Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور در مؤسسه صبا از نمایشگاه آثار دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

در این بازدید، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، حمید قبادی مشاور معاون هنری، اردشیر میرمنگره، جمال عرب‌زاده دبیر شورای هنری جشنواره فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی درباره حضور نیافتنش در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر به خبرنگار مهر گفت: معمولاً نحوه و کیفیت مراسم افتتاحیه جشنواره‌های فجر متفاوت است و حضور نیافتن بنده به کم اهمیت بودن جشنواره تجسمی فجر برنمی‌گردد.

وی همچنین درباره تعیین محلی ثابت برای جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: در این مورد باید بگویم که مؤسسه صبا ممکن است به صورت مستقیم به جشنواره مربوط نباشد اما فضای این محل کاملاً مرتبط با موضوع هنرهای تجسمی است و خوشبختانه امسال نیز کلیه طبقات و فضاهای مؤسسه صبا در اختیار جشنواره فجر قرار گرفته است. همچنین نوع چیدمان آثار که به شکل نمایشگاهی بیشتر نزدیک بود تأثیر خودش را در بازدیدکننده خواهد داشت. این محیط، محیطی است که تناسب خوبی با جشنواره تجسمی فجر دارد همچنان که برای جشنواره فیلم فجر نیز مکانی ثابت نداریم و با توجه به شرایط، پردیس سینمایی ملت برای برپایی جشنواره انتخاب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پاسخ به این پرسش، درباره اینکه آیا سال آینده نیز مؤسسه صبا میزبان جشنواره هنرهای تجسمی فجر است یا خیر، گفت: اینکه جشنواره تجسمی فجر کجا برگزار می‌شود فعلاً مشخص نیست اما یا اینجا برگزار خواهد شد یا جایی بهتر از اینجا؛ قطعاً جایی بدتر از مؤسسه صبا نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چقدر حال و هوای جامعه و مردم بر جشنواره‌های فجر تأثیرگذار بوده، گفت: هنر ایرانی همیشه با حال و هوای مردم سروکار داشته است اما در ماه‌های اخیر و حتی سال ۹۸ که شاهد اتفاقات بسیاری بودیم، هنرمندان هم به این اتفاقات توجه داشته‌اند و آثارشان را تحت تأثیر این اتفاقات و مسائل مردم خلق کرده‌اند و چون جشنواره‌های فجر همیشه ارتباط نزدیکی با مردم دارند از این قاعده مستثنی نیستند.

صالحی بیان کرد: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز آثاری را شاهد بودیم که هنرمندان به اتفاقات مختلف سال ۹۸ از سیل استان لرستان تا حوادث اخیر، توجه کرده بودند. برای مثال حادثه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در جشنواره‌های مختلف فجر از جمله فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر موزد توجه هنرمندان قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: موارد مذکور نشان‌دهنده این است که هنرمندان کاملاً همسو با جامعه خود و در یک ارتباط تنگاتنگ با مردم هستند. این مسیر نگاه درستی را در جامعه ایجاد می‌کند که هنر همواره با زندگی ایرانی جاری است. اتفاقات ممکن است تلخ‌کامی‌هایی را ایجاد کند اما تلخ‌کامی نباید به این معنا باشد که از خلاقیت و حضور استعدادها فاصله بگیریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره محدود بودن جشنواره تجسمی فجر به تهران توضیح داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره جوان نسبت به دیگر جشنواره‌های فجر است و طبیعی است با توجه به این جوانی جشنواره باید به آن فضا و زمینه بدهیم. یکی از اتفاقات خوبی که در سزح ملی در جشنواره شاهدیم حضور گالری‌های مختلف از استان‌های کشور است که فضای گسترده‌تری را برای هنرمندان ایجاد می‌کند. باید کمک کنیم تا جشنواره تجسمی فجر همچون جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر در گستره بیشتری برگزار شوند و به این سمت حرکت کنند. مهم این است که ما خط اتصال تهران به استان‌ها راه تقویت کنیم و بعد از ایام جشنواره نیز این موضوع را در طول سال مدنظر قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دلیل استقبال معاندان و رسانه‌های بیگانه از تحریم جشنواره تجسمی فجر توسط برخی از هنرمندان چه بوده لست، گفت: یکسری اتفاقات داخل کشور پدید آمد که این اتفاقات نیز طبیعی بود و تحت تأثیر شرایط پدید آمد. دیگرانی هستند که همیشه شرایط طبیعی را به شرایط غیرطبیعی تغییر می‌دهند و از آن سو استفاده می‌کنند اما خوشبختانه شاهد این موضوع بودیم که هنرمندان رشته‌های مختلف هنری این مصادره‌های رسانه‌های بیگانه را به گونه‌ای منتفی کردند که حتی شاهد فضای ایزوله و دوقطبی نبودیم و آنها که قصد داشتند بین هنرمندان جنگ داخلی ایجاد کنند، تمام رویاهایشان نقش بر آب شد.

به گزارش مهر، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با ۹۰۰ اثر تجسمی در بخش‌های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید در چهار بخش در تمامی فضاهای نمایشگاهی مؤسسه صبا در حال برگزاری است.

«طوبای زرین»، «چارسوی هنر»، «چهارخانه» (ویژه شهرستان‌ها) و بخش پژوهش، مفاخر و بزرگداشت‌ها، بخش‌های جشنواره تجسمی فجر هستند. در بخش «طوبای زرین» ۴۴۸ اثر از ۳۳۸ هنرمند به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. امسال برای نخستین بار آثار این بخش با نظر شرکت‌کنندگان در معرض فروش نیز گذاشته می‌شود.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در مؤسسه صبا و مراسم اختتامیه نیز ۹ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 4857352

منبع: مهر

کلیدواژه: دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سید عباس صالحی هادی مظفری سردار شهید قاسم سلیمانی جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تئاتر ایران جشنواره موسیقی فجر فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کارگردان تئاتر شبکه یک سیما کنسرت موسیقی بازیگر سینما موسیقی پاپ موسیقی کلاسیک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره تجسمی فجر جشنواره های فجر مؤسسه صبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۰۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی

در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی از بین ۱۶۹ اثر ارسال شده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره، ۴۰ اثر به مرحله فینال راه پیدا کردند و به رقابت پرداختند که در نهایت از مجموع آثار ارسالی، ۱۸ اثر، رأی هیئت داوران را به خود جلب کرده و برگزیده شدند.

در این جشنواره اثر دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (ع) به نویسندگی، کارگردانی و تنظیم موسیقی علی افسری‌نژاد از هنرمندان شهرستان سیرجان با بهره‌گیری از قواعد هنر فاخر شبیه‌خوانی، موفق شد با بالاترین امتیاز و رأی به عنوان یکی از ۴ اثر ویژه و یکی از ١٨ اثر برگزیده در جشنواره ملی رضوی معرفی شود.

بازیگران و هنرمندان این اثر، به ترتیب ورود به صحنه، سجاد پورخسروانی (نوازنده ترومپت)، رضا گلزاری (نوازنده کوبه‌ای)، علی محمودآبادی (بازیگر)، علی افسری‌نژاد، فرشید خدامی (بازیگر)، اسماعیل حافظی (بازیگر)، سیدصادق شهیدی (بازیگر، مسئول تدارکات و طراح اکسسوار و صحنه) و سید مرتضی سید موسوی (بازیگر) بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • هنرمندان کردستانی آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی دارند
  • درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی
  • «کاپیتان» به اکران آنلاین رسید
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • «سند ملی هنرهای تجسمی» در ۱۴۰۳ به سرانجام می‌رسد/ حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است
  • نقاشی کریم اهل بیت(ع) رونمایی شد
  • نقاشی کریم اهل بیت علیه السلام رونمایی شد