Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - شهرام صارمی مدیر اجرایی دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر با انتشار نامه ای در واکنش به مصاحبه مدیر عامل خانه موسیقی ایران که گفته بود؛ "سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقا جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن کار سختی است" واکنش نشان داد.

شهرام صارمی در این نامه آورده است: ابراز نظر شما در باره دوره 34 جشنواره موسیقی فجر، بسیار دور از انصاف، عدالت و حرفه ای گری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
جملات با لحنی مغرضانه بیان شده و امیدوارم به این علت نباشد که سال گذشته خانه موسیقی برگزار کننده جشنواره نبوده است.
متن نامه شهرام صارمی مدیر  اجرایی دوره سی و چهارم جشنواره موسیقی فجر به شرح ذیل است:
جناب آقای نوربخش
مدیر عامل محترم خانه موسیقی ایران
با سلام
علیرغم میل قلبی ناچار شدم در پاسخ به مصاحبه مورخ26 بهمن 1398 شما که در چند رسانه از جمله: هنر آنلاین، موسیقی ما، موسیقی ایرانیان، خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، آنا، سایت جشنواره موسیقی فجر، روزنامه های هنرمند و شهروند و سایت همشهری آنلاین منتشر شده است، چند سطری بنویسم و مواردی را نیز به شما  یاد آوری نمایم.
در این مصاحبه گفته اید: "من از گذشته‌های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است برسد‌. متاسفانه سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقا جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن کار سختی است."
ابتدا باید بگویم که ابراز نظر شما در باره دوره 34 جشنواره موسیقی فجر، بسیار دور از انصاف ، عدالت و حرفه ای گری است. جملات با لحنی مغرضانه بیان شده و امیدوارم به این علت نباشد که سال گذشته خانه موسیقی برگزار کننده جشنواره نبوده است.
به وضوح در این سطور به چند دوره جشنواره که شما مسئول برگزاری آن بوده اید اشاره می نمائید و این که: "زحمات بسیار زیادی برای جشنواره متحمل شده اید که در سال گذشته ازبین رفت."
ضمن اینکه کوشش های تمامی برگزارکنندگان دوره های قبل و دوره فعلی جشنواره را ارج می نهم، از شما سوال می کنم که چه کار خاصی شما انجام داده بودید که بقیه انجام نداده اند.جشنواره هایی که شما برگزار کردید چه ویژگی داشته است که به آن اشاره کنید؟
جایزه باربد؟ هنرمندان شرکت کننده؟ انسجام و برنامه ریزی؟ هزینه ها؟........... و در پایان اتاق شیشه ای که هنوز منتظر آن هستیم.
شما که می گویید: "من از گذشته‌های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است برسد‌." شما سه دوره رسما دبیر جشنواره بوده اید و در بیشتر دوره ها مستقیم یا غیر مستقیم  همکاری داشته اید تا کنون چه انتقادی داشته اید؟ در کجا اعلام کرده اید؟
آیا به خاطر دارید که در سه برنامه ضرب اصول ویژه نقد و بررسی جشنواره موسیقی فجرعلیرغم تمام هماهنگی های قبلی، حاضر نشدید؟
آیا به یاد دارید که در سال گذشته ( جشنواره 34) جلسه نقد و برسی جشنواره با حضور اصحاب رسانه وجمعی از هنرمندان توسط ستاد جشنواره و طبق آئین نامه برگزار شد؟
آیا لازم است یاد آوری نمایم که اطلاعات سایت جشنواره در سال های قبل به هیچ وجه در اختیار ما قرار نگرفت و سایت جشنواره موسیقی فجر که همین الان در حال استفاده شدن و سرویس دهی است حاصل کوشش برگزار کنندگان جشنواره در سال گذشته است.
بسیار خرسندم که اهالی رسانه امسال هیچ انتقادی به جشنواره ندارند!!! یعنی جشنواره امسال جای هیچ نقدی ندارد و جشنواره کاملا و صد در صد عالی در حال برگزاری است؟ خدا را شکر!!!
به بعضی از انتقادات اهالی رسانه در سال گذشته اشاره می کنم:
- چرا جشنواره بخش پاپ دارد؟(امسال ندارد؟)
- کیفیت اجرا ها پائین است.( امسال بالاست؟)
- جدول جشنواره بی رمق است.(امسال خیلی با رمق است؟)
- چرا جدول جشنواره تغییر کرده است؟( مگر امسال تغییر نکرده؟)
و امسال که هیچکدام از این موارد نیست و باز هم خدارا شکر.یک نگاه اجمالی به اجراها و هنرمندان شرکت کننده موضوع را کاملا روشن می کند.
آیین‌نامه با همه نقاط قوت و ضعف‌اش مرجعی برای سامان گرفتن و قانونمند شدن جشنواره موسیقی فجر است، آئین نامه ای که امروزه در هر خبر و در هر مصاحبه ای از آن یاد می کنند حاصل کوشش تیم کارشناسی جشنواره در سال گذشته است.  
بسیار علاقه مندم بدانم که از چه روی اینگونه با جشنواره سال قبل برخورد کرده اید.
از "دوباره ساختن " سخن به میان آورده اید" . چه چیزی از بین رفته بود؟ چه چیزی دوباره ساخته شده است؟
شعار دادن در چهار دهه متداول شده است. هیچ حرفی نیست که گفته شود و پیگرد داشته باشد و گوینده آن حرف را تبعاتی مترتب شود. در نتیجه به راحتی می توان کلی گویی هایی را به کار برد که خودمان هم می دانیم نه کاربردی داشته، نه دارد و نه خواهد داشت:
"بر هیچ کس پوشیده نیست که جشنواره موسیقی آن طور که باید و شاید عیار پیدا نکرده و حمایت کافی ندیده است. همه باید تلاش کنند تا جشنواره‌ای که متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرز و بوم است، ارتقا پیدا کند. باید از ظرفیت منحصربه‌فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا در جامعه بین‌المللی نیز جایگاهش را پیدا کند. همان طور که همه جشنواره‌های موفق سابقه‌های طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یک کار مستمر و دراز مدت دارد."
اگر، (تاکید می کنم) اگر قرار باشد جشنواره و یا هر اتفاق دیگری در جایگاه عالی مرتبه ای قرار بگیرد ، نیازمند این است که افراد با صلاحیتی در راس امور باشند. کیفیت جشنواره آئینه تمام نمای شیوه مدیریت و سیاست گذاری موسیقی در کشور ما است.
خود شما بهتر می دانید که جایگاه و قدر و ارزش هنر و هنرمند موسیقی در سیستم دولتی پاس داشته نمی شود و اصولا فرهنگ و هنر موضوع همه این سال ها نبوده است. با نفس برگزاری جشنواره نیز خود شما بهتر آگاهید که موضوع اصلا موسیقی نیست. به همین دلیل 35 دوره که هیچ 350 دوره هم برگزار شود ارتقائی در هنر موسیقی بوجود نخواهد آمد.
الفاضی مانند "بین الملل"،" ظرفیت موسیقی"، "ارتقا"،"جشنواره های موفق" نیز به جز زینت الگفتار کاربرد دیگری ندارند.
در پایان به بعضی از خصوصیات سی و چهارمین دوره جشنواره فجر که اینجانب مدیریت اجرایی را عهده دار بودم اشاره می کنم:
1- تم جشنواره "اجرای آثار آهنگسازان ایرانی": این رویکرد جشنواره  تلنگری بود که به آهنگسازی و آهنگسازان ایرانی و آثارشان، نیازها و داشته‌های آهنگسازی ایران توجه شود، درباره آن گفتگو شود و تصویری از چگونگی اجرای آثار آهنگسازان بدست آید.عارف قزوینی، علی اکبر شهنازی،مرتضی نی داود،علینقی وزیری،حسين دهلوي ، موسی معروفی،جواد معروفي، فرهاد فخرالديني، هرمز و شاهين فرهت، احمد پژمان، محمد سعيد شريفيان، عليرضا مشايخي، فوزيه مجد، روح‌الله خالقي، ابوالحسن صبا ، فرامرز پايور، محمد رضالطفي، پرويز مشكاتيان، حسين عليزاده، شاهرخ خواجه نوري،مهران روحانی،جواد لشگری، رحمت الله بدیعی،اکبر محسنی، همايون رحيميان، انوشيروان روحاني، محمد رضا تفضلي و... از جمله هنرمندانی بودند که به طور متمرکز آثارشان به اجرا در آمد.
2- حضور فعال مراکز آکادمیک رسمی موسیقی کشور: دانشگاه های تهران(دانشکده هنرهای زیبا) و هنر( دانشکده موسیقی دانشگاه هنر)،هنرستان های موسیقی دختران و پسران( وزارت ارشاد).
3- حضور گسترده و موفق حدود 60نفر از استادان و پیشکسوتان  شاخص موسیقی ایران و موسیقی اقوام از جمله: فريماه قوام صدري، رافائل ميناسكانيان،  منوچهر صهبايي، مجيد كياني، ارپينه ايسرائيليان، سيمون ايوازيان، محمد اسماعيلي، سعيد ثابت، حسين بهروزی‌نيا، مظفر شفيعي، ابراهيم لطفي و...
4- سی و چهارمین دوره جشنواره، اولین دوره جشنواره بود که با کوشش و اهتمام یک تیم قوی کارشناسی،  جشنواره صاحب آئین نامه شد.(البته لازم به توضیح است که نماینده خانه موسیقی در جلسات حاضر نشد.)
5- برگزاری بزرگترین جشنواره موسیقی فجر در طول تمام دوره ها: 91 اجرا/ 6 نشست پژوهشی/21 فیلم مستند و برگزاری جشنواره همزمان در 15 شهرستان و در مجموع 290 اجرا در شهرستان ها.
6- صرفه جوئی بیش از یک میلیارد تومان در هزینه های جشنواره، با درنظر داشتن دلار 18000تومانی در جشنواره 34 و دلار 3 الی 4 هزار تومانی در دوره های قبلی.
7- سی و چهارمین دوره جشنواره، اولین دوره جشنواره بود که گروه های فراوانی با فراخوان به جشنواره راه یافتند.
8- حذف بخش رقابتی از جشنواره سی و چهارم.
9- حذف جایزه باربد.
به امید اینکه روزی موسیقی جایگاه واقعی خود را پیدا کند و هنرمند معنی واقعی خود را داشته باشد. به یقین جشنواره هم جایگاه خود را خواهد یافت.  

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سی و چهارمین دوره جشنواره جشنواره موسیقی فجر خانه موسیقی ایران جشنواره در سال سایت جشنواره دوباره ساختن سال گذشته زحمات بسیار شهرام صارمی سی و چهارم بین رفت آئین نامه مدیر عامل دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد

آئین بزرگداشت استاد "مصطفی کمال پورتراب" پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین بزرگداشت استاد «مصطفی کمال پورتراب» پژوهشگر، مولف و استاد فرهیخته موسیقی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور پرشمار استادان، پژوهشگران، مدیران فرهنگی و هنری و علاقه مندان به موسیقی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن  برگزار شد.

در ابتدای این آیین پس اجرای زنده قطعاتی از آثار موسیقایی استاد کمال پورتراب از سوی دوتن از نوازندگان جوان کشور، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنوز هم شخصیت و سلوک استاد پورتراب برای عموم مردم و دانشجویان موسیقی کشور ناشناخته است، حال آنکه این استاد فقید حائز ویژه گی هایی منحصر به فرد بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار موسیقایی مرحوم پورتراب همواره در هنرستان های موسیقی مورد توجه و مرجع هنری آن هاست همچنین در واحدهای علمی و کاربردی و دانشگاه های ایران از گذشته تا کنون آثار این استاد گرانقدر از جمله کتاب وزین «تئوری موسیقی» محل رجوع استادان و دانشجویان موسیقی بوده و هست.

شالویی در پایان گفت: شوربختانه استاد پورتراب در میان ما نیست، اما نام و یاد او همچنان زنده است و ما نیز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تلاش می کنیم بار دیگر اندیشه و آثار هنری ایشان را بازخوانی نموده و میراث گرانقدر فرهنگی و هنری وی را به نسل جوان و جدید کشور منتقل نماییم.

قاسم افشار: آن زمان قیمت بلیت کنسرت 5 هزار تومان بود / ما جاده صاف کن موسیقی پاپ بودیم + فیلم

«پورتراب» با کسی تعارف نداشت
در ادامه این آیین شاهین فرهنگ استاد موسیقی و آهنگساز نامدار کشور به ایراد سخن پرداخت. او گفت: مرحوم پورتراب هم آهنگساز بود و هم نوازنده و استاد دانشگاه. او موسیقی دانی سرزنده و کوشا بود که اکثر نوازندگان و موسیقی دانان از مجلس درس او بهره مند شده بودند.

او اضافه کرد: «پورتراب» صریح الهجه بود و بمانند «پیرِ دیر» همگان را راهبری می کرد. او با هیچ کس تعارف نداشت و همواره در عرصه فرهنگ و هنر دیدگاه ها و نظرات خود را با صراحت بیان می‌کرد.

فرهت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در عرصه موسیقایی باید وقت گذاشت و تلاش و کوشش کرد. هیچ کس در جهان موسیقی بدون جد و جهد به جایی نمی رسد.
«پورتراب» نیز تلاش فراوان می کرد و پشتکار چشمگیری داشت تا به مقام استادی رسید و به بهترین شکل ممکن دانش موسیقایی خود را به شاگردانش منتقل کرد.

استاد «پورتراب» عاشق موسیقی بود
سومین سخنران این نشست داوود گنجه ای عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. او اظهار کرد: اگر کسی عاشق باشد می تواند در مسیر زندگی خود به تکامل برسد. پورتراب نیز عاشق موسیقی بود و از رهگذر این سلوک به جایگاهی رفیع در سپهر موسیقایی ایران دست یافت و خوشبختانه شاگردان فراوانی را هم رشد و پرورش داد.

او تأکید کرد: مرحوم استادپورتراب، مردی دانشمند، بخشنده و با اخلاق بود که به معنای واقعی کلمه متخلق به اخلاق کریمه شده بود.

گفت‌وگو با حمید غلامعلی خواننده قدیمی موسیقی پاپ

تعهد و مسئولیت پذیری استاد پورتراب
در بخش دیگری از این رویداد، محمد میرزمانی آهنگساز و استاد موسیقی با ذکر خاطراتی از استاد پوتراب گفت: پورتراب به غایت متعهد و مسئولیت پذیر بود. از اینرو اگر مسئله ای در ذهنش شکل می گرفت، تا راه حلی برای آن پیدا نمی کرد از پای نمی نشست.

او تصریح کرد:پورتراب به معنی واقعی کلمه، عاشق موسیقی بود و در بسط و گسترش هنر موسیقی در ایران، نقشی مهم و تأثیرگذار داشت.

پورتراب؛ شخصیتی خستگی ناپذیر
در پایان، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران طی سخنان کوتاهی گفت: استاد پورتراب در بسیاری از جنبه ها کم نظیر بود و اما متاسفانه در ایام بعداز انقلاب کمتر نزد نسل های جوان و جدید شناخته شد.

اوافزود: پس از انقلاب، استاد با حضور در خانه موسیقی ایران  و برخی شوراهای تخصصی، جانی دوباره گرفت و مجدانه و با  مسئولیت پذیری فراوان، به عرصه موسیقایی کشور خدمات شایان تقدیری ارائه کرد.

مدیر عامل خانه موسیقی ایران تأکید کرد: پورتراب شخصیتی خستگی ناپذیر داشت و هیچوقت دست از تلاش و کوشش هنری و فرهنگی نکشید و در تمام طول عمر پربرکت خویش از سرامدان عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران بود.

نوربخش پس از پایان سخنرانی خود به یاد استاد پورتراب، آوازخوانی کرد و در پایان این آیین بزرگداشت نیز پس از رونمایی از کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد مصطفی کمال پورتراب، لوح تقدیر و سپاس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور رئیس انجمن و استادان حاضر در نشست به حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران و نماینده خانواده استاد پورتراب اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدگویی‌های پدرم تحریکم کرد، مادرم را کشتم!
  • همراهی بانک ها در تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت مس
  • مدیر عامل مؤسسه راینو: جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌ های مردمی شکل می‌گیرد/ لزوم فعالیت گسترده در مسیر تبدیل تولیدات مردمی به کسب و کارهای محتوایی 
  • قتل دلخراش مادر ۴۵ ساله به دست پسرش
  • قتل دلخراش مادر ۴۵ ساله به دست پسرش/ «پدرم حرف‌های بدی درباره مادرم می‌زد، آنقدر گفت تا باور کردم»
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • کاردار ایران در مصاحبه با گاردین: تله جنگ اسرائیل برای غرب
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • توقف فعالیت پنجمین دوره شورای روانشناسی و مشاوره
  • فروش خانه پدری برای نجات پسر از قصاص