Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اندیشه و تعالیم دین مبین اسلام و برآمده از آرای مردم و شهروندان است. بی‌شک این پشتوانه مردمی، زمینه‌ساز تحقق عینی دستورات و اندیشه‌های اسلامی خواهد بود. تاریخ ایران نشان می‌دهد هر جا حضور و نقش‌آفرینی مردم پررنگ و جدی بوده زمینه توسعه همه‌جانبه کشور نیز فراهم آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم‌ترین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی فرهنگی، نقش و جایگاه مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان بوده است. برگزاری انتخابات پرشور در طول چهل سال گذشته نشان از اعتماد عمومی مردم به نظام بوده است. این مسئله، محور اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. همچنین بنابر مبانی نظری و اندیشه‌ای رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، مراجعه به آراء مردم، بخشی مهم از فلسفه سیاسی اسلام، به شمار می‌رود.

مردم‌سالاری مبتنی بر آرای دینی الگویی برتر و آزمون شده با نتایج موفق در میان تمام نظام‌های سیاسی جهان و چالشی بزرگ برای آنهاست. تلاش نظام‌های رسانه‌ای جهان در راستای تضعیف مشارکت مردم در انتخابات، نشان از اهمیت ویژه حضور مردم در شرایط حاضر دارد. در چنین شرایطی تلاش در جهت خنثی کردن سم‌پاشی‌های بیگانگان و معاندان، وظیفه‌ای سیاسی و اجتماعی است که بر عهده گروه‌های مرجع فکری و اجتماعی است. یکی از گروه‌های مرجع تأثیرگذار و مورد وفاق آحاد جامعه ایرانی هنرمندان و اهالی فرهنگ هستند.

در راستای پیشرفت روزافزون کشور انتظار می‌رود هنرمندان عزیز و فرهیخته استان خراسان، دو وظیفه سیاسی و اجتماعی خویش را ایفا نمایند: تلاش در جهت افزایش شور و نشاط سیاسی لازم و دادن انگیزه و امید به مردم در جهت حضور فعال در فرایند مهم انتخابات و دیگر، آشنا کردن ایشان با شاخص‌های اصلی و مهم برای تحقق انتخاب درست؛ شاخص‌هایی که در محورهایی چون التزام عملی، ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی، عملکرد و تخصص و رعایت اخلاق و شئون نمایندگی از سوی مقام معظم رهبری تبیین گردیده است.

در شرایط کنونی به‌ویژه پس از شهادت سردار رشید اسلام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شرایطی ویژه برای وحدت‌آفرینی فراهم آمده است. برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصتی بی‌بدیل برای نشان دادن اتحاد و انسجام نظام اسلامی است.

این‌جانب از همه اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی به عنوان پرچمداران ادب و اندیشه دعوت می‌کنم ضمن حضور پرشور در انتخابات وظیفه مهم خویش را در زمینه تقویت وحدت ایفا نمایند. انتخاب سرنوشت، حقی بدیهی است که تعیین کننده تحقق مطالبات عامه مردم خواهد بود و ان ‌شاءالله انتخاب درست و با مشارکت گسترده زمینه‌ساز توسعه روزافزون کشور خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افکار عمومی به سمت جهش تولید هدایت شود/ راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان

محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همه‌ساله نقشه راه فعالیت‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها، بخش خصوصی را با نامگذاری آن سال تعیین و به این ترتیب توجه تحلیلگران، نویسندگان و پژوهشگران را جلب می‌کنند.

وی اضافه کرد: نامگذاری شعار سال همواره درباره موضوع مهم و حساس کشور بوده که جامعه با آن مواجه شده تا به فعالیت‌ها جهت‌دهی داده شده و هم‌افزایی در کارکردهای شعار کلی سال ایجاد شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بیان کرد: یکی از ابعاد و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، موضوع مردمی کردن اقتصاد است و از آنجا که هر فعالیتی در کشور مبنا و فعالیت‌های مردمی داشته و مردم در آن حضور فعال و پررنگ‌تری داشتند که آن موفقیت‌آمیز بوده و نکات مثبتی از حضور مردم مشاهده می‌کنیم.

دوستار تشریح کرد: در سنوات گذشته از سوی مقام معظم رهبری سال‌ها با عنوان «رونق تولید» نامگذاری‌ می‌شد و امسال هم که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، به این دلیل بوده که جهش یک فعالیت متفاوت‌تر از سنوات گذشته است.

وی یادآور شد: از سویی باید یک نوع برجستگی در فعالیت‌ها وجود داشته باشد؛ چراکه این ظرفیت در کشور وجود دارد که توسط مقام معظم رهبری به‌خوبی شناسایی و زمان‌سنجی  شده و شرایط در حال بالفعل شدن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان متذکر شد: مقام معظم رهبری فرمودند که جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد و در صورتی که مردم پای کار نباشند شاید جهش به شکل ایده‌آل رخ ندهد و برای تحقق جهش تولید هم نیازمند زمینه‌سازی‌هایی هستیم.

مردم در زمینه جهش تولید اثرگذار هستند

دوستار توضیح داد: نخست اینکه باید افکار عمومی به این سمت سوق پیدا کند؛ چراکه مردم در زمینه جهش تولید اثرگذار هستند و مسیر تولید از مرحله تولید تا مرحله مصرف شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به کالاهای داخلی و مصرف آن در مقایسه با واردات می‌تواند اثرگذار باشد؛ به این معنی که هرچقدر از کالاهای تولید داخل حمایت و از ورود کالاهای مشابه خارجی جلوگیری شود، زمینه مصرف و حتی زمینه صادرات به سایر کشورها مهیا خواهد شد و اینگونه چرخه تولید هم به گردش درخواهد آمد.

شکل‌دهی به سرمایه‌های خُرد مردم و راه‌اندازی کسب و کارها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تأکید کرد: شکل‌دهی به سرمایه‌های خُرد مردم و راه‌اندازی کسب و کارها از طریق راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و در این راستا مردم می‌توانند کنار هم شرکت‌های تولیدی و مصرف راه‌اندازی کنند تا در موضوعات مختلف سرمایه‌گذار باشند.

دوستار عنوان کرد: از سویی صندوق‌ها، بانک‌ها و مراکز مالی پشتیبان باید در این زمینه از مردم حمایت لازم را داشته باشند؛ به‌خصوص در راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با نگاه دانش‌بنیانی که می‌تواند در تحقق شعار سال بسیار موثر خواهد بود.

توجه جدی دولت به بخش خصوصی

وی افزود: توجه جدی دولت به بخش خصوصی و زمینه‌سازی برای فعالیت بیشتر آن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک زیادی کند تا دولت درگیری مسائل تولید و تولیدگر نباشد و تولید به بخش خصوصی و آحاد مردم واگذار شود و این زمینه تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی را هم به شکل بهتر و مطلوب‌تر مهیا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: شناسایی مسائلی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند و واگذارکردن آنها به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز ازجمله موضوعاتی است که به جهش تولید، افزایش سطح تولید و زمینه‌سازی برای مشارکت بیشتر مردم در آن کمک خواهد کرد تا جهش تولید زمینه‌ صادرات، حفظ استقلال و رهایی از وابستگی به کالاهای اساسی در جامعه را مهیا کند.

عملکرد مثبت دانشگاه آزاد در زمینه جهش تولید

دوستار درباره اینکه رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید چیست؟ چنین پاسخ داد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد و از آنجا که دانشگاه آزاد مردمی و اجتماعی است؛ بنابراین نمی‌تواند نسبت به مسائل و چالش‌های حوزه‌های مختلف در جامعه بی‌تفاوت باشد.

وی بیان کرد: پیشینه و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سنوات گذشته نشان داده که این دانشگاه در زمینه فراخوان‌های عمومی در زمینه مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری همواره عملکرد موثر داشته و بسیار فعال عمل کرده و برای تحقق شعار سال هم قطعاً عملکرد بسیار موثری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان مطرح کرد: هرچند دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه موضوعات مرتبط با جهش تولید توجه ویژه‌ای در سنوات گذشته به تولید داشته و با مدیریت مناسب دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران سازمان مرکزی مدیریت خوبی به  حوزه تولید صورت گرفته است.

دوستار مطرح کرد: رویکردهایی از قبیل برگزاری طرح پویش، اجرای صحیح و به‌موقع طرح صدرا، ارائه دستاوردهای نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت‌های موجود در دانشگاه، نمایشگاه‌هایی که به ارائه دستاوردهای دانشگاه آزاد پرداختند و توانمندی‌ها و نمایش ظرفیت‌های دانشگاه برای ارائه خدمات علمی و فناوری گام‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی برداشت و در سنوات آینده هم گام‌هایی را برای تحقق جهش تولید برخواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه طرح‌های پژوهشی و تحقیاتی و تبدیل آنها به پروژه‌های فناورانه و پاسخگویی به نیازهای صنعت می‌تواند در راستای تحقق جهش تولید نقش موثری ایفا کند و روی آوردن صنعت به دانشگاه و عقد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و صنعت، شرکت‌های بخش خصوصی و کسب و کارهای کوچک و متوسط زمینه رشد و جهش تولید را مهیا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مطرح کرد: این دانشگاه آمادگی خود را به تمامی صنایع اعلام می‌کند که اگر نیازمندی‌های خود را به دانشگاه انتقال دهند دانشگاه آزاد نظام موضوعات صنایع را دسته‌بندی می‌کند و راهکارهای علمی و فناورانه برتری را برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های موضوعات مختلف و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و بهره‌وری تجهیزات و سرمایه انجام می‌دهد و مشاوره‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌کند.

آمادگی دانشگاه آزاد گیلان برای همکاری با صنعت برای تحقق شعار سال

دوستار در پاسخ به سوال دیگر که دکتر طهرانچی در پیام سال نو، راه‌اندازی بستر‌های جدیدی مانند سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی را مطرح کردند، واحد دانشگاهی شما تا چه اندازه برای این بسترسازی و راه‌اندازی سکوها ظرفیت دارد؟ گفت: دکتر طهرانچی سال گذشته هم روی سکوی تولید، تضمین، توزیع و لجستیک دیدگاه‌های کاربردی تأکید کرد و چند واحد دانشگاهی هم متولی ارائه طرح‌های کاربردی در این زمینه شدند.

وی مطرح کرد: بخشی از این طرح‌های کاربردی در آذربایجان‌شرقی و استان گیلان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان هم در این راستا به‌عنوان بخشی از این شبکه این آمادگی را دارد که ظرفیت‌های علمی اعم از توانمندی‌های استادان و ظرفیت‌های دانشگاهی و دانشجویان را در اختیار این شبکه قرار دهد و در موضوعات متناسب با زیست‌بوم منطقه‌ای و محلی موثر واقع شود و این شبکه را همراهی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: این دانشگاه در حوزه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و تأمین ارز این آمادگی را دارد که همکاری‌های لازم را با واحدهای دانشگاهی که تجربه خوبی در این زمینه دارند، داشته باشد تا در زمینه صنایع خلّاق نیروهای موردنیاز این صنایع را آموزش دهد و توانمند کند و اینگونه نیازمندی‌های آموزشی برآورده خواهد شد.

دوستار گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در حوزه فناوری هم این توانمندی را دارد که زنجیره بزرگ سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: در این زمینه اگر نیاز باشد کارگروه‌ها و کمیته‌هایی هم ازسوی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تشکیل خواهد شد تا به جهش تولید کمک کند و این خود زمینه‌سازی برای مشارکت مردمی خواهد بود و دانشگاه آزاد یک دانشگاه مردمی است که می‌تواند نقش‌آفرینی کند و می‌تواند سهم خود را در این زمینه بیش از پیش ادا کند و مانند گذشته کارکردهای موفقی داشته باشد.

انتهای پیام/

حسین بوذری

دیگر خبرها

  • افکار عمومی به سمت جهش تولید هدایت شود/ راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان
  • سه چالش اساسی نظام در سال ۱۴۰۳ به روایت حسین علایی /حاکمیت باید یک تغییر معنادار در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی خود ایجاد کند
  • تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن
  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر