Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که خسارت وارده به بخش تجاری ایتالیا در نتیجه تحریم‌های ضدروسی به ۲ میلیارد دلار رسیده، نشست وزرای خارجه و دفاع روسیه و ایتالیا نشان داد که دو طرف به تقویت همکاری‌های دوجانبه و تعامل بین المللی علاقه دارند. ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: "سرگئی لاوروف" و "سرگئی شایگو" وزرای امور خارجه و دفاع روسیه روز گذشته در رم در نشستی با همتایان ایتالیایی خود "لوئیجی دی مایو" و "لورنزو گوئرینی" در ترکیب 2+2 دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست روز سه‌شنبه روسای دستگاه دیپلماتیک و نظامی روسیه و ایتالیا در رم چهارمین دور از این نوع مذاکرات در سطح بالا در ترکیب 2+2 بین دو کشور بود که تا قبل از بحران داخلی اوکراین در سال 2014 فعال شده بود، ولی پس از آن متوقف گردید.

طبق اظهارات شنیده شده از سوی شرکت کنندگان در مذاکرات روم ، اکنون این یک مرحله دیگر پشت سر گذشته شده و سازوکارهای دوجانبه مجدداً فعال می شوند.

وزرای خارجه و دفاع روسیه و ایتالیا در این نشست نه تنها در مورد مسائل دوجانبه، بلکه در مورد موضوعات مهم در عرصه جهانی، به‌خصوص لیبی نیز گفتگو کردند. در شرایط کنونی یکی از مهمترین مسائل بین المللی برای مقامات رم حل و فصل بحران لیبی است. ایتالیا به طور مرسوم و با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور، توجه زیادی به اوضاع موجود در این مستعمره سابق خود دارد، به ویژه آنکه هر گونه تشدید اوضاع در آن سوی دریای مدیترانه ، ایتالیا را با موج جدید مهاجرین تهدید می‌کند.

در این رابطه "سرگئی لاوروف" بعد از مذاکره با همتای ایتالیایی خود، اعلام کرد که لازم است تا مکانیزم موثری برای نظارت بر تحریم تسلیحاتی در لیبی در شورای امنیت سازمان ملل مورد توافق قرار بگیرد.

به گفته وی، سازوکارهای ملی یا منطقه‌ای نمی توانند "صرفاً به درخواست" یک کشور یا گروه خاصی از کشورها مورد استفاده قرار گیرند و به همین دلیل شورای امنیت باید در این زمینه تصمیم گیری کند. لاوروف یادآور شد که نمایندگان روسیه و ایتالیا طی چند هفته آینده رایزنی‌های ویژه‌ای درباره حل و فصل مشکلات در لیبی برگزار خواهند کرد.

دستور کار روابط دوجانبه بین روسیه و ایتالیا نیز طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شود: همکاری در حوزه‌های سیاسی ، تجاری ، اقتصادی ، فرهنگی و بشردوستانه و همچنین موضوعات بین المللی و منطقه‌ای. البته در مذاکرات روز گذشته مشکلات فعالی در روابط دوجانبه تجاری و همکاری‌های اقتصادی با توجه به تحریم‌های ضد روسی از سوی اتحادیه اروپا جایگاه ویژه‌ای داشت و دو طرف بر لزوم تقویت این روابط و اهمیت آن تاکید کردند.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، رایزنی‌ها در قالب 2+2 سودمندی را اثبات کردها‌ند. آنها اجازه می دهند تا در یک فضای شفاف و قابل اعتماد ، مواضع دو دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه متقابل با جزییات دقیق مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ‌های مناسب و مشترکی برای چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی پیدا شود.

به دنبال فرانسه، ایتالیا نیز به بحران کنترل تسلیحات در اروپا توجه کرده است

یکی از اصلی ترین تهدیدات فعلی در اروپا، استقرار احتمالی موشک‌های آمریکایی در کشورهای عضو ناتو است. لاوروف در مذاکرات با همتای ایتالیایی خود اعلام کرد که مسکو از قصد مقامات رم برای بررسی پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در زمینه شروع گفت‌وگو برای تعیین مهلت قانونی استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر استقبال می‌کند.

"ندیژدا آرباتووا" رئیس گروه مطالعات سیاسی اروپا در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده است: «این مسئله بسیار مهم است که ایتالیا نیز به دنبال فرانسه ، پس از سخنرانی معروف "امانوئل ماکرون" ، موضوع بحران در عرصه کنترل تسلیحات را مورد توجه قرار داده است. به نظر می رسد که این نشان دهنده یک روند کلی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که به دنبال ایفای نقش مهمتر در عرصه سیاست جهانی و کاهش وابستگی خود به سیاست‌های آمریکا است که به ویژه بعد از اقدامات مخرب دولت دونالد ترامپ در زمینه کنترل تسلیحات، جنبه نگران کننده به خود گرفته است.»

تاثیرات منفی تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روابط تجاری روسیه و ایتالیا

با این وجود وزیر خارجه روسیه از برخی سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا که بر روابط روسیه و ایتالیا تأثیر منفی گذاشته، شکایت کرده است. لاوروف در آستانه سفرش به رم، در مصاحبه با روزنامه "استامپا" یادآور شد که چند سال گذشته به دوره فرصت‌های از دست رفته در روابط روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده و آسیب قابل توجهی به روابط متقابلاً سودمند رسانده است.

طبق اطلاعات رسمی ، مبادلات بازرگانی بین تجارت بین فدراسیون روسیه و ایتالیا تقریباً نصف شده و از 53.8 میلیارد در سال 2013  به 26.9 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است.  حجم کل ضرر وارد شده به تولید کنندگان ایتالیایی حدود 2 میلیارد دلار بوده است و طبق ارزیابی طرف ایتالیایی، به دلیل تحریم های ضدروسی اتحایده اروپا ، این کشور روزانه 7 میلیون یورو آسیب اقتصادی دیده است.

"آنتونیو فالیکو" رئیس هیئت مدیره بانک Intesaو رئیس انجمن «آشنایی با اوراسیا» در رم ، در این رابطه تأکید کرده است: «عدم مشخص بودن اوضاع جهانی و وخیم تر شدن مشکلات ژئوپلیتیکی باعث بروز موانع مصنوعی در همکاری‌های اقتصادی و تجارت ، تحریم‌ها ، تعارضات تعرفه‌ای و غیره شده است. متأسفانه، این واقعیت جدیدی است که روسیه باید در آن عرصه تجاری ، از جمله تجارت با ایتالیا ، به آن توجه بیشتری داشته باشد.»

به عقیده وی، امیدی به ایجاد تغییرات سریع در چنین شرایطی نیست،  بنابراین  تجار ایتالیایی در حال سازگاری با شرایط فعلی هستند و مدل کسب و کار خود را تغییر داده ، و از فروش ساده کالاها از ایتالیا به روسیه به سمت تولید مشترک و عرضه آن در بازارهای کشورهای ثالث دور می شوند. که ما در ایتالیا این نوع کالاها را «Made in Italy» می نامیم.

به گفته فالیکو ، تجربه کار خاص در این زمینه مثبت بوده و در روسیه بسیاری از پروژه‌های جالب و فناوری های جدید وجود دارد که می‌تواند به طور مشترک بدین شکل به بازارهای جهانی عرضه شوند.

کنترل تسلیحات و لیبی؛ موضوع مذاکرات 2+2 روسیه و ایتالیاآمادگی روسیه و ایتالیا برای برگزاری نشست وزرای خارجه و دفاعمدویدیف: تحریم‌های ضدروسی دیر یا زود لغو خواهند شد

وزیر خارجه روسیه نیز در سفر به رم یادآور شد  که همکاری با ایتالیا در زمینه نوآوری‌ها، از جمله تحولات در زمینه خدمات دیجیتال و هوش مصنوعی  اهمیت زیادی پیدا کرده است. به گفته وی، مقامات رم برای تقویت همکاری با مسکو در عرصه موضوعات مورد علاقه اروپا آمادگی دارد و این همکاری‌ها طیف وسیعی از مسائل را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/

R1445/P36446/S8,88,89,1128/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزرای خارجه و دفاع خارجه و دفاع روسیه تحریم های ضدروسی روسیه و ایتالیا روابط دوجانبه کنترل تسلیحات ایتالیایی خود اتحادیه اروپا میلیارد دلار ایتالیا نیز خارجه روسیه بین المللی بین الملل همکاری ها مقامات رم یادآور شد تحریم ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف

روسای جمهور آذربایجان در دیدار با پوتین گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است. ما در تلاش برای تقویت اقدامات اعتمادآفرین، همکاری، درک متقابل و حل‌وفصل همه مسائل در راستای منافع متقابل هستیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از محورهای اصلی دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، مربوط به امنیت منطقه بود.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: از منظر تأمین امنیت منطقه به بررسی وضعیت خواهیم پرداخت. سؤالات زیادی در اینجا وجود دارد و آن‌ها مسائل بسیار حساسی هستند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است. خیلی مسائل به همکاری و فعالیت متقابل بین کشورهای ما بستگی دارد. ما در تلاش برای تقویت اقدامات اعتمادآفرین، همکاری، درک متقابل و حل‌وفصل همه مسائل در راستای فعالیت متقابل و منافع متقابل هستیم.

نشریه «کومرسانت» در این خصوص نوشت: دو رئیس‌جمهور پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال 2024 اولین تماس رو در روی خود را داشتند. تغییر وضعیت در قفقاز جنوبی نیاز به آغاز سریع تماس‌های شخصی بین رهبران دو کشور پس از آغاز مرحله جدید سیاسی در روسیه و آذربایجان را حکم می‌کند.

این نشریه می‌نویسد: وضعیت منطقه قفقاز ناپایدار به نظر می‌رسد و چندین سناریو جایگزین برای توسعه و امنیت منطقه با مشارکت بازیگران رقیب (روسیه از یک طرف و غرب از طرف دیگر) وجود دارد. دو رهبر آذربایجان و روسیه به دنبال پاسخی مشترک به تهدید خارجی هستند. نگرانی اصلی هر دو کشور افزایش تهدیدات خارجی در منطقه است.

آیدین حسین‌اف، نماینده مجلس ملی آذربایجان به خبرگزاری «ینی مساوات» گفت: موضوعات مطرح شده در دیدار الهام علی‌اف با ولادیمیر پوتین نشان از توسعه روابط بین کشورها بر اساس اراده سیاسی دو رئیس‌جمهور دارد. روابط متقابل آذربایجان و روسیه چندوجهی است و در عین حال روابط سیاسی جایگاه مهمی در این روابط دارد. مسائل امنیتی منطقه‌ای به‌ویژه به حوزه روابط سیاسی مرتبط است. این واقعیت که آذربایجان و روسیه سال‌هاست که بخشی از یک اتحادیه واحد بوده‌اند، ویژگی منحصربه‌فردی از روابط بین کشورهای ما را شکل داده است. این شامل بسیاری از اجزای مهم است. روابط ما در سال‌های استقلال بیشتر توسعه یافته است. همانطور که می‌دانید روابط دیپلماتیک بین آذربایجان مستقل و روسیه در 4 آوریل 1992 برقرار شد. در 25 سپتامبر 1992 سفارت روسیه در آذربایجان شروع به کار کرد. اگرچه روابط در ابتدا در سطح مطلوبی قرار نداشت و به طور کامل منافع هر دو کشور را برآورده نمی‌کرد، اما پس از بازگشت حیدر علی‌اف رهبر ملی به قدرت سیاسی در آذربایجان، روابط بین کشورهای ما در عالی‌ترین سطح توسعه یافت. سند اصلی تشکیل‌دهنده مبنای حقوقی روابط دوجانبه، «پیمان دوستی، همکاری و امنیت متقابل» است که در 3 ژوئیه 1997 بین روسیه و آذربایجان امضا شد.

این سند توسعه روابط روسیه و آذربایجان را در سطح مشارکت راهبردی نشان می‌دهد. پس از به قدرت رسیدن الهام علی‌اف در سال 2003، روابط دوستانه و همکاری در روابط روسیه و آذربایجان خط عمیق‌تری به خود گرفت. رئیس‌جمهور الهام علی‌اف بر گسترش روابط دوجانبه با روسیه به عنوان یک عامل مهم تأکید می‌کند.

این نماینده مجلس ملی آذربایجان تأکید کرد: مسائل امنیتی منطقه همیشه در روابط آذربایجان و روسیه مطرح است. این روابط به نفع کل منطقه در تضمین ثبات در منطقه و جلوگیری از مداخلات نامناسب و بالقوه خطرناک توسط قدرت‌هایی که به منطقه تعلق ندارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

روسیه کشوری کلیدی برای امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر است. آذربایجان این عامل را در نظر می‌گیرد. این مسئله خیلی به همکاری و فعالیت متقابل بین کشورهای ما بستگی دارد.

آذربایجان در تلاش است تا اقدامات اعتماد آفرین، همکاری، درک متقابل را تقویت کند و همه مسائل را در راستای فعالیت متقابل و منافع متقابل حل‌وفصل کند. موفقیت‌هایی در این راستا وجود دارد.

روسای جمهور آذربایجان و روسیه در 22 فوریه 2022 در مسکو اعلامیه در مورد اتحاد بین جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه را بر اساس سنت‌های دوستی تاریخی و حسن همجواری امضا کردند و کیفیت روابط بین دولتی ما به سطح جدیدی از اتحاد ارتقا یافته است. روابط ما هم اکنون بر اساس این اعلامیه است. توسعه روابط سیاسی در بالاترین سطح، تأثیر مثبتی بر گسترش روابط اقتصادی دارد.

موسی قاسملی دیگر نماینده مجلس ملی آذربایجان گفت: نشست پوتین و علی‌اف با پنجاهمین سالگرد افتتاح بزرگراه بایکال آمور که برای روسیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق اهمیت استراتژیک زیادی دارد تصادفی نیست. از اواخر دهه 20 قرن بیستم، هر چقدر هم که دولت شوروی تلاش کرد تا بزرگراه بایکال آمور را بسازد، حتی با استفاده از زندانیان، با وجود اینکه ده‌ها هزار نفر در این راه جان خود را از دست دادند، نتیجه حاصل نشد. این کار تحت رهبری حیدر علی‌اف، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی اتحاد جماهیر شوروی و معاون اول رئیس شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی تکمیل شد.

موسی قاسملی معتقد است: همکاری‌های تجاری و اقتصادی که اساس مادی روابط بین کشورهای آذربایجان و روسیه است، در حال افزایش است. همانطور که مشخص است، در روابط بین‌الملل، بسیاری از کشورها می‌توانند اسناد امضا کنند و بیانیه بدهند، اما اگر پایه‌های مادی روابط قوی نباشد، احتمال شکسته شدن آن در مواقع بحران بسیار زیاد است. همچنین مسائل امنیتی منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای در روابط آذربایجان و روسیه دارد. بدون پرداختن به جزئیات باید بگوییم که عوامل اصلی مانع توسعه روابط دو کشور از جمله کمک به اشغالگران قره‌باغ و حضور نیروهای روسی در خاک ما، حذف شده است. دیدگاه‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور علی‌اف بیان می‌شود، نشان‌دهنده سطح همکاری ما و نقش فزاینده آذربایجان در سیاست منطقه‌ای و جهانی است. از جمله سخنان مهم علی‌اف این بود که "مسائل امنیت منطقه همیشه در دستور کار نشست ما قرار دارد و روسیه کشوری کلیدی برای امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر است".

این دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آذربایجان تأیید می‌کند که یکی از موضوعات اصلی که در دیدار با ولادیمیر پوتین مطرح شد، موضوع امنیت منطقه بود.

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد