Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@13:13:52 GMT

حقایقی درباره کرونا که شاید ندانید

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۰۰۷۷

حقایقی درباره کرونا که شاید ندانید

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در دسامبر 2019 تعداد 41 نفر در شهر ووهان با علائم بیماری ناشناخته‌ای به مراکز درمانی مراجعه کردند. خبرها حاکی از شیوع ویروسی ناشناخته بود که با عده زیادی به آن مبتلا شدند.

در این میان جهت گیری‌های مختلفی در مقابل این مسئله از سوی کشورها و خبرگزاری‌های آنان صورت گرفت و کشورهایی مانند آمریکا سیاست همیشگی خود را با ضربه زدن به روحیه مردم چین و دنیا ادامه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش رسانه‌ها در این زمینه پر رنگ‌تر از همه‌ بود؛ اما در مورد این ویروس وقایع علمی وجود دارد که باید همه مردم در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشند زیرا گسترش ترس و وحشت بی‌مورد از خود این ویروس خطرناک‌تر است.

ویروس کرونای ووهان به جدیدترین محل جنگ برای ایجاد اطلاعات تبدیل شده که بعضا با نظریه‌های جعلی، سریع‌تر از خود ویروس گسترش می‌یابد. اگرچه وضعیت کنونی برای تمام جهان اورژانسی است؛ اما انتشار اخبار دروغ و داستان‌های جعلی به کسی کمک نمی‌کند. ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند هنوز ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است.

مقاله منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین در مجله علمی «Epidemiology»، نگاهی به بیش از 44000 مورد تایید شده کرونا انداخته است. در حالی که نتایج به طور گسترده تشریح ویروس و الگوهای عفونت را تایید می‌کند، شامل تفصیل شرح 44هزار و 672 مورد تایید شده در سرتاسر چین می‌شود.

بر اساس نتایج حدود 80.9درصد عفونت خفیف، 13.8درصد شدید و تنها 4.7درصد بحرانی بوده است. تعداد کشته‌ها که به نرخ مرگ و میر معروف است، پایین بوده اما در میان افراد بالای 80 سال زیاد است.

قدرت انتقال این بیماری نسبت به هم‌نوعان خود بسیار پایین است

ویروس کرونای جدید که اکنون رسماً با عنوان COVID-19 شناخته می‌شود از سارس کشندگی کمتری دارد. میزان نرخ مرگ و میر در مورد سارس 9.6درصد بود درحالی که این ویروس چینی تنها یک یا دو درصد از کسانی که به این عفونت مبتلا هستند را می‌کشد.

«ایان جونز» ویروس شناس دانشگاه ریدینگ انگلستان، در تاریخ سوم فوریه اعلام کرد که در اصل، این بیماری نسخه‌ای از سارس است که گسترش آن باعث آسیب کمتری می‌شود.

کودکان در برابر کرونا ایمن‌تر هستند

مطالعه‌ جدید حاکی از آن است که موارد شیرخواران بستری شده طولانی مدت به علت ویروس در چین از 8 دسامبر تا 6 فوریه تنها 9 مورد بوده است.

«ژجی جیانگ ژانگ» از دانشگاه ووهان و همکارانش روز 14 فوریه در JAMA گزارش دادند که کودکان در سنین 1 تا 11 ماهگی دچار تب، سرفه یا سایر علائم تنفسی خفیف بودند. در هیچکدام عوارض شدیدی از این ایجاد نشده است.

محققان خاطرنشان کردند که این نتایج می‌تواند بدان معنی باشد که نوزادان کمتر مستعد به ویروس یا احتمالا باً خطر کمتری در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

همچنین ممکن است نوزادانی که مریض می‌شوند، چنان موارد خفیف داشته باشند که آن موارد توسط پزشک مشاهده نشود. تمام نوزادان شناسایی شده حداقل یک عضو خانواده آلوده شده داشتند که بعد از بیمار شدن بستگانشان مبتلا شدند.

مطالعه‌ای دیگر در مورد COVID-19 و نوزادان، که در 12 فوریه به صورت آنلاین در Lancet منتشر شد، هیچ مدرک انتقال بیماری از مادر به کودکان را نشان نداده است.

مادران از 20 تا 31 ژانویه در بیمارستان زونگنان دانشگاه ووهان بستری شدند یوانژن ژانگ از بیمارستان زونگنان دانشگاه ووهان و همکارانش گزارش دادند که خون بند ناف و شیر مادر نیز در آزمایش منفی بوده است. از آنجایی که زنان در سه ماهه سوم خود بودند مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند در مراحل اولیه بارداری به جنین سرایت کند یا چه عوارضی ممکن است داشته باشد. همچنین مشخص نیست که آیا انتقال ممکن است هنگام زایمان طبیعی اتفاق افتد یا خیر.

5 ویروسی که از کرونا خطرناک‌تر هستند

جهان در مورد شیوع بیماری‌ها تا به‌حال با مواردی رو‌به رو شده که بسیار بدتر از ویروس جدید چینی بوده است.به عنوان مثال، آنفلوآنزا در سال 1918 حدود 500 میلیون نفر را آلوده کرد و حداقل 50 میلیون نفر را در سراسر جهان کشت.

دلایلی از جمله نحوه انتقال مکانیسم‌های دفاعی میزبان، عفونت ویروس و حتی آب و هوا در مورد ابتلا به این بیماری دخیل هستند. در ادامه پنج مورد از ویروس‌ها را معرفی می‌کنیم که به نوبه خود خطرناک‌تر از ویروس کرونا هستند.

هپاتیت

در سال 2015، هپاتیت ویروسی باعث مرگ و میر 1.34 میلیون نفر در سال در جهان شد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در حالیکه تا سال 2000 مرگ و میر ناشی از سایر بیماری‌ها کاهش یافته‌ مرگ ناشی از هپاتیت ویروسی 22درصد افزایش داشته است.

مرس

سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) ناشی از کروناویروس نادر اما کشنده است که در عربستان سعودی شیوع یافت شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این ویروس در سال 2012 2هزار و 499 نفر را مبتلا و 861 نفر را کشت. با اینکه این اعداد با نتایج اعلام شده در مورد ویروس جدید تفاوت دارد؛ اما نرخ مرگ و میر ناشی از مرس 37.2درصد بود که در مقایسه با ویروس کرونا (تنها 2 تا 3 درصد) بسیار بیشتر است.

ابولا

COVID-19 این روزها تنها بیماری ویروسی در شهرها نیست. هم اکنون، جمهوری دموکراتیک کنگو در حال مبارزه با دومین بیماری همه گیر ابولا در جهان است. طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از آگوست 2018 تاکنون تعداد 2هزار و 249 نفر جان خود را از دست داده و 3هزار و 432 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. ابولا نادر است، اما میزان مرگ و میر بالایی (در حدود 50درصد) دارد.

HIV / AIDS

در پایان سال 2018، تقریباً 37.9 میلیون نفر در سرتاسر جهان مبتلا به HIV بودند. در همان سال، 770 هزار نفر در اثر HIV مردند و 1.7 میلیون نفر به تازگی آلوده شدند.

آنفلوانزا

با این‌که COVID-19 باعث ترس و نگرانی زیادی شده است؛ ویروس گسترده‌تر و کشنده‌تری با نام آنفولانزا وجود دارد. براساس آخرین تخمین، در سراسر جهان آنفولانزا سالانه حدود 3 تا 5 میلیون مورد بیماری شدید و حدود 290 هزار تا 650هزار مرگ و میر دارد.

براساس جدیدترین گزارش پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، حداقل 22 میلیون نفر در فصل زمستان 2019-2020 تاکنون به آنفلوانزا مبتلا شده اند و 12000 نفر بر اثر آن فوت کرده اند. (از جمله حداقل 78 کودک)

ویروس برای همه افراد خطرناک نیست

بسیاری از افراد که با علائم این بیماری وارد بیمارستان شدند بعد از گذراندن دوران قرنطینه با داشتن بدنی سالم از بیمارستان مرخص شدند. آزمایش‌های بالینی انجام شده روی بیمارانی که با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند نشان می‌دهد که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای به‌خصوص بیماران قلبی عروقی بیشتر در معرض خطرند.

بر اساس گزارش منتشر شده در سایت« cardiovascularbusiness » از اولین موارد کرونا در بیمارستان بیمارستان «جینینتان» در ووهان چین، 99 مورد اولیه مبتلا به بیماری تنفسی بودند اما علایم آن ها با زمینه بیماری قلبی و مغزی عروقی تشدید شده است.

از 99 بیمار 40درصد همزمان مبتلا به CVD بودند، 11درصد بیماری دستگاه گوارش و 13درصد بیماری سیستم غدد درون ریز داشتند. تنها 1درصد بیماری تنفسی داشته‌اند.

راه‌های پیشگیری

راه‌های ساده و آسانی برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان جلوی گسترش این بیماری را تا حد زیادی گرفت.

یکی از مواردی که همه افراد باید در نظر داشته باشند این است که شستشوی دست‌ها باید به طور مداوم و به مدت 20 ثانیه با آب و صابون در این مورد بسیار تاثیر گذار است.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط انستیتوی فناوری ماساچوست در کمبریج نشان می‌دهد که شستشوی دست‌ها در کاهش میزان گسترش تاثیر به‌سزایی دارد.

محققان استدلال می کنند که اگر تعداد بیشتری از افراد مکرر و صحیح دست خود را بشویند، سرعت کاهش شیوع بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.به طور خاص، اگر 60درصد (به جای 20درصد) از مسافران هوایی دستان خود را تمیز نگه‌دارند، می توان تقریبا 70درصد شیوع عفونت‌ها را کاهش داد. حتی افزایش 10درصدی تعداد مبتلایان سرعت گسترش بیماری را تا 24درصد کاهش می‌دهد.

از دیگر راه‌های پیش‌گیری استفاده از ماسک است که در بین ماسک‌های موجود ماسک N95 برای پیشگیری مناسب‌تر است.افراد باید از دست زدن به چشم، بینی، دهان و تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز گزارش دادند که بهتر است اشیاء و سطحی که اغلب لمس می‌شوند، ضد عفونی کرد.

نتیجه‌گیری

نتایج و آمار و ارقام‌هایی که در این گزارش آورده شد نشان می‌دهد که نباید مردم را به‌خاطر ویروس تاجدار ترساند. هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویروس وجود دارد که ما نمی‌دانیم.

واضح است که وحشت اصلا خوب نیست و باید با آگاهی بخشی به افراد جلوی گسترش ترس را گرفت. فریاد زدن در مورد بیماری و ایجاد نگرانی برای مردم در مورد چیزی که کارشناسان بهداشت عمومی خود به آن واقف هستند بی فایده است.

اینگونه فریادها «علم بد» و دادن «اطلاعات بد» است. در واقع اعلام موارد پیشگیرانه ضروری‌ترین مواردی است که در مورد هر نوع بیماری باید از آن به مردم هشدار داد.

بیماری‌های عفونی جدید ترسناک هستند و روشی که به‌وسیله آن می‌توان از فاجعه جلوگیری کرد اینست که با واکنش جدی در مورد هر بیماری که در مورد آن چیزی زیادی نمی‌دانیم اطلاعات خود را در مورد نحوه مهار بیماری، توسعه واکسن، درمان و تحقیقات را در این زمینه افزایش دهیم.

انتهای پیام/

178 / 336 کرونا سیستم ایمنی مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری از کرونا ویروس قدرت انتقال کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا سیستم ایمنی جلوگیری از کرونا ویروس ویروس کرونا میلیون نفر بیماری ها مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۰۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران

۱- تیر ۱۳۶۱ ربودن احمد متوسلیان
۲- خرداد ۱۳۷۳ انفجار حرم امام‌رضا(ع)
۳- دی ۱۳۸۸ ترور مسعود علیمحمدی
۴- خرداد ۱۳۸۹ حمله ویروس استاکس نت
۵- آذر ۱۳۸۹ ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی
۶- فروردین ۱۳۹۰ حمله ویروس ستارگان
۷- مرداد ۱۳۹۰ ترور داریوش رضایی نژاد
۸- آبان ۱۳۹۰ ترور تهرانی مقدم
۹- آذر ۱۳۹۰ ترور مصطفی احمدی روشن
۱۰- فروردین ۱۳۹۱ ویروس وایپر
۱۱- اردیبهشت ۱۳۹۱ ویروس فیلم
۱۲- آبان ۱۳۹۷ ویروس جدیداستاکس نت
۱۳- اردیبهشت ۱۳۹۹ حمله سایبری
۱۴- تیر ۱۳۹۹ انفجار نطنز
۱۵- آذر ۱۳۹۹ ترور شهید فخری‌زاده
۱۶- فروردین۱۴۰۰ انفجار در نطنز
۱۷- آبان ۱۴۰۰ هک پمپ بنزین‌ها 
۱۸- خرداد ۱۴۰۱ ترور احسان قدبیگی
۱۹- خرداد ۱۴۰۱ ترور مهدی عبدوس و علی کمانی
۲۰- بهمن ۱۴۰۱ پهپاد انتحاری 
فروردین ۱۴۰۳  حمله به کنسولگری ایران

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد