Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@00:54:17 GMT

سیاست شما در قبال ایران شکستی فاجعه‌بار است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۲۶۶۹

سیاست شما در قبال ایران شکستی فاجعه‌بار است

نماینده مجلس سنای آمریکا بعد از آنکه از سوی رئیس‌جمهور کشورش بابت دیدار با وزیر خارجه ایران مورد انتقاد قرار گرفت، سیاست دولت آمریکا در قبال تهران را «شکستی فاجعه‌بار» توصیف کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای آمریکا که چند روز پیش در مونیخ با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده بود به انتقاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از خودش پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ساعاتی قبل‌تر ترامپ که به دلیل ناکارآمد بودن سیاست‌هایش در قبال ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته دیدار برخی از سیاستمداران دموکرات این کشور با مقام‌های ایران را دلیل بی‌میلی تهران به توافق با آمریکا دانسته است.

ترامپ در شناسه‌اش در توئیتر با اشاره به دیدارهایی که در دوران ریاست‌جمهوری او میان «محمد جواد ظریف» با «کریس مورفی» و «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا صورت گرفته نوشت: «کری و مورفی، قانون لوگان را نقض کرده‌اند. به این خاطر است که ایران [با آمریکا] توافق نمی‌کند. باید قاطعانه به این مسئله رسیدگی کرد!»

کریس مورفی در پاسخ به این توئیت ترامپ نوشته است: «ایران برنامه هسته‌ای خودش را از سر گرفته، به سمت نیروهای ما آتش گشوده و حمایت از نائبانش را افزایش داده. سیاست شما در قبال ایران شکستی فاجعه‌بار است.»

او در ادامه نوشته است: «ضمناً جهت اطلاع شما، من عضو ارشد کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا هستم. دیدار با مقام‌های منطقه‌ای به معنی واقعی کلمه، کار من است.»

ظریف و مورفی شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کرده بودند. پایگاه آمریکایی «فدرالیست» نخستین رسانه‌ای بود که این خبر را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد، اما اشاره‌ای به محتوای گفت‌وگوی دو طرف نکرد.

«قانون لوگان» که ترامپ مدعی نقض آن توسط جان کری و کریس مورفی شده شهروندان آمریکا را از ورود به هر گونه ارتباط با طرف‌های خارجی با هدف اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت این کشور منع می‌کند.

در این قانون آمده است: «هر شهروند ایالات متحده، صرف نظر از مکان سکونت و منصبی که دارد، در صورتی که بدون اجازه ایالات متحده، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به آغاز یا انجام مکاتبه یا گفت‌و‌گو با  هر دولت خارجی یا مقام خارجی یا مأموران آنها بکند و هدف از این ارتباطات و مکالمات، اثرگذاری بر اقدامات یا رفتار هر دولت خارجی یا مقام خارجی و مسئولان آنها در یکی از مناقشات یا مجادلات مرتبط با دولت آمریکا و یا به شکست کشاندن تدابیر دولت ایالات متحده باشد، بایستی به موجب این قانون به پرداخت جریمه یا حبس تا حداکثر سه سال و یا هر دو محکوم شود.»

«کریس مورفی» بامداد امروز چهارشنبه با انتشار یادداشتی دلایل خودش برای دیدار با ظریف را تشریح کرده و مدعی شده هدفش از این دیدار اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت ترامپ صورت نگرفته است.

او در توئیتر نوشته است: «من در مونیخ با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. صحبت نکردم با دشمنان، به خصوص در بحبوحه تشدید تنش‌ها خطرناک است.»

مورفی در دومین توئیت نوشته است: «اولاً از او خواستم نیروهای نیابتی ایران در عراق را که ممکن است به نیروها و متحدان آمریکا حمله کنند را کنترل کند. دوماً او را برای آزادسازی شهروندان آمریکا که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند تحت فشار قرار دادم. سوم، از او خواستم اقدامات حوثی‌ها در مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه در یمن را متوقف کند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده است.

دولت آمریکا هدف این سیاست را آوردن ایران به میز مذاکره و گفت‌وگو بر سر توافقی جامع‌تر نسبت به برجام دانسته است.

ترامپ در ماه‌های گذشته به دلیل ناکارآمد بودن این سیاست و دامن زدن به تنش‌ها با ایران در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام میز مذاکره را ترک کرده تصریح کرده هر گونه گفت‌وگو با این کشور منوط به بازگشت واشنگتن به برجام بوده و صرفاً در چارچوب مذاکرات مربوط به آن توافق انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وزیر خارجه کریس مورفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی نوشت: «در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به‌ منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم».

حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد: «روابط خارجی دولت سیزدهم با صلابت، حکمت و عقلانیت و با دستاورد‌های نتیجه بخش و امیدآفرین به پیش می‌رود».

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد به زودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهد کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • محمد صدر: لایحه حجاب، بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • محمد صدر: لایحه حجاب بانک‌ها را هم ورشکسته می‌کند
  • شک داریم که نفوذ خارجی پشت پرده لایحه عفاف و حجاب باشد
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان عازم ترکمنستان شد
  • نظر یک عضو مجمع درباره کسر از حساب بی‌حجاب‌ها
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین