Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@03:30:24 GMT

کرونا در ایران؛ آخرین خبرها و گزارش‌ها

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۵۵۱۹

کرونا در ایران؛ آخرین خبرها و گزارش‌ها

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بعد از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران که در محل دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد، با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم، گفت: طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پاسخ تست دوم که مربوط به ژنتیک است هنوز اعلام نشده، گفت: با مردم صادق هستیم و هر مسئله‌ای را با آن‌ها در میان می‌گذاریم و به محض اعلام تست اول آن را اعلام کردیم.

دستورالعمل ویژه مقابله با کروناویروس در مترو و اتوبوس/ نصب مواد ضدعفونی در ایستگاه‌ها ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از تهیه دستورالعملی برای مقابله با کروناویروس در وسایل حمل ونقل عمومی خبر داد.

کمیته سلامت شورای شهر تهران در حال تهیه دستورالعمل نحوه مواجه با این ویروس برای وسایل حمل ونقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس است که ازدحام جمعیت را در آن شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل امروز نهایی و برای اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد، گفت: در مترو و اتوبوس به دلیل آنکه افراد در نزدیکی یکدیگر قرار دارند باید مراقبت های بیشتری صورت گیرد که در نظر داریم این دستور العمل را در دو قالب مخصوص مسافران و مخصوص راهبران و رانندگان تدوین کنیم.

تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به دستور رئیس‌جمهور ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰

۰۱ اسفند ۱۳۹۸ ۰۰:۵۷

تاکید لاریجانی بر تشکیل فوری شورای تامین قم

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، عصر چهارشنبه در تماس تلفنی با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها و اطلاعات در زمینه دو مورد ابتلای قطعی به کرونا در قم، بر اتخاذ تدابیر لازم برای اقدام‌های پیشگیرانه و بهداشتی فوری در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خانه ملت، لاریجانی، همچنین طی تماس تلفنی جداگانه با وزیر آموزش و پرورش، توصیه‌های لازم مبنی بر صیانت از محیط مدارس نسبت به شیوع ویروس کرونا و آگاهی بخشی لازم در این باره به والدین و دانش آموزان را ارائه کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی، همچنین در تماس تلفنی دیگر با بهرام سرمست استاندار قم بر تشکیل فوری جلسه شورای تامین و اتخاذ هر چه سریعتر تصمیم‌های پیشگیرانه به ویژه ایمن سازی مجامع عمومی، مدارس و دانشگاه‌های استان قم در قبال بیماری کرونا تاکید کرد.

مدارس و مراکز آموزش عالی فردا (پنجشنبه) به منظور بررسی وضعیت کرونا در قم تعطیل است.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۳:۰۵

احتمال قرنطینه شدن قم وجود ندارد

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در حاشیه جلسه مسئولان وزارت بهداشت با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مواردی از بیماری ویروس کرونا در قم گزارش شده که تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی در گفتگو با ایلنا افزود: مریض‌هایی هم که مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند، ممکن است به بیمارستان‌های مختلف قم مراجعه کنند و بر همین اساس امروز یک جلسه هماهنگی با روسای بیمارستان‌های قم برگزار کردیم که همه هماهنگی‌های لازم برای این موضوع صورت گرفت که اگر لازم بود بیماری بستری شود، این کار صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که احتمال قرنطینه شدن شهر قم به دلیل ورود ویروس کرونا به این شهر وجود دارد، گفت: به هیچ‌وجه، چنین چیزی مطرح نیست.

گویا در پاسخ به این سوال که آیا برای تعطیلی مدارس قم، بحثی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: هنوز مشخص نیست.

صبح امروز هم دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر فوت دو نفر در قم در پی ویروس کرونا را تایید کرد.

به گفته منابع آگاه شش‌نفر هم در حال حاضر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند که خانواده و نزدیکان این افراد در قرنطینه به سر می‌برند.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۲:۵۸

مدارس و دانشگاه‎های قم پنج‌شنبه تعطیل است

گزارشها حاکی است که کلیه مدارس ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان قم به منظور پیشگیری و بررسی بیشتر وضعیت استان در موضوع کرونا تعطیل خواهد بود.

در همین حال در پی اعلام فوت دو نفر در قم در اثر احتمالی بیماری کرونا و ادامه آزمایش ها برای قطعیت یافتن آن، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌شده است و از مردم می‌خواهیم همچنان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، نگران شیوع این بیماری نباشند.

وی خاطرنشان کرد: دقایقی قبل جلسه‌ای با رییسان بیمارستان‌های قم برگزار و گزارشی از وضعیت درمانی و تجهیزات مراکز درمانی قم ارائه شد.

 ماسک کافی در دسترس است / ماسک برای همه ضروری نیست

قدیر ادامه داد: تمام مراکز درمانی قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی نیز به میزان کافی در دسترس است.

وی به شهروندان توصیه کرد: بهداشت فردی را رعایت و دست‌های خود را مرتبط شست‌وشو کنند.

وی افزود: مردم باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و در غیر این صورت از ماسک استفاده نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: مردم بدانند وقتی‌که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند، چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۲:۳۸

مراقبت از موارد مشکوک به کرونا در بخش‌های ایزوله

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون مواردی که در قم مشکوک به کرونا بوده‌اند، در بخش‌های ایزوله تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین اقدامات انجام شده در قم درخصوص بیماری کرونا، گفت: تیم مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت در قم مستقر شده و بررسی‌های لازم را انجام داده و اقداماتی مانند اخذ شرح حال، مراقبت و در صورت نیاز انجام آزمایشات لازم را بر اساس پروتکل‌ها از افراد انجام می‌دهند. این اقدامات در صورت نیاز حتما درباره اطرافیان دو بیماری هم که فوت کرده‌اند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مواردی که در قم نسبت به آن‌ها مشکوک بودیم، تحت مراقبت خاص در بخش ایزوله قرار گرفته‌اند، افزود: آزمایشات این افراد ارسال شده و بعد از مشخص شدن جواب آزمایش‌ها میتوانیم اعلام کنیم که کدام یک مبتلا هستند و کدام یک مبتلا نشده‌اند.

وی همچنین گفت: اگر مردم فعلا در تهران و قم درباره کرونا سوالی داشتند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی شش تماس بگیرند و سوالات‌شان را از کارشناسان مربوطه بپرسند.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۲:۳۱

شیوع بیماری کرونا در بندر عباس و کرمان، گیلان و بوشهر تکذیب شد

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر پیدا شدن بیماران مبتلا به کرونای جدید در استان‌های بندرعباس، گیلان، کرمان و بوشهر و فوت بک خبرنگار بر اثر بروز ابن عارضه به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

او گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی تعداد مبتلایان به بیماری کرونای جدید تنها دو نفر و مربوط به شهر قم است.

وهاب‌زاده افزود: در حال حاضر تیم‌های واکنش سریع حضور دارند و به مردم توصیه می‌شود بهداشت فردی را رعایت و از دست دادن و روبوسی بپرهیزند.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۱:۰۳

احتمال ابتلای اطرافیان ۲ بیمار فوت شده به کرونا زیاد است

 عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فوت دو نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که احتمالا افراد دیگری ار نزدیکان آن‌ها نیز به این ویروس مبتلا شده و باید قرنطینه شوند و تعداد بیماران احتمالا بیشتر است.

مسعود مردانی عصر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات بنده در مورد وضعیت ویروس کرونای جدید در ایران بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت است و بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون دو نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بر اثر این بیماری فوت کرده اند و قرار است در اطلاعیه‌های بعدی وزارت بهداشت اطلاعات دقیق تری در این مورد به مردم اعلام شود.

وی افزود: افرادی که با این دو نفر در ارتباط بوده اند تحت نظر هستند و باید در قرنطینه باشند و از آن‌ها هم آزمایش گرفته شده است. از دو نفر فوتی هم آزمایش گرفته شده و نتیجه مثبت بوده است، اما آزمایش تخصصی ویروس کرونای جدید برای تایید نهایی به انستیتو پاستور تهران که کیت تشخیص این ویروس را دارد فرستاده شده است.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: ظاهرا قبل از فوت این دو بیمار از آن‌ها آزمایش گرفته شده است، اما جواب آزمایش نهایی بعد از فوت آن‌ها مشخص می‌شود.

وی افزود: با توجه به دوره این بیماری ۱۰۰ درصد موارد دیگری از این بیماری وجود دارد و مردم باید مراقبت و پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

مردانی ادامه داد: کیت تشخیصی ویروس جدید کرونا به تعداد معدود در اختیار انستیتو پاستور وجود دارد و برای موارد معدودی که آزمایش اولیه کرونا مثبت باشد و پزشک عفونی تایید کند این آزمایش انجام می‌شود.

این متخصص عفونی گفت: برای جلوگیری از همه گیری این بیماری باید راه ارتباط افراد مشکوک با افراد دیگر گرفته شود. افرادی که با دو فرد فوت شده در تماس بوده اند باید به سرعت شناسایی شوند. این افراد حتما باید جداسازی شوند و تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.

علائم ویروس کرونا ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۰:۴۹

فقط همان ۲ مورد مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۲۰:۴۵

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایرنا درباره ابتلای دو نفر به کرونا در قم افزود: مواردی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند با مواردی که به صورت قطعی مبتلا شدند، تفاوت دارد. تاکنون فقط همین ۲ مورد مبتلای قطعی وجود دارد و موارد دیگر مشکوک هستند و تا وقتی جواب آزمایش به صورت قطعی مشخص نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد و نمی‌گوییم مبتلا هستند.

وی ادامه داد: جواب آزمایش بقیه نفراتی که مشکوک هستند تا فردا (پنجشنبه) مشخص خواهد شد.

گویا بیان کرد: این دو نفر اهل قم بوده و دو روز قبل به علت بیماری مراجعه کردند و آزمایش شدند و حتی سابقه مسافرت خارجی هم نداشتند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اطرافیان این افراد هم تحت مراقبت قرار دارند.

اورژانس تهران آماده مقابله با ویروس کرونا/ کمبود لباس و تجهیزات نداریم ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۲۰

«پیمان صابریان» رییس اورژانس تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره اقدامات اورژانس برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در تهران با توجه به اعلام دو مورد تایید شده مبتلا به ویروس کرونا در استان قم گفت: اورژانس تهران از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را در خصوص شیوع احتمالی ویروس کرونا کسب کرده است.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس تهران و اپراتورهای ما آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند. همچنین از نظر تریاژ و گرفتن شرح حال مناسب بیمار، آموزش‌های لازم به نیروهای اورژانس داده شده است.

رییس اورژانس تهران خاطرنشان کرد: از نظر لباس و تجهیزات لازم در این زمینه کمبود نداریم و به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست.

صابریان تاکید کرد: مهمترین موضوع این است که افراد به موارد بهداشتی و بهداشت فردی حتما توجه لازم را داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی درباره گشت‌های اورژانس تهران گفت: تعداد آمبولانس‌های ما کافی است و اگر مشکلی ایجاد شود می‌توانیم به طور کامل همه موارد را پوشش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: مردم آرامش خود را حفظ کنند ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۰۸

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه یک بیمارستان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده است، گفت: یک بیمارستان دیگر هم در حال تخلیه است که در صورت لزوم به عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده خواهد شد.

وی در ادامه از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند، زیرا جای نگرانی نیست فقط موارد بهداشتی را رعایت کنند و از حضور در مراکز پرجمعیت و مسافرت‌های غیر ضروری پرهیز کنند.

محمدرضا قدیر همچنین از وجود تعداد کافی ماسک تنفسی در قم خبر داد و گفت: استفاده از ماسک برای همه افراد ضروری نیست و فقط افراد مستعد و سالمند و یا مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از ماسک استفاده کنند.

 

دو فرد مبتلا به کرونا ایرانی بوده اند / خانواده‌هایشان قرنطینه شده اند ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۰۶

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در توییتر از قرنطینه شدن نزدیکان و افراد مرتبط با دو فردی که آزمایش‌های اولیه آنها مثبت بوده خبر داده و تاکید کرد که هر دو فرد، ایرانی هستند.

 

کرونا در قم

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

دکتر کیانوش جهانپور در این باره افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه های ارسالی، آزمایشگاه مرجع ، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

براساس گزارش وبدا، وی در پایان تاکید کرد: تیم های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان بویژه شهروندان قم، توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن( پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

 

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سعید بَرپَروَشان مدیر کانون هموفیلی ایران با اشاره به ۲۹ فروردین ماه روزجهانی هموفیلی، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی داریم، این بیماری یک اختلال خونریزی دهنده است که ۱۳ فاکتور انعقاد خون دارد.

وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم ترین فاکتور به شمار می آیند.

به گزارش کانون هموفیلی ایران، برپروشان به مهم‌ترین عامل موثر در ابتلا به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولا ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.


مدیرکانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت‌های ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.


وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی گفت: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.


وی همچنین به تاثیر کمک از طرف خیرین اشاره کرد و افزود: جهت ادامه کار درمانگاه نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رویا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، و همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد، که این اقدام‌ها می‌توانند در حمایت از بیماران هموفیلی موثر باشند.


وی افزود: در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896216

دیگر خبرها

  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • تاکید وزارت بهداشت بر سبوس دار کردن «نان»
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟