Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور گفت: این جشنواره هیچ بعد مادی ندارد و فقط یک جایزه معنوی و یک نشان حبیب است که برگزیده‌ها از خانواده شهدا دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور به همت مرحوم امیرحسین فردی پدر ادبیات انقلاب اسلامی بنیان‌گذاری شد و از سال ۱۳۷۶ تاکنون به کتاب‌هایی که از نظر شورای نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه(ع) بهترین آثار منتشرشده هستند تعلق می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای این شورا متشکل از نویسندگان و منتقدان ادبی شناخته شده معاصر هستند.

جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور هر سال در اسفندماه هم‌زمان با سالگرد شهادت شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود. شهید حبیب غنی‌پور یکی از نویسندگان مسجد حضرت جوادالائمه(ع) بوده است.

محمد ناصری دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره این جایزه ادبی گفت: امسال نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور برگزار می‌شود. این جایزه‌ای از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه انجمن قلم زرین و جایزه جلال آل احمد چند دوره زودتر شروع شده و چند گام جلوتر است این جشنواره یک جایزه ادبی قدیمی و کاملاً مردمی است.

وی بیان کرد: تعدادی نویسنده که در جلسات مسجد جواد الائمه با مرحوم امیرحسین فردی مشق داستان‌نویسی می‌کردند به یاد شهید غنی‌پور آن را پایه نهادند. اعتباری که جایزه شهید غنی‌پور طی این سال‌ها داشته بیش از هر چیز مربوط به نویسنده‌های حوزه ادبیات داستانی بوده است.

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور اظهار کرد: اگر به اطلاعات دوره‌های قبلی مراجعه کنید می‌بینید که این جشنواره یک جشنواره متفاوت است و دلیل اصلی آن این است که جشنواره شهید غنی‌پور یک پدیده ادبی خاص و خارج مسائل و جناح‌بندی‌ها ادبی و سلیقه‌های ادبی است.

ناصری عنوان کرد: ویژگی دیگر این جایزه این است که پایگاه و جایگاه این جشنواره مسجد است که نگاه متعهدانه نسبت به ادبیات دارد. این جشنواره هیچ بعد مادی ندارد و فقط یک جایزه معنوی و یک نشان حبیب است که برگزیده‌ها از صاحب‌منصبان آن را دریافت نمی‌کنند بلکه از خانواده شهدا و مادران شهدا دریافت می‌کند و این دوره هم همین طور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره شهید غنی‌پور دبیرخانه دائمی دارد و مرتب کتاب‌ها را رصد می‌کند، گفت: بخشی از کتاب‌ها را دبیرخانه تهیه می‌کند و بخشی هم با کمک مراکز مهمی مثل بخش کتاب رشد آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیاری از ناشران که آثارشان را با کمال میل برای بررسی و شرکت در جایزه شهید ارسال می‌کنند، تأمین می‌شود. در واقع این عدد و رقم‌هایی که در رابطه با تعداد کتاب‌ها مشاهده می‌کنید تمام آنها در روند داوری دیده شده و خوانده می‌شوند.

دبیر نوزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی‌پور درباره کیفیت آثار ابراز کرد: کیفیت آثار هر دوره با دوره دیگر متفاوت است اما متاسفم که این مطلب را عرض کنم که در هر سه حوزه کودک، نوجوان و رمان بزرگسال سال 1397 سال خوبی برای ادبیات نبود. در طی 10 دوره‌ای که دبیر جشنواره هستم سال‌هایی وجود داشت که رقابت‌های سرسختی بین برخی کتاب‌ها وجود داشت. اما سالی که گذشت بضاعت ادبیات داستانی ما بالا نبود.

ناصری درباره دلیل پایین بودن کیفیت آثار سال 1397 عنوان کرد: جامعه آنقدر که باید و شاید نسبت به مقوله داستان و ادبیات داستانی رغبت نشان نمی‌دهد. ناشران در این زمینه فعالیت نمی‌کنند. نویسندگان دل و دماغ نوشتن ندارند و حوزه ترجمه در ادبیات کودک و نوجوان بر تألیف غلبه کرده است.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی محمد ناصری ادبیات کودک و نوجوان جایزه شهید حبیب غنی پور شهید غنی پور کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص، بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

بر اساس این فراخوان، دبیرخانه جایزه کتاب سال از ناشران، پژوهشگران، محققان، مولفان، مترجمان و مصححان دعوت می‌کند با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی ketabsal.ketab.ir کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه جایزه کتاب سال ارسال کنند.

کتاب‌های ارسالی باید دارای برگه اعلام وصول بوده و برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ منتشر شده باشند. همچنین کتاب‌های ارسالی نباید کمک درسی و عکس‌برداری‌شده باشند.

لازم به ذکر است، کتاب‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی (تألیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و و همه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به دلیل هم پوشانی با «جایزه جلال آل احمد»، «جشنواره بین‌المللی شعر فجر» و «جایزه ملی کودک و نوجوان» در جایزه کتاب سال داوری و بررسی نمی‌شوند.

براساس این فراخوان، فقط کتاب‌هایی در جایزه کتاب سال داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای این جایزه تکمیل کرده و به همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. کتاب‌های دریافت شده بازگردانده نخواهد شد. 

متقاضیان می‌توانند تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ آثار خود را به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲، طبقه اول، دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (کدپستی ۱۳۱۵۷۵۳۷۱۵) ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳ داخلی ۲۷۱ تا ۲۷۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز