه کنیم بدون اینکه قضاوت، پیشداوری و یا نصیحت کنیم. ۵- فراهم کردن شرایط گفتگو و تبادل نظر برای همه افراد خانواده با فراهم کردن محیطی گرم و صمیمانه فرصت اظهارنظر به همه افراد خانواده داده شود تا همه بتوانند مشکلات خود را در محیطی دوستانه مطرح کنند. ۶- انجام فعالیت های گروهی: برنامه ریزی برای انجام گروهی برخی از وظایف در خانواده، تماشای برنامه تلویزیونی به صورت جمعی و مواردی از این قبیل ۷- خودداری از سرزنش افراد خانواده ۸- مسوولیت پذیر بودن نسبت به یکدیگر ۹- احترام به اعتقادات مذهبی و غنا بخشیدن به ارزش های معنوی افراد خانواده ۱۰- عمل کردن به آنچه می گوییم ۱۱-هماهنگ بودن والدین با یکدیگر و اطلاع از نیازهای افراد خانواده ۱۲-پرهیز از توهین و سرزنش و پرخاشگری والدین نسبت به هم ۱۳-توجه به رفتارهای مثبت یکدیگر و تشویق و ترغیب رفتارهای پسندیده اعضای خانواده

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خانواده سالم اعضای خانواده افراد خانواده برای رسیدن خانواده سالم بهداشت روان همه افراد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود

دبیر هیئت ممتحنه رشته طب سنتی و تاریخ پزشکی با اشاره به شعار دومین روز هفته سلامت «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی»، از اجرایی شدن طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی در ۱۰ استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین رضایی‌زاده اظهار کرد: طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی یک طرح تخصصی آموزش سلامت و سبک زندگی سالم است که در یک تعامل چند جانبه توسط دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و همکاری وزارت آموزش و پرورش و با تمرکز بر سه قشر از مخاطبان در مدارس کشور آغاز خواهد شد که مخاطبان آن شامل معلمان و مربیان پرورشی و سلامت مدارس، دانش آموزان و والدین است.

وی با اشاره به اینکه طب ایرانی روش‌مند و علمی به دلیل آمیختگی با فرهنگ مردم یکی از بهترین ظرفیت‌های اصلاح سبک زندگی است، افزود: طرح ملی نهضت سواد سلامت آموزی، با هدف آموزش‌های ساده و کاربردی با زبان کودکان برای دانش آموزان مقطع اول تا ششم تدوین شده است تا با بهره‌گیری از فنون گرافیک و اصول آموزش کودکان، مهمترین آموزه‌های سبک زندگی را در قالب داستان به آنها بیاموزد.

دبیر هیئت ممتحنه رشته طب سنتی و تاریخ پزشکی تصریح کرد: در مرحله اول طرح بیش از یک هزار مدرسه در ۱۰ استان تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان، کرمان، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل و مازندران و ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان قرار است آموزش‌های کلی سبک زندگی و سلامت و تغذیه سالم را فرا بگیرند تا بتوانیم سلامت خانواده را در کنار نظام آموزشی داشته باشیم.

رضایی زاده اضافه کرد: پیچیدگی و عظمت ساختار جسمی و روانی انسان از یک سو و ابعاد مختلف زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی از سوی دیگر، همواره این سوال را در ذهن ما ایجاد می‌کند که چگونه می‌توانیم تعادل و سلامت خود و عزیزانمان را در این شرایط حفظ کنیم، زیرا ما به عنوان پدر و مادر می‌خواهیم بهترین کار ممکن را برای سلامتی فرزندانمان انجام دهیم و در این نقش بهترین باشیم.

وی افزود: وظیفه اصلی و مهم ما این است که برای حفظ سلامت خود به شیوه‌ای درست سواد سلامت بیاموزیم، بدانیم که چه چیزهایی لازم است بیاموزیم و چگونه آموخته‌هایمان را انجام دهیم، تا سبک زندگی ما سلامت محور شود؛ سواد سلامت و مهارت زندگی سالم، یکی از مهمترین مؤلفه‌های خانواده و جامعه سالم است تا گذشته از حفظ سلامتی به ارتقای آن بپردازیم.

کد خبر 746647

دیگر خبرها

  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • آموزش عامل شکل‌گیری روان است
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود