Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ایلام، علی پور احمد در گفتوگویی اظهار داشت: طرح تجهیز و نوسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های عباس ، فکه و عین خوش به ایستگاه آخر رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: این طرح که در سال‌های اخیر اجرایی شده است ۵۳ هزار هکتار از اراضی دیم این مناطق را به آبی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال اعتبارات عمومی، دولت ۷۵ میلیون یورو نیز از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای اجرای این طرح هزینه کرده است.

این مسئول اضافه کرد: سد کرخه با چهار و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب حجم ذخیره آب یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که در همسایگی استان ایلام بوده که باید از این ظرفیت در توسعه بخش کشاورزی بهره‌گیری شود.

پور احمد تصریح کرد: حجم بالای ذخیره سد کرخه سبب شده تا آب دریاچه این سد کیلومترها از استان‌های همجوار عقب نشینی کند ، اب دریاچه سد کرخه با تونلی به طول شش و نیم کیلومتر به کانال‌های اصلی شبکه ایلام منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: زمین‌های دشت عباس، فکه و عین خوش در سال‌های طولانی تشنه و در انتظار آب بودند که با اجرای این طرح بخش عظیمی از آنها سیراب می‌شود.

وی ادامه داد:  ۷۰ کیلومتر کانال اصلی برای اجرای این طرح احداث شده که ۱۵ کیلومتر آن کانال اصلی دشت عباس با ظرفیت ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و ۱۵ کیلومتر کانال اصلی عین خوسش با ظرفیت ۸ متر مکعب بر ثانیه و ۴۰ کیلومتر کانال اصلی فکه بوده که آب را به محل مزارع منتقل می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: بزرگترین مزیت اجرای این طرح بزرگ عمرانی تامین آب ثقلی بودن آن است، شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های عین خوش و فکه با بیش از ۳۳ هزار هکتار اراضی تحت پوشش بزرگترین شبکه تحت فشار کشور بدون استفاده از انرژی برق است.

پوراحمد تصریح کرد: در اجرای این طرح بیش از ۲۹۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن و جی‌آرپی استفاده شده است، در قطعات مختلف اجرای این طرح بزرگ توان متخصصان ایرانی به کار گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: طراحی و نظارت بر ۵۵ کیلومتر کانال اصلی عین خوش و فکه با تلاش شبانه روزی به سرانجام رسیده است.

وی ادامه داد: در منطقه فکه در مدت زمان اجرای طرح بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر روز کار فعالیت داشته‌اند، در مجموع ۷۵ میلیون یورو از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی و ۴ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات عمومی دولت برای این طرح هزینه شده است.

این مسئول اضافه کرد: تلاش شبانه روزی نیروی کار ایرانی سرسبزی و آبادانی را برای این منطقه به ارمغان آورده است، یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح اشتغال پایدار برای ۵ هزارو ۵۰۰ نفر از افراد بومی منطقه است.

۴۶
 

کد خبر 1354636

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان ایلام کیلومتر کانال اصلی اجرای این طرح عین خوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی شیروان در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های اساسی برای کشاورزان و باغداران تبدیل شده، در این راستا برای اولین بار با همکاری جهاد کشاورزی، کاشت نهال انگور با روش آبیاری زیر سطحی در یکی از باغات این شهرستان آغاز شد.
کشاورزی و باغداری در شیروان به دلیل کم‌آبی دچار چالش زیادی شده لذا اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی نه تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.
از جمله مزایای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی این است که آب با استفاده از این روش به طور مستقیم در زیر خاک و پای ریشه تخلیه شده و در هم آنجا نیز به مصرف گیاه می‌رسد. 
سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای نه تنها سبب کاهش تبخیر آب و از دست رفتن ناخواسته آن می‌شود بلکه درصد جذب آب توسط ریشه گیاه را به میزان مطلوبی افزایش می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • مشکلات کانال‌های آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • سرعت باد در ایلام به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید
  • سرعت باد در بعضی از مناطق استان ایلام به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • ارومیه نیازمند ۲۵۰ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب است