Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان تبلیغات اسلامی، از جمله نهادهایی است که پس از محقق شدن انقلاب اسلامی در ایران و پایه گذاری حکومت دینی شکل گرفت و از همان ابتدا فعالیت‌ها و مأموریت‌های زیادی برای آن تعریف شد. به دلیل وسیع بودن دامنه فعالیت‌های این سازمان، معاونت‌های متعددی برای این سازمان در نظر گرفته شده است که یکی از آنها، معاونت امور فرهنگی و تبلیغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اصطلاح سازمانی این معاونت، معاونت مأموریتی سازمان است به این معنا که همه معاونت‌های دیگر سازمان پشت اقدامات این معاونت تعریف شده اند.

حجت الاسلام مصطفی جلالی که به تازگی مسئولیت این معاونت را به عهده گرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر برنامه‌ها و اهداف این معاونت در دوره جدید را تشریح کرد؛

*در ابتدا کمی درخصوص مأموریت‌ها و وظایف معاونت فرهنگی- تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی توضیح بفرمائید.

بعد از انتصاب آقای قمی به ریاست سازمان تبلیغات و صدور بیانیه گام دوم از سمت مقام معظم رهبری، موج جوان گرایی شروع شده که البته این به معنای پیرزدایی نیست، ولی بدنه فعال اجرایی کشور، به سمت جوان‌تر شدن می‌رود. شاید این رویکرد یکی از راه‌های تأثیرگذار برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور باشد. خصوصاً این موج جوان گرایی در عرصه فرهنگ تأثیرگذارتر و معنادارتر است. امیدوارم نهادهای دیگر هم دست به چنین اقداماتی بزنند و فضا آهسته آهسته در اختیار جوانترها بیفتد.

اگر سازمان تبلیغات بتواند در زمین فرهنگ، طرح‌های پیش برنده خلق کند بقیه نهادها و سازمان‌ها با ما همراه و همسو می‌شوند

معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت مأموریتی سازمان است به این معنا که همه معاونت‌های دیگر سازمان پشت اقدامات این معاونت تعریف شده اند. یکی از ضعف‌های ما در حوزه فرهنگ این است که نهادهای تخصصی در این حوزه نداریم، یک سازمان تبلیغات اسلامی داریم که قرار است همه حوزه فرهنگ را از منظر دین پوشش بدهد. بسیاری از اوقات حوزه اجتماعی را هم باید پوشش دهد. بنابراین از مباحث اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و.. گرفته تا مباحث دینی مثل اعتکاف و ماه رمضان و مباحث فرهنگی و هنری مثل محتوای سینما و تلویزیون و … اینها همگی مربوط به این معاونت می‌شود. بنابراین اگر خیلی خلاصه بخواهیم مأموریت این معاونت را تعریف کنیم می گوئیم راهبری زیست بوم فرهنگی و اجتماعی. براساس این تعریف عرصه این معاونت خیلی گسترده می‌شود.

*در ابتدا بفرمائید برنامه‌هایی که برای دوران مسئولیت خود در معاونت فرهنگی- تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در نظر گرفته اید به چه صورت است؟

اقدام اول چابک سازی سازمان است. به عنوان مثال در عرصه وسیع فرهنگ که هر روز یک اتفاق و رویداد جدیدی در حال رخ دادن است، نیاز دارد که خیلی چابک شود. به این معنا که به سرعت با توجه به اقدامات میدانی و صحنه اجتماع، آرایش اقدام بگیریم. فرض کنید شما یک یگان ویژه امنیتی در شهر دارید وقتی یک اتفاقی در شهر می‌افتد آن یگان به سرعت آرایش آن پدیده را می‌گیرد، اما در حوزه فرهنگی چنین پدیده‌ای نداریم؛ مثلاً پیش بینی می‌کنیم جامعه در روزهای آینده با پدیده‌های نوظهور عقیدتی و خرافه مواجه می‌شود. حالا اگر ما این حدس را می زنیم باید بتوانیم در این حوزه آرایش فرهنگی بگیریم. به این معنی که به سرعت برای این حوزه کتاب و محصولات مختلف فرهنگی تولید کنیم. این موضوع فقط هم مربوط به حوزه فرهنگ نیست و ما در حوزه‌های دیگری مثل تحدید نسل هم باید چنین اقدامی کنیم.

معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت مأموریتی سازمان است به این معنا که همه معاونت‌های دیگر سازمان پشت اقدامات این معاونت تعریف شده اند

اقدام دوم ایجاد نگرش‌های عمیق و طراحی‌های فرهنگی است. اگر بخواهم این اقدام را عینی‌تر بگویم مثل این است که ما هم در خود جنگ حضور داشته باشیم و کار عملیاتی کنیم و هم در پشت جبهه برای ساخت موشک طراحی داشته باشیم. به عنوان مثال باید بدانیم، مسئله حجاب در جامعه ما از کجا مورد هجمه قرار گرفته است و برای حل این مسئله چه طراحی و مهندسی باید صورت گیرد.

*اقدامات نوآورانه و جدید شما در این معاونت چیست؟

یکی از اقدامات جدید معاونت، توجه کردن و تمرکز کردن روی چند پروژه کلان است. ما به دنبال تمرکز و تمحض جدی درباره حضور زنان هستیم. بعد از مطالعه در مکتب اسلام ناب و نهضت امام خمینی متوجه شدیم که امام بخشی از ایجاد نهضت اسلامی را مبتنی بر جنبش اجتماعی زن می‌داند و تعبیرشان این است: شما رهبران نهضتید. بنابراین نحوه حضور زنان در جامعه خیلی اهمیت پیدا می‌کند. به یک معنا زنان اگر نقش تاریخی خودشان را ایفا نکنند باید نسبت به ادامه جمهوری اسلامی نگران شویم، ولی ما دچار یک غفلت تاریخی درباره این موضوع شدیم، چون در یک دوره‌ای ما با تعریفی از زن مواجه شدیم که فقط مبتنی بر مصرف گرایی بود و تعریف ما از زن تغییر کرد و یک هویت غیر انقلابی جدید برای او تعریف شد. هدف ما بازخوانی هویت و مأموریت زن در جامعه است. به همین خاطر اداره کل امور بانوان در سازمان تأسیس شده است. سازمان تبلیغات پیگیر ایجاد موج جدید از زنان انقلابی در جامعه است.

هدف ما بازخوانی هویت و مأموریت زن در جامعه است. به همین خاطر اداره کل امور بانوان در سازمان تأسیس شده است. سازمان تبلیغات پیگیر ایجاد موج جدید از زنان انقلابی در جامعه است

یکی دیگر از اقداماتی که در نظر داریم، بازتعریف مسئله امت واحده در نهضت اسلامی است. نهضت اسلامی ما وارد گام امت سازی می‌شود و امت سازی یعنی اینکه نهضت می‌خواهد در بستر جدیدی امت واحده تشکیل بدهد. یکی از سوالاتی که در این میان مطرح می‌شود، بحث وحدت با اهل سنت داخل کشور است. نگاه ما در این حوزه کمی انتقادی است، چون شاهد برخی اقدامات تفرقه افکنانه و غیر مرتبط با مکتب امام در این حوزه بوده ایم. بنابراین یکی از رویکردهای مهم ما تبلیغ و تبیین اسلام ناب یعنی تقریر امام (ره) از اسلام، در میان امت اسلامی است.

عرصه مهم دیگر، حوزه آسیب‌های اجتماعی و تعلیم و تربیت است. به عقیده بنده تعلیم و تربیت، فرهنگ بنیان تعریف نشده است و مدارس ما درس می‌دهند، ولی پرورش نمی‌دهند. ما ارتباطات وثیقی با وزارت آموزش و پرورش داریم. مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا نیز میدان اجرای عملیات تعلیم و تربیت دینی هستند. اقدامات در حوزه هیأت، تشکلهای دینی، قرآن و مسجد نیز محورهای مهم و حیاتی است که در جای خود نیاز به تفصیل دارد.

*یکی از مشکلاتی که نهادهای فرهنگی دارند، موازی کاری با نهادها و سازمان‌های دیگری است که فعالیت‌های مشترک با این معاونت دارند مثلاً فعالیت‌های شما در حوزه مساجد در برخی مواقع موازی کاری دارد با فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد یا مثلاً بحث اعزام مبلغ، هئیات مذهبی و… برای رفع این مشکل چه راه حلی دارید؟

یکی دیگر از اقداماتی که در نظر داریم، بازتعریف مسئله امت واحده در نهضت اسلامی است‌ موازی کاری وقتی آسیب زاست که نهادهای فرهنگی داشته باشیم که اینها با یکدیگر دچار سایش بشوند و مثلاً همان مثال مسجد که گفتید، ما ۱۲ نهاد داریم که متولی مسجد هستند، ولی هنوز به زعم بنده مساجد بی سرپرست هستند. نقطه برون رفت از این مسئله داشتن ایده پیش برنده است. به این معنی که باید یک ایده یا حرف پیش برنده وجود داشته باشد تا سایر نهادها هم به آن ایده رجوع کنند؛ مثلاً اگر معاونت فرهنگی سازمان یک حرف یا ایده پیش برنده درباره مساجد داشته باشد، اتفاقاً همه نهادها با یکدیگر به یک همگرایی می رسند، یا مثلاً درباره موضوع حجاب سندهای مختلفی وجود دارد ولی هیچ کدام اینها یک ایده یا طرح نیست که به نتیجه‌ای بینجامد به عنوان نمونه فکر کنید ما طرحی تعریف کنیم مبنی بر برگزاری گفتگوهای ملی زنان و بعد از خلال بحث‌های این گفتگوها به یک ایده‌ای راجع به حجاب برسیم خیلی از مسائل حل می‌شود. حالا اگر یک ایده مشخص وجود داشته باشد همه نهادها و سازمان‌هایی که درحوزه حجاب فعالیت می‌کنند هم افزایی می‌کنند تا این طرح اجرا شود. اگر سازمان تبلیغات بتواند در زمین فرهنگ، طرح‌های پیش برنده خلق کند بقیه نهادها و سازمان‌ها با ما همراه و همسو می‌شوند.

*در صحبت‌هایتان اشاره کردید که قصد دارید به اهل تسنن در کشورمان توجه کنید و درجهت تقریب فعالیت‌هایی انجام دهید، برای جلوگیری از تفرقه و اختلافات مذهبی چه برنامه‌ای دارید؟

در سالهای اخیر رسانه‌ها در این باره فعالیت می‌کنند و هزینه بسیاری از این رسانه‌ها هم با پول‌ها و حمایت دولت‌های خارجی تأمین می‌شود. این رسانه‌ها در تلاشند تا ثابت کند جمهوری اسلامی ایران راجع به وحدت دروغ می‌گوید. درحالی که خیلی از نکاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود شایعه است و واقعیت ندارد. ایده اصلی ما در معاونت این است که به یک توافق گفتمانی و اقدام مشترک با برادران اهل سنت برسیم و پروژه اسلام ناب را در جهان پیش ببریم.

کد خبر 4855876

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغات گام دوم انقلاب قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انقلاب اسلامی ایران کنفرانس بین المللی تمدن نوین اسلامی نشست علمی معرفی کتاب تمدن اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سردار سلیمانی قرآن دهه فجر معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی نهادها و سازمان ها معاونت فرهنگی تعلیم و تربیت داشته باشیم موازی کاری حوزه فرهنگ ما در حوزه پیش برنده فعالیت ها اسلام ناب رسانه ها یک ایده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های مجلس آینده توجه به پتروپالایشگاه‌هاست، زیرا می‌توان با توسعه آن‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف کرد.

به گزارش شانا، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه (دوم اردیبهشت‌) در نشست منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه اسلامی با عنوان «اولویت‌های مجلس آینده» با بیان اینکه باید بیش‌ازپیش به صنعت نفت کشور توجه شود، زیرا این صنعت، صنعتی پیشرو به شمار می‌آید، بیان کرد: در مجلس دوازدهم یکی از اولویت‌ها توجه به پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود، زیرا معتقدم توسعه این بخش می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف کند. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر مسائل مهم به‌ شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: هرچه در حوزه‌ تجارت نفت و گاز ارزآوری بیشتری وجود داشته باشد، بی‌شک این موضوع بر رشد اقتصاد ملی تأثیرگذار خواهد بود. همچنین باید منابع حاصل از فروش نفت و گاز را صرف توسعه‌ زیرساخت‌ها در کشور کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست ضمن تشریح وضع اقتصادی کشور گفت: انتظار این است که مهم‌ترین تصمیم‌های مجلس دوازدهم در حوزه اقتصادی باشد. برای اینکه این تصمیم‌ها کارآمد باشد، باید وضع موجود شناسایی و آسیب‌شناسی شود و تحلیلی هم از اوضاع آینده و متغیرهای داخلی و خارجی داشته باشیم تا بر این اساس بتوانیم مسیر اصلاح مشکلات را طراحی کنیم.

وی  تصریح کرد: براساس گزارش‌ مرکز آمار و بانک مرکزی، طی دو سال اخیر نرخ رشد اقتصادی روند روبه‌رشدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده تکرار شود.

نشست منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه اسلامی با عنوان «اولویت‌های مجلس آینده» روز یکشنبه (دوم اردیبهشت‌) برگزار شد.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • توجه به نسل جوان اولویت تمام برنامه‌های تبلیغات اسلامی باشد
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه وحدت است
  • دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی
  • مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید» در تبریز
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند