Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@12:05:05 GMT

انتخابات و تأثیر رأی ما

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۴۲۰۳

انتخابات و تأثیر رأی ما

انتخابات با همه فراز و نشیبش و خوش بینی، بدبینی،یا بی تفاوتی در بین افراد ثمرات خود را خوب یا بد گذارده و برای کشور علاوه بر هزینه سنگین برگزاری، هزینه فراوان دیگری داشته که قابل احصا نیست ولی قابل اجتناب هم نبوده است. اما چیزی که نمی توان آن را انکار کرد تأثیرتصمیم گیری های ما برای شرکت و نیز انتخاب اصلح ما برای فرد یا افراد مورد نظر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفته را بارها در هنگام انتخابات از مردم شنیده اید که خوب این فرد یا افرادی که ما انتخاب کرده ایم برای ما چه کرده اند اما کمتر به طور مشخص معین کرده ایم که این کاری که نکرده اند چه بوده است و آیا این با وظائف نمایندگی می خوانده یانه. در مقابل، وظیفه اصلی وی هم مورد فراموشی قرار می-گرفته که نماینده در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی چه باید می کرده که در انجامش موفق بوده یا خیر و آیا از اختیاراتش به نفع عموم به خوبی استفاده کرده یا خیر. آیا از قانون گزاری و نظارت بر آن آگاه بوده است یا خیر. آیا در حوزه ای تخصص داشته و از آن در سطح ملی و بین المللی به خوبی و به نفع کشور بهره برداری کرده یا نه. من در مقاله ای دیگر به سؤالاتی که می توان از یک نامزد در حوزه های موضوعی داشت اشاره کرده ام که در خبر آنلاین منتشر شده است. باید پذیرفت که نواقصی هم در ساختار انتخابات وجود دارد که جای بحث دارد.

. الحق بد اخلاقی هم به هنگام انتخابات کم نیست. گاهی از جانب نامزدهاست که ممکن است توسط مجاری قانونی پیگیری شود و گاهی و بدتر از آن توسط مردم انجام می شود گاهی به عنوان هوادار یا دلسوز و خیرخواهی برای مردم! کسانی بعضی مطالب منفی و بعضاً به اسم آزادی، را در فضای مجازی، متن یا تصویر یا کاریکاتور، ولی توهین آمیز به شعور مردم قرار می دهند که قابل پذیرش نیست؛ فرق نمی کند به قصد تبلیغ باشد یا به قصد تخریب، برای تفریح و طنز گذاشته باشند یا به قصد اطلاع رسانی و آگاهی رسانی صرف. فضای مجازی اغلب استناد ندارد یا استنادهای ان ضعیف است و گاه بلافاصله تکذیب می شوند. در هرحال  نتیجه همه آنها یکی است. البته اگر نظرات موافق و مخالف با استدلال بیاید بد نیست. اما گاهی اینطور نیست.

در هر حال اکنون مثل همه زمانهای دیگر فصل انتخابات و رأی دادن است. من موقعیت افراد را در این مورد به اختصار دسته بندی می کنم. عده ای رأی می دهند و عده ای رأی نمی دهند.

1-  آنهائی که رأی نمی دهند بر چند دسته اند:

- یا با اصل جمهوری اسلامی مخالفند که خود دست کم دو دسته اند:

-  یا اصلاً با نظام اسلامی مخالفند، که اگر وابسته نباشند و بگویند ما مستقل هستیم ولی چه بخواهند یا نخواهند خارجیهای معاند از آن پشتیبانی و بهره برداری، و در رسانه-هاشان روی آن تبلیغ می کنند و گاهی به آنها  خط می دهند. جالب این است که کسی نیست بپرسد انتخابات ایران به شما چه ربطی دارد. شما که در خارج ومثلاً  لندن یا پاریس نشسته اید چه نفعی از این انتخابات می برید؟ آیا نسبت به کشورهای فرانسه و انگلیس هم چنین حساسیت، مداخله و تبلیغاتی دارید؟

- یا خشکه مقدس اند و با هر نوع حکومت اسلامی و رأی گیری مخالفند که طبعاً نتیجه این هم به نفع مخالفان معاند تمام می شود.

- یا این افراد نظام را قبول دارند اما این کسانی را که نامزد شده اند را قبول ندارند. خوب عدم شرکت آنان در انتخابات همان اثر دو مورد قبلی را دارد.

- یا از نمایندگان گله دارند و معتقدند که آنها قبلاً برایشان کاری نکرده اند که بر فرض اینکه معلوم کنند خواسته دقیق آنها چیست باز عدم شرکتشان توجیهی ندارد و نهایت به نفع مخالفان تمام می شود.

- یا می خواهند شرکت کنند ولی فرد صالحی را نمی شناسند. این افراد باید از مشاوره دیگران بهره ببرند و زمین و زمینه را خالی نگذارند. در هر حال عدم شرکت همه اینها به نفع مخالف تمام می شود. این سه گروه آخر به اصطلاح رأی خاکستری ها هستند.

2- اما آنهائی که رأی می دهند:

- یا به لیست رأی می دهند و به حزب و جناحی مرتبط اند که خوب باید در کنار تبعیت حزبی خود هم به کار آمدی افرادی که انتخاب می کنند توجه کنند.

-  یا در رو دربایستی از کسی یا فامیلی قرار دادند؛ که به نظر نمی رسد دادن پست حساس نمایندگی بر اساس چنین نگرشی درست باشد.

 - یا بخاطر اینکه فرد خاصی از رقیب رأی نیاورد که قطعاً باید برای خود توجیهی داشته باشند و در پیشگاه وجدانشان معذب نشوند.

- یا فقط به قصد قربت و رفع تکلیف چنین کاری را انجام می دهند که گرچه کاری خوبی است ولی بی مطالعه چه بسا به ارکان کشورضرر بزنند ولی در هر حال شرکتشان مفید است.

- یا تحت تأثیر تبلیغات و رسانه ها و به ویژه فضای مجازی رأی می دهند که به نظر نمی رسد کار درستی باشد. فضای مجازی در این زمان تیغ دولبه شده که اگر در استفاده آن دقت صورت نگیرد چه بسا خطر آفرین باشد.

- یا به خاطر کم کردن روی دشمن که همواره در فصل انتخابات بیشترین حساسیت را از خود نشان داده و با هر ترفندی سعی دارد تا مردم را نسبت به سرنوشت آینده خودشان سست کنند.

باید دانست که بی تفاوتی همواره به نفع مخالف تمام می شود؛ چه بخواهید و چه نخواهید. بهترین گروه آنهایی هستند که آگاهانه و از  روی تحقیق رأی می دهند.

در این شرایط چه باید کرد:

اولاً هر کس خودش باید تصمیم بگیرد

ثانیاً رسانه ها و فضای مجازی حجت نیست. تازه تبلیغات غیر مجازی هم گاهی حجت نمی آورد. من تجربه امام جمعه ای را دارم که با آنکه خودش سلیم النفس بود ولی در اثر القائات اطرافیان از رقیب فرد دلخواهش چنان بد می گفت که قابل تصور نبود.

ثالثاً علی رغم تلاش وافر باید بدانیم حتی گاهی اوقات افراد موجه هم ممکن است خطا کنند و این طبیعت زندگی است.

بنابراین از افراد مورد اطمینان باید پرسید و بدانیم هیچ چیز صد در صد نیست. اما مهم این است که شما تلاش خود را کرده اید.

تخریب شخصیت ها و حب و بغض ها را باید در نظر گرفت.

گاهی به افرادی که تجربه شده اند ما رأی نمی هیم ولی گاهی به صفر کیلومترهایی رأی می دهیم که نمی دانیم موقع تصمیم گیری چه می کنند و این مصداق آزمون و خطا در کار قانون گذاری است. گاهی خطاهای افراد تجربه شده را به خاطر حساسیت های حزبی و جناحی بزرگ می کنیم باید مواظب این هم بود. حساسیت های کشور به ویژه در این زمان را هم باید در نظر گرفت.

مجلس باید ترکیب خوبی از همه تخصص ها به ویژه اقتصاد داشته باشد و الان می-دانید که اقتصاد مهم ترین اولویت ما است اما من با خود فکر می کردم که اگر امر دایر شود بین انتخاب دو نفر که یکی اقتصاددان است و یکی حافظ امنیت کدام را ترجیح دهم؟ آیا اقتصاددانی که برنامه اقتصادیش زمان می برد اما ممکن است کشور را دودستی تقدیم بیگانگان کند بهتر است یا حافظ امنیتی که دست خارجی را کوتاه می کند تا اقتصاددان با فراغ بال بتواند برنامه ریزی کند؟ شما چه فکر می کنید؟

قطعاً شرکت کردن بهتر از نکردن است

مشورت اساس هر کار جمعی است

انتخاب اصلح بهتر از رأی بی خود دادن است

استفاده از حد اکثر حق انتخاب بهتر از حداقل است

و سرانجام: و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله شور و مشورت کنید و وقتی تصمیم گرفتید بر خدا توکل کنید. چه امری مهم تر از انتخابات که امری عمومی است.

باید تلاش کرد و واقعاً کار سختی است. معمولاً آدم دوست دارد بشنود این یا آن؛ یا بگویند صفر یا یک. اما انتخاب بین خوب و خوبتر یا بد و بدتر دشوار است و اتخاب اصلح یعنی این.

فقط باید بدانیم که بی تفاوتی به نفع دشمن تمام می شود.

کد خبر 1354766

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رقابت انتخاباتی رأی می دهند تمام می شود فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی کشور ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / رگبار باران و رعدوبرق

به گزارش صدای ایران،صادق ضیاییان، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری درباره شرایط جوی اظهار کرد: امروز (۳۰ فروردین) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی وقوع رگبار و رعدو برق، گاهی وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: جمعه (۳۱ فروردین) در ساعات بعد از ظهر در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال‌غرب، غرب، بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال فارس و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی اوایل هفته آتی گفت: شنبه (ول اردیبهشت) در غرب سواحل دریای خزر، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال و شرق فارس، شمال هرمزگان، ارتفاعات کرمان و مناطقی از اصفهان و یزد وقو رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بعداز ظهر یکشنبه (۲ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی از غرب به‌تدریج بارش باران در مناطقی از غرب، شمال غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی آغاز می‌شود همچنین در ارتفاعات البرز مرکزی، شمال فارس رگبار پراکنده رخ می‌دهد. 

ضیاییان در ادامه گفت: دوشنبه(۳ اردیبهشت) با تقویت سامانه بارشی در نیمه غربی و مرکز کشور، رگبار پراکنده رخ می‌دهد همچنین با تقویت سامانه بارشی در نیمه غربی و مرکزی کشور، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره شرایط جوی دریای عمان توضیح داد: امروز (۳۰ فروردین) شرق تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا ( ۳۱ فروردین) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی شنبه (اول اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۷  و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / رگبار باران و رعدوبرق
  • افزایش دمای تهران طی روزهای پایانی هفته
  • تهران گرم می‌شود
  • پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی آرام برای بوشهر
  • اعلام میزان بارش‌ها در استان یزد
  • میزان بارش ها در استان یزد اعلام شد
  • ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • ۱۱۷ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی داشتند