Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-19@06:53:16 GMT

آجیل با ایرانی‌ها آشتی می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۸۸۳

آجیل با ایرانی‌ها آشتی می‌کند؟

 کمی همین مسیر را ادامه دهید، به کاروانسرای خانات می‌رسید. آنگونه که در ویکی پدیا آمده، کاروانسرای خانات در شمال میدان شوش و جنوب چهارراه مولوی میدان امین السلطان به مساحت حدود 10 هزار متر مربع و ۵۴ حجره کوچک با دری به ارتفاع پنج متر از چوب روسی و ۴۰ گل میخ ساخته شده‌ که معماری آن به شیوه آجر کاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این کاروانسرا که در زمان ناصر‌الدین شاه قاجار ساخته شده است، در سال 57 بخشی از آن در آتش سوخت و مجدداً سال 88 فعال شد. در کاروانسرای خانات که بازارچه حاج سید علی و بازارچه حاج سید جعفر در آن وجود دارد، تعداد زیادی حجره هست که افراد زیادی در آن مستقر هستند، کار اصلی آنها فروش آجیل به‌صورت عمده است. در راهرو این بازارچه‌ها چرخی‌هایی در حال تردد هستند تا بار حجره‌ها را به وانت بارهایی که در حیاط کاروانسرا مستقر شدند، برسانند.

چرخی‌ها برای هر 5 الی 7 کیسه آجیلی که روی چرخ‌های خود قرار می‌دهند، 10 هزار تومان می‌گیرند. خودشان می‌گویند ساعت کاریشان از 9 ونیم شروع می‌شود و تا ساعت 6 عصر ادامه دارد. البته شب عید، بازار چرخی‌ها حسابی رونق دارد. اگر 5دقیقه در حیاط  کاروانسرا بایستید و به مکالمه حجره دارانی که در کنار حوض خالی از آب ایستادند گوش کنید، متوجه می‌شوید که آنها در پذیرش سفارش‌های جدید هیچ استقبالی نمی‌کنند و به همه هم می‌گویند اگر آجیل برای اسفند ماه می‌خواهید الان باید کل سفارش خود را بدهید در غیر این صورت هیچ تعهدی برای دادن بار نداریم.

ثبت فقط بهمن ماه

محمدحسین یکی از حجره دارانی بود که در کاروانسرای خانات کار می‌کند. او گفت: اگر سفارش مغازه‌ها و شهرستان‌ها در ماه بهمن ثبت نشود، امکان توزیع آجیل را نداریم. امسال قیمت آجیل نسبت به سال گذشته بهتر شده است بدین جهت خریدارها هم زیاد شدند، از این‌رو ما باید حجم توزیع آجیل را به گونه‌ای در نظر بگیریم که به تمام مشتریانمان آجیل برسد.او ادامه داد: نمی‌گویم آجیل کم است، اتفاقاً در این کالا شاهد حجم بالا و تنوع هستیم، ولی در روزهای پایانی سال اگر توزیع به درستی مدیریت نشود قیمت‌ها بالا می‌رود.

آجیل ارزان‌تر در خانات

مشاهدات ما از بازار آجیل، خیابان صاحب جمع نشان می‌دهد که بازار با هیچ کمبودی مواجه نیست و قیمت‌ها در قیاس با گذشته کاهش خوبی داشته است، البته این جمله بدان معنا نیست که قیمت آجیل پایین است و تمام خانوارها امکان خرید برایشان فراهم است. موضوع دیگری که در بازار آجیل شاهد آن بودیم؛ آجیل‌های وارداتی بود که بعضاً از نظر قیمتی 3 الی 5 هزار تومان از مشابه داخلی ارزان‌تر هستند.

در این خیابان هر کیلو گردو بلغاری 115 هزار تومان، گردو ایرانی 117 هزار تومان، پسته 140 هزار تومان، تخمه جابونی(ژاپنی) 35 هزار تومان، تخمه کدو ریز 38 هزار تومان، تخمه کدو گوشتی 45 هزار تومان، فندوق با پوست 50 هزار تومان، مغز بادام خارجی 119 هزار تومان، انجیر 59 هزار تومان، مغز بادام ایرانی 150 هزار تومان و کشمش 35 هزار تومان بود. اگر همین آجیل‌ها را به‌صورت عمده خرید کنید قیمت‌ها حدود 10 درصد پایین‌تر است.

آجیل خارجی به خاطر ارز گران شد

باقر شفیعی‌پور که در خیابان صاحب جمع آجیل می‌فروشد، می‌گوید: تصور می‌کنم که در نوروز 99 نسبت به 98، حجم فروش آجیل به‌صورت عمده و خرد بیشتر شود، چرا که قیمت‌ها کاهش خوبی داشته است. اسفند سال گذشته قیمت هر کیلو پسته به 210 هزار تومان رسید و خیلی از خانواده‌ها دست از خرید آجیل کشیدند. او ادامه داد: در بین آجیل، طی یک ماه اخیر تنها بادام هندی 20 درصد افزایش پیدا کرده است و مابقی کاهش قیمت را تجربه کردند.علت افزایش قیمت بادام به نرخ ارز برمی‌گردد. در این میان محصولاتی مانند انجیر تا حدودی در بازار کم شده که علت اصلی آن خرید انجیر ایرانی، توسط تجار عراقی است.

شفیعی‌پور تأکید کرد: قیمت تخمه 10 تا 15 درصد ارزان‌تر شده و در قیاس با سال گذشته میزان واردات این محصول کمتر شده چرا که تولیدات داخلی جوابگو نیاز کشور است.

با 30سال تجربه می‌گویم

سجاد دیگر مغازه دار خیابان صاحب جمع است که 30 سالی تجربه فروش آجیل دارد. او می‌گوید: اسفندماه گذشته 70 درصد مشتری‌های ثابت ما آجیل نخریدند و همین امر باعث شد کلی آجیل روی دستمان بماند، ولی اکثرهم صنفی‌های آجیل فروش معتقدند که امسال فروش آجیل افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

صادرات؛ گران کرد

 او ادامه داد: اگر چند ساعتی در کنار در ورودی کاروانسرای خانات بایستید، می‌بیندید که حجم زیادی بار تخلیه و به سایر شهرستان‌ها و مغازه‌ها ارسال می‌شود. این مغازه دار عنوان کرد که تنها مشکل بازار آجیل، صادرات است. اگر صادرات محدود شود قیمت‌ها ثابت می‌ماند و قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا نمی‌کند.

در وزن کم می‌خرم

بعد از آنکه مکالمه‌مان با برخی از فروشندگان تمام شد، با چند نفر از خریداران آجیل صحبت کردیم.از یکی از خریداران پرسیدیم که قیمت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ او گفت: جیب ما به خرید آجیل شب عید نمی‌رسد چرا که قیمت‌ها بالاست. ولی برای مصرف خانوار در وزن‌های بسیار کم پسته و بادام خریداری می‌کنم.

یک ماه زودتر خرید می‌کنم

خانم دیگری که در حال پرسیدن قیمت‌ها بود، در گپی کوتاه به ما گفت: می‌خواهم یک ماه زودتر آجیل شب عید را بخرم تا با گرانی این کالا مواجه نشوم. به نظر می‌رسد قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده است. خاطرم هست آخرین بار که پسته خریداری کردم کیلویی 190 هزار تومان بود.

صف وانت‌ها

چند دقیقه‌ای روبه‌روی ورودی کاروانسرای خانات ایستاده بودیم که ببینیم مردم چگونه خرید می‌کنند؟ در آن چند دقیقه شاهد صف وانت‌های سفید رنگ و آبی رنگ بودیم که برای آجیل بار زدن به نوبت توقف کرده بودند و می‌خواستند بار را به مکان‌های مختلف شهر ببرند. مردم هم در حجره‌ها با عمده فروش‌ها در حال صحبت کردن بودند تا بتوانند به‌صورت خُرد، خرید کنند تا قیمت‌ها برایشان مناسب‌تر تمام شود. در این بازار بر خلاف اسفند سال گذشته جنب و جوش و رونقی به راه بود و همه نسبت به اسفند 98 خوش بین بودند.

سعی برای کاهش قیمت‌ها

خیلی از فعالان این بازار، تجربه خرید نکردن آجیل توسط مردم را تجربه کردند و به همین جهت اکثر آنها در تلاش هستند که قیمت نهایی آجیل در قیاس با سال گذشته ارزان‌تر باشد تا خانواده‌ها میل به خرید آجیل پیدا کنند.

آجیل قسطی

از سویی شنیدیم که برخی از آجیل فروش‌های قدیمی بازار برای آنکه مردم در نوروز 99 آجیل داشته باشند، فروش محدود اقساطی راه انداختند. سازوکار آنها در این فروش کاملاً سنتی است و طرفین باید در مورد بازپرداخت پول به توافق برسند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آجیل آجیل فروشی آجیل شور آجیل شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت سپری در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟

قیمت سپری از مهمترین عوامل برای خرید سپری محسوب می شود. بدون شک شما هم برای خرید سپری، قیمت سایت های فروش را زیر و رو کرده اید و شاهد تفاوت قیمتی بوده اید. احتمالاً این سوال هم برایتان پیش آمده که چرا قیمت سپری در سایت های فروش آهن مختلف متفاوت است؟ در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی فاکتورهای مؤثر بر قیمت سپری، این تفاوتی قیمت را بررسی کنیم. ---------------- رپرتاژ آگهی -----------------

قیمت سپری از مهمترین عوامل برای خرید سپری محسوب می شود. بدون شک شما هم برای خرید سپری، قیمت سایت های فروش را زیر و رو کرده اید و شاهد تفاوت قیمتی بوده اید. احتمالاً این سوال هم برایتان پیش آمده که چرا قیمت سپری در سایت های فروش آهن مختلف متفاوت است؟ در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی فاکتورهای مؤثر بر قیمت سپری، این تفاوتی قیمت را بررسی کنیم.
  سپری آهنی چیست؟
سپری آهنی یکی از انواع پروفیل فولادی است که ظاهری T شکل دارد. به دلیل همین شباهت به سپری آهنی، پروفیل T شکل نیز می گویند. سپری از دو بخش اصلی بال و جان تشکیل شده است. بخش بالایی پروفیل، بال و ضلع عمودی، جان یا ارتفاع سپری نام دارد. ضخامت جان از فاکتورهای مهم در قیمت و وزن سپری آهنی بوده و نام گذاری پروفیل بعضاً با این فاکتور انجام می شود. به عنوان مثال T40 به سپری آهنی با ضخامت 4 میلیمتر اطلاق می شود.
  کاربرد سپری آهنی
از برجسته ترین کاربرد انواع سپری آهنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
   - استفاده از انواع سپری آهنی در ساختمان سازی، خرپا و وال پست ها
   - کاربرد سپری به عنوان اتصالات تیرآهن، تقویت بتن در پی و ساخت قالب فلزی
   - قابلیت استفاده در ساخت چهارچوب ها و انواع در و پنجره
   - پرکاربرد برای ساخت انواع اتاق ماشین آلات سنگین
   - استفاده از سپری آهنی برای ساخت سقف های شیشه ای و عضو مهاری در سازه
   - امکان استفاده در صنعت حمل و نقل، گاردریل و اتصال پل به ستون
   - پرکاربرد برای ساخت انواع گلخانه، سقف کاذب، خشکه چینی و …
  انواع سپری آهنی بر اساس مشخصات ظاهری
همان طور که اشاره شد، بال و جان پروفیل T شکل یا سپری، از فاکتورهای مهم در مشخصات فنی سپری آهنی است. از این رو اندازه این دو بخش سبب تقسیم بندی این پروفیل فولادی به سه دسته اصلی شده است.
   - سپری آهنی با اندازه بال و جان مساوی
   - سپری با اضلاع نامساوی با بال بزرگتر. در یکی از انواع پرکاربرد، اندازه جان (ارتفاع) سپری نصف بال است.
   - سپری با اضلاع نامساوی به طوری که اندازه جان بیشتر از بال است.
  چرا قیمت سپری در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟
اگر نگاهی به قیمت سپری در فروشگاه های مختلف بندازید، احتمالاً قیمت ثابت و یکسانی نخواهید دید. در نتیجه این پرسش برایتان به وجود می آید که چرا قیمت سپری در سایت های فروش آهن متفاوت است؟ برای پاسخ به این پرسش می توان 7 عامل کلیدی را مؤثر دانست. عواملی که به دلیل عملکرد متفاوت سایت های فروش، نقش زیادی بر تفاوت قیمت سپری دارد. در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم.
  عملکرد و چگونگی فعالیت سایت
نخستین عامل در تفاوت قیمت سایت های فروش انواع سپری، چگونگی فعالیت آن هاست. به زبان ساده تر، برخی از سایت ها فروش انحصاری محصولات خاصی مثلاً فقط سپری را برعهده دارند. یا اینکه به عنوان واسطه عمل کرده و خودشان شرکت بازرگانی و مستقیم با کارخانه‌ تولیدکننده در ارتباط نیستند. در نتیجه میزان در نظرگیری سود و اختلاف قیمت چنین سایت هایی بیشتر از شرکت های تخصصی آهن آلات است.
   همکاری با برندهای تولید سپری
اغلب سایت های فروش سپری، با برندهای مختلف ایرانی یا خارجی در ارتباط هستند. هر چه سابقه و اعتبار یک شرکت بالاتر باشد، طبیعتاً این همکاری قوی و پرنگ تر است. بنابراین، قیمت تمام شده آن شرکت پایین تر و طبیعتاً قیمت فروش آن مقرون به صرفه تر است. در حالی که شرکت های کم سابقه و غیرتخصصی، برای جلب اعتماد و تهیه محصولات، ناچار به پرداخت هزینه بالاتری به تولیدکننده هستند. لذا قیمت فروش سپری در چنین شرایطی متفاوت از شرکت های بازرگانی با تجربه است.
  میزان نفوذ در بازار
هر چه یک شرکت و برند تجاری در بازار اعتبار داشته باشد، طبیعتاً طرفدار و خواهان بیشتری خواهد داشت. بنابراین، برخی شرکت ها برای ربودن گوی رقابت و جذب مشتری، قیمت های پایین تر و متفاوتی ارائه می کنند.
  کاهش واسطه ها در فروش سپری
ارتباط مستقیم با کارخانه های تولیدکننده و کاهش واسطه، یعنی قیمت تمام شده کمتر برای شرکت بازرگانی. لذا قیمت فروش سپری در چنین سایت هایی اغلب مقرون به صرفه تر است. به خاطر داشته باشید هر چه فاصله تولید تا عرضه کاهش پیدا کند، قیمت خرید سپری ارزان تر است. چراکه حاشیه سود عوامل مختلف کاهش می یابد.
  خدمات ویژه مشتریان
برخی شرکت های تجاری برای کاربران خدمات و امتیازات ویژه ای در نظر می گیرند. از جمله تخفیفات خرید بالاتر از سقف مشخص و نظایر آن. این خدمات و امتیازات می تواند در کاهش یا افزایش قیمت خرید سپری مؤثر باشد.
  هزینه های انبارداری، ارسال و بارگیری سپری
برخی شرکت های بازرگانی، هزینه های جانبی را با معیارهای خاصی تعیین می کنند. به عنوان مثال به دلیل داشتن انبار خصوصی، هزینه انبارداری تا چند روز مشخص رایگان یا کم هزینه است. یا اینکه به دلیل داشتن تیم کارشناسی مختص همان شرکت، ارسال و بارگیری سفارش ورق قیمت ارزان تری دارد.
  حاشیه سود فروش سپری
شرکت های تجاری و سایت های فروش لوله، حاشیه سودهای مختلفی برای خود در نظر می گیرند. برخی از شرکت ها به دلیل کاهش واسطه، اعتبار بالا، ارتباط خوب با برندهای تولید کننده، حاشیه سود پایین تری دارند. این شرکت ها سعی می کنند، با افزایش فروش خود میزان سود دریافتی را بالا ببرند. این عامل می تواند هم برای فروشنده و هم خریدار، امتیاز مثبتی لحاظ شود.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق سیاه ، سپری و سایر مقاطع فولادی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.
    برای خرید از سایت های فروش آهن به چه نکاتی توجه کنیم؟
سایت فروش سپری باید از شرکت های تجاری با سابقه در زمینه آهن آلات باشد. تخصصی بودن و داشتن تجربه لازم دو رمز اصلی برای انتخاب یک مجموعه است.
   - تنوع بالای محصولات باعث می شود تا بهتر بتوان مشخصات فنی سپری ها را با یکدیگر مقایسه کرد.
   - بهترین سایت فروش سپری با برندهای معتبر ایرانی همکاری دارد. همچنین قیمت به روزی از محصولات خود را به مشتریان ارائه می کند.
   - امکان مشاوره تخصصی و کسب اطلاعات لازم از محصولات و شرایط خرید از دیگر معیارهای مهم است.
   - سایت های معتبر دارای ضمانت و پشتیبانی فعال از محصولات خود هستند.
   - برای خرید از سایت فروش سپری از گواهی و استانداردهای معتبر مالی آن مطمئن شوید.
  خرید سپری با تضمین کیفیت و قیمت
یک مرکز خرید تخصصی و با سابقه، گزینه ای هوشمندانه برای خرید سپری با قیمت مناسب است.
مجموعه فولاد جهان مهر از سال 1350 فعالیت خود را از منطقه شاپور تهران ( خیابان قزوین فعلی) در زمینه تهیه و تامین انواع آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن معمولی ، میلگرد، لوله گاز و... آغاز کرد. پس از گذشت 27 سال و تاسیس بازار آهن شادآباد تهران، ضمن استقرار در بازار آهن، حوزه کاری خود به سایر بخش ها مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، و امکان تمامی اقلام فولادی نظیر لوله مانیسمان بدون درز، فلنج و اتصالات، تیرآهن هاش، شیرآلات و … را برای مشتریان خود فراهم نمود.
این مجموعه به صورت رسمی در سال 1389 شرکت فولاد جهان مهر را ثبت نموده است و با ارائه فاکتور رسمی و واردات مستقیم از چین، ترکیه و اروپا سعی بر تامین نیازهای مشتریان معتبر خود نموده است.
در سال 1394 با توجه به گسترش اینترنت و نیاز مشتریان به دسترسی سریعتر قیمت، سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com راه اندازی شد و ضمن ارتباط بهتر با مشتریان، به ارائه مشاوره فنی خرید رایگان توسط تیم مهندسی مجموعه از طریق تلفن 88654200-021 به مشتریان ارائه نموده است.
این شرکت با پشتوانه تجربه نیم قرنی خود در تامین انواع مقاطع فولادی، سپری و لوله فولادی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساختمانی و...، و تلاش برای تامین متریال مورد نیاز این صنایع در کوتاهترین زمان و با مناسبترین قیمت از کارخانجات و برند های معتبر ایرانی و خارجی ، همچنین اخذ و ارائه گواهینامه بین المللی از این کارخانجات، هم‌اکنون یکی از مهمترین تامین کنندگان مقاطع آهن و فولاد کشور محسوب می‌گردد.
شما مخاطبان عزیز برای دریافت جدیدترین قیمت سپری ، نبشی ، ناودانی و سایر انواع پروفیل با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.
 

دیگر خبرها

  • خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد + جدول قیمت
  • خرید خودرو متوقف شد
  • خرید خودرو متوقف شد+ جدول قیمت ها
  • حال و هوای بازار بجنورد در چند قدمی سال نو
  • قیمت جدید گوشت گوسفندی در شب عید
  • وقفه 10 روزه در خرید و فروش خودرو!
  • چرا قیمت سپری در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟
  • دولت برای حمایت از برنج ایرانی با بخش خصوصی همراه شود
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳؛ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟
  • پیش‌بینی نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳/ چرا خرید و فروش خودرو متوقف شد؟