Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@20:18:05 GMT

افزایش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۴۴۰۹

به گزارش ایلنا، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. 

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۳۴ صدم درصد افزایش به ۵۳ دلار و ۶۷ سنت رسید.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با هفت صدم درصد افزایش به ۵۸ دلار و ۷۶ سنت رسید.

قیمت هر گرم طلا نیز با ۱۵ صدم درصد افزایش ۵۱ دلار و ۷۶ سنت رسید.

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: ایلنا

کلیدواژه: قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟

تحقیقات بلومبرگ نشان می‌دهد که با وجود عواملی، چون تنش‌های ژئوپلتیک، عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا در واقع تقاضای چین است.

به گزارش اکوایران، صعود طلا به قله ۲۴۰۰ دلار در هر اونس در سال جاری بازار‌های جهانی را حیرت زده کرد. چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این فلز ارزشمند است در این صعود نقش مرکزی داشته است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، بدتر شدن تنش‌های ژئوپلتیک، از جمله جنگ در خاورمیانه و اوکراین و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا همگی سرمایه‌گذاری در طلا را جذاب می‌کنند، ولی سوخت اصلی این افزایش در واقع تقاضای بی‌امان چین بوده است؛ چراکه خرده‌فروشی‌ها، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و حتی بانک مرکزی این کشور به شمش به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش در زمان نااطمینانی نگاه می‌کنند.

بزرگ‌ترین خریدار

چین و هند اغلب بر سر عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان رقابت می‌کنند، ولی این شرایط سال گذشته تغییر کرد؛ چراکه مصرف جواهرات، شمش و سکه در چین به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید. تقاضای جواهرات طلا در چین ۱۰ درصد افزایش یافت، در حالی‌که در هند با ۶ درصد کاهش مواجه شد. سرمایه‌گذاری در شمش و سکه در چین ۲۸ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، هنوز هم جا برای افزایش تقاضا وجود داد. در بحبوحه گزینه‌های محدود سرمایه‌گذاری در چین، بحران طولانی‌مدت در بخش املاک، بازار‌های سهام پرنوسان و کاهش ارزش ین، پول را به سمت دارایی‌هایی سوق پیدا کرده است که امن‌تر تلقی می‌شوند.

جایگزین‌های زیادی برای طلا در چین وجود ندارد. باتوجه به کنترل‌های مبادله‌ای و سرمایه‌ای نمی‌توانید پول‌تان را در بازار‌های دیگر بگذارید.

جهش واردات

گرچه چین نسبت به کشور‌های دیگر، طلای بیشتری تولید می‌کند، اما همچنان نیاز به واردات دارد و مقدار آن درحال افزایش است. در طول دو سال گذشته خرید‌های خارجی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است؛ بیش از کل طلایی که پشتوانه صندوق‌های قابل معامله در بورس در جهان است یا حدود یک‌سوم ذخیره‌ای که توسط فدرال رزرو آمریکا نگه‌داری می‌شود.

با این حال، اخیرا سرعت واردات افزایش یافته است. واردات در آستانه سال نوی چینی که فصل هدایاست، افزایش یافت؛ به‌طوری که در طول دو ماه ابتدایی سال جاری ۵۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بوده است.

بانک مرکزی

بانک مرکزی چین ۱۷ ماه متوالی درحال خرید بود که طولانی‌ترین مدت خرید آن محسوب می‌شود؛ چراکه به دنبال تنوع‌بخشی به ذخایر خود از دلار و محافظت در برابر کاهش ارزش پول بود.

بانک خلق چین مشتاق‌ترین خریدار طلا در میان تعدادی از بانک‌های مرکزی است که طرفدار طلا هستند. بخش دولتی سطوح بی‌سابقه‌ای از طلا را در سال گذشته خریداری کرد و انتظار می‌رود خرید در سال ۲۰۲۴ نیز در سطح بالایی بماند.

جذابیت طلا

اینکه با وجود افزایش قیمت طلا و کاهش ارز یوان که قدرت خرید را کاهش می‌دهد، تقاضای چینی‌های بسیار بالا بود، نشان‌دهنده جذابیت طلاست.

به عنوان یک واردکننده بزرگ، خریداران طلا اغلب باید یک مبلغ اضافی را نسبت به قیمت‌های جهانی پرداخت کنند. این مبلغ ابتدای ماه به ۸۹ دلار در هر اونس رسید. متوسط این مبلغ اضافی (پریمیوم) در طول سال گذشته ۳۵ دلار بود، در حالی‌که میانگین تاریخی آن تنها هفت دلار است.

به طور اطمینان قیمت‌های بالا شوق خرید شمش را کاهش می‌دهد، اما بازار نشان داده است که به‌صورت غیرمعمولی تاب‌آور است. مصرف‌کنندگان چینی معمولا در زمان کاهش قیمت‌ها شروع به خرید می‌کنند که به ایجاد یک کف برای بازار در طول زمان‌های ضعف کمک می‌کرد. اما اینبار شوق چینی‌ها قیمت‌ها را به سمت سطوح بالاتری کشانده است.

به گفته مدیرعامل یک شرکت مشاوره، این مساله نشان می‌دهد که این افزایش قیمت پایدار است و خریداران طلا در همه‌جا می‌توانند به افزایش تقاضای چین مطمئن باشند.

جریان صندوق‌های بورسی

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا از طریق صندوق‌های بورسی است. به گفته واحد اطلاعات بلومبرگ، از ماه ژوئن تقریبا در طول همه ماه‌ها پول در صندوق‌های بورسی طلا جریان داشته است. این در حالی است که در سایر نقاط جهان شاهد خروج از صندوق‌های طلا بوده‌ایم.

ورود پول به این صندوق‌ها در سال جاری حدود ۱.۳ میلیارد دلار بود، در حالی‌که در کشور‌های دیگر چهار میلیارد دلار از این صندوق‌ها خارج شده است. محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در چین یکی از عوامل این مساله است، باتوجه به گزینه‌های اندکی که برای چینی‌ها خارج از مسکن داخلی و سهام وجود دارد.

به گفته یک تحلیلگر، تقاضای چین می‌تواند ادامه پیدا کند؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود هستند.

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ |برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • قیمت طلای جهانی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟