Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@06:17:26 GMT

زوجین مراقب عاقبت نقض حریم خصوصی یکدیگر باشند!

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۸۰۴

زوجین مراقب عاقبت نقض حریم خصوصی یکدیگر باشند!

حفظ حریم خصوصی میان زوجین از جمله مواردی است که در طی سالهای اخیر محل اختلاف بسیاری از زوجین شده و سبب تشکیل پرونده های قضایی گردیده است و این موضوع که خود معلول پیدایش ابزارهای جدید در زندگی و جوامع انسانی است دارای رویه قضایی ثابتی نبوده اما گاها با توجه به برخی از پرونده های قضایی می توان راهنما و نشانی برای تعیین مسیر و رویه قضایی پیدا نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش «تابناک» در میان زوجین نگاه های گوناگونی نسبت به حفظ حریم خصوصی زوجین پس از ادواج وجود دارد .برخی به حفظ و ادامه حریم خصوصی قبل از ازدواج در دودوران پس از ازواج اعتقاد داشته و دلیل این امر را رعایت احترام و کرامت و شا« خود دانسته و برخی دیگر معتقدند به سبب لزوم رعایت شفافیت و صداقت باید حریم خصوصی دوران پس از ازدواج با حریم خصوصی دوران قبل از ازدواج تفاوت داشته و همسر خویش را شریک در این حریم می دانند.مصادیق این موضوع در جامعه امروزی بسیار است از رمز موبایل و سیستم های رایانه ای شخصی گرفته تا چک کردن حساب های کاربری در شبکه های مجازی اما آنچه که مهم و قطعی به نظر می رسد این است که در قوانین ما در مورد حریم خصوصی زوجین به صراحت عنوانی نداریم که نقض این حریم خصوصی به جرم انگاری منجر شده باشد و فرد مرتکب جرم شود؛ البته موارد حقوقی وجود دارد که اگر کسی تعدی نسبت به حریم خصوصی فرد دیگر کرد، شاید بشود در قالب رفع مزاحمت با یک دعوای حقوقی آن مزاحمت را رفع کرد؛ اما در بین زن و شوهر نظر صریحی وجود ندارد. در مورد زوجه هم آن چیزی در حقوق ما وجود دارد این است که روابط میان زوجین مثل روابط سایر افراد و برگرفته از شرع مقدس اسلام است و مانند روابط سایر افراد است. در جهان در برخی از کشور‌ها روابط میان زوجین کاملا متفاوت است و مثلا در کشور‌های دیگر قوانینی داریم که پس از ازدواج اموال زوجین یکی می‌شود؛ انگار یک شخصیت حقوقی جداگانه ایجاد می‌شود، ولی در قوانین ایران، چنین موضوعی مورد توجه قرار نگرفته است.
لازم است بدانیم در مورد حریم خصوصی در اصل این است که پس از ازدواج، حریم خصوصی بسیاری از افراد مشترک می‌شود و اگر دو طرف بخشی از حریم خصوصی شان را، یعنی اگر فضای تلفن همراهشان را نسبت به هم حریم خصوصی بداند طرف دیگر نمی‌تواند طرف مقابل را مجبور کند که جزو حریم خصوصی نیست و باید به اشراک گذاشته شود. شاید اگر فردی صرفا تلفن همراه دیگری نگاه کرده باشد، جرمی مرتکب نشده باشد، ولی اگر از مطالب داخل آن تلفن علیه او استفاده کند که موجب لطمه به حیثیت و آبرویش شود، همانطور که افراد عادی می‌توانند نسبت به هم شکایت کنند زوجین هم می‌توانند شکایت کنند و تفاوتی ندارد؛ لذا اگر این تفاسیر را قبول داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که یک حریم خصوصی قانونی میان زوجین قرار دارد.   با توجه به این مقدمه به بررسی پرونده ای که سالهای گذشته به نوعی به این بحث مرتبط باشد می پردازیم البته در این پرونده به موارد دیگری هم اشاره شده اما نکته اصلی آن مبنی بر این است که در این پرونده ادعا شده که : خوانده به دلیل مصرف مکرر مواد مخدر (شیشه) دچار یک سری اختلالات روحی و روانی گردیده که موجب اختلافات زوجین شده خوانده شدیداً نسبت به همسرش شکاک و بدبین بوده و در منزل خودش دوربین نصب‌کرده و در طول شبانه‌روز زوجه را تحت نظر قرار داده درحالی‌که در این مدت از سوی زوجه کوچکترین مورد غیراخلاقی مشاهده نشده است، ولی شب‌ها موقع خواب زوجه  را مرتب تهدید به مرگ می‌نموده تا جایی که زوجه ناچار از ترس تا صبح بیدار می‌مانده است.   دادگاه هم پس از بررسی جزییات این پرونده در نظر اعلامی خود بیان داشته توجه به اظهارات طرفین و وکلای آنان و نظرات داوران و تهیه فیلم از سوی زوج در مورد روابط زناشویی (زوجین) و نصب دوربین در اتاق‌خواب و در هال ساختمان ـ. فحاشی و تهدید زوج نسبت به زوجه و مصرف مواد مخدر از سوی زوج به عنوان تفریحی بر اساس مندرجات پرونده و تحویل دستگاه فیلم‌برداری از سوی زوجه به دادستان (محترم) و محتویات پرونده کیفری با وارد دانستن دعوای خواهان (زوجه) حکم به محکومیت زوج به مطلقه نمودن زوجه را صادر و در صورت عدم اجرای حکم از سوی زوج، دادگاه رأساً نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام خواهد نمود .   به اعتقاد کبری پور عبدالله حقوقدان و استاد دانشگاه حریم خصوصی یکی از اساسی ترین مصادیق حقوق بشر است که به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان با حفظ شان کرامت و شخصیت و استقلال فردی انسانی ارتباط عمیقی دارد.حریمی که بایدهیچ کس بدون مجوز حق ورود به آن را نداشته باشد و باید مصون و ایمن بماند.   لذا رعایت این حریم در روابط انسانی بسیار مهم ارزیابی شده است.با توجه به ماهیت جمعی خانواده اهمیت احترام به حریم خصوصی یکی از بنیادی ترین نظام اجتماعی آشکار است .باید گفت این مسئله میان زوجین خالی از وجه نبوده و هریک از همسران با اتکا به شخصیت مستقل و حقوق مسلم انسانی خویش این حق را دارند و می توانند حریم خود را در زندگی مشترک حفظ کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیام مردم تبریز کرونا در ایران انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال رامین پرچمی انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حریم خصوصی زوجین تابناک قیام مردم تبریز کرونا در ایران انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال رامین پرچمی انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حریم خصوصی میان زوجین سوی زوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| بدون تعارف با سرپرست محاکم حقوقی مشهد؛ کشف روابط خصوصی افراد باعث اطاله دادرسی

دریافت 29 MB

دیگر خبرها

  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در خصوص حفظ حریم و حرمت زنان سرزمین
  • پلیس: «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود/ در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعاتِ هنجاری و ارزشی نیستیم
  • تعیین تکلیف «معلم بلاگرها» برای حفظ حریم خصوصی
  • تعیین تکلیف معلم بلاگرها برای حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان
  • قوانین دست و پا گیر برای توسعه اقتصادی باید حذف شود
  • فیلم| بدون تعارف با سرپرست محاکم حقوقی مشهد؛ کشف روابط خصوصی افراد باعث اطاله دادرسی
  • دادستان: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود / فراجا مراعات حد و حدود و حریم‌ها را داشته باشد
  • هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
  • ممنوعیت استفاده از فیس بوک به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی در هلند
  • توصیه به سازمان‌های دولتی هلند برای توقف استفاده از فیس‌بوک