Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@04:02:29 GMT

مأموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۹۵۲۴

مأموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نماینده انتخابی ما تنها نماینده شهر ما نیست بلکه نماینده کل کشور است و در ادامه عضو کمیسیون‌هایی می‌شود که ماموریت آن‌ها در سطح ملی است و ارتباطی به شهرهای ما ندارد لذا نماینده‌ای که افق فهمش جغرافیای شهر ما است نمی‌تواند نماینده مناسبی برای جمهوری اسلامی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار پیش از ظهر امروز در همایش فجرآفرینان فاطمی در میان بانوان طلبه اصفهانی اظهار داشت: برای انتخاب یک نماینده باید از قبل بدانیم که انقلاب اسلامی اساسا چیست که این نماینده می‌خواهد نماینده آن باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم عنوان کرد: ماهیت انقلاب اسلامی را نیز از طریق شعارهایش می‌توان شناخت، انقلاب ما همانند خیلی دیگر از انقلاب‌ها در جهان اسلام معاصر نیست، مسئله اساسی آن انقلاب‌ها صرفا جابه‌جایی یک دولت بود.

وی ادامه داد: همانند اخوان‌المسلمین که بیش از نیم سده تلاش کرد و فعالیت سیاسی انجام داد تا حکومت را به دست بگیرد ولی وقتی موفق شد که حکومت را به دست گیرد، یک شبکه ارتباطی شبیه همان روابط قبل با دنیا را تشکیل داد، همان‌طور که دیدیم شخصی مثل مرسی سرکار آمد و روابطی با اسرائیل و آمریکا و عربستان همانند حکومت گذشته را پی‌ریزی کرد.

رهدار افزود: اما جنس شعارهای انقلاب ایران این‌گونه نبود و خواسته ملت ما صرفا رفتن شاه نبود و خواسته ما به معنای دقیق کلمه انقلاب بود.

انقلاب اسلامی آرایش سیاسی جهان را بهم زد

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد آرایش سیاسی جهان را بهم زد، دوست و دشمن‌ها متفاوت شدند، مکانیزم‌های ارتباط و منطق‌ها تغییر کرد.

وی تصریح کرد: این انقلاب از همان روزهای نخست شعار خودش را جهانی کرد و در ادامه عمل خود را نیز به‌صورت جهانی رقم زد؛ ایران فقط کانون این انقلاب بود و قرار نبود که نتایج آن فقط در ایران باقی بماند و در سطح شعار خود را با نهضت‌های اسلامی و بیداری در جهان گره زد.

رهدار افزود: شعار انقلاب حمایت از مستضعفین جهان، چه مسلمان و چه غیر مسلمان شد؛ شعار ملت ما تنها رفتن شاه نبود بلکه اهتزاز پرچم لا اله الا الله در کشور و حذف استکبار جهانی بود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: این شعار که برآمده از شعور انقلاب بود بازیگرانی در مقیاس خودش می‌خواهد، وقتی می‌خواهیم نماینده‌ای را انتخاب کنیم باید بدانیم که او فهم این منزلت را داشته باشد.

وی اظهار داشت: نماینده‌ای نیاز داریم که بفهمد ما برای اسلام انقلاب کردیم نه نان و خربزه، مسئله ما اسلام است و مطالبه کردن اسلام در مقیاس جهانی ممکن است قضایای مادی و رفاهی‌مان را به خطر اندازد.

رهدار گفت: ما مقرب‌تر از امام حسین(ع) نیستیم، قیام برای خدا و اسلام زحمت و شهادت می‌خواهد اما باید توجه داشت که نتیجه آن نورافشانی به تاریخ بشریت و بازکردن افق برای بشریت است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: نماینده ما باید حداقل فهمی همانند یک پروفسور اتریشی که می‌گفت انقلاب امام خمینی(ره) منجر به ظهور انسانی متفاوت در تاریخ بشریت شد را داشته باشد و نیاز ما نماینده‌ای که تبلور این انسان باشد است.

وی بیان داشت: کسی همانند شهید سردار سلیمانی که در سراسر عالم می‌توانیم با افتخار سر بلند کنیم و بگوییم که شهید سلیمانی مولود انقلاب اسلامی بود و مرام، مبانی، کنش، افق نگاه و عملکردش با انقلاب تنظیم شده بود.

رهدار تصریح کرد: ما به نمایندگانی نیاز داریم که بتوانند از منزلت جهانی انقلاب اسلامی دفاع کنند یعنی بداند که دربرابر تمام تمدن‌های دیگر مدعی یک تمدن نوین هستیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم بیان داشت: ما نیازمند نماینده‌هایی هستیم که نماینده ممیزات‌شان مشخصا انقلابی باشد، انقلاب اسلامی باید کانون پمپاژ هویت اسلامی برا تمامی مسلمانان و هویت انسانی برای تمامی مستضعفین جهان باشد لذا نماینده‌ای برای ما فایده دارد که هویتش از جنس هویت انقلاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: دین، قرآن و اسلام تنها در این قالب امکان ظهور و بروز دارد و اگر این قالب از ما گرفته شود قرآن، اسلام و تشیع از ما گرفته خواهد شد لذا نماینده‌ای می‌خواهیم که از این منزلت‌ها پاسداری کند.

ماموریت نمایندگان مجلس در سطح ملی و فراشهری است

رهدار تصریح کرد: ما وظیفه داریم نماینده‌ای مناسب رسالت‌های مجلس انتخاب کنیم، مجلس یک ماموریت اصلی دارد و آن هم ریل‌گذاری برای قانون‌هایی است که بتواند آرمان‌های انقلاب اسلامی را تحقق بخشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نماینده انتخابی ما تنها نماینده شهر ما نیست بلکه نماینده کل کشور است و در ادامه عضو کمیسیون‌هایی می‌شود که ماموریت آن‌ها ملی است و ارتباطی به شهرهای ما ندارد لذا نماینده‌ای که افق فهمش جغرافیای شهر ما است نمی‌تواند نماینده مناسبی برای جمهوری اسلامی باشد.

وی بیان داشت: این نمایندگان با این سطح از درک و کنش‌گری قرار است وزرای ما را انتخاب کرده و بر دولت ما نظارت داشته باشند.

رهدار افزود: نماینده باید صالح باشد زیرا تا زمانی که شخص صالح نباشد نمی‌تواند مصلح شود و کسی که خودش صلاحیت ندارد نمی‌تواند پیام‌آور اصلاح باشد. تقدم تعهد بر تخصص

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: دوگانه‌ تعهد و تخصص را در کل تاریخ انقلاب طرح کردند که بی‌شک تعهد باید اصل قرار گیرد، اگر فردی متهعد باشد و داخل کاری رود حتی اگر متخصص هم نباشد آن تخصص را پیدا می‌کند.

وی افزود: مانند جوانان رزمنده در جنگ تحمیلی که تعهدشان آن‌ها را متخصص کرد، مثل سردار قاسم سلیمانی که تخصصی نداشت و فقط یک جوان روستایی بود ولی با  کسب این تجارب در حوزه خودش چنان تخصصی پیدا کرد که دانشگاه‌های دنیا سعی دارند آن تخصص را تبدیل به مبنا کنند.

رهدار گفت: خروجی تخصص بدون تعهد افرادی می‌شود که راحت‌تر می‌توانند اختلاس و دزدی کنند، مثل این که دست یک مجنون اسلحه بدیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم اظهار کرد: نامزدی که قانون را زیر پا می‌گذارد وقتی هم که انتخاب شود مردم را خواهد فروخت و از آن‌ها هم خواهد گذشت به همین خاطر نیاز مبرمی به نمایندگان صالح داریم.

اشرافیت برخی مسؤولان باعث دلسردی مردم نسبت به نظام می‌شود

وی تصریح کرد: در میان آسیب‌هایی که نمایندگان ما در ادوار گذشته مجلس گرفتار آن بودند دو آسیب بیشتر از همه به مردم ضربه زد، یکی آسیب اشرافیت و دیگری آسیب غرب‌زدگی فکری است.

رهدار گفت: آسیب اشرافیت باعث شکاف طبقاتی و دلسردی مردم نسبت به نظام شده و به‌طور پیوسته آسیب‌های دیگر را نیز بر دوش این نظام تحمیل کرده است و متعاقبا فسادهای دیگر را نیز به وجود آورده است.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: اشرافیت الگوی حکومت عثمان در صدر اسلام است، در تمام ١.۵ قرن ابتدای اسلام دوخط اساسی بودند که با یکدیگر مقابله داشتند، این خط‌ها علویون و عثمانیون نامیده می‌شدند، منطق حکومت عثمان با امام علی(ع) متفاوت بود و تفاوت آن هم در عدل و اشرافیت بود.

وی بیان داشت: امروز جامعه ما به‌طور واضح می‌بیند که دو خط در کشور وجود دارد که یکی خط مقام معظم رهبری است که دوست و دشمن بر زهد و پاکدستی ایشان ایمان دارند و یکی خط مشی شخص رئیس جمهور کشور است.

رهدار افزود: بدترین ضربه دولت به کشور این بود که با عملش میان مردم و نظام شکاف ایجاد کرد، مردم ما ملتی نیستند که تحریم را نفهمند و سختی را درک نکنند، مردم این شنا کردن در مقابل جریان جهانی را انتخاب کردند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: آن چیزی که ما مردم را آزار می‌دهد فشار اقتصادی نیست بلکه این مسئله که می‌بینیم مسؤولی که باید از حقوق ملت پاسداری کند خوی اشرافی‌گری دارد کمر ما مردم را خم کرده است.

وی اظهار داشت: ما باید نماینده‌ای انتخاب کنیم که از جنس مردم باشد و معنی فقر و فشار را بداند، برخی از افراد برای لحظه‌ای هم طعم فقر را درک نکرده اند لذا باید کسانی را انتخاب کنیم که انگ اشرافی‌گری وفساد را از مسؤولان جمهوری اسلامی پاک کند.

نقش مردم در مشکلات کشور

رهدار گفت: برخی افراد در چمن‌زار بیت‌المال غلت می‌زنند و شرف نظام و حیثیت مردم را از بین می‌برند، در بخشی از این فاجعه‌ها ما مردم نیز با انتخاب‌های نادرست خود مقصر هستیم، ما می‌توانستیم خوب رای دهیم و به‌خوبی حقوقمان را مطالبه کنیم.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: همان مردمی که ابوبکر را انتخاب کردند امام علی(ع) را نیز انتخاب کردند، این ما هستیم که باید سعی کنیم علی را بشناسیم و او را انتخاب کنیم.

وی عنوان کرد:، مسئله دیگر آسیب هویتی و غربزدگی در بین نمایندگان است که باعث می‌شود چشممان را به بیرون از کشور بدوزیم و حل مشکلات را از خارج از کشور طلب کنیم.

رهدار اظهار داشت: برخی با تکیه بر سخنان پیامبر(ص) که گفتند هر صد سال در امت من یک مجدد ظهور می‌کند این پرسش را مطرح کردند که مجدد زمان ما کیست و اصلا مجدد کیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: مجدد به کسی می‌گویند که بتواند اصلی‌ترین درد جهان اسلام را تشخیص دهد و برای آن نسخه بپیچد، اگر برای اصلی‌ترین درد مردم نسخه پیچیده شد بقیه دردها هم پاسخ خود را پیدا خواهند کرد.

تنها راه حل مشکلات ما اسلام است

وی خاطرنشان کرد: اساسی‌ترین مشکل امروز کشور این است که تحصیل‌کرده‌های جهان اسلام هر چه بیشتر تحصیل می‌کنند باورشان به توان اسلام برای اداره جامعه کمتر می‌شود.

رهدار بیان داشت: اسلام دین عقل است لذا باید باید به عاقلان و عالمان اسلام توجه شود، نباید نمایندگانی به مجلس فرستاده شوند که اسلام را باور ندارند چون لازم است منطق اسلام نسخه حل معضلات جامعه باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در پایان گفت: تنها راه حل ما اسلام است که امروزه ارزش‌های اسلام هم تنها در قالب جمهوی اسلامی عرصه ظهور دارد.

انتهای پیام/63086/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایندگان مجلس اسلام دانشگاه انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انتخاب کنیم شهر ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ابتدای شروع مجلس یازدهم تا به امروز دو طرح صیانت از فضای مجازی و جوانی جمعیت و همچنین لایحه عفاف و حجاب با رای نمایندگان مجلس به صورت اصل ۸۵ ای شده است. اصلی که به موجب آن به یک کمیسیون ویژه مجوز بررسی محرمانه و تصمیم گیری به جای کل نمایندگان مجلس ار می دهد.

بررسی این ۳ طرح و لایحه که تاثیر مستقیمی با زندگی مردم نیز داشت در پشت درهای بسته کمیسیون‌های ویژه با مخالفت‌های زیادی در بین افکار عمومی، اهالی سیاست و کارشناسان مواجه شد.

اما در حالی که تنها یک ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی را در دستور کار خود داشتند و برخی نمایندگان تندرو عضو جبهه پایداری از حامیان بررسی اصل هشتادوپنجی این طرح بودند.

بررسی محرمانه یک ماه مانده به پایان مجلس

بنابر گزارش ایسنا، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر به عنوان نماینده متقاضیان رسیدگی به این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: اساس این طرح آن است که سلسله مراتب و وزن هر کدام از قوانین در نظام جمهوری اسلامی مشخص شود؛ مثلاً وزن مصوبات شورای عالی فضای مجازی یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در چه جایگاهی قرار دارد و وزن مصوبات مجلس در چه جایگاهی قرار دارد.

وی تاکید کرد: این طرح جایگاه قانونی قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شوراهای عالی، مصوبات مجلس و آیین‌نامه‌ها و سندهای راهبردی را تعیین کرده است.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور به عنوان مخالف رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید کرد: اهمیت این طرح این است که می خواهد اختیارات و جایگاه مجلس را در حوزه تصمیمات کلان کشور بازنگری و تعیین کند و موضع مجلس نیز باید صیانت از جایگاه مجلس باشد.

وی گفت: با توجه به اهمیت جایگاه و شأن مجلس و به دلیل اینکه جزئیات این طرح باید به اطلاع همه نمایندگان برسد، پیشنهاد ما این است که اگر می خواهیم این کار را بر اساس تفویض اختیارات صحن به کمیسیون انجام دهیم، سازوکاری تعیین شود تا نظرات کارشناسی کمیسیون‌های دیگر نیز اخذ شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «تفویض کامل اختیار صحن به کمیسیون تخصصی در طرح مذکور ایجاد مشکل می‌کند»، تاکید کرد: برای بررسی این طرح یا یک راهکار میانبر با تدبیر هیئت رئیسه ایجاد شود یا اینکه در قالب متداول و غیر اصل ۸۵ بررسی شود.

رضا حاجی‌ پور نماینده آمل در ادامه به عنوان موافق رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی با تاکید بر اینکه این قانون باعث می‌شود که همه تصمیم‌گیری ها متمرکز شود، گفت: این قانون از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله قوانین مورد نیاز کشور است؛ با تصویب این قانون تکلیف مرکز اصلی تصمیم گیری در کشور تعیین می‌شود.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز طی سخنانی به عنوان مخالف رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید کرد: در مفاد این طرح، قانون برنامه و بودجه، آیین نامه داخلی مجلس و برخی قوانین دیگر دچار اختلاف است و از سویی دیگر به شدت اختیارات مجلس را کم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آوردن این طرح در دو هفته پایانی کار مجلس اصلا به صلاح نیست، گفت: تمام ساختارهای آیین‌نامه داخلی مجلس در این طرح به هم ریخته است و قرار است که این قانون جامع سایر قوانین را از حیز انتفاع ساقط کند.

علی خضریان، نماینده تهران به عنوان دومین موافق رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی با تاکید بر اینکه این طرح را نوشته که کارنامه‌ای مهم برای مجلس یازدهم در انجام تکلیفی است که رهبری بر دوش مجلس گذاشتند، گفت: این طرح آنقدر مفصل است که غیر قابل بررسی در صحن است و در صورت مخالفت با بررسی آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی کل زحمات انجام شده به هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه «نهادهایی شأن قانونگذاری مجلس را دچار خدشه کردند»، اظهار کرد: این طرح صلاحیت نهادها و شوراهای عالی را مشخص کرده تا در چهارچوب قانون امکان تصویب سیاستها را داشته باشند و امکان ورود به صلاحیت قانونگذاری مجلس را نداشته‌ باشند. این طرح حتماً موجب ارتقای شأن مجلس می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با تصویب این موضوع طرح درخشان دیگری در کارنامه مجلس یازدهم رقم می‌خورد، عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ شورا وجود دارند که مانند هیئت دولت اقدام به وضع مقررات می کنند و مجلس تا کنون هیچ نظارتی بر آنها نداشته است؛ بر اساس این طرح این شوراها به بازوهای مشورتی دولت تبدیل می‌شوند و از این به بعد مطالب خود را از طریق مصوبات هیأت دولت منتشر کنند که از این طریق تحت نظارت کامل مجلس قرار می‌گیرند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان تقاضای رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون‌ اساسی، از مجموع ۱۸۹ رای ماخوذه، با ۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق و ۵ رای ممتنع با این درخواست مخالفت کردند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898242

دیگر خبرها

  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • اساسنامه سپاه پاسداران به امضای کدام چهره شاخص سیاسی رسید؟
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • پاسداران در راستای عقیده خود با دشمن مبارزه می‌کنند