Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-19@04:07:51 GMT

تعیین قدمت اثر انگشت ممکن شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۸۹۱

صراط:

«پیج هینرز» از دانشگاه ایالتی آیووا با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری مشغول تجزیه و تحلیل عینی تخریب و از هم پاشیدگی اثر انگشت در طول زمان بود تا بتواند قدمت آن را تعیین کند که متوجه نکته دیگری در داده‌هایش شد، روغن‌های چرب اشباع نشده در اثر انگشت از نتیجه سنجش‌های وی غائب بودند.

به گزارش ایرنا محققان پس از بررسی‌های متعدد سرانجام به جواب رسیدند: با ناپدید شدن چربی‌های اشباع نشده یا تری اسیل گلیسرول‌ها از داده ها، ترکیبات دیگر ناشی از واکنش با اُزن (اُزنکافت) به جای آنها ظاهر می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشف این موضوع به انجام مطالعات و آزمایشات متعددی در تایید این موضوع منجر شد که اُزن باعث تجزیه و از هم پاشیدگی چربی‌های اشباع نشده در اثر انگشت می‌شود؛ این یافته اساس ابداع یک ابزار کارآمد برای تعیین قدمت اثرانگشت‌ها شد.  

محققان در ادامه از دستگاهی به نام «طیف سنجی جرمی واجذبی/یونشی لیزری به کمک ماتریس» یا (matrix-assisted laser desorption / ionization mass spectroscopy) استفاده کردند. این فناوری از یک لیزر برای آنالیز ترکیبات باقی مانده بر روی یک سطح استفاده کرده و سپس میزان جرم و بار الکتریکی هر جزء از یک نمونه چون روغن های مختلف موجود در یک اثر انگشت را ثبت می‌کند. این ابزار تصویربرداری به شیمیدان‌ها اجازه داد تا تجزیه روغن‌های اشباع نشده موجود در اثرانگشت را در اثر واکنش با اُزن هوا ردیابی کرده و قدمت اثر انگشت را تعیین کنند.

با این وجود داده‌های این مطالعه نشان داد که میزان چربی‌های اشباع نشده در اثر انگشت افراد، میزان واکنش این چربی‌ها با اُزن و تجزیه ناشی از آن در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین هنوز به انجام تحقیقات بیشتر در این باره و همچنین در مورد عوامل زیست محیطی چون رطوبت که بر میزان واکنش چربی‌های اشباع نشده مذکور با ازن تاثیر می‌گذارند، نیاز است.

گزارش این پژوهش در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: صراط چربی های اشباع نشده اثر انگشت چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در سال ۱۴۰۲/ تعیین میزان کالری بر حسب نیاز طبقه متوسط جامعه

یکی از مجریان طرح کالابرگ الکترونیک ضمن اشاره به «سبد غذایی» تعریف شده طی سال‌های گذشته می‌گوید: در بازنگری سبد غذایی مطلوب ۱۴۰۲، با توجه به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر ناشی از «اضافه وزن و چاقی» در ایران و بر پایه اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مقرر شد میزان انرژی تامین شده از سبد به میزان مورد نیاز برآوردشده برای متوسط جامعه و نه بالاتر از آن باشد.

دکتر فاطمه محمدی نصرآبادی در گفت‌‍وگو با ایسنا، به عنوان یکی از مجریان طرح سبد غذایی مطلوب و مقرون به صرفه، اظهار کرد: مبنای تعیین خط فقر، حداقل دستمزد در بیشتر کشورهای دنیا و سبد غذایی مطلوب و مقرون به صرفه برای هر کشور بر پایه بافت و ویژگی‌های منحصربه فرد کشور تدوین شده است و معمولا این سبدها به صورت ادواری بازنگری می‌شوند.

وی ادامه داد: در تدوین سبد غذایی مطلوب فرض بر این است که سبد غذایی مطلوب مبتنی بر ‏گروه‌های غذایی و مواد غذایی، زبان مشترک و قابل فهم را در راستای برقراری هماهنگی ‏بین سه متولی اصلی امنیت غذایی (مردم، جامعۀ علمی و سیاست‌گذاران) فراهم می‌کند. ‏مهم‌ترین ویژگی مواد غذایی سبد مطلوب این است که مواد غذایی باید منعکس‌کننده الگوی واقعی مصرف غذایی اکثریت جامعه باشد.‏

‏نصرآبادی با بیان اینکه کمیت و کیفیت مواد غذایی ‏انتخاب‌شده باید به‌گونه‌ای باشد که تأمین‌کننده نیازهای تغذیه‌ای و سلامت تمام اقشار جامعه به ‏تفکیک گروه‌های سنی و جنسیتی باشد و با توجه به ترکیب هرم جمعیتی کشور تنظیم شود و ‏منطبق با الگوی تولید، عرضه و فرهنگ مصرف جامعه باشد، گفت: در سال ۱۳۹۲ انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از داده‌های بررسی مصرف دهه ۱۳۸۰ و ترازنامه‌های غذایی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ و پایه قرار دادن ترازنامۀ غذایی سال ۱۳۹۰ و احتساب ترکیب جمعیتی کشور براساس سرشماری آماری سال ۱۳۸۵، اقدام به تدوین سبد مطلوب غذایی کردند. با در نظر گرفتن دو عامل میزان انرژی مورد نیاز هر زیر گروه جمعیت (به تفکیک سن و جنس) و همچنین درصد هر زیرگروه از کل جمعیت کشور، متوسط انرژی مورد نیاز جمعیت ایران در سال ۱۳۹۲ برابر ۲۳۸۱ کیلوکالری برآورد شد، در حالی که مقدار تامین شده از سبد (۲۵۷۳ کیلوکالری) حدود ۲۰۰ کیلوکالری بالاتر از مقدار مورد نیاز بود.

وی تصریح کرد: در بازنگری سبد غذایی مطلوب ۱۴۰۲، با توجه به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر ناشی از اضافه وزن و چاقی در ایران و بر پایه اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مقرر شد که میزان انرژی تامین شده از سبد به میزان مورد نیاز برآوردشده برای متوسط جامعه و نه بالاتر از آن باشد.

ـ جدول مقدار مورد نیاز، مقدار و درصد نیاز سرانه تأمین شده از سبد غذایی مطلوب به انرژی و مواد مغذی کلیدی:

ـ جدول مقادیر پیشنهادی مواد غذایی سبد غذایی مطلوب جامعۀ ایرانی و انرژی و مواد مغذی آن، سال ۱۴۰۲:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان: حداقل افزایش میزان دستمزد باید ۵۰ درصد باشد
  • مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند
  • از افزایش ۱۷۰ درصدی تا ثابت ماندن دستمزد برای چند سال متوالی! +نمودار‌های مقایسه‌ای
  • افزایش ۳۳ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۳/نگاهی به مبلغ دیه در ۱۳ سال اخیر
  • سخت‌گیری خدا برای حق‌الناس
  • «خواب پنبه‌دانه» تحلیلگر اسرائیلی و واکنش تند تهران
  • واکنش کنعانی به اظهار نظر مقام سابق امنیتی صهیونیست درباره تجزیه ایران
  • واکنش شدیداللحن به اظهارات وقیحانه مقام اسرائیلی درباره تجزیه ایران به ۶ کشور
  • نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ/ تعیین میزان کالری بر حسب نیاز طبقه متوسط جامعه
  • نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در سال ۱۴۰۲/ تعیین میزان کالری بر حسب نیاز طبقه متوسط جامعه