Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در پی انتقادات مکرر فعالان تولید و عرضه زیورآلات طلا از هزینه‌های اضافی که قانون مالیات بر ارزش افزوده بر دوش آنان می‌گذارد، دولت لایحه‌ای مبنی بر تغییر سازوکار اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا، پلاتین و جواهر را به مجلس فرستاد که در کمیسیون‌های مرتبط به تصویب رسید، اما هنوز تبدیل به قانون نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق قانون فعلی باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا گرفته شود و این مساله هزینه مضاعفی را بر خریدار طلا متحمل می‌کند که رغبت وی را نسبت به انجام معامله طلا در بازار کاسته و طلاساز یا فروشنده طلا را متضرر می‌سازد.
براساس لایحه دولت که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت زیورآلات طلا اخذ و اصل طلا، پلاتین یا جواهر از پرداخت مالیات معاف می‌شود.
طلاسازان و طلافروشان امید بسیار به تصویب و اجرایی شدن این لایحه در سال جدید دارند و معاف شدن اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده را در شرایط رکود اقتصادی، چون جرقه‌ای برای رونق کسب و کار می‌دانند.
این امید در بین طلاسازان و جواهرسازان مشهد مضاعف است، زیرا طلاسازی و جواهرسازی در این شهر پیشینه غنی داشته و همواره به عنوان یک مزیت اقتصادی برای خراسان رضوی و جزو اقلام سوغات در مشهد به شمار می‌رود.
سال‌های گذشته ۱۵۰ کارگاه طلاسازی در مشهد فعال بود، اما رکود بازار و مشکلات ناشی از نوسانات ارز و برخی قوانین و مقررات، فشار‌های اقتصادی بر تولیدکنندگان را افزایش داد و آنان را وادار به دست کشیدن از شغل و حرفه خود نمود.
یکی از قوانینی که فشار‌های اقتصادی را بر بخش تولید طلا مضاعف کرد، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا بود که بازار طلا را گرفتار رکود و آن را کم فروغ نمود.
افزایش اشتغال در رسته طلا با اصلاح قانون   محمد جواد پیش بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: موفقیت هر رسته تولیدی در وهله نخست به بازار فروش آن و میزان استقبال مصرف کننده از محصولات بستگی دارد.
 او ادامه داد: پیشتر هنگام ورود شمش طلا به کشور، مالیات بر ارزش افزوده‌ای به آن تعلق می‌گرفت که اکنون این مهم حذف شده است، اما پس از واردات به کشور در فروش بعدی شمش، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد که در قیمت تمام شده محصول طلا تغییراتی ایجاد می‌کند.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: اگر اصل طلا به عنوان یک ماده اولیه از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد و این نوع مالیات بر اجرت‌های مرتبط با ساخت زیورآلات طلا تعلق گیرد، قیمت تمام شده محصول در بازار کاهش یافته و باعث استقبال بیشتر مردم از خرید طلا می‌شود.
پیش بین افزود: زمانی که مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا گرفته شود، با دو یا سه مرتبه تعویض یا جابه‌جایی طلا، خریدار اصل پول خود را از دست می‌دهد و دلیل اصلی این ضرر همان مالیات بر ارزش افزوده است.
او ادامه داد: پیشتر و قبل از اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا تعلق گیرد، با حدود پنج مرتبه تعویض یا جابه‌جایی طلا، خریدار اصل پول خود را از دست می‌داد.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: در صورتی که اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود، مشتری رغبت بیشتری به خرید طلا پیدا می‌کند، خرید و فروش طلا توسعه یافته، کارگاه‌ها رونق گرفته و از شیوه‌های نوین بیشتری برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شود و در مجموع تولید و اشتغال بیشتر می‌گردد.
پیش بین افزود: طلا و طلاسازی حرفه دارای مزیت از نظر اشتغالزایی است، زیرا هزینه‌های سربار نظیر حمل و نقل، نرخ سرانه سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار اندک است و فضایی کمتر برای اشتغال نیاز دارد.
او ادامه داد: زمانی که قیمت طلا کاهش پیدا کند، واحد‌های تولیدی به جای اینکه به تعطیلی کشیده شده یا ظرفیت تولید خود را کاهش دهند، ترجیح می‌دهند کار را توسعه دهند و اشتغال بیشتری ایجاد نمایند.
تصویب اصلاح قانون، بهترین اتفاق در مجلس است   صمدی دبیر کمیسیون سازندگان طلا و جواهر مشهد هم در این باره گفت: مالیات بر ارزش افزوده یک اهرم بزرگ در مقابل صنعت و تولید بود به طوری که از زمان اجرایی شدن آن، رکود در بازار بیشتر شد و اغلب کارگاه‌ها به تعطیلی کشیده شدند.
او ادامه داد: از زمان اجرایی شدن قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعداد کارگاه‌های طلاسازی در مشهد از ۳۱۰ به ۴۷ کارگاه کاهش یافت.
بیر کمیسیون سازندگان طلا و جواهر مشهد گفت: در حالی که تامین مواد اولیه و ابزارآلات تولید برای طلاسازان بسیار گران تمام می‌شد، اجرای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مشکلات این صنف افزود و تولیدکنندگان را بسیار متضرر کرد.
صمدی افزود : در هیچ کشور مالیات از اصل طلا گرفته نمی‌شود و اجرای چنین قانونی در ایران برای چندین سال باعث ضرر و زیان طلاسازان و طلافروشان شده است.
او ادامه داد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص طلا و جواهر، کمک بسیار به بخش تولید می‌کند، تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای تولیدکنندگان عرصه طلا و جواهر باشد.   اصلاح قانون، رکود در بازار طلا را کاهش می‌دهد   محمدباقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد هم در این باره گفت: ۱۰ سال است که تولیدکنندگان طلا و جواهر کشور خواهان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، زیرا ۹ درصد مالیات که از اصل طلا گرفته شود، مبلغ کمی نیست و قیمت آن را افزایش می‌دهد.
 او ادامه داد: گران شدن طلا در وضعیت کنونی اقتصاد کشور باعث منصرف شدن خریداران طلا و تشدید رکود در بازار شده است، مردم دیگر از خرید طلا استقبال نمی‌کنند، زیرا طبق قانون زمانی که طلا را می‌خرند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت می‌کنند و زمانی که هم می‌خواهند آن طلا را بفروشند، ۹ درصد مالیات از طلای مستعمل هم کسر می‌شود.
رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در هر دو صورت خریدار را متضرر می‌کند و دیگر مردم رغبتی نسبت به خرید طلا پیدا نمی‌کنند، در نتیجه این قانون رکود در بازار تشدید شده و فشار بسیار به فروشندگان آمده است.
معبودی نژاد افزود: زمانی که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود، استقبال مردم از خرید طلا بیشتر شده و به رونق بازار طلا کمک شایانی می‌شود.
او  با اشاره به اینکه بازار طلا در مشهد به شدت راکد است اظهار امیدواری کرد معاف شدن اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده اجرایی شده و کارگاه‌های طلاسازی رونق گیرد.
اصلاح قانون، معاملات در بازار طلا را سهل می‌کند
محمد آرانیان معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی هم در این باره گفت: اعتراض طلاسازان و طلافروشان به قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده این است که طلا برای خریدار یک سرمایه به شمار می‌رود و نباید از آن مالیات اخذ شود، در واقع افراد طلا می‎خرند تا ارزش افزوده پیدا کرده و مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری کنند.
 او ادامه داد: خواسته صنف طلا و جواهر این است که باید مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و سود فروش آن گرفته شود و در محاسبه این نوع مالیات نباید اصل طلا را در نظر گرفت.
معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی در نهایت اعتراض صنف طلا و جواهر در خصوص مالیات بر ارزش افزوده را وارد دانستند و دولت تلاش کرد در قالب لایحه‌ای اخذ مالیات از اصل طلا را اصلاح کند تا هزینه مضاعف به مصرف کننده نهایی تحمیل نشود.
آرانیان افزود: اگر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و سود فروش طلا گرفته شود، شرایط بهتری را در پرداخت هزینه طلا برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.
او ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده را باید مصرف کننده نهایی و خریدار کالا پرداخت کند، چه زمانی که مالیات از اصل طلا گرفته و چه زمانی که این مالیات بر مبنای حق الزحمه یا اجرت کار محاسبه شود.
معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقیقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: در قانون فعلی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای اصل طلا و حق العمل یا کل صورت حساب خرید، محاسبه و از خریدار اخذ می‌شود، اما در لایحه جدید دولت، این نوع مالیات فقط از حق العمل یا اجرت کار اخذ می‌گردد و بار مالی مصرف کننده نهایی را سبکتر می‌کند.
آرنیان افزود: در مجموع تصویب لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را هم برای مصرف کننده و هم برای صاحب صنف آسان‌تر می‌کند.   منبع :ایرنا   انتهای پیام//ف.ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی طلا وجواهر ارزش افزوده اشتغالزایی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی اصل طلا طلا گرفته شود رکود در بازار او ادامه خراسان رضوی اصلاح قانون طلا و جواهر مصرف کننده بازار طلا خرید طلا صنف طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۶۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر؛ مصطفی فعله‌گری ظهر چهارشنبه اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که امسال با توجه به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در نحوه ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شده است، مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه دوره زمستان ۱۴۰۲ که تا پیش از این تا ۳۱ فروردین در نظر گرفته شده بود تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تمدید شده است.

وی افزود: چنانچه مودیان مالیاتی اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری اصلاح و تکمیل نمایند، از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور براساس صورتحساب‌های صادره در سامانه مودیان نسبت به تهیه اظهارنامه دوره مالیاتی زمستان سال ۱۴۰۲ اقدام نموده و اظهارنامه مزبور را از طریق سامانه‌های tp.tax.gov.ir یا my.tax.gov.ir در دسترس مودیان محترم قرار خواهد داده است که مشمولان قانون می‌توانند تا موعد مقرر نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام نمایند.

گفتنی است؛ به منظور تکریم و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده، راهنمای تکمیل اظهارنامه موضوع ماده (۳) قانون تسهیل در سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir قرار دارد.

کد خبر 6081077

دیگر خبرها

  • (ویدئو) موافقت دولت با کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های اساسی
  • کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی
  • بهادری‌جهرمی: کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • بهادری جهرمی: مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد کاهش یافت
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی به یک درصد کاهش یافت
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد