Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مهرداد بذرپاش نماینده مجلس نهم و معاون رئیس‌جمهور در دولت احمدی‌نژاد با حضور در قسمت 224 برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نظام بودجه‌ریزی کشور مشکلات زیادی دارد، گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند منافع و مصارف دولت را تحت‌الشعاع قرار ندهد، این است که قبل از تقدیم بودجه به مجلس، نمایندگان مجلس و با مسئولین دولت حرف‌های‌شان را بزنند و نهایی کنند تا وقتی بودجه به مجلس آمد،‌ نماینده‌ها در آن چندان تغییری ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- وی با بیان اینکه در اینجا می‌خواهیم ایرادات را بازگو و راه‎حل ارائه کنیم تا گام به گام به سمت مجلس ترازتر پیش برویم، گفت: یکی از آنها انتخاب نمایندگان با مدل بهتر است اینکه جریانات سیاسی چگونه جوانان زبده، انقلابی و متخصصی که در یک حوزه انتخابیه هستند معرفی کنند.

این فعال سیاسی افزود: مطمئنا هر فردی می‌تواند کاندیدا شود اما اگر مردم او را نشناسند، به او رأی نمی‌دهند. در حال حاضر یکی از گیرهایی که در همین مجلس وجود داشت این بود که بسیاری از جوانان شایسته نتوانستند خود را به مردم معرفی کنند و رأی هم نیاوردند. البته کاندیداهای جوان در دوره قبل هم بودند اما بعد از نامه گام دوم حضرت آقا تعداد جوانان بیشتر شد.

بذرپاش اضافه کرد: ما یک نظام سیاسی مناسبی می‌خواهیم تا نخبگان به مردم معرفی شوند، پس در واقع برای رسیدن به مجلس تراز اول باید به این نکته توجه کنیم که چطور شایسته‌ترها وارد مجلس شوند و دوم اینکه چطور نظام بودجه‌ریزی بهتر شود و دیگر اینکه چطور رانت و تخلف و فساد با شفافیت به حداقل برسد.  

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا نمایندگانی که در مجلس هستند با مدرک لیسانس هم می‌توانند مجددا کاندید شوند» تصریح کرد: اینکه برای نماینده‌ها مدرک را با یک دوره حساب کردند اشتباه و بی‌عدالتی است، البته توجیه‌شان این است که یک دوره مجلس به اندازه مدرک فوق لیسانس کسب تجربه دارد که این غلط است. 

رئیس سازمان ملی جوانان در دولت نهم در خصوص شفافیت در اعلام هدایایی که نمایندگان می‌گیرند، افزود: یکی از پارامترهای اصلاح شفافیت آن هم نه فقط در آراء، در توصیه‌نامه‌ها حتی نامه‌هایی است که به دبیرخانه می‌رود. طبق قانون اساسی کسانی که در دولت و مجلس هستند اموال‌شان را اعلام می‌کنند و قوه قضائیه بررسی می‌کند. این قانون وجود دارد اما در اجرا گیر است، در واقع در سامانه‌ای باید اعلام کنند که هنوز این مسئله ایراد دارد. 

بذرپاش در ادامه به موضوع جوان‌گرایی در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: حضور در مجلس بیش از دولت تجربه می‌خواهد که باید به حواس‌مان به این نکته باشد، چون نماینده‌ای که می‌خواهد قانون وضع کند به طور خاص اگر تشخیص درستی از محیط نداشته باشد، نمی‌تواند به درستی قانون وضع کند و اگر تجربه‌ای داشته باشد بهتر می‌تواند کار کند و نگاهش واقع‌بینانه‌تراست. ممکن است با یک سری حرف‌های دانشگاهی قانونی وضع کند که نه اجرایی است و نه عملی. 

وی دانشگاه ادامه داد: از حیث تحول در مجلس به لحاظ ساختاری ما با نماینده‌های جوان احتمال تحول را بیشتر داریم چون ملاحظه‌کاری و وابستگی‌شان به جریانات کمتر است، شجاعانه‌تر حرف می‌زنند، جسورانه رفتار می‌کنند و نسبت به دانش و تکنولوژی روز آگاهی بیشتری دارند، مجهزترند و تسلط بیشتری دارند که همه این‌ها کمک می‌کند تا ضعف تجربه‌شان را جبران کنند. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که 30 سال تجربه دارند، در واقع 30 سال سابقه دارند، تجربه ندارند یعنی یک کار ثابتی را 30 سال انجام دادند این به نظرم تجربه‌ای نیست که بتواند راهگشا باشد. ممکن است در یک کار محدود سابقه‌اش کمک کند تا تجربه بهتری داشته باشد اما نمی‌توان این تجربه را بر سر جوان‌ها زد که البته این مطلب نافی زحمات همه نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در خصوص بدهکاری نمایندگان به افرادی که در انتخابات به آنها کمک می‌کنند، گفت: اتفاقا یکی از گیرهای ما همین است، اگر نظام انتخابات ما اصلاح شود این موضوع هم درست می‌شود، یک عده آدم کمک می‌کنند نماینده رأی بیاورد و بعداز انتخابات، نماینده خود را موظف می‌داند که کارهای این افراد را پیگیری کند و این ایراد است. تا نظام انتخاباتی ما تغییر نکند این اتفاقات می‌افتد اتفاقا اگر نماینده به یک حزب بدهکار باشد بهتر از بدهکاری به افراد است.

بذرپاش در پاسخ به این سؤال که «چرا برخی از نمایندگان دانش کافی ندارند» اظهار کرد: آن نماینده می‌گوید شورای نگهبان صلاحیت من را تأیید کرده و مردم هم به من رأی دادند، پس آدم‌های متخصص‌تر با تقواتر و اصلح‌تر باید خودشان را عرضه کنند، متأسفانه صحنه انتخابات طوری شده که آدم‌هایی که دانش بیشتری دارند ورود برایشان سخت است البته منظورم این نیست که نمایندگان فعلی بی‌دانش هستند اتفاقا آدم‌های آگاه هم در میان آنها زیاد است.

وی ادامه داد: تا مکانیزم انتخابات و انتخاب افراد برای ورود اصلاح نشود، این مشکلات وجود دارد و برای حل آن و سنجش صلاحیت و دانش یک کانون ارزیابی می‌خواهیم. در حال حاضر که جریانات سیاسی فهرست کاندیدا معرفی می‌کنند باید این کار را انجام دهند. جریان‌های سیاسی برای آبروی خودشان هم که شده در انتخاب افراد دقت می‌کنند.       

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در پاسخ به این سؤال که «چرا قانون مالیات بر مسکن خالی اجرا نمی‌شود» عنوان کرد: قانونش را داریم مشکل اینجاست که اجرا نمی‌شود، دو بار هم این قانون تصویب شد. دلایل مختلف هم دارد؛ یکی از آنها این است که مقامات مسئول و مجری قانون، دوست ندارند اطلاعات پنهان را آشکار کنند، دیگر اینکه در نبود ساختار و نظام جمع‌آ‌وری اطلاعات بهانه‌هایی برای فرار از ابراز شفافیت پیدا کردند.

بذرپاش افزود: ما یک سری صنوف راه انداختیم که این صنوف حد فاصل بین مردم و دولت هستند و می‌توانند کار شناسایی را انجام دهند، به نظر من این بحث جمع‌آوری اطلاعات خانه‌های خالی کار دولت است و به مجلس ربطی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت مسکن و وزارت صمتی مسئول این موضوع هستند و باید این موضوع را پیگیری کنند که اگر کم‌کاری انجام دهند، مجلس باید چه کار کند؟ می‌تواند وزیر را استیضاح کند که در اینصورت به دخالت در کار دولت متهم می‌شود و یا باید به یک سؤال بی‌خاصیت از وزیر اکتفا کند.

وزیر دولت نهم در پایان گفت: اینکه گفته می‌شود دلیل این عدم اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، سوداگری نمایندگان در بخش مسکن است، حرف درستی نیست و ظلم است، چراکه به نظرمن امروز مجلس ما بسیار سالم‌تر از گذشته‌هاست.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مجلس انتخابات بذرپاش مجلس بذرپاش نمایندگان جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: دولت کاری کرده که شرکت‌هایی که کار دانش‌بنیان نمی‌کنند، خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند

به گزارش جماران؛ علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اخیرا حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، باعث شده است که برخی مجموعه‌ها علی‌رغم این که دانش‌بنیان نیستند و فعالیت دانش‌بنیان نمی‌کنند، به اسم شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند. 

سلیمی همچنین مردمی‌سازی‌ اقتصاد را نیازمند راهکارهایی برای اجرا دانسته و گفت: برای مشارکت مردم در جهش تولید باید اقتصاد را به مردم واگذار کرد. به این منظور باید قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به صورت دقیق اجرایی شود. متاسفانه امروزه معمولا واگذاری‌ها به مجموعه‌های شبه‌دولتی یا خصولتی صورت می‌گیرد، در حالی که باید به معنای واقعی به مردم واگذار شده و دولت تنها سیاست‌گذاری و نظارت کند.

دیگر خبرها

  • جاده پلدختر معمولان خرم‌آباد نیازمند توجه فوری و بسیار جدی دولت است
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • حسینی: نگاه دولت همکاری و هم‌افزایی با مجلس جدید است
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران جدی شد؛ حقوق کارگران چه عددی است؟
  • انتخابات دور دوم مجلس ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس
  • نماینده مجلس: دولت کاری کرده که شرکت‌هایی که کار دانش‌بنیان نمی‌کنند، خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند