Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:56:52 GMT

هشدار آینده‌ای مبهم برای کودکانِ جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۹۸۹۷

هشدار آینده‌ای مبهم برای کودکانِ جهان

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار دادند که کودکانِ دنیا با آینده‌ای مبهم و نامشخص مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: هیچ کشوری فرصتی برای تربیت سالم و همچنین محیط زیستی مناسب برای آینده کودکان فراهم نمی‌سازد.

کارشناسان اظهار داشتند: تغییرات اقلیمی و تشویق به مصرف فست‌فودها و مواد غذایی ناسالم سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس به لحاظ فراهم ساختن شرایط رفاه و سلامت برای کودکان در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. هرچند از نظر حفظ محیط زیست برای آیندگان در رتبه خوبی جای نمی‌گیرد.

در این گزارش ۱۸۰ کشور جهان بر اساس شرایطی که برای رشد و پرورش کودکان خود فراهم ساخته‌اند و با تمرکز بر فاکتورهای رفاه و سلامت از قبیل تغذیه، آموزش و مرگ و میر کودکان رتبه‌بندی شده‌اند. سپس این کشورها بر اساس میزان انتشار کربن رتبه‌بندی شدند.

به گفته کارشناسان تمامی کودکان در جهان با تهدیدهای متعددی از تغییرات اقلیمی تا فشارهای تجاری مواجه هستند. ضرورت دارد تا کشورها رویکردهای خود نسبت به سلامت کودکان و نوجوانان را تعدیل کرده تا از جهانی که در آینده به آنان می‌رسد حفاظت کنند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، کارشناسان هشدار دادند: تا سال ۲۱۰۰ افزایش دمای جهانی به حدود چهار درجه سانتی‌گراد می‌رسد که در کنار پیش‌بینی‌های فعلی با پیامدهای فاجعه‌باری برای سلامت نسل‌های آینده همراه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت كودكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۹۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند غذاهای فوری مانند نودل فوری نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه مصرف خارج از تعادل آن می‌تواند مضرات زیادی هم داشته باشد چرا که این نوع غذاها برای خوشمزه‌تر شدن در فرایند فراوری با روغن و نمک فراوان مزه‌دار می‌شوند. غذاهایی که برای بزرگترها توصیه نمی‌شوند قطعا برای کودکان نیز مضر است.

ایسنا در خبری نوشت: در دنیای امروز غذاهای فوری جزو غذاهای محبوب محسوب می‌شوند، یکی از این غذاها، نودل‌های فوری است که در کشور خودمان نیز شاهد تبلیغات گسترده تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی برای این غذای وسوسه‌انگیز هستیم. تبلیغاتی که بینندگانش را به خوردن این نودل‌ها با بسته‌بندی‌های وسوسه انگیز و چاشنی‌های متنوع، ترغیب می‌کنند. اما در این میان تبلیغاتی که برای بچه‌ها انجام می‌شود، بحث برانگیز است.

بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند غذاهای فوری مانند نودل فوری نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه مصرف خارج از تعادل آن می‌تواند مضرات زیادی هم داشته باشد. چرا که این نوع غذاها برای خوشمزه‌تر شدن در فرایند فراوری با روغن و نمک فراوان مزه دار می‌شوند. غذاهایی که برای بزرگترها توصیه نمی‌شوند قطعا برای کودکان نیز مضر هستند. اما بچه‌ها با توجه به طعم‌های خوشمزه این غذای فوری از علاقه‌مندان به آن محسوب می‌شوند و والدینی که به خاطر راحتی آماده شدن آن، حاضرند آن را جایگزین غذاهای سالم برای بچه‌ها کنند.

نودالیت چیست؟

نودل یک غذای اصیل آسیایی است. غذایی شبیه اسپاگتی که عمدتا از آرد گندم تهیه می‌شود. این غذای فوری ابتدا در روغن سرخ و سپس خشک شده و درنهایت در بسته‌بندی‌های کوچک همراه با یک بسته طعم دهنده از چاشنی‌های مختلف فروخته می‌شوند. معمولا نودل فوری را در آب جوش می‌پزند. بعد از زمان کوتاهی می‌توان نودل را مصرف کرد. البته شیوه استفاده از آن ممکن است در نقاط مختلف فرق کند یا این که برخی‌ها هم ممکن است در هنگام مصرف موادی به آن اضافه کنند.

در ادامه درباره مضرات این غذای فوری با خانم سمیرا ابراهیم اف متخصص علوم تغذیه و مدیر انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به گفتگو نشستیم:

این متخصص تغذیه درباره ارزش غذایی نودل می‌گوید: نودل در واقع بر پایه گندم ساخته می‌شود و مثل بقیه غذاهای رشته‌ای موجود در بازار است. ترکیب آن برای کسانی که می‌خواهند استفاده کنند ترکیبی اجباری است و از نظر علم تغذیه ترکیب مفیدی نیست چون که کالری خیلی بالایی دارد. یک بسته‌ای که به ظاهر یک بسته خیلی کوچک است اما در همان بسته خیلی کوچک تقریبا ۴۰۰ کالری به فرد می‌رساند. به غیر از کالری بالا، حجم ترکیبات‌اش هم جالب نیست. حدودا ۳۵ درصد انرژی آن از چربی هست. و این درصد بالایی است. معمولا توصیه ما در یک رژیم غذایی مطلوب این است که حداکثر ۳۰ درصد انرژی از چربی باشد. اما با مصرف نودل در یک وعده غذایی ۳۵ درصد از انرژی از چربی است. کربوهیدرات آن تقریبا ۵۵ درصد است که معقول است. اما مشکل آن نداشتن فیبر است. یعنی غذایی تقریبا بدون فیبر است که قندش بلافاصله جذب می‌شود و می‌تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت و مشکلات دیگری در درازمدت باشد. پروتیین کمی هم دارد. علاوه بر این‌ها نمک خیلی زیادی دارد و حتی ممکن است به عنوان طعم دهنده به آن منوسدیم گلوکامات(نوعی نمک سدیمی) اضافه کنند که آن هم ضررهای مخصوص به خودش را دارد و می‌تواند استفاده مدام از آن مضر باشد.

با توجه به اینکه این غذای فوری طرفداران زیادی دارد چه میزان از آن را توصیه می‌کنید؟

شاید اگر کسی بخواهد تنوع غذایی داشته باشد. یا دسترسی به غذاهای دیگری نداشته باشد نهایتا یک‌بار درهفته به عنوان یک وعده‌ غذایی و آن هم نه در آخر شب مصرف شود. و این‌که حداقل چاشنی‌های که کناراش را حذف کند تا میزان نمک‌ ‌اش پایین و اگر امکان‌اش هست با سبزیجات مخلوط شود تا درصد فیبرش بالا رود. تا حداقل به این شیوه ترکیبات‌اش مفید تر شود. اگر می‌خواهند ترکیب پروتئینی داشته باشند حتما باید به آن مواد پروتئینی مانند تخم مرغ یا گوشت اضافه کنند. اگر افرادی پروتئین برایشان مهم نیست. حتما سبزیجات را اضافه کنند می‌توانند هر نوع سبزیجاتی را به آن اضافه کنند. با فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، هویج یا هر نوع سبزیجات دیگه ای استفاده کنند. سبزیجاتی که فیبرش را بالا ببرد اثرات مضر کربوهیدارت، چربی، و نمک زیاد راکمی کاهش دهد.

مهم ترین عوارضی که نودل فوری می‌تواند برای یک شخص داشته باشد چیست؟

یکی این وقتی زیاد استفاده شود می‌تواند باعث چاقی شود. چون درصد چربی و کربوهیدرات‌ آن بالا و پروتئین‌اش پایین است. خاصیت سیرکنندگی خیلی زیادی ندارد و فرد وقتی آن را می‌خورد ممکن است بعد از یکی یا دو ساعت گرسنه شود و دوباره به سمت غذا خوردن رود. همچنین نمک زیاد آن می‌تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون باشد.‌

با توجه به تبلیغاتی که برای این غذا می شود و بچه‌ها از طرفداران آن هستند چگونه می توان مضرات نودل را برای بچه ها کم کرد؟

همان طورکه قبلا هم عنوان کردم باید ترکیب اش را اصلاح کنیم اولا که آن طعم دهنده ای که کنارش می‌گذارند تا جایی که امکان دارد حذف‌اش کنیم و بعد این که هم به آن سبزیجات اضافه شود به خصوص بچه‌ها آن فیبر را دریافت کند تا سیر کنندگی برای آن‌ها داشته باشد. چون بچه‌ها در حال رشد هستند و نیاز به پروتئین دارند اگر پروتئین کافی دریافت نکنند به جای این که در بدن‌شان عضله سازی انجام شود چربی ساخته می‌شود این موضوع درسنین پایین باعث بیماری‌های مزمن مثل دیابت و کبد چرب در بچه‌ها می شود مشکلی که متاسفانه خیلی هم شایع است. بنابراین توصیه می شود برای بچه‌ها حتما منبع پروتئینی و سبزیجات به نودل اضافه و دفعات مصرف آن هم کم شود.همچنین یک بسته نودل در یک وعده برای یک بچه‌ها استفاده نشود.
تا جایی که امکان دارد برای بچه‌ها توصیه نمی‌شود چون نمک زیاد آن ذائقه بچه‌ها را بر می‌گرداند وقتی بچه‌ای ازکودکی به خوردن این همه نمک عادت داشته باشد، مدام به غذاهای دیگرش هم نمک اضافه می‌کند یعنی ذائقه بچه را از بچگی برمی‌گرداند. حتی به نظر من برای بچه‌ها یک‌بار در هفته هم اضافه است وغذای سالمی برای آن‌ها نیست.

با توجه به مضرات نودل مشاهده می شود تبلیغات زیادی برای این ماده غذایی به خصوص در تلویزیون برای بچه‌ها می شود سیاست گذاری خاصی در این زمینه وجود ندارد؟

متاسفانه این رسانه‌ها به جای این که به فکر سلامت افراد باشد به فکر درآمدزایی است. با وجود این‌که شورای سیاست گذاری سلامت و مواردی از این قبیل وجود دارد. ولی همچنان تبلیغات پفک را در تلویزیون می‌بینیم. دارد. چرا که پشت همه این‌ها پول است. این تبلیغات انجام می‌شود و چاره‌ای در مقابل آن نداریم اما می‌تونیم یک‌سری آموزش‌هایی را به کوکان بدهیم تا مصرف کمتر یا حداقل اصلاح شود. باید جا بیافتد که هر چیزی تبلیغ می‌شود حتما مفید نیست.

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896347

دیگر خبرها

  • یکصد داور جهانی و آسیایی قضاوت مسابقات کاراته را برعهده دارند
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان !
  • آینده مبهم اوسمار در پرسپولیس
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • کارشناسان بهداشت محیط در صیانت از سلامت جامعه
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • آینده مبهم جنجالی‌ترین خرید فصل رئال
  • رتبه تورمی ایران در جهان مشخص شد
  • گزارش جدید اسپیدتست/ وضعیت سرعت اینترنت ایران در جهان