تاریخ کلیسا در 400 صفحه
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۲۶۱۲
به گزارش جام نیوز، کتاب "تاریخ کلیسا" در چهارصد صفحه توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زینت تبع آراسته شده است.
«محمدصادق احمدی» نویسنده این اثر، انگیزه اصلی تدوین کتابش را خلأ آثار فارسی توصیفی – تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان نموده و میگوید در این اثر سعی بر آن بوده است که تاریخ کلیساهای دیگر درکنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان می پردازد.
در قرن دوم نگارنده به بدعتها و گرایشهای نو نظیر گنوسیها، مارکیونیها و مونتانیستها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم میپردازد.
قرن سوم شامل گرایشها و اعتراض ها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان می پردازد.
نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، جنگ های صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... می دهد.
رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم می باشد.
از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضت های اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک، نهضت اصلاحگرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبش های پروتستانی و ظهور گروههای جدید در بطن کلیسا هستیم.
تدوینگران این اثر، قرن هجدهم را بر اساس جریان های فکری مانند دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیست ها مورد ارزیابی قرار می دهد.
بر اساس پژوهش های این مؤلف، قرن نوزدهم میلادی علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضت های متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقه های جدید مانند شاهدان یهوه، مورمون ها، ادونتیسم و.... می باشد.
برشی از این فصل)
الهی دانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم می دانستند و برای مفاهیم غیراصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود، ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین می دانستند که از ادیان بت پرستی الهام گرفته بودند.
از نگاه برخی منتقدان الاهیات، لیبرال نتیجه آن بود که الهیات مسیحی شرایط و نحوه تفکر دنیای معاصر را به طور کامل پذیرفت.
برخی از منتقدان لیبرالیسم معتقدند، لیبرال ها برای سازگار شدن با تجدد حاضرند بسیاری از عناصر بنیادین راست دینی را قربانی کنند.
اما برخی دیگر بر این باورند که لیبرال ها درباره تفسیر کتاب مقدس بینش بازتری داشته، آموزه های سنتی مسیحی را بدون پشتوانه نمی پذیرند.
نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم،گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و... می پردازد.
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: پژوهشکده باقرالعلوم کتاب تاریخ مسیحیت کلیسا تاریخ کلیسا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از شاخصهای هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اخلاق، مجموعه اصول و هنجارهای اعتقادی است که رفتار انسانها براساس این رفتارها قضاوت می شود.
محمد شاپوری (دکتری جامعهشناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه) در مقالهای با عنوان «تقابل علم، اخلاق و اخلاق علمی» مینویسد؛ اخلاق مجموعهای ازارزشها و باورها؛ دستورالعملها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظمبخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر میکند.
* تعریف انواع اخلاق
از نظر این پژوهشگر وقتی از اخلاق حرف میزنیم باید سه وجه را از یکدیگر تفکیک کنیم:
اخلاق مجموعهای ازارزشها و باورها؛ دستورالعملها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظمبخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر میکند اخلاق اجتماعی اخلاق علمی اخلاق حرفهایوی می افزاید که اخلاق اجتماعی شامل معیارهای عام اخلاقی در قلمرو جامعه است که از آن به Moral تعبیر میشود. ولی اخلاق علمی، Ethics، ناظر به رفتارها و الزامات هنجاری در امر علمی است و اخلاق حرفهای معیارهای اخلاقی یک حرفه، صنف، شغل و نهاد و ... را شامل میشود.
* ویژگیها و شاخصهای هنجاری علم
به زعم این پژوهشگر میتوان از این منظر برای علم ویژگیهایی قائل شد که یک عالم باید آن معیارهای رفتاری مبتنی بر اخلاق را رعایت کند. این الزامات اخلاقی موجب رشد و گسترش علم میشود.
به عنوان مثال رابرت کیمرتن چنین شاخصهای هنجاری برای علم بر میشمرد:
اشتراکگرایی (یافتهها و اکتشافات علمی، ثروت یا حق فردی پژوهشگران نیست بلکه به جامعه تعلق دارد) عامگرایی (دانشمند وطن دارد، ولی علم بی وطن است) شک سازمانیافته (جزم اندیشی در علم جایی ندارد) اصالت (جعل، دستکاری، تقلب در علم ممنوع است) بی طرفی عاطفی (درعلم نباید جانبداری انجام گیرد) تواضع و فروتنی (احترام و قدردانی از میراث بشری، و اعتراف بر ضعفهای شخصی خود) به رسمیت شناختن عالم (باید شایستگیهای دیگران را به رسمیت بشناسد) شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، درک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بیواسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء* ظهور اخلاق علمی
از نظر این پژوهشگر همواره در برابر رسواییهای اخلاقی در جوامع بشری و سازمانها و فضاهای کسب و کار راهکارهای اخلاقی مطرح بوده است که مرتبط با جایگاههای فلسفی و دینی بودهاند؛ اما بهرغم این راهکارها، هم چنان مشکلات اخلاقی و رسواییهای اخلاقی در مسیر تاریخ رو به تزاید بوده است.
او در ادامه مینویسد در زمانهای اخیر علاوه بر نسخههای اخلاقی حوزههای فلسفه و دین، اخلاق علمی نیز پا به منصه ظهور نهاده است. شناخت یا معرفت یعنی فهمیدن، ادراک کردن یا دریافتن چیزی به صورت بیواسطه، یعنی شناخت از طریق خود شیء. در این موقعیت شناخت، بیواسطه و به کمک تجربه و تقابل رخ داده است.
* انواع شناخت در حوزه علم
به زعم شاپوری این شناخت شامل انواعی است که در حوزه دانش میتوان بدان اشاره نمود: شناخت فلسفی؛ شناخت دینی؛ شناخت علمی؛ شناخت هنری؛ شناخت عامیانه آن چه این گونهها را از یکدیگر متمایز مینماید سطوح مطالعاتی پدیدههای مورد نظر و روش بررسی آنها است.
او در ادامه مینویسد علم، فلسفه و دین عمدتاً به موضوعهای اخلاقی پرداخته و راهکارهایی را در مورد مشکالت این حوزه مطرح میکنند. علم با اتکا بر تجربە تعمیمی، موضوعهای مربوطه را در سطح جزء و وابسته به زمان و مکان خاص و به طور ویژه با روشهای عینی، آزمونپذیر، خطاپذیر، محتمل و تکرار پذیر مورد بررسی قرار میدهد.
اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب سنن و عقاید جامعهای است که در آن زندگی میکنیماین نویسنده معتقد است که فلسفه با اتکا بر تجربە تفریدی موضوعات مربوطه را در سطح کلی و عام فارغ از زمان و مکان خاص روشهای بیشتر عقلانی یا بعضاً شهودی یا تجربی تفریدی، مورد بررسی قرار میدهد.
و او مینویسد دین نیز با اتکا بر تجربە تفریدی، موضوعات مربوطه را در سطوح کلی و مطلق، فارغ از زمان و مکان خاص با اتکا بر شهود فردی، عقل و تجربه فردی بررسی مینماید.
بنابراین رویکرد علمی با ورود به دنیای اخلاق کسب وکار در سطوح سازمانی، به جای ورود به حیطه مفاهیم انتزاعی و مباحث فلسفی، میکوشد کارکنان را در فعالیتهای سازمانی و اخلاقیشان کمک نماید.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اصول اخلاقی اجتماعی وابسته به عوامل متعددی از جمله چگونگی تربیت، مذهب، سنن و عقاید جامعهای است که در آن زندگی میکنیم. این اصول در طول زندگی ساخته میشوند و مبنای فرهنگی، فلسفی و مذهبی دارند که با توجه به آن مبانی رفتار خوب یا بد مورد قضاوت قرار میگیرد که دارای منابع متعددی هستند از جمله: دوستان؛ خانواده؛ پیشینه قومی مذهب؛ مدرسه؛ رسانه: تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، اینترنت؛ مربیان یا الگوهای فردی نقش.
انتهای پیام/