Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@15:40:48 GMT

بالای ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۶۰۰۸

بالای ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند

نتایج یک نظرسنجی از افکارعمومی درباره انتخابات مجلس حکایت از مشارکت بالای ۵۰ درصدی مردم در انتخابات دارد.

به نقل از روابط عمومی مرکز افکارسنجی ایرانیان، جامعه ایران به دلیل توسعه‌نیافتگی ساختارها و سازمان‌های سیاسی که قادر باشند کنش جمعی ساختاریافته را سازماندهی کنند، به وضعیت سیال گونه‌ای دچار است که برای درک روندهای آن باید شناخت عمیقی از ذهنیت‌ها و افکار مردم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجام پیمایش‌های ملی برای شناخت افکار عمومی و سنجش دیدگاهها، احساسات و ارزیابی‌های مردم در زمینه‌های مختلف، هم سابقه‌ای طولانی در کشورهای توسعه‌یافته دارد و هم در خلال یک دهه گذشته در ایران رواج پیدا کرده است. جامعه ایران به دلیل توسعه‌نیافتگی ساختارها و سازمان‌های سیاسی که قادر باشند کنش جمعی ساختاریافته را سازماندهی کنند، به وضعیت سیال گونه‌ای دچار است که برای درک روندهای آن باید شناخت عمیقی از ذهنیت‌ها و افکار مردم داشت.

این‌چنین شناختی قادر است آسیب‌ها را تا حدودی آشکار سازد، تمایلات مردم را بنمایاند، پتانسیل‌های رفتار سیاسی را معلوم کند و توضیحی برای رفتارهای آن‌ها فراهم سازد.با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بحث و بررسی درباره انتخابات، میزان تمایل شهروندان به مشارکت در انتخابات، نتیجه انتخابات و دیگر مسائل و موضوعات مربوطه، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

با توجه به نهادینه نبودن فعالیت حزبی در کشورما و فعالیت‌ فصلی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی، پیش‌بینی نتیجه انتخابات براساس جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی امکان‌پذیر نمی‌باشد. لذا سنجش افکار عمومی جهت آگاهی از جایگاه و موقعیت نامزد ها ضرورت پیدا می‌کند. برخی از اهداف مورد نظر در این نوع پیمایش ها آگاهی از مواردی است که ذیلاً بیان می شود:

۱-    میزان پیگیری اخبار مجلس توسط مردم
۲-    منابع  کسب  اخبار
۳-    دیدگاه افراد در مورد میزان مشارکت مردم درانتخابات مجلس
۴-    پیش بینی افراد در مورد میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل
۵-    تصمیم افراد جهت شرکت در انتخابات مجلس

به منظور آگاهی از نظرات مردم در خصوص میزان پیگیری اخبار مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منابع خبری شهروندان و همچنین میزان مشارکت آنان، پیمایشی در سطح کشوری و حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، شهرری، اسلامشهر و پردیس در هفته جاری به روش تلفنی اجرا شد که اهم نتایج به قرار ذیل است: 

۱-    میزان پیگیری اخبار مربوط به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح کشور۱۵ %  زیاد، ۵/۳۲%تا حدودی ، ۵/۱۱ % کم ، ۱۵%  خیلی کم بوده و ۲۶% اصلا پیگیری نمی کنند.

۲-    در حوزه انتخابیه تهران میزان پیگیری اخبار مجلس از جانب پاسخگویان  ۳/۱۱% زیاد، ۱/۲۸% تا حدودی، ۴/۸%  کم،۷/۱۶% خیلی کم  و ۵/۳۵ %  اصلا پیگیری نکرده اند.

۳-    منابع پیگیری اخبار پاسخگوی در سطح ملی،از صداوسیما ۳/۷۱ % ، از  شبکه های اجتماعی۱۷% ، از  سایت های خبری اینترنتی۶/۴%،از دوستان و آشنایان   ۷/۳% ، از ماهواره ها۲/۲ % و از روزنامه ها۲/۱  % بوده است.

۴-    در تهران منابع پیگیری اخبار  پاسخگویان از صدا وسیما ۸/۴۵ % ، از شبکه های اجتماعی ۲/۱۴ % ، از سایت های اینترنتی ۲ % ،از دوستان و آشنایان ۵/۱ %، از ماهواره ها ۱ %اعلام شده و ۵/۳۵ % نیز پاسخی نداده اند.

۵-   مشارکت مردم در سطح ملی ، از جانب پاسخگویان ۵۸% قطعا ، ۸ % به احتمال زیاد ، ۱۸ % هنوز تصمیم نگرفته اند و%۱۶ گفته اند به احتمال زیاد/ اصلا شرکت نمی کنند.

۶-    مشارکت در تهران از جانب پاسخگویان ۴۰ % قطعا ، ۱۰% به احتمال زیاد ، ۷/۱۸% هنوز تصمیم نگرفته اند و۳/۳۱% گفته اند به احتمال زیاد/ اصلا شرکت نمی کنند./خبرآنلاین                                                                              

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: احتمال زیاد انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد

به گزارش صدای ایران،باشگاه خبرنگاران نوشت: سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • تصویب تشکیل استان تهران شرقی
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • اعلام جزئیات جدید درباره واردات خودرو جانبازان؛ اول جانبازان بالای ۷۰ درصد، بعد جانبازان ۵۰ درصد
  • تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران