سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در گلستان به کار خود پایان داد
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۲۸۵۰
یازرلو گفت: با هنرنمایی ۲۸ گروه موسیقی استانی و ملی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در گلستان به کار خود پایان داد.
«رضا یازرلو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر همانند سنوات گذشته جشنواره موسیقی فجر در استان گلستان تدارک دیده شد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: این جشنواره امسال به صورت متمرکز و هماهنگ با دیگر استان های کشور برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یازرلو خاطرنشان کرد: از تاریخ 25 بهمن سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر کار خود را در گلستان آغاز کرد و امروز در 30 بهمن به کار خود پایان داد.
وی با بیان اینکه امسال جشنواره موسیقی فجر در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس به صورت همزمان برگزار شد، متذکر شد: در این جشنواره 28 گروه موسیقی ملی و استانی از اقوام مختلف حضور داشتند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تاکید کرد: بالغ بر 250 هنرمند موسیقی در این گروه ها هنر خود را به نمایش گذاشتند و در شهرستان گنبدکاووس برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی گروه ارکستر سمفونیک ترکمن با حضور ۱۰۰ هنرمند راه اندازی شد که آغاز فعالیت خود را از جشنوار موسیقی فجر در استان آغاز کرند.
یازرلو با بیان اینکه انجمن موسیقی ترکمن به سرپرستی «بهروز سقلی»ریاست گروه ارکستر سمفونیک ترکمن را برعهده دارد، گفت: خرسند هستیم که موسیقی دوتار ترکمن در یونسکو به ثبت رسیده است و دوتار ترکمن یکی از سازهای سنتی ایرانی به شمار می رود.
وی گفت: استقبال مردم از جشنواره موسیقی فجر در استان بی نظیر بوده و صندلی های سالن در مراسم اختتامیه کاملا پر بود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان متذکر شد: امسال اتفاق خوبی در مرکز استان رقم خورد و موضوع استعدادیابی موسیقی تحت عنوان «جشنواره موسیقی های آواز استان گلستان» در دو بخش موسیقی سنتی و پاپ برگزار شد که در اختتامیه این جشنواره از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.
پایان پیام/587
منبع: شبستان
کلیدواژه: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر یازرلو جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر کار خود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/