Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، به‌ عنوان اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور است؛ طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اداره کشور ایران با اتکا به آرای عمومی از طریق انتخابات انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، به‌ عنوان اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور است؛ طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اداره کشور ایران با اتکا به آراء عمومی از طریق انتخابات انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت افراد واجد شرایط برای رأی ‌گیری در انتخابات، یعنی ایفای نقش آن افراد در تعیین مسئولان برای اداره کشور طی یک دوره معین دارای اهمیت راهبردی است؛ با توجه به اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رأی، در آستانه هر انتخاباتی موضوع حق بودن یا تکلیف بودن شرکت در انتخابات مطرح می شود.

سوال اینکه آیا شرکت در انتخابات، حق مردم است یا یک تکلیف دینی و شرعی به‌حساب می‌آید، همیشه در آستانه هر انتخاباتی، این سؤال مطرح می‌شود؛ پاسخ به این سؤال، ضروری و دارای اهمیت از حیث حضور یا عدم حضور پای صندوق رأی و کیفیت رأی دادن است.

اگر انتخابات را حق مردم بدانیم، کسانی ممکن است بگویند، از این حق خود نمی ‌خواهیم استفاده کنیم یا بگویند ما در انتخابات شرکت می‌ کنیم، لکن یا رأی سفید در صندوق می‌اندازیم و یا بدون توجه به اسامی نامزدها، اسم فرد دلخواهمان را هرچند میان نامزدها نباشد، روی برگه رأی نوشته و در صندوق می‌اندازیم.

اما اگر شرکت در انتخابات را یک تکلیف بدانیم، اولاً شرکت در انتخابات به ‌عنوان یک تکلیف و وظیفه دینی و شرعی، برای افراد واجد شرایط رأی دادن الزامی است؛ این افراد باید در انجام تکلیف نهایت دقت را برای صحیح انجام دادن تکلیف داشته باشند.

انجام صحیح تکلیف در انتخابات، یعنی بامطالعه و تحقیق از میان نامزدها بر اساس معیارها و ملاک‌های معقول و دینی، بهترین ‌ها را شناسایی کردن و رأی به آن ها دادن است؛ عده‌ای شرکت در انتخابات را حق مردم دانسته و می‌ گویند مردم برای شرکت کردن یا شرکت نکردن در انتخابات، آزاد بوده و دارای اختیار هستند.

صاحبان این دیدگاه با نفی تکلیف در انتخابات، بر این نکته تأکید دارند که مردم برای شرکت در انتخابات مختارند و در صورت شرکت نکردن، ترک تکلیف و وظیفه نکرده‌اند؛ دیدگاه دیگری شرکت در انتخابات را یک تکلیف و وظیفه دینی و ملی دانسته و می‌گوید مردم واجد شرایط رأی دادن، باید به این تکلیف خود به‌صورت صحیح عمل کنند.

دیدگاه سوم، شرکت در انتخابات را هم حق و هم تکلیف می‌داند. بر اساس این دیدگاه، شرکت در انتخابات برای افراد دارای شرایط رأی دادن هم حق تلقی می‌شود و هم یک تکلیف برای آنان به‌حساب می‌آید که باید این تکلیف را به‌صورت صحیح انجام دهند.

گذشته از این‌ها، شرکت در انتخابات مختلف که تأثیر مستقیم در آینده مردم دارد و می‌تواند کاهش مسائل و مشکلات با تصمیم‌گیری درست و یا افزایش دغدغه مردم با تصمیم‌گیری غلط را به دنبال داشته باشد، به میزان مشارکت‌پذیری شهروندان یک جامعه در امور مربوط به آن برمی‌گردد.

هروندی که برای آلودگی هوا، بیکاری و اشتغال، زیرساخت‌ها و … دغدغه دارد می‌داند که تمام این موارد منوط به برخی تصمیم‌گیری‌ها در سطوح بالادست است، از همین رو شرکت در انتخابات را وظیفه شهروندی خود می‌داند.

فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص انتخابات و حضور مردم

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در 19 دی 91 در خصوص انتخابات می گویند: یکی از هدف های دشمنان در انتخابات این است که انتخابات بدون حضور پرشور و همگانی مردم برگزار شود.

ایشان در بیان دیگری در 1 فرودین 92 در رابطه با این موضوع بیان می کنند: آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است؛ ما که مسئله‌ی مردم‌سالاری اسلامی را در مقابل دموکراسیِ لیبرال غربی مطرح کردیم، مظهر مردم‌سالاری اسلامی همین حضور مردم در انتخابات است.

امام خامنه ای ادامه می دهند: در درجه‌ی اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهمیت دارد؛ همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی می سوزد، باید در انتخابات شرکت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در 16 اردیبهشت 92 فرمودند: انتخابات، هم حق مردم است، هم وظیفه‌ی مردم است؛ هم باید حق را استنقاذ کنیم، هم باید وظیفه را بخوبی انجام دهیم.

ایشان در 25 اردیبهشت 92 خاطرنشان می کنند: دشمن شما مایل است انتخاباتی انجام بگیرد که کشور را به سمت وابستگی، ضعف، عقب‌ماندگی در صحنه‌های گوناگون حرکت دهد.

رهبر انقلاب 14 خرداد 92 می گویند: دشمنان امید دارند که انتخابات یا سرد باشد، تا بتوانند بگویند مردم به نظام اسلامی علاقه‌ای ندارند؛ یا دنبال انتخابات، فتنه به وجود بیاورند؛ رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است.

امام خامنه ای در 1 فرودین 93 می فرمایند: کشوری که در طول قرنهای متمادی با حکّام مستبد و دیکتاتور گذران میکرده است، آن چنان با مردم‌سالاری و شرکت مردم در انتخاب صاحبان قدرت، آشنا و در هم ‌آمیخته شده است که بعد از گذشت ۳۵ سال از هیجانات اوّل انقلاب، مردم وقتی نوبت انتخاب میرسد، ۷۲ درصد در انتخابات شرکت میکنند؛ قدر این را باید دانست.

رهبر انقلاب در 14 دی 94 می فرمایند که انتخابات واقعاً نعمت بزرگی است. این هم از برکات نگاه روشن و عمیق امام بزرگوار ما بود. کسانی در همان زمان بودند که معتقد بودند [وقتی‌] حکومت اسلامی است، انتخابات لزومی ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات باید باشد و منشأ اثر باشد، مردم تصمیم بگیرند، مردم انتخاب کنند و آنچه مردم میخواهند بشود. نتیجه‌ی این سیاست، این شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط میدان باقی ماندند و تا امروز بحمدالله باقی مانده‌اند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب میکنند، خود مردمند که دارند تصمیم میگیرند. انتخابات نعمت بزرگی است.

اصفهانی ها پای ثابت انقلاب اسلامی

اصفهانی ها همواره و در برهه‌ های مختلف انقلاب اسلامی، از جنگ هشت سال دفاع مقدس تا مدافعان حرم و امنیت، از عرصه های علمی، اقتصادی، فرهنگی تا جهادی و انتخابات ادوار مختلف حضور داشتند؛ بیش از 23 هزار شهید گواهی حضور اصفهانی ها پای انقلاب اسلامی است.

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بین شهروندان نصف جهان رفتیم و نظر آن ها را در مورد مهمترین رویداد سال 98 پرسیدیم.

اشتیاق رأی اولی

یکی از جوانان اصفهان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز که برای بررسی حال و هوای انتخاباتی میان مردم رفته بود گفت: من رأی اولی هستم و برای شرکت در انتخابات ذوق و اشتیاق دارم و به عنوان یک شهروند دوست دارم در انتخاب نماینده اصفهان موثر باشم.

جمشیدی بیان کرد: نامزدهایی که در این انتخابت رأی می آورند باید به وعدهایی که اکنون به مردم می دهند به دور از تصمیمات جناهی و فقط برای مردم عمل کنند.

وی افزود: وضعیت امروز اقتصاد و معیشت مردم حال و روزخوبی ندارد و مجلس نقش مهمی در بیرون بردن کشور از این وضعیت دارد؛ نمایندگان مجلس یازدهم باید وضعیت فعلی کشور را تغییر دهند و اگر می خواهند وزیری را استیضاح کنند با وعده وعید های وزیر امضای خود را پس نگیرند.

شرکت آگاهانه

یکی دیگر از شهروند اصفهانی به خبرنگار صاحب نیوز می گویند: شرکت در انتخابات باید با آگاهی و تحقیق باشد نه اینکه فردی مربوط به فلان حزب و یا گروه خاص انتخاب و به دیدگاه سیاسی فرد توجه اما به عملکرد وی توجه نشود.

نصر اصفهانی ادامه داد: رأی دادن حق هر انسانی است به‌قول‌معروف می‌توانیم سرنوشت خود را رقم بزنیم، به نظرم به‌عنوان یک شهروند باید برای شهرم تصمیم بگیرم، هر شهروند می‌تواند در امور مربوط به شهرش دخیل باشند.

انتخاب متخصصان اصلح

حیدری دیگر شهروند اصفهانی به خبرنگار صاحب نیوز گفت: درست است که مهمترین اولویت ما در انتخابات پیش رو، بحث اقتصاد است، اما باید متخصصان اصلح حوزه هایی مانند پزشکی، کشاورزی، فرهنگی، دفاعی و … را هم به مجلس بفرستیم.

وی اظهار کرد: حدود 17 کمیسیون در حوزه های مختلف غیر از فراکسیون ها در مجلس داریم؛ باید نمایندگانی را انتخاب کنیم در این کمیسیون ها به فکر مردم و حل مشکلات کنونی جامعه باشند.

عمل گرا و انقلابی؛ شفایت آرا

خانم ابراهیمی هم در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: من شرکت در انتخابات را وظیفه هر شهروند می ‌دانم و بنده هم به‌ عنوان یک شهروند به دیگر شهروندان می‌ گویم که اگر رأی ندهیم رسالتی را که در قبال همدیگر داریم انجام ندادیم.

این شهروند اصفهانی بیان کرد: نیاز امروز کشور و اصفهان به افرادی عمل گرا و انقلابی است؛ مهمترین مسئله مجلس یازدهم شفایت آرا است که باید در این مجلس به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: نماینده ای که شفافیت آرا ندارد چگونه می تواند به موکلهایش پاسخ دهد.

رضایت خدا در گرو خدمت به مردم

یکی دیگر از جوانان اصفهانی به خبرنگار صاحب نیوز با انتقاد از حضور چندین باره برخی از نمایندگان سابق در انتخابات مجلس یازدهم اصفهان بیان کرد: چرا برخی ها که صندلی مجلس را رها نمی کنند تا جوانان و افراد جدید به مجلس بروند؛ این وعده وعید هایی که امروز می دهند را هم انتخابات قبلی گفتند اما چرا به هیچ کدام از آن ها عمل نکردند.

وی ادامه داد: نامزدهای فعلی و نمایندگان آینده باید در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رضایت مردم کار کنند که رضایت خدا در گرو خدمت به مردم است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت در انتخابات مردم در انتخاب انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی رهبر انقلاب اداره کشور حضور مردم صاحب نیوز عنوان یک رأی دادن یک تکلیف حق مردم ی مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۸۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به زائرانی است که استطاعت مالی محدود دارند؛ برای این عزیزان، شهرداری مشهد باید زائرسراهای ارزان قیمت ایجاد کند تا این افراد به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نمانند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،آیت الله سید احمد علم الهدی در دیدار با شهرداران کلانشهرهای کشور که امروز با حضور مدیران شهری کلانشهرها برگزار شد، اظهارداشت:عنوان مدیریت شهری، عنوان جامعی است که غیر از مدیریت خدمات شهری، مدیریت اجتماعی، سیاسی و بالاتر از همه فرهنگی شهر را هم دربر می‌گیرد.

وی افزود: برادران، وقتی بنا باشد شهر مدیریت شود، اگر مسائل فرهنگی زیر سؤال برود و موردتوجه نباشد، اداره شهر در سایر شئون هم فایده ای نخواهد داشت. در حقیقت، مقدمه اداره فرهنگی شهر به این است که مردم خادمانشان را بشناسند و به این خدمات احترام بگذارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ضمن واکاوی ابعاد ارتباط گسترده مردم با شهرداری در کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: در هر شهر از ایران اسلامی، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی کنند. آن آقا یا خانم هموطنی که صبح از خانه بیرون می آید، از همان لحظه اول پا به فضایی می گذارد که آسفالتش فراهم شده، اتوبوس و تاکسی برای رفت و آمدش آماده شده، زباله از معابرش جمع آوری شده و فضای سبزش، همه کس را مروّح می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منظور از پیوست فرهنگی در خدمات شهری، ترویج فرهنگ دینی در جامعه است، تصریح کرد: مهم ترین علتی که باعث بروز این نارضایتی ها می شود، نبود پیوست فرهنگی در کنار خدمات شهری است. مقصود بنده این است که بستری از خدمات فرهنگی تعریف شود تا به همراه خدمات اجتماعی و شهری، مردم از آن استفاده کنند تا شهرداری منحصر در یک جریان خدماتی محض نشود.

تأکیدکرد: در دین ما تأکید شده حتی اگر کسی یک لیوان آب به دست برادر دینی خود داد، بر او فرض است که از برادرش تشکر کند. اینجاست که می گوییم باید پیوست فرهنگی مبتنی بر ترویج فرهنگ دینی در جامعه باشد تا مردم به یاد بیاورند این خدمات از طرف دلسوزترین برادرانشان در مدیریت شهری به آن ها عرضه می شود.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت دهه کرامت برای ترویج فرهنگ دینی در کلانشهرها گفت: در این کشور، چالش های بسیاری وجود دارد که ریشه واحد همه آن ها در عرصه فرهنگ است. در یک قلم، همین موضوع ازدواج جوانان را ببینید. اینکه سن ازدواج بالا رفته، عمده ریشه آن در فرهنگی است که در جامعه شکل گرفته و براساس آن، جوانان تا زمانی که به استطاعت مالی یک مرد خانواده دار و کامل نرسند، ازدواج نمی کنند. اینجاست که بازهم پیوست فرهنگ دینی می تواند گره گشا باشد و مدیریت شهری هم در این عرصه ها وظایفی برعهده دارد.

وی با اشاره به ضرورت میدان‎داری مدیریت شهری مشهد در تسهیل امر زیارت اظهار کرد: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به آن دسته از زائرانی است که عشق زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) را در دل دارند و به شهر امام رضا(ع) می آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه اعم از هتل، مهمانسرا یا مسافرخانه را ندارند. اینجاست که تأکید ما به شهرداری مشهد متمرکز بر ایجاد زائرسراهای ارزان قیمت است تا این برادران و خواهران عزیز ما به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نمانند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • رییس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • نایب رئیس مجلس: برخورد تند در لایحه حجاب با افرادی است که تعمدا هنجارشکنی کنند/ کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم
  • انتقاد علی مطهری از رواج کلمات بیگانه در تلویزیون و تابلوهای شهری /دولت اسلامی فقط مسئول معیشت مردم نیست
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • سفارت هلند فعالیت خود در تهران را از سر گرفت