Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، بسته خبری از رویداد‌های فرهنگی کشور قزاقستان در ادامه می‌آید:

*در سال جاری 3000 زائر قزاقی  به زیارت خانه خدا اعزام می شوند

در عربستان سعودی جلسات رسمی در مورد ترتیبات موسم حج و زیارت خانه خدا برگزار شد. هیاتی از اداره مسلمانان معنوی قزاقستان به دعوت معاون وزیر حج و عمره عربستان سعودی برای مذاکرات در باره ترتیبات موسم حج سال جاری عازم این کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در چارچوب این جلسات دکتر«عبد الفتاح بن سلیمان مشاط» معاون وزیر حج و عمره این کشور در دفتر کارش، مفتی قزاقستان «سریکبای حاجی اراز» هیأت همراه وی را به حضور پذیرفت. در این نشست سرکنسول قزاقستان در شهر جده «تالقات شالدانبای» نیز حضور داشت.

در این نشست ترتیبات موسم حج و زیارت خانه خدا، صدور ویزا، حمل و نقل هوایی، بهداشت و امنیت زائران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه آقای عبد الفتاح بن سلیمان مشاط و مفتی قزاقستان سریکبای اراز توافق نامه ترتیبات موسم حج سال جاری را که روند رسیدگی به نیازهای حجاج از طریق ارگان های خدمت رسانی را تنظیم می کند، امضا نمودند.

در پایان این دیدار عبد الفتاح بن سلیمان مشاط از دولت قزاقستان بابت خدمات ارزشمند وی در زمینه حج اظهار تشکر نمود و اعلام کرد که در موسم حج امسال کشور عربستان آمادگی پذیرش 3000 نفررا از قزاقستان دارد.

*انتخاب مفتی اعظم قزاقستان

در شهر نور-سلطان نهمین جلسه اداره معنوی مسلمانان قزاقستان با حضور 300 اعضای این اداره و وزیر اطلاعات و توسعه اجتماعی جمهوری قزاقستان برگزار شد. در این نشست با پیشنهاد «سریکبای حاجی اوراز» «نوروزبای تاقان اولی» به عنوان مفتی قزاقستان انتخاب شد.

درقزاقستان سریکبای حاجی اوراز، مفتی سابق قزاقستان گفت: نوروزبای حاجی تاقان اولی به عنوان معاون اول اداره معنوی مسلمانان قزاقستان، پروژه های زیادی را انجام داد. ایشان تجربه گسترده ای در زمینه دین دارد. من مطمئنم که آقای نوروزبای حاجی انگیزه جدیدی را به فعالیت های اداره معنوی مسلمانان خواهد داد.

وزیر اطلاعات و توسعه عمومی آقای «داورن آبایف» از فعالیت های «سریکبای حاجی اوراز» مفتی سابق قزاقستان در سال های 2017-2020  قدردانی کرده و به مفتی جدید قزاقستان آرزوی موفقیت کرد.

نوروزبای حاجی گفت: 300 نماینده از تمام استانها به اینجانب رای دادند و من را به عنوان مفتی اعظم قزاقستان انتخاب کردند. من تمام تلاش خود را بکار میبندم تا وظائفم را به نحو خوبی انجام بدهم خواسته های آنها را برآورده کنم. در سال جاری اجرای پروژه های جدید در نظر گرفته شده است. امسال سیامین سالگرد تاسیس اداره معنوی مسلمانان قزاقستان است.  در چارچوب این رویداد بزرگ در نظر داریم کارهای بسیاری انجام بدهیم، از جمله نامگذاری 30 مسجد به نام کسانی که در امور خیریه و تعمیرات مساجد نقش بسزایی داشته اند. علاوه براین بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان برتر اهدا خواهد شد.
 
لازم به ذکر است که «نوروزبای حاجی تاقان اولی» به عنوان معاون اول اداره معنوی مسلمانان قزاقستان و امام جماعت مسجد «حضرت سلطان» کار کرده بود.

دوره دانش افزایی قرآن در استان شرقی قزاقستان آغاز گردید

مسجد «خلیفه آلتای» استان قزاقستان شرقی دوره دانش آفزایی قرآن کریم برای امامان جماعت و شیوخ منطقه ای و روستایی آغاز شد. دوره مورد نظر به مدت 14 روز برگزار خواهد شد و در حال حاضر بیش از 40 متخصصان دینی در این دوره حضور دارند.
نایب مفتی مسجد «خلیفه آلتای» آقای «دولت قابیدالدین» گفت: هدف از برگزاری این دوه افزایش سواد دینی، تجربه کاری متخصصان دینی است. این وظیفه مهم ماست.

در این دوره حاضران اطلاعات بیشتر در باره قرآن کریم، علم عقیده دریافت می کنند و استادان برجسته حوزه دینی در این دوره تدریس می کنند. اسکان رایگان شرکت کنندگان دوره به مدت 14 روز همراه با چهار وعده غذایی خواهد بود. تامین شرکت کنندگان با کتاب های آموزشی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در روز های تعطیل شرکت کنندگان از شهر اسکمن و جای های دیدنی استان شرقی قزاقستان بازدید خواهند کرد.

 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: اداره معنوی مسلمانان قزاقستان مفتی اعظم قزاقستان زیارت خانه خدا مفتی قزاقستان شرکت کنندگان دوره دانش سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، اسامی اعضای کاروان قرآنی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.


پس از برگزاری آزمون انتخابی و ارزیابی‌های انجام شده، ۲۰ نفر شامل استادان، قاریان، حافظان و یک گروه تواشیح، به حج ابراهیمی اعزام می‌شوند و برنامه‌های قرآنی را در جمع حجاج ایرانی و حاجیان دیگر کشور‌ها اجرا خواهند کرد.


سیدپارسا انگشتان قاری مازندرانی هم به همراه اعضای کاروان قرآنی به سفر معنوی حج تمتع اعزام خواهد شد.


در کاروان امسال، حامد شاکرنژاد از خراسان‌رضوی، مهدی عادلی از تهران، سیدکریم موسوی از خوزستان، یوسف قنبری از زنجان، حمید صفدری از خراسان‌رضوی، آرش سوری از کرمانشاه، سیدرضا نجیبی از فارس، مسعود موحدی‌راد از خراسان‌رضوی، وحید براتی از خراسان جنوبی، سیدپارسا انگشتان از مازندران، خلیل سواری از خوزستان، مهدی عبرتی از گیلان، امیرحسین انواری از یزد، محمدرضا اکبری از مرکزی، گروه تواشیح العباد از خوزستان متشکل از مرتضی طرفی، نصرالله بریچی، صادق بیت‌سعید، خلیل سعیدی و محمدامین سبهانی خالص حضور دارند. سرپرستی کاروان نور نیز به عهده علی صالحی‌متین، حافظ کل قرآن کریم از تهران است.

از چند دهه گذشته، در همکاری مشترک میان کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه، اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • یک اردیبهشت؛ آغاز انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳
  • آغاز مرحله استانی مسابقات ورزشی دانش آموزان
  • آغاز انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳، فردا
  • انتخاب رشته‌ آزمون دوره دكتری سال 1403 از اول اردیبهشت آغاز می‌شود
  • فردا، آغاز انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • آغاز هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران
  • گفت و گو با حافظ : ساقی شده منشی اداره (فیلم)
  • آغاز هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران