Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:37:39 GMT

کلاف سردرگم فوتبال پنج‌نفره

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۴۰۵۱

کلاف سردرگم فوتبال پنج‌نفره

تیم فوتبال پنج نفره ایران را می‌شود یکی از استثناهای ورزش کشور قلمداد کرد، زیرا این تیم با کمترین امکانات ممکن توانسته نخستین مدال تیمی تاریخ المپیک و پارالمپیک کشور را به ارمغان آورد. تیمی که در ریو ۲۰۱۶ تاریخ‌سازی کرد و با صعود به فینال فوتبال نابینایان پارالمپیک به مدال نقره رسید؛ تنها باخت این تیم در فینال در برابر تیم قدرتمند برزیل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که پس از آن مدال، نام این تیم و بازیکنانش بر سر زبان‌ها افتاد و ایران در این رشته نیز صاحب لژیونر شد اما دیگر از شادی و افتخارآفرینی آن روزها خبری نیست بلکه در آستانه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو سرگردانی به برنامه ثابت این تیم تبدیل شده است.

تیم فوتبال پنج نفره به خاطر حذف این رشته در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا توسط اندونزی به این رقابت‌ها نرفت و منتظر پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو ماند. هر چند که برخی کسب سهمیه توسط نابینایان فوتبالیست را سخت می‌دانستند اما آنان با شکست تیم تایلند میزبان در نیمه نهایی قهرمانی آسیا راه رسیدن  به ژاپن را هموار کردند. ایران نایب قهرمان شد و صعودش به پارالمپیک قطعی بود. تلاشگران نابینا کار خود را به بهترین شکل انجام دادند و با مدال نقره قهرمانی آسیا گام به ایران گذاشتند اما در بدو ورود باخبر شدند که امیدی برای حضور در توکیو ندارند زیرا سیاست اصلی کمیته ملی‌پارالمپیک برای اعزام به ژاپن، بر مبنای کیفی گرایی است.

بر مبنای این سیاست ۲ تیم بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره از لیست اعزام خارج شدند. این دستور به صورت رسمی از سوی «هادی رضایی» دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به خبرنگاران اعلام شد؛ دیگر امیدی نبود. چند روز از اعلام دبیر اجرایی نگذشته بود که اعلام شد که تیم بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره در صف اعزام به توکیو هستند اما این خبر برای نابینایان خوشحالی نداشت بلکه آه و حسرت برای آنان باقی گذاشت. زیرا چند روز قبل از اعلام این خبر مسوولان برگزاری پارالمپیک تیم فوتبال پنج نفره تایلند را جایگزین ایران کرده بودند و عملا تیم نایب قهرمان ریو شانسی برای آوردگاه توکیو نداشت.

در ابتدا اما و اگرهایی برای اعزام حدس زده می شد که شاید ایران جایگزین چین شود اما «جواد فلفلی» سرمربی تیم در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که وقتی شانس صعود را به تداوم ویروس کرونا در چین گره می‌زنیم به جایی نخواهیم رسید. احتمال حضور ایران در توکیو خیلی ضعیف است.

«هادی رضایی» نیز پس از این مصاحبه به خبرنگار ایرنا گفت: فوتبال پنج نفره عملا شانسی برای توکیو ندارد و تصمیم کمیته برای تجدیدنظر در سیاست کیفی‌گرایی به نوعی تحت تاثیر رفتار احساسی رسانه ها بوده است.

پس از این مصاحبه «محمدرضا مظلومی» گلایه‌ها را تندتر کرد و گفت: تا ۱۰ روز پیش به ما اعلام شد که سیاست کیفی گرایی بدون کمترین تجدیدنظری اجرا می‌شود اما این حرف تنها چند روز دوام داشت و مسوولان پس از حذف فوتبال پنج نفره از پارالمپیک در آن تجدیدنظر کردند. نمی‌دانم چه کسی پشت تصمیمات است اما به عنوان عضو هیات اجرایی به خاطر تناقضات دیگر در جلسات حضور پیدا نمی‌کنم.

همچنین روز گذشته تیم فوتبال پنج نفره به همراه مظلومی رییس فدراسیون نابینایان با «محمدشروین اسبقیان» و «هادی رضایی» جلسه گذاشت و «حسین رجب‌پور» کاپیتان تیم به دبیر اجرایی اعلام کرد که به خاطر دیر اعلام شدن این تصمیم باید پاداش مدال‌آوران المپیک به آنان تعلق گیرد. هادی رضایی نیز اجرایی شدن آن را به نشست روز دوشنبه موکول کرد. البته فوتبالیست‌های نابینا تهدید کردند که در صورت اجرایی نشدن این درخواست مقابل ساختمان کمیته ملی‌پارالمپیک تجمع می کنند.

با این شرایط و قطعی شدن حذف نایب قهرمان المپیک ریو از توکیو ۲۰۲۰ باید منتظر واکنش های متفاوت از سوی مسوولان و بازیکنان این تیم باشیم. واکنش‌هایی که نه به خاطر اجرای سیاست کیفی‌گرایی، بلکه به خاطر تجدیدنظر در این سیاست و اعلام دیرهنگام آن است.

برچسب‌ها پارالمپیک محمدرضا مظلومی محمدشروین اسبقیان توکیو هادی رضایی فدراسیون نابینایان حسین رجب پور جاکارتا کمیته ملی پارالمپیک پروندهٔ خبری بازی‌های المپیک 2020 توکیو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارالمپیک محمدرضا مظلومی توکیو هادی رضایی فدراسیون نابینایان جاکارتا کمیته ملی پارالمپیک پارالمپیک محمدرضا مظلومی توکیو هادی رضایی فدراسیون نابینایان جاکارتا کمیته ملی پارالمپیک کمیته ملی پارالمپیک تیم فوتبال پنج نفره کیفی گرایی هادی رضایی اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهپایه‌زاده: نتیجه تیم ملی بسکتبال با ویلچر راضی کننده نبود

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان گفت: مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا نتوانیم آنگونه که باید و شاید به نتیجه موردنظرمان در بسکتبال با ویلچر در انتخابی پارالمپیک برسیم. - اخبار ورزشی -

جلیل کوهپایه‌زاده رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال با ویلچر در رقابت‌های انتخابی پارالمپیک که به میزبانی فرانسه برگزار شد و با ناکامی تیم کشورمان همراه بود، اظهار داشت: مسابقاتی که برگزار شد، آخرین پنجره برای ورود به پارالمپیک بود که نتایج با آنچه مدنظرمان بود، فاصله داشت. ما می‌خواستیم یک تدارکات قبل از این مسابقات داشته باشیم که به دلایلی از جهت ناهماهنگی‌هایی که با کشور ترکیه داشتیم، شرایط فراهم نشد و تیم بدون دیدارهای تدارکاتی در تورنمنت انتخابی شرکت کرد.

معرفی تیم‌های راه‌یافته به بسکتبال باویلچر پارالمپیک پاریس

 

وی ادامه داد: تیم‌های شرکت کننده همگی مدعی رسیدن به پارالمپیک بودند. به هر حال از نتیجه که اصلاً راضی نیستیم، چون توقع داریم بسکتبال با ویلچر هم مثل والیبال نشسته و سایر موفقیت‌هایش از جمله مقام‌های سوم در مسابقات جهانی و بازی‌های پاراآسیایی، باز هم نتایج خوبی بگیرد. همچنین باید تمهیدات بیشتری برایش آماده می‌کردیم و می‌توانستیم تدارکات بیشتری فراهم کنیم. در مجموع مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا نتوانیم آنگونه که باید و شاید به نتیجه مورد نظرمان برسیم.

کوهپایه‌زاده عنوان کرد: از کادر فنی، بازیکنان و انجمن بسکتبال با ویلچر و تشکر می‌کنم که تمام انرژی خود را گذاشتند، اما نیاز است که با مدیریت درست‌تری مسیر را جوری هموار کنیم که کار به دقیقه 90 نرسد و بخواهیم به زحمت کسب سهمیه کنیم. این مشکل را از مدیریت و برنامه‌ریزی خودمان می‌دانم و امیدوارم با برنامه‌ریزی بهتر، تیم آماده‌تری برای بازی‌های آسیایی جوانان در تاشکند و همچنین بازی‌های پاراآسیایی 2026 ژاپن داشته باشیم. ما استعدادهای خوب، دانش فنی خوبی و زیرساخت‌های قابل قبول در کشور داریم، اما بیشترین مسئله‌ای که می‌تواند کمک کند، این است که برنامه‌ریزی و یک مسیر درستی‌تری را برای رسیدن به این موفقیت‌ها در نظر بگیریم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان گفت: یک آسیب‌شناسی خواهیم داشت و نتایج این تیم در شورای فنی و راهبردی بررسی می‌شود. همچنین گفت‌وگوهایی با کادر فنی و انجمن خواهیم داشت و بر اساس نظرات خرد جمعی که متوجه می‌شویم بیشترین مشکل کجاست، در همان راستا نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

کوهپایه‌زاده درباره برنامه‌ریزی برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی برای تیم ملی والیبال نشسته گفت: با کمیته پارالمپیک هم صحبت کردیم که بتوانیم یک یا دو مسابقه تدارکاتی یا به شکل تورنمنتی در ایران یا کشور دیگری برنامه‌ریزی کنیم. هنوز قطعی نشده، ولی این موضوع را در برنامه داریم. در جلسات فنی به این جمع‌بندی هم رسیده‌ایم. این کمبود را حس کردیم و به صورت جدی دنبال انجامش هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم با وزارت ورزش و هم کمیته پارالمپیک ارتباط نزدیک داریم تا بتوانیم بهترین عملکرد و نتایج را در رویدادهای پیش‌رو داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • عکس | حضور ورزشکار زن ایرانی با فرزند خردسالش در جام جهانی کره
  • کوهپایه‌زاده: نتیجه تیم ملی بسکتبال با ویلچر راضی کننده نبود
  • ساره جوانمردی با فرزندش به جام جهانی کره می‌رود
  • «حبس مجرد» در راه توکیو
  • از طلایی شدن در توکیو تا حذف از پاریس/ چرا فروغی به المپیک نرسید؟
  • «حبس مجرد» در راه توکیو
  • شوک بزرگ دنیای ورزش؛ ادعای دوپینگ گسترده در چین
  • ادعای دوپینگ گسترده در چین برای المپیک
  • رونمایی از لباس رسمی ژاپن در المپیک پاریس