Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان گفت: ایران تجربه بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف سلول‌های بنیادی دارد، برگزاری کنگره‌های مختلف موجب شده ما را به عنوان یکی از کشورهایی بشناسند که در این حیطه کار می‌کنیم و صاحب‌نظر هستیم.

دکتر فائزه شکری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تحولات صورت گرفته در حوزه سلول‌های بنیادی، اظهار کرد: دانش سلول‌های بنیادی، تحولی بنیادی در علم پزشکی ایجاد کرده و قطعا در سایر علوم نیز مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از این تحول‌های بنیادی به این موضوع برمی‌گردد که علم پزشکی عمدتا مبتنی بر این امر بوده که اگر بیماری و مشکلی وجود دارد باید تلاش نماییم تا آن را برطرف کرده یا عوارض را کم کنیم، به طور مثال درد را مهار می‌کنیم. برای اینکه آن قسمت خودش شروع به بهبود کند، باید ترمیم شود و این قابلیت تنها در دست قدرت سلول‌های بنیادی مربوط به آن بافت، اندام و بخشی از بدن که دچار این مشکل شده، قرار دارد.

شکری ادامه داد: سلول بنیادی در نقاط مختلف و در تمام اندام‌های بدن وجود دارد، از زمان جنینی وجود داشته و بدن تمام موجودات زنده از یک سلول ایجاد شده که بعد شروع به تقسیم شدن با قابلیت تکثیر بسیار بالا کرده است. وقتی ما آسیب می‌بینیم، اگر حال این سلول بنیادی خوب باشد می‌تواند کمک کند تا آن آسیب برطرف شود، اما اگر آسیب ببیند ما باید از بیرون کمک کنیم تا حال این سلول بهتر شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ایران و به خصوص پژوهشگاه رویان زمانی در حوزه سلول‌های بنیادی شروع به کار کرد که هنوز بسیاری از کشورهای دنیا وارد این حیطه نشده بودند، عنوان کرد: کار هوشمندانه‌ای که ایران انجام داد این بود که از همان ابتدا با مراجع دینی هماهنگ شد، بنابراین از ابتدا از نظر اخلاقی، شرعی و عرفی اجازه کار روی سلول‌های بنیادی با رعایت اصول اخلاقی به پژوهشگران داده و منجر شد ما زمانی این سلول‎‌ها را داشته باشیم که بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته بودند مشکلات خود را با مراجع دینی برطرف کنند و هنوز هم بسیاری از کشورها اجازه این کار را ندارند.

ایران تجربه بسیار زیادی در زمینه‌ سلول‌های بنیادی دارد

دبیر علمی سومین کنگره‌ بین‌المللی سلول‌های‌بنیادی و پزشکی ‌بازساختی اضافه کرد: این کار باعث شد که ما از همان ابتدا خوب، باقدرت و هوشمندانه شروع به کار کنیم، این یعنی ما تجربه زیادی را در این راستا کسب کردیم. درست است که این علم پیر نیست، اما چون از همان ابتدا شروع کردیم، اکنون تجربه بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف این علم داریم. ما کشوری هستیم که سال‌هاست کنگره‌های مختلف برگزار می‌کنیم و این باعث شده پژوهشگرانی از کشورهای دیگر به ایران بیایند، ارتباطات بین کشوری شکل بگیرد، کار ارتقا یابد و همچنین ما را به عنوان یکی از کشورهایی بشناسند که در این حیطه کار می‌کنیم و صاحب‌نظر هستیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم‌ها بر این علم بی‌تاثیر نبوده است، تصریح کرد: اما ما تجربه زیادی داریم و امیدواریم با این بار تجربه بتوانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم و آن همه تجربه‎‌ای که داشتیم را به مرحله‌ای برسانیم که بتوانیم محصولات خوب را به بازار ارائه دهیم، محصولاتی که برای ما بسیار مهم است.

شکری بیان کرد: همیشه برگ برنده ما در دنیا این بوده که از همان ابتدا سعی کردیم اصول اخلاقی علمی را رعایت کنیم، اکنون نیز اینگونه است، اگر بخواهیم یک محصول مبتنی بر سلول را به بازار ارائه دهیم، باید یک‌سری اصول اخلاقی و بین‌المللی را رعایت کنم تا سلامت بیمار حفظ شود. امیدواریم علیرغم همه مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها، بر مبنای تجربیات و ارتباطات بین‌المللی و مطالعات و مستندسازی‎‌های خوب بتوانیم چنین محصولاتی را در سطح بین‌المللی ارائه دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: زمان اینکه ما بخواهیم در یک جزیره کوچک برای خودمان زندگی کنیم تمام شده و ما مجبور هستیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. تا جایی که این امکان را به ما بدهند باید از این تجربیات استفاده نماییم و در مواردی که این امکان را به ما نمی‌دهند مشکلاتی ایجاد می‌شود، به طور مثال وقتی بخواهید دوره‌ای را بگذرانید ممکن است با مشکل ویزا و هزینه‌های بالای سفر به دلیل افزایش نرخ ارز برخورد کنید یا اینکه ممکن است فردی به دلیل مسائل سیاسی در کنگره شرکت نکند.

دبیر علمی سومین کنگره‌ بین‌المللی سلول‌های‌بنیادی و پزشکی ‌بازساختی افزود: قطعا این اتفاقات رخ می‌دهد، اما به این معنا نیست که ما هیچ کاری نکنیم، ما تلاش خود را داریم، اگر شد که خوب است، اما اگر نشد راه‌های دیگری هم هست، می‌توانیم کنفرانس‌ها را اینترنتی برگزار کنیم، ایمیل بزنیم، مقاله‌ها را بخوانیم و در نهایت اگر نشد خودمان در آزمایشگاه سعی می‌کنیم تا مشکلات را با حداقل امکانات برطرف کنیم.

وی ادامه داد: گرچه شرایط سخت خواهد بود، کمااینکه سال‌های گذشته هم شرایط آسانی را تجربه نکردیم، اما به معنی این نیست که چون شرایط سخت است نمی‌توان کاری را انجام داد. ما جامعه‌ای هستیم که اعتقاد داریم اگر اتفاقی افتاده در توانایی آن مردم بوده و مردم و من پژوهشگر باید بتوانیم تاحدی که می‌توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم، هرچند سخت است.

برای رساندن علم پایه به بالین، نیازمند مسیری طولانی هستیم

شکری گفت: ما برای اینکه یک علم پایه را به بالین برسانیم و بخواهیم در یک سطح بین‌المللی عمل کنیم، نیازمند این هستیم که مسیری طولانی را پشت سربگذاریم و این مسیر تنها مربوط به کشور ما نیست. اگر بخواهیم این مسیر طولانی را در مدت زمان کوتاه طی کنیم، به مشکلات زیادی برخورد می‌کنیم. اولین مشکل این است که اگر می‌خواهیم عوارض طولانی‌مدت یک دارو که پایه سلولی دارد را بررسی کنیم، باید برای این کار زمان صرف نماییم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: هنوز این زمان نه تنها در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر طی نشده و ما در زمانی هستیم که تمام کارها و کارآزمایی‌های بالینی در فازهای مختلف در حال انجام است تا محصولی را به صورت مطمئن به بازار دهند. ممکن است بسیاری از محصولاتی که به بازار داده می‌شود بعد از زمان‌های طولانی دوباره از بازار پس گرفته شود، بنابراین کار درست این است که قدم اول را به قدری محکم برداریم که احتمال خطا بعد از 10 سال را بسیار کم کنیم.

دبیر علمی سومین کنگره‌ بین‌المللی سلول‌های‌بنیادی و پزشکی ‌بازساختی بیان کرد: آنچه اکنون بسیاری از پژوهشگاه‌های ایران و پژوهشگاه رویان برای رعایت آن مصر هستند، به دست آوردن گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی است که قطعا در وهله اول باید از جانب سازمان غذا و داروی کشور صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: ما قطعا باید زیر نظر سازمان‌های نظارتی مشخص در کشور و با رعایت یک‌سری اصول پیش برویم تا هم یاد بگیریم طبق اصول رفتار کنیم و هم اینکه بعد از 10 یا 20 سال که می‌خواهیم محصولی را به بازار ارائه کنیم، مطمئن باشیم. مستندسازی‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که وقتی به محصول نهایی رسیدیم، گواهینامه‎های معتبر داشته باشیم تا بتوانیم از آن محصول دفاع کنیم.

سیستم علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی راغب به برقراری ارتباطات علمی و فناورانه با سایر مراکز است

شکری با بیان اینکه سیستم علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی راغب به برقراری ارتباطات مختلف با گروه‌های گوناگون است، عنوان کرد: این امر موجب می‌شود که تجارب بیشتری را کسب کند. هر کدام از افراد توانایی‌های منحصر به فردی دارند که با کنار هم قرار گرفتن آنها می‌توان کارهای بزرگ‌تری را رقم زد. علم به قدری گسترش یافته که هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی بر تمام حیطه‌های علم اشراف داشته باشد. جامعه جهانی نیز به این واقف شده که باید ارتباطات بین‌المللی حتی در قسمت‌های کوچکتر هم اتفاق بیفتد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در خصوص دستاوردها و تاثیرات برگزاری کنگره، تصریح کرد: مهمترین کاری که یک کنگره انجام می‌دهد این است که با جمع کردن افراد خبره‌ای که در یک حیطه فعالیت می‌کنند، شور و نشاط علمی ایجاد می‌شود. مکالماتی نیز خارج از فضای سمینار رخ می‌دهد که بسیار بیشتر از آنچه در سمینار ارائه می‌شود، علم را جلو می‎برد، در نهایت شور و نشاط زیادی در کل شرکت‌کنندگان یک کنگره رخ می‌دهد.

دبیر علمی سومین کنگره‌ بین‌المللی سلول‌های‌بنیادی و پزشکی ‌بازساختی ادامه داد: دستاورد دوم کنگره این است که این تجربه‌ها باعث می‌شود هر کس در حیطه خودش پیش بیفتد. معمولا آنچه در یک کنگره ارائه می‎‌شود، تا زمانی که بخواهد در اختیار عموم قرار گیرد، یک سال زمان دارد و افراد می‌توانند یک سال زودتر این موضوعات را بشنوند و یک سال زودتر با تجربیاتی که قرار است حداقل تا سال دیگر منتشر شود، آشنا شوند و این بسیار کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، سومین کنگره‌ بین‌المللی "سلول‌های ‌بنیادی و پزشکی ‌بازساختی" MashhadStemCells-2020 با مشارکت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه رویان، انجمن ژنتیک ایران، شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه سال 1399 در مشهد مقدس برگزار می‌شود.  مهلت ارسال چکیده مقالات برای این کنگره تا 30 بهمن ماه بود که این مهلت تا  ۱۲ اسفندماه سال جاری تمدید شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان همان ابتدا خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۵۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین نشست دبیرخانه کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به تشریح برخی فعالیت‌های واحد شیراز همچون کسب مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» از سازمان مرکزی که همزمان با برگزاری کنگره برگزار خواهد شد، پرداخت.

محمدامین شایگان از ارائه دستورالعمل نشر و تهیه کتاب‌هایی با محتوا و عنوان بزرگداشت شهدای استان فارس و دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته انتشارات استان و همچنین ارسال دستورالعمل ابلاغی به تمام گروه‌های علمی برای همکاری پژوهشی با دبیرخانه کنگره بزرگداشت شهدا در چارچوب انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی مرتبط خبر داد.

حسن سلطانی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم با بیان اینکه در حق شهدا هرچقدر تلاش و جهاد علمی صورت گیرد، کم است، ادامه داد: در ۳۶ واحد و مرکز دانشگا‌ه آزاد اسلامی استان فارس دبیرخانه کمیته‌های علمی واحد‌ها به ریاست رئیس هر واحد دانشگاهی و هماهنگی با دبیرخانه مرکزی شکل گرفته و همسو با مصوبات استانی این دبیرخانه‌ها فعال و در چارچوب همکاری با ناحیه مقاومت بسیج هر شهرستان و فرمانداری آن شهرستان فعالیت‌های مجزا و هماهنگ با دبیرخانه کنگره را انجام و در دست اقدام دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تیرماه 1403 در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار می‌شود
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد
  • تشریح مصوبات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • انتقال تجربیات کشاورزی ایران به ونزوئلا
  • به خاورمیانه جدید خوش آمدید!