Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@14:15:33 GMT

اشتراکات اصلاح‌طلبان، افتراقات اصولگرایان

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۳۳۸

خرداد: دو لیست برای اصلاح‌طلبان و چندین لیست از سوی اصولگرایان برآیند رایزنی‌هاییی است که این دو جناح سیاسی اصلی کشور در آستانه انتخابات مجلس یازدهم به آن رسیده‌اند.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده پارلمان برگزار می‌شود. این در حالی است که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از مدت‌ها پیش به دنبال راهکارهای متفاوتی برای پیروزی در این انتخابات بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اقدام هر دو جناح در فاصله یک هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی نشان می‌دهد که هیچ کدام از این دو گروه نتوانسته‌اند به تعامل و وحدت برسند.

اصلاح‌طلبان؛ از شرکت نکردن تا دو لیست و ۲۰ اشتراک

در جناح چپ و میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش و به خصوص با مشخص شدن نتایج تایید صلاحیت‌ها نظرات مختلفی در مورد شرکت کردن یا عدم حضور در انتخابات مطرح بود. سرانجام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که محمدرضا عارف رئیس فعلی فراکسیون امید که حتی خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده به عنوان مرجعی که با به وحدت رساندن اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته پیروزی شیرین ۳۰ بر صفر آنها را در تهران به ارمغان آورد به این نتیجه رسید که با توجه به تایید نشدن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از دادن لیست در این انتخابات خوددداری کند. البته این شورا دست احزاب اصلاح‌طلب را برای ارائه لیست‌های انتخاباتی باز گذاشت تا هر حزب در صورت تمایل لیست خود را به آرای مردم بگذارد.

در این میان حزب کارگزاران سازندگی که از ابتدا اعلام کرده بود در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهد کرد روز جمعه ۲۵ بهمن و با آغاز تبلیغات انتخاباتی، لیست ۳۰ نفره مورد حمایت خود را در تهران از تایید صلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب از احزاب و گروه‌های مختلف و همچنین مستقلین با عنوان "یاران هاشمی" منتشر کرد. عنوانی که مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار گرفت و به عنوان سوءاستقاده از نام مرحوم هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد ...

در لیست اولیه کارگزاران نام سید احمد حسینی و مراد دهداری وجود داشت اما فردای آن روز طبق لیستی که روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) منتشر کرد به جای این دو، نام علی صابری و علی حسین رضاییان (انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها) اضافه شده بود. نکته جالب اینجاست که روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن دوباره تغییراتی در این لیست صورت گرفت و طبق آنچه روزنامه سازندگی منتشر کرد نام فریده اولادقباد و فخرالدین صابری به جای دو نفری که پیش از این جایگزین شده بودند اضافه شد.

از سوی دیگر روز شنبه ۲۶ بهمن ائتلافی با حضور هشت حزب اصلاح‌طلب (حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم‌سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان) لیست ۳۰ نفره تهران خود را با عنوان "ائتلاف برای ایران" منتشر کرد و فرج کیمجانی رئیس ستاد انتخاباتی "ائتلاف برای ایران" در یک نشست خبری با اهالی رسانه در ارتباط با فعالیت احزاب اصلاح‌طلب جزئیات ائتلاف هشت حزب اصلاح طلب را تشریح کرد.

این دو گروه اصلاح‌طلب که به نظر می‌رسد لیست‌های اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را ارائه کنند در برخی شهرستان‌ها هم لیست‌ها و کاندیداهایی را برای انتخابات معرفی کرده‌اند. در لیست ۳۰ نفره تهران "یاران هاشمی" و "ائتلاف برای ایران" نام ۲۰ کاندیدا مشترک است و عده ای این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که ممکن است در آستانه انتخابات با ادغام این دو لیست، اصلاح‌طلبان یک لیست واحد را برای انتخابات ارائه دهند.

جدول زیر اشتراکات دو لیست اصلی اصلاح‌طلبان را در تهران نشان می‌دهد:

ردیفحزب کارگزاران سازندگیائتلاف برای ایراناشتراکات۱مجید انصاری از مجمع روحانیون مبارزمجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارزمشترک۲محمد حسین مقیمی از مدیران اصلاح‌طلبمحمد حسین مقیمی مدیر دوران اصلاحات  مشترک۳پروانه مافی از حزب کارگزاران سازندگیپروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارانمشترک۴افشین خلیلی از حزب کارگزاران سازندگیمصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری-۵ابوالفضل رباطی از حزب کارگزاران سازندگیمحمد رضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری-۶محمدعیسی انصاری‌فر از حزب کارگزاران سازندگیعلی داستانی از اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی-۷فریده اولادقباد نماینده مجلس دهمفریده اولادقباد نماینده فعلی مجلسمشترک۸زهرا ساعی از حزب اعتدال و توسعه و نماینده مجلس دهمزهرا ساعی از اعضای خانه کارگر و نماینده فعلی مجلسمشترک۹فخرالدین صابری فعال فرهنگیفخرالدین صابری نماینده ادوار مجلسمشترک۱۰حسن قجاوند از حزب اعتدال و توسعهمحمدعلی وکیلی روزنامه‌نگار و نماینده فعلی مجلس-۱۱علیرضا محجوب از خانه کارگرعلیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگرمشترک۱۲سهیلا جلودارزاده خانه کارگرسهیلا جلودارزاده عضو خانه کارگرمشترک۱۳محمد حسین شیخ‌محمدی از حزب ندای ایرانیانمحمد حسین شیخ‌محمدی فعال سیاسی اصلاح‌طلبمشترک۱۴وحید توتونچی از حزب ندای ایرانیانوحید توتونچی فعال سیاسی اصلاح‌طلبمشترک۱۵محمد هادی انتشاری از حزب اسلامی کارمحمد هادی انتشاری فعال سیاسی اصلاح‌طلبمشترک۱۶محمدرضا بادامچی از حزب اسلامی کارمحمدرضا  بادامچی از اعضای حزب اسلامی کارمشترک۱۷اعظم صمصامی از مجمع اسلامی فرهنگیاناعظم صمصامی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامیمشترک۱۸سید امیر عسکری از مجمع اسلامی فرهنگیانامیر عسگری از مجمع فرهنگیان ایران اسلامیمشترک۱۹داوود محمدی از انجمن اسلامی معلمانداوود محمدی دبیر کل انجمن اسلامی معلمانمشترک۲۰افشین علا از شاعران و نویسندگانافشین علا فعال سیاسیمشترک۲۱سعید باقری از حقوقدانان و وکلاسعید باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلبمشترک۲۲سید فرید موسوی نماینده مجلس دهمسید فرید موسوی نماینده فعلی مجلسمشترک۲۳محمدرضا نجفی مستقلمحمدرضا نجفی نماینده فعلی مجلسمشترک۲۴لیلا کمانی مستقلمحسن علیجانی نماینده فعلی مجلس-۲۵محمد احسان متقی مستقلحسن انصاری فعال سیاسی در شهرری و عضو حزب آزادی-۲۶محمد رضا شریفی مستقلمحمد رضا  شریفی اقتصاددانمشترک۲۷محمد نبی ابراهیمی مستقلابوالفضل سروش نماینده فعلی مجلس-۲۸محمد مهدی آدابی مستقلحبیب پارسا از سازمان نظام مهندسی-۲۹هادی احمدی‌کولیوند از حزب کارگزاران سازندگیمهدی شیخ نماینده فعلی مجلس-۳۰خسرو رحمانی از حزب اعتدال و توسعهعلی حسین رضاییان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها-تعداد۶ خانم، ۲۴ آقا۵ خانم، ۲۵ آقا۲۰ مشترک

توضیح جدول: عناوین به کار رفته برای کاندیداها بر مبنای عناوینی است که در لیست‌ها عنوان شده است.

لیست‌های متعدد، بلای جان اصولگرایان

در جناح راست اوضاع متفاوت است. اصولگرایان با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلب، عملکرد ضعیف لیست امید در مجلس دهم و انتقاداتی که به دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود، وارد است، خود را از پیش، برنده انتخابات می‌دانند و همین موضوع باعث شده تا به فکر رقابت با یکدیگر بیفتند.

در میان اصولگرایان از مدت‌ها پیش برای رسیدن به وحدت ساز و کاری تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حداد عادل شکل گرفت تا شاید بتوانند ه لیستی مشترک در انتخابات مجلس یازدهم برسند. اما در این میان جبهه پایداری طبق معمول بنای مخالفت گذاشت و رسیدن به وحدت را عملا ناممکن کرد. طبق شنیده‌ها گفته شده که شرط پایداری برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف حذف قالیباف بوده است. در این میان حداد عادل پیشنهاد انتشار لیست ائتلاف به سرلیستی قالیباف و لیست پایداری به سرلیستی آقاتهرانی را می‌دهد که از سوی  آقاتهرانی و محصولی رد می‌شود. از طرفی قالیباف پیشنهاد می‌کند  که نامش از لیست حذف شود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند و لیست ائتلاف ۲۹ نفره منتشر شود که این پیشنهاد هم رد می‌شود.

روز جمعه ۲۵ بهمن لیست ۳۰ نفره تهران شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با سرلیستی قالیباف و با عنوان "ایران سربلند" منتشر شد و جبهه پایداری هم در همان روز جبهه پایداری هم لیست جداگانه خود را ارائه کرد. نکته جالب اینجاست که پس از آن لیست های مختلفی از سوی اصولگرایان دیگر هم منتشر شد و تا اینجا دست کم هشت لیست انتخاباتی از سوی اصولگرایان ارائه شده است. لیست‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با حمایت حداد عادل و سخنگویی محسن پیرهادی، جبهه پایداری به سرلیستی مرتضی آقاتهرانی، لیست هیئتی‌ها (با حمایت منصور ارضی)، لیست جنبش عدالتخواه دانشجویی با رئیس ستادی سعید زیباکلام، ائتلاف مردم (وزرای احمدی‌نژاد)، ائتلاف جوانان انقلابی ایران (با سخنگویی مجید صحاف) و جبهه جهادگران ایران اسلامی (با سخنگویی وهاب عزیزی).

هر چند لیستی که به عنوان ائتلاف مردم از سوی برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم منتشر شده طبق تاکید اطرافیان محمود احمدی‌نژاد مورد حمایت او نیست و احمدی‌نژاد اعلام کرده که در این انتخابات لیستی نخواهد داد و از لیستی حمایت نخواهد کرد و از وزرای دولت و اطرافیانش هم خواسته که اگر می‌خواهند لیستی منتشر کنند در تبلیغاتشان خود را به رئیس دولت‌های نهم و دهم منتسب نکنند.

از طرفی در لیست شورای ائتلاف (شانا) مانند کارگزاران تغییراتی ایجاد شده و شش کاندیدا (اقبال شاکری، مهدی شریفیان، مجتبی توانگر، مصطفی زمانیان، ابوالفضل عموئی و احسان خاندوزی) جایگزین جلیل بشارتی، نیکی ملکی، علی جعفری، امیر ابراهیم رسولی، مجتبی ابراهیمی و سعید کرمی شده‌اند. از طرفی روزنامه‌نگاران و فعالان شناخته‌شده حوزه رسانه از این لیست کنار گذاشته شدند ولی در لیست پایداری و یا عدالت‌خواهان نامشان دیده می‌شود.

البته در نهایت بامداد سه‌شنبه ۲۹ بهمن شورای ائتلاف و جبهه پایداری پس از جلسات متعدد نهایتاً به یک لیست واحد رسیدند. بر مبنای لیست جدید زهره لاجوردی، بیژن نوباوه، مرتضی آقاتهرانی، رضا تقی‌پور، غلامحسین رضوانی، علی خضریان و روح‌الله ایزدخواه جایگزین سیدمحمد آقامیری، مجتبی ثابتی، عاطفه خادمی، مصطفی زمانیان، علی شمسی‌پور، سوده نجفی و کیومرث هاشمی شدند.

روز شنبه ۲۶ بهمن هم جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت که از ابتدا اعلام کرده لیست جداگانه خود را در این انتخابات ارائه خواهد کرد با انتشار بیانیه‌ای اسامی کاندیداهای مورد حمایت این تشکل سیاسی اصولگرا را برای انتخابات مجلس در تهران اعلام کرد.

در میان سه لیست اصلی اصولگرایان یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و جبهه پایداری به سرلیسیتی محمد باقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم و جبهه جهادگران ایران اسلامی به سرلیستی سید محمد حسینی اشتراکات کمی به چشم می‌خورد و بیشترین اشتراک میان لیست‌های جبهه پیشرفت و جهادگران وجود دارد که آن هم تنها پنج نفر یعنی سید رضا تقی‌پور انوری، سید محمد حسینی، الهام امین‌زاده، مهرداد خداوردیان و رضا شیرین‌آبادی‌فراهانی هستند. جالب‌تر اینکه تنها تقی‌پور از لیست شورای ائتلاف و پایداری در سایر لیست‌های اصولگرایان (جبهه پیشرفت و جهادگران) دیده می‌شود و اقبال شاکری هم میان لیست ائتلاف و جبهه پیشرفت مشترک است و غیر از این دو نفر، لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری هیچ اشتراک دیگری با سایر لیست‌های منتسب به اصولگرایی ندارد.

تعدد لیست و کم بودن اشتراکات میان لیست‌های متعدد اصولگرایان نشان‌دهنده اختلاف شدید و رقابت میان آنان است و می‌تواند برای جناح راست که خود را از هم اکنون برنده انتخابات مجلس یازدهم می‌داند به نقطه ضعفی بدل شود.

جدول زیر اشتراکات سه لیست اصلی اصولگرایان را در تهران نشان می‌دهد:

ردیفشورای ائتلاف و جبهه پایداریجبهه پیشرفت، رفاه و عدالتجبهه جهادگران ایران اسلامیاشتراکات۱محمد باقر قالیبافسید محمد حسینیسید محمد حسینیحسینی مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران۲مرتضی آقاتهرانیغلامرضا مصباحی‌مقدمحجت عاشوری-۳سید مصطفی آقامیرسلیمسید محمد آقامیریاحمدرضا عارف-۴سید رضا تقی‌پور انوریسید رضا تقی‌پور انوریسید رضا تقی‌پور انوریتقی‌پور مشترک میان ائتلاف، جبهه پیشرفت و جهادگران۵سید محمود نبویانسید علی ادیانیلاله افتخاری-۶ زهره الهیانسید مهدی هاشمیالهه راستگو-۷فاطمه رهبرعباسعلی تسنیمیسید محسن حسینی‌ارسنجانی-۸سمیه رفیعیالهام امین‌زادهالهام امین‌زادهامین‌زاده مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران۹فاطمه قاسم‌پورمحدثه ایجویهابیل ابراهیمی-۱۰زهره لاجوردیرسول جلیلیحسینعلی الیاسی-۱۱بیژن نوباوه‌وطنمصطفی رئیسیبهروز سجودی-۱۲سید رضا تقویعلی عباسپور طهرانی‌فرداردشیر احمدی-۱۳غلامحسین رضوانیمهرداد خداوردیانمهرداد خداوردیانخداوردیان مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران۱۴الیاس نادرانرضا شیرین آبادی فراهانیرضا شیرین آبادی فراهانیفراهانی مشترک میان جبهه پیشرفت و جهادگران۱۵محسن دهنویمحمد حسین کریمفاطمه واعظ‌جوادی-۱۶سید نظام‌الدین موسویحسن فداییسعید طیبی میگونی-۱۷علی خضریانذوالفقار رشیدیناصر ابراهیمی-۱۸اقبال شاکریاقبال شاکریسیاوش امیدی‌نیاشاکری مشترک میان ائتلاف و جبهه پیشرفت۱۹مالک شریعتیفاطمه پایرونمحمدرضا عامری‌برکی-۲۰روح‌الله ایزدخواهمرضیه قائدیذبیح‌الله حسین‌نژاد-۲۱مجتبی توانگرفرید شهابعبدالرضا بزرگ‌نژاد-۲۲مجتبی رضاخواهرضا کشاورز جمشیدیاناحمد اسداللهی‌فرد-۲۳مهدی شریفیانباقر لطف‌الله‌پورسمیرا ذوالفقاری نیک‌انجام-۲۴احسان خاندوزیابوالفضل کمالیکامران آرین‌منش-۲۵ابوالفضل عمویینظامعلی صالحیراضیه فرقانی-۲۶احمد نادریاکبر امینی‌مهرزهرا صادقی-۲۷عبدالحسین روح‌الامینیمحسن شاطرزادهعلیرضا شریفی‌نژاد-۲۸عزت‌الله اکبری تالارپشتیمحمد حسین نیک‌نامکیومرث یزدان‌پناه-۲۹محسن پیرهادیحامد غفاری آشتیانیمحمد حسین شامحمدی-۳۰علی یزدی‌خواهفاطمه سمواتیعبدالله شاکری-تعداد خانم‌ها و آقایان۵ خانم، ۲۵ آقا۵ خانم، ۲۵ آقا۷ خانم، ۲۳ آقا۶ اشتراک از ترکیب هر ۳ لیست برچسب ها: اصلاح‌طلبان ، اصولگرایان

منبع: خرداد

کلیدواژه: اصلاح طلبان اصولگرایان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب انتخابات مجلس یازدهم نماینده فعلی مجلس ائتلاف برای ایران فعال سیاسی اصلاح حزب کارگزاران سید رضا تقی پور جبهه پایداری شورای ائتلاف سید محمد حسینی ائتلاف و جبهه انجمن اسلامی ایران اسلامی لیست ۳۰ نفره اصلاح طلبان حزب اسلامی مورد حمایت اصلاح طلب دبیر کل دو لیست لیست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج اخطار برای یک مجلس

به گزارش «تابناک»، پریسا هاشمی در روزنامه هم میهن نوشت: اینطور به نظر می‌رسد که شکاف بین اصولگرایان هر روز عمیق‌تر و نمایان‌تر می‌شود و جریان‌های مختلف اصولگرایی با رمز «ولایتمداری» دست به اقداماتی می‌زنند که حتی رهبری را هم مجبور به واکنش و دادن ‌توصیه و تذکر می‌کند.
 
تنش و جدایی بین اصولگرایان پس از پیروزی در میدان انتخابات یازدهم و یکدستی با دولت سیزدهم ژرف‌تر شد و اینطور به نظر می‌رسد که اصولگرایان تا قبل از مجلس یازدهم به‌دنبال یکدست‌سازی بودند و پس از رسیدن به اریکه قدرت خالص‌سازی‌ در اولویت قرار گرفته است و در این خالص‌سازی حتی اصولگرایان میانه‌رو نیز در گردونه تندروی جایی ندارند و به همین سبب برخی از اصولگرایان از حلقه قدرتی رانده شده‌اند که هر روز تنگ‌تر می‌شود.

حالا رانده‌شدگان به‌نوعی از پنج اخطار علنی رهبر انقلاب به مجلس یازدهم خبر می‌دهند که این روزها مورد توجه قرار گرفته است. مجلسی که با نام «انقلابی بودن» روی کار آمد و رهبری اعلام کردند: «نکته‌ اساسی‌ انقلابی ماندن است... مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است؛ چه فرد، چه جمع، چه کل مجلس باشد.»

اما تندروی‌های مجلس باعث شد که رهبری چندین بار به آنها اخطار دهد. با این حال نمایندگان این دوره دلخوشند به تعریف رهبری از آنها. درحالی‌که تاریخ معاصر حاکی از آن است که رهبری تقریباً از ادوار مختلف مجلس حمایت و تعریف کرده است.

اگر در ماه‌های ابتدایی شروع به کار مجلس یازدهم اصلاح‌طلبان و مخالفان جریان سیاسی حاکم بر مجلس به اخطارهای رهبری به این نهاد اشاره و آن را دستمایه نقد بهارستان‌نشینان کرده بودند، چنانچه احمد نعمتی، حقوقدان در گفت‌وگویی به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «تا به این جای کار که ۶ ماه از عمر مجلس می‌گذرد، دو اخطار از رهبری گرفته‌اند، این‌ها اگر سرباز ولایت هستند باید توجه کنند، وقتی رهبری می‌گویند توهین حرام است؛ یعنی از نظر شرعی حرام است. آقایان، مجلس را جولانگاه شعارهای جناحی کرده‌اند... مجلس از رهبری تمکین و به دولت و رئیس‌جمهور کمک کند.(7 آبان 99)»

حالا در ماه‌های پایانی موضوع پنج اخطار علنی مقام رهبری به مجلس یازدهم از سوی اصولگرایان به‌عنوان دغدغه و علتی از علل متعدد انتقاد به مجلس یازدهم مطرح است.

چنانچه محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا اخیراً در همایش شورای وحدت با عنوان «وحدت برای تحول» به 5 اخطار علنی رهبری به مجلس خبر داد و گفت: «مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته تذکراتی به‌صورت خصوصی به مجالس گذشته می‌داد اما مجلس یازدهم از رهبر انقلاب پنج اخطار علنی گرفت. دو اخطار این بود که در کار اجرایی دخالت نکنند. برخی از نمایندگان برای حوزه انتخابیه در انتخاب فرماندار، استاندار و این‌ها دخالت‌هایی دارند که باعث شده تا اصل نظارت نمایندگان خدشه‌دار شود. برخی نمایندگان روی کاغذ چیزی می‌نویسند اما در پشت کاغذ چیز دیگر می‌نویسند.

به‌طور مثال در استیضاح یکی از وزرا ۶۰ نفر از نمایندگان موافق استیضاح بودند اما بعد از اتفاقی که در آن وزارتخانه افتاد، باعث شد کل امضا‌کنندگان به ۸ نفر برسد، بنابراین از اهرم نظارت باید استفاده درست کرد.»

او به تغییراتی که بعد از پس گرفتن امضاها در مدیریت‌ها رخ می‌دهد، اشاره‌ای داشته است. موضوع اخطارهای رهبری به مجلس دقیقاً زمانی مطرح می‌شود که به روزهای پایانی مجلس یازدهم و انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم نزدیک می‌شویم.

از سوی دیگر قرار است هفتم خرداد امسال فعالیت مجلس دوازدهم شروع ‌شود؛ مجلسی که هنوز وارد گود بهارستان نشده، منتخبانش همدیگر را به تخریب و تنش‌های بسیار کشاندند و بی‌اخلاقی که یکی از محورهای مورد اخطار به مجلس فعلی است، در پیش گرفتند.

گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های سیاسی؛ این تنش‌ها را برای تصاحب صندلی‌های هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها ارزیابی می‌کردند. بنا بر آمار و اطلاعات، مجلس دوازهم تفاوت آنچنانی‌ای با مجلس یازدهم ندارد و در همان طیف سیاسی قرار می‌گیرد با این تفاوت که احتمالاً تندروهای دوازدهمین دور پارلمان کشور حتی بیشتر است، باید دید که این موضوع چه تاثیری بر اخطارهای علنی به مجلس می‎گذارد.

تندروی برای دولت دوازدهم

با آنکه نمایندگان مجلس یازدهم با ادعای «انقلابی بودن»، «پیرو راه امام و رهبری» و «حرکت در چارچوب منویات رهبری» وارد شدند، اما در عملکرد رویکرد اتخاذی این نمایندگان تا آنجا پیش رفت که به نقطه نقد و اخطار از سوی رهبری رسید.

فارغ از اینکه عملکرد مجلس در قبال مردم چقدر منویات و خواست جامعه را تامین کرده که قطعاً از اهمیت بسزایی برخوردار است و وظیفه نمایندگی حکم می‎کند که صدای مردم باشد و خواست آن‌ها را پیگیری و محقق سازد.

این مجلس که براساس شعارهایش پرچمدار برآوردن منویات رهبری بود هم با اخطار چندباره رهبری روبه‌رو شد تا جایی که این ادعا مطرح شد که اخطار علنی آن رکورددار اخطار مجالس از سوی رهبری بوده است.

در این میان نباید از نگاه‌ها و عملکرد سیاسی در مجلس غافل شد. در حال حاضر جریانی در مجلس قدرت گرفته است که تندروی‌های بیش از حد و اندازه آن در نظارت بر عملکرد دولت و قانون‌گذاری نیز تاثیر بسزایی داشته است.

برخی از نمایندگان این دوره از مجلس (یازدهم) با هر ابزاری که در دست داشت، دولت روحانی (دوازدهم) را در مظان اتهام قرار داد و به‌راحتی از تریبون‌های مختلف به تشریح اتهامات می‌پرداخت تا به نوعی اصولگرایی خود را ثابت کنند، همان زمان که در ادعاهایشان نسبت به دولت و وزیر خارجه ایران محمدجواد ظریف اولین اخطارها از رهبری را متوجه مجلس کردند.

خروش رفتاری که البته حتی پس از تذکر رهبری هم فروکش نکرد و به واکنش‌هایی در حوزه قانونگذاری بدل شد؛ نمونه‌اش قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که حالا از نگاه بسیاری از تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب و میانه‌رو از اشتباهات آسیب‌رسان به ایران و مردم است.

سختگیری‌های مجلس یازدهم در پیچ ریاست‌جمهوری سیزدهم و روی کار آمدن دولت هم‌سوی ابراهیم رئیسی به سهل‌گیری بدل شد و ورق نمایندگان تندرو مجلس کاملاً برگشت و شدند حامی دولت؛ آن‌هم به بهانه «یکدست بودن». حتی از خالص‌سازی‌های دولت که می‌توانست و هنوز هم می‌تواند به بسیاری از بخش‌های جامعه از جمله حوزه آموزش، اقتصاد و اجتماعی آسیب برساند نیز با سکوت خود حمایت می‎کنند و همین رفتارها چه در قبال جامعه و چه در قبال وظیفه نظارتی دولت به مجلس موجب اخطار رهبری هم شد.

دیگر خبرها

  • رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟
  • رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد!
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • چرا انتخابات ۴۵ صندلی باقی مانده مجلس دوازدهم اهمیت زیادی دارد؟
  • شورای وحدت در تهران و سایر حوزه‌ها لیست می‌دهد/نامزدها برای مرحله دوم برنامه ارائه دهند