Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاندیدای لیست وحدت اصولگرایان با اشاره به اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس دهم یک فراکسیون حزبی است، گفت: اصلاح‌طلبان در تمام ادوار مجلس هیچگاه مشکلات قانونی در حوزه محیط‌زیست را برطرف نکردند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: سمیه رفیعی یکی از چهار کاندیدای زن حاضر در لیست وحدت اصولگرایان است که پیش از این در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز حضور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات و مشاور امور زنان و جوانان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون حوزه ریاست این سازمان است.

رفیعی همچنین سابقه مشاوره امور زیربنایی معاونت پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس جمهور، مدیرکلی همایش‌ها و نشست‌ها و مجامع بین‌المللی مرکز ملی جهانی شدن (ریاست جمهوری)، مدیریت دپارتمان محیط زیست مرکز پژوهشی آرا، دبیری نشست و مسئول برگزاری اولین نشست فعالان محیط زیست با ریاست قوه قضائیه را در کارنامه دارد.

گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با این کاندیدای اصولگرای تهران در مجلس یازدهم را می‌توانید در ذیل بخوانید:

 

فارس: با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید لطفاً در ابتدا در مورد لزوم وحدت نیروهای انقلاب و روند رسیدن به این وحدت و تاثیر آن بر موفقیت جریان انقلاب در انتخابات دوم اسفند صحبت کنید.

رفیعی: وحدت مسئله ضروری جامعه انقلابی ما بود. اعتقاد دارم که باید زودتر به این وحدت می‌رسیدیم تا مردم انقلابی ما خروجی‌ها و نتایج آن را می‌دیدند و مقداری از نگرانی‌هایشان کمتر می‌شد اما بنا به دلایلی این موضوع تا دیشب انجام نشد اما همین که در آخرین لحظات هم این وحدت حاصل شد، جای خرسندی دارد.

در شرایط امروز ما که تقریبا همه کشورهای دنیا به دنبال فشار بر ملت ایران هستند، وحدت نیروهای انقلابی نیاز اساسی کشور بود چرا که در سایه این وحدت ان‌شالله مجلسی کارآمد تشکیل خواهد شد تا به حل مشکلات کمک کند.

همچنین در مسائل داخلی هم وحدت رویه‌ها و هم‌افزایی‌ها بهتر می‌تواند در اداره امور کشور به نفع مردم و استقلال و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران کمک کند. لذا برای این وحدت زحمات زیادی کشیده شد و چندین جلسه در روزهای اخیر برگزار شد و خداروشکر نتیجه خوبی به دست آمد که امیدوارم خیر بسیاری برای مردم و جمهوری اسلامی داشته باشد.

** محیط زیست در سال‌های اخیر بازیچه سیاسیون شده است

فارس: طبق گفته‌های اعضای شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب، چینش کاندیداها در لیست نهایی بر اساس تخصص و تحصیلات آنها بوده و به نوعی سعی کردند یک تنوع و تناسبی در تخصص‌های کاندیداها رعایت شود. بر اساس آنچه در سوابق شما آمده تخصص شما به حوزه محیط زیست مربوط می‌شود. برنامه‌های خود در این حوزه در صورت راهیابی به مجلس توضیح بفرمایید.

رفیعی: ابتدا باید عرض کنم که بسیار خوشحال و شاکرم که نیروهای انقلاب توجه ویژه‌ای به موضوع محیط زیست داشتند و قصد دارند محکم پای این موضوع بایستند. این موضوع دستاورد بسیار مهمی است چرا که موضوع محیط زیست در طول سال‌های اخیر تبدیل به ابزار سیاسی و حتی بازیچه سیاسیون شده است.

در حالی که مقام معظم رهبری دغدغه جدی در موضوع محیط زیست دارند و سال ۹۳ در مورد مولفه‌های مربوط به محیط زیست مطالبه کردند تا همه ورود جدی داشته باشد متاسفانه تا قبل از آن مطالبه مقام معظم رهبری اقدامی در حوزه محیط زیست صورت نگرفته بود گرچه بعد از آن هم کار جدی در این زمینه انجام نشد اما اولویت داشتن و برنامه داشتن جبهه انقلاب برای بحث محیط زیست بسیار خوشحال کننده است.

امروز موضوع تراریخته‌ها، موضوع مدیریت بحران آب، موضوع کشاورزی ناپایدار و سدسازی‌های بی‌رویه مسائل کم اهمیتی نیستند و جا دارد به صورت جدی وارد این مسائل شویم.

در موضوع محیط زیست خلاهای قانونی زیادی وجود دارد که خاستگاه رفع این مشکلات قانونی یا ناکارآمدی‌های قانونی یا موازی‌کاری‌های قانونی خود مجلس است. متاسفانه مجلس هیچ ورود کارشناسی به حوزه محیط زیست نداشته است اما قوانینی به خصوص در یک دهه اخیر به تصویب رسیده که در ظاهر قوانین خوبی هستند اما چندان کارآمد و برطرف کننده مشکلات نیستند.

چراکه به دلیل نداشتن تخصص لازم و اینکه نمایندگان شانیت تخصصی در ورود به مسائل محیط زیستی ندارند، هر آن چیزی که سازمان محیط زیست برای مجلس روایت می‌کند، از سوی مجلس پذیرفته می‌شود.  البته ‌نمی‌توان منکر پژوهش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شد اما مشکل اینجاست که باز همان مسئله را خود سازمان محیط زیست برای مجلس مشخص کرده است.

وقتی نمایندگان مجلس دیدگاه تخصصی در این زمینه نداشته باشد مجبورند روایت‌های سازمان محیط زیست را بپذیرند و براساس روایت‌ها و داده‌های سازمان محیط زیست،‌قانونگذاری کنند. بنابراین تصمیم‌گیری‌های غلط بسیار زیاد اتفاق افتاده است.

 

** بی‌تفاوتی مجلس در برابر ورود «بایوجمی‌ها» در تالاب انزلی

به عنوان مثال سال گذشته قانون بسیار خوبی به عنوان «قانون حفاظت از تالاب‌ها» به تصویب رسید اما در حالی که هنوز یک سال از تصویب این قانون نگذاشته است طرحی در مجلس با عنوان طرح حفاظت از تالاب انزلی ارائه شد. خود این طرح  در موضوع بایوجمی‌ها، قانونی را که سال ۹۷ به تصویب رسیده است، به صورت واضح و بارز نقض می‌کند.

بایوجمی‌ها یا دی‌اکسید تیتانیوم یک مواد به شدت خطرناک و سمی و سرطان‌ زا بوده که در حال وارد شدن به تالاب انزلی هستند. متاسفانه این مواد در اشل نانو هستند و می‌توانند تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم پیمانکار این کار وابسته به سازمان محیط زیست است و ناظر و مصدر صدور مجوز هم خود سازمان محیط زیست است. حال سوال اینجاست جای مجلس کجاست؟

متاسفانه از وقتی که این موضوع مطرح شده جز قوه قضاییه هیچ دستگاه دیگری همچون مجلس حواسش نیست و اصلاً متوجه نشده که چنین اقدامی در حال انجام است. در واقع مجلسی که قانون حفاظت از تالاب‌ها را تصویب کرد سر مساله بایوجمی‌ها کوچکترین عکس‌العملی از خود نشان نداد.

در حالی که اگر این اتفاق رخ دهد، تالاب انزلی و تمام اکوسیستم آن را از دست خواهیم داد و شغل‌های سنتی مانند صیادی و شغل‌های صنعتی وابسته به تالاب چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم را از دست میدهیم، مردم دچار بیماری‌های زیادی می‌شوند و هزینه‌های سربار سلامت را به کشور تحمیل کردیم اما واقعاً جای مجلس کجاست؟

متاسفانه هیچ صدایی از این نمایندگان کنونی سر این موضوع در نیامده است. علت این است که نمایندگان نمی‌دانند مسئله چیست و علت آن را هم نمی‌دانند بنابراین هر آنچه که سازمان محیط زیست به آنها دیکته می‌کند، می‌پذیرند و حتی ضرورت آن را هم احساس نمی‌کنند.

متاسفانه از این دست مثال‌ها بسیار زیاد وجود دارد. مثلا در مسئله آب، آلودگی خاک، آلودگی هوا، پسماندها، شیرابه های زباله‌ها، سد سازی‌ها و به صورت کلی حفاظت از منابع طبیعی این مشکل وجود دارد که نمایندگان مجلس دیدگاه تخصصی ندارند و چون اطلاعات کافی ندارند هر قانونی را تصویب می‌کند.

یکی دیگر از موضوعات مورد اهمیت تنوع زیستی است. در همه جای دنیا مسئولیت حفاظت از تنوع زیستی با متولیان محیط زیست در آن کشورهاست اما سازمان محیط زیست در دولت یازدهم چه کاری کرده است؟

سازمان محیط زیست آمده کنوانسیون تنوع زیستی را که مسئولیت حفاظت از گونه‌های مختلف را دارد، در یک اقدام ضربتی و عجیب و بی‌منطق به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است. سوال اینجاست وزارت جهاد کشاورزی که مسئول این موضوع شده، چه تخصصی در این زمینه دارد؟

این در حالی است که آقای روحانی در ابتدای دولت خود شعار داد که محیط زیستی‌ترین دولت هستم. 

** حاضر به مناظره در بحث‌های محیط زیستی دولت هستم

بنده حاضرم راجع به این شعار آقای روحانی یک مناظره علمی بگذرم و از همین تریبون استفاده می‌کنم و می‌گویم که حاضر به مصاحبه و مناظره در بحث‌های محیط زیستی دولت هستم. اما آیا کسی هست که جواب سوالات من را در موضوع بایوجمی‌ها، مجوزهای شکار، پسماندها، ارزیابی‌های محیط زیست و ... بدهد و با من مناظره کند؟ می دانم که در بین نمایندگان فعلی مجلس هیچ کسی نمی‌تواند سوالاتم را پاسخ دهد.

** فراکسیون محیط زیست مجلس یک فراکسیون حزبی است

متاسفانه فراکسیون محیط زیست مجلس فراکسیون حزبی است و نبود آن بهتر از بودن آن است. برخی از نمایندگان عضو این فراکسیون حتی دو واحد محیط زیست نخوانده‌اند اما یکی از آنها در دانشگاه‌ محیط زیست تدریس می‌کند و پاورپوینت‌های تدریس آن را یک منشی در سازمان محیط زیست آماده می‌کند.

این نماینده چه چیزی می‌خواهد به دانشجویان ما بیاموزد؟ اصلا خودش چیزی از محیط‌ زیست میفهمد که بخواهد راجع به آن قانونگذاری کند؟

درد ما در موضوع محیط زیست این است که آقایان و خانم‌هایی که اولین مجوزهای تخریب را دادند الان پاسخگوی کارکرد خود نیستند و می‌گویند این اتفاقات در زمان ما نبوده است. جالب اینجاست که همین افراد به‌عنوان بهترین چهره‌های محیط زیست معرفی می‌شوند.

 


 


** بودجه مبارزه با گرد و غبار در کجا صرف می‌شود؟

در حال حاضر عوارض پدیده‌ها و بحران‌های محیط زیستی بر کسی پوشیده نیست؛ انواع گرد و غبارها را احساس می‌کنیم اما بسیار ناراحت کننده است که بگویم از صندوق ذخیره ارزی برای مبارزه با معضل گرد و غبارها برداشت می‌شود اما مدیریت این پول وجود ندارد و هنوز حتی نقشه جامع کانون‌های بحرانی نداریم. پس در این زمینه چه کار کرده‌ایم؟

جالب اینجاست که یک نفر از وزارت جهاد کشاورزی مدیر پروژه مبارزه با گرد و غبار شده است. گرچه وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه کمک کند اما اینکه متولی این امر وزارت جهاد کشاورزی باشد، جای سوال است.

این نشان می‌دهد که مدیریت در این دستگاه بر مبنای تخصص نیست بلکه بر اساس روابط شکل گرفته است. مدیریت در اینجا یعنی: هر کسی که توانست سهم بیشتری از این پول بردارد و توانست جیب خود را بیشتر کند، در واقعیت همین طور است.

با اینکه بودجه‌های زیادی برای مبارزه گرد و غبارها تخصیص یافته اما تا کنون آماری نداریم که نشان دهد میزان مبتلایان به انواع عوارض تنفسی و بیماری‌های مختلف با منشاء گرد و غبار چقدر است؟ وقتی همین یک آمار را هم نداریم، پس داریم با این پول‌ها چه کار می‌کنیم؟

همچنین نمایندگان مجلس که چنین بودجه‌ای را اختصاص دادند چرا هیچ نظارتی بر روی آن ندارند و چرا نمی‌پرسند که در این سازمان با این پول چه اقداماتی انجام می‌شود و در کجا خرج می‌شود؟

بنابراین امیدوارم حالا که جبهه انقلاب به اهمیت موضوع واقع شده و پشت این مسئله ایستاده، در مجلس بعدی هم محکم پای این مسئله بایستد و کمک کند تا جلوی این مسائل گرفته شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل عدم اشراف نمایندگان بر موضوعات محیط زیستی بوجود آمده، تصویب قوانینی است که منجر به بروز برخی تخلفات قانونی می‌شوند یعنی در مجلس یک سری قوانین تصویب شده اما به دلیل اینکه قانون‌گذار احاطه کامل بر موضوعات محیط‌زیستی نداشته، ایراداتی در آن وجود دارد که بستر تخلف می‌شود.

تا به حال هم همین محیط زیستی‌ترین دولت و نمایندگان به اصطلاح طرفدار محیط زیست یک جمله یا یک کلمه در مورد این تخلفات قانونی حرفی نزدند و اصلا اطلاعی از این ایرادات قانونی ندارند و نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که با اینکه اصلاح‌طلبان همواره داعیه‌دار موضوعات محیط زیستی هستند اما در تمام ادوار مجلس هیچگاه قوانین درستی به تصویب نرساند‌ه‌اند و یا حتی مشکلات قانونی را در زمینه محیط زیستی برطرف نکرده‌اند.

در حال حاضر حتی یک خط قانون راجع به ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که مناطق ارزشمندی در جمهوری اسلامی هستند، نداریم. این اصلاح‌طلبان که شعار محیط زیستی می‌دهند چرا هیچ کدام در این زمینه کاری نکرده‌اند؟

آنها فقط شعارهای محیط زیستی داده و مردم را با مسائل دست چندم محیط زیستی بازی دادند در حالیکه باید کارهای مهمی در جهت حفظ محیط زیست انجام می‌دادند اما انجام ندادند و فقط مردم را سرگرم کردند. مثلاً به خاطر کشتن یک سگ کمپین #من_سگ_هستم راه انداختند و مردم را درگیر موضوعات بی‌اهمیت کردند.

گرچه این مسائل ناراحت‌کننده است اما خدا را شاکرم که جبهه انقلاب به این قضایا ورود کرد و پشت سر حل این مسائل ایستاده و نسبت به آن اهتمام دارد.

فارس: با توجه به اینکه در روزهای منتهی به انتخابات اسفند 98 هستیم، ارزیابی شما از فضای رقابت‌های انتخاباتی چیست و آیا مشارکت مردم را بالا پیش‌بینی می‌کنید؟

رفیعی: خوشبختانه در این دوره از انتخابات فضای رقابتی حاکم است و کاندیداها از جناح‌های مختلف حضور دارند و طبق آمار دستگاه‌های اجرایی انتخابات، برای هر کرسی مجلس چندین نفر رقابت می‌کنند.

امیدوارم رقابت‌ها در انتخابات مجلس یازدهم، فارغ از موضوعات سیاسی باشد و به سمت رقابت تخصص‌ها و توانمندی‌ها برود و مردم به افرادی اعتماد کنند که دغدغه حل مشکلات و بهبود شرایط را دارند. در واقع به تخصص، عقلانیت و تعهد رای دهند.

اینکه آینده کشور در دست انتخاب مردم است، بر کسی پوشیده نیست. شرایط امروز کشور نتیجه انتخاب قبلی مردم در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری است بنابراین انتخاب مردم بر سرنوشت کشور بسیار اثرگذار است.

در مورد مشارکت هم باید بگویم که امیدوارم مردم کشورمان مانند سال‌های گذشته حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند گرچه به دلیل عملکرد ضعیف مجلس و دولت در چند سال اخیر مردم دلسرد شده‌اند و نارضایتی در کشور وجود دارد و اعتماد خود را به دولت و مجلس از دست دادند.

البته قبول دارم که مجلس کنونی کارآمد نبوده و مردم حق دارند از عملکرد وکلای خود ناامید و ناراضی باشند اما از آنجا که ملت ایران همواره در صحنه‌های حساس حماسه آفریدند مطمئناً در انتخابات دوم اسفندماه نیز حضور پرشوری خواهد داشت و با این حضور امنیت کشور را بیمه کرده و نمایندگانی را راهی مجلس می‌کنند که مجلسی کارآمد و قوی تشکیل دهند.

مطمئن هستم که مشکلات کنونی کشور با یک مدیریت قوی و تشکیل یک مجلس کارآمد و متخصص حل خواهد شد.

حضور مردم در بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار بالایی دارد و این پیام را به خارج از کشور می‌رساند که ما همچنان پای نظام و انقلاب خود ایستاده‌ایم.

امیدوارم امید مردم با یک انتخاب آگاهانه و تشکیل یک مجلس جدید با رویکرد جدید برگردد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست جبهه انقلاب اسلامی لیست وحدت اصولگرایان انتخابات مجلس وزارت جهاد کشاورزی سازمان محیط زیست موضوع محیط زیست نیروهای انقلاب حوزه محیط زیست محیط زیستی محیط زیست محیط زیست تالاب انزلی اصلاح طلبان بایوجمی ها مجلس هیچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد