Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@13:02:04 GMT

«آبادان یازده ۶۰» فیلم برگزیده جایزه سینمایی ققنوس شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۶۵۲۶

«آبادان یازده ۶۰» فیلم برگزیده جایزه سینمایی ققنوس شد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه نهمین جایزه سینمایی «ققنوش» ویژه معرفی برترین فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، امشب و با بیش از یک ساعت تأخیر در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

حسین الهام دبیر این رویداد در ابتدا ضمن ارائه توضیحاتی گفت: سینما انقلاب‌ در ۹ سالی که متولد شده، به دنبال احیای یک نگاه فراموش شده در فیلم‌هاست، نگاهی از نوع تحلیل محتوایی فیلم‌ها از منظر علوم انسانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی که در هیمنه نقدهای فرمالیستی گم شده است. ملاک ما در نقد محتوایی فیلم‌ها، گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی افزود:  هیأت داوران این دوره در فرصت کم و فشرده، فیلم‌های برگزیده امسال را انتخاب کردند و جایزه ققنوس به فیلم‌هایی تقدیم می‌شود که نزدیک‌ترین قرابت را با گفتمان انقلاب اسلامی دارند، به ویژه اینکه امسال رستاخیز ملت ایران در تکریم و مشایعت پیکر حاج قاسم سلیمانی بودیم.

سپس گروه نمایش سرود «آوای رضوان» قطعاتی را اجرا کرد و در ادامه سخنانی از رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردان‌ها و اهالی سینما پخش شد. سپس نمایش «سرباز» نمایش برگزیده همایش سردار آسمانی با موضوع حاج قاسم سلیمانی روی صحنه رفت.

در ادامه فاتح نورایی خواننده پاپ اثری در مدح سردار سلیمانی خواند.

سپس الهام، دبیر جایزه بار دیگر روی صحنه آمد و بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

در ادامه، حبیب والی نژاد، تهیه‌کننده سینما روی صحنه آمد و فیلم «روز صفر» را به عنوان شایسته تقدیر اعلام کرد. سعید ملکان کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه خود، به رغم درخواست مجری مراسم، سخنرانی نکرد.

تقدیر دیگر به «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل ارائه دقیق الگوی درست اعتراض مشکلات مدیریتی و پیگیری مطالبه حقوق مردم اختصاص داشت که مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما آن را به حبیب والی نژاد تهیه‌کننده خروج تقدیم کرد. ده‌نمکی خطاب به حاتمی‌کیا گفت: لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌هاست، وقتی قرار باشد وارد منطقه ممنوعه شوی و آب در لانه مورچه‌ها بریزی، نباید منتظر فرش قرمز باشی که برایت کف بزنند. وی ابراز امیدواری کرد بچه مسلمان‌ها هم صرفا نگاه فرمالیستی نداشته باشند و به محتوای فیلم‌ها هم اهمیت دهند.

فیلم «لباس شخصی» سومین فیلم تقدیری جایزه ققنوس بود که امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم جایزه خود را دریافت کرد. وی در سخنی کوتاه گفت: تازه شروع کرده‌ام، برایم دعا کنید.

سپس صدر هاشمی مدیر رادیو آبادان در زمان جنگ تحمیلی روی صحنه آمد و فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس را اعلام کرد.

 «آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای، به دلیل نمایش عزتمندانه از مقاومت مردم، نمایش اتحاد طیف‌های مختلف مردم و ارائه نمایشی شریف از مقاومت مردم ایران، برترین فیلم جایزه ققنوس شد و مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم و علیرضا کمالی بازیگر آن، روی صحنه حاضر شدند. خوشبخت در سخنانی گفت: ما در انتهای فیلم یک فایل صوتی پخش کردیم که همان فراخوانی است که از رادیو آبان پخش شد و نگذاشت شهر سقوط کند.

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» هم گفت: ما فیلم را به سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی تقدیم کردیم، چون فیلم مقاومت است.

در پایان مراسم، به دلیل شجاعت در نمایش تصویر قرآنی حکمرانی ولی خدا بر پرده سینما، تلاش برای ساخت فرم سینمایی متناسب با محتوای قرآنی، ارتقای مدیوم مستند به یک محفل اخلاقی و تربیتی، هدفگذاری استراتژیک و آینده در انتخاب سوژه ای با موضوع توان موشکی ایران، ضمن تقدیر از نیروی هوافضای سپاه و احترام به نگاه درست و دقیق فرمانده گرانقدر این نیرو سردار حاجی زاده به رسانه و سینما، از شهریار بحرانی به عنوان چهره هنری سینمای انقلاب تقدیر شد. او جایزه خود را از دست خانواده شهید ابوزینب دریافت کرد.

کد خبر 4857716 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره ققنوس فیلم سینمایی آبادان یازده 60 فیلم سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تئاتر ایران جشنواره موسیقی فجر فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کارگردان تئاتر کنسرت موسیقی شبکه یک سیما بازیگر سینما موسیقی پاپ موسیقی کلاسیک روی صحنه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۶۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداگذاری فیلم با تعداد کاراکتر بالا سخت است

جدیدترین ساخته حسین نمازی، با الگوبرداری کامل از فیلم قبلی این کارگردان ساخته شده است. شادروان؛ فیلم لوباجتی که توانست با فروش بسیارخوب خود، سودآوری مناسبی برای طرف‌های تولید و اکران داشته باشد. حالا احتمالا این عامل، انگیزه‌ای شد تا کارگردان، با الگوبرداری مستقیم و صریح از روی شادروان، به سه‌سوار برسد.

در شه‌سوار، دو نیمه داستانی متفاوت وجود دارد؛ نیمه نخست که به مخفی کردن مرگ داشی مربوط است و در نیمه دوم، بحث گرفتن دیه پیش می‌آید. فیلمنامه تا همین مرحله سیناپس، خوب پیش می‌رود، اما نتوانسته هسته روایی خود را با این دو نیمه، پروال کرده و به داستانی گیرا برسد.

فیلم ظاهرا اثری کمدی است، اما تمام بار کمیک فیلم روی چند تکه‌پرانی نه‌چندان جذاب سوار است که نمی‌تواند آن اثرگذاری حداقلی را بر روی مخاطب داشته باشد. حتی داستان در ورود به مباحث فرعی و داستانک‌ها نیز مقاومتی عجیب از خود نشان داده و ترجیح می‌دهد همین خط صاف روایی را به سرمنزل خود برساند.

رمزگشایی کارتونی فیلم که در شادروان با خالی بودن حساب پدر، در ذوق می‌زد و فرآیندی ضددرام بود، حالا اینجا در شه‌سوار با کودکانه‌ترین شکل ممکن تکرار شد تا مطمئن باشیم که اندیشه چندانی پشت این سوژه و تحلیل آن وجود ندارد.

آرش قاسمی صداگذار فیلم سینمایی  شه‌سوار گفت: صدای فیلم  سینمایی شهسوار حاصل زحمت صدابردار است. صداگذاری این کار سینمایی با من بود که کار تدوین دیالوگ‌ها و افزودن صدا‌هایی که در فیلم نیاز است را در استودیو انجام دادم.

وی ادامه داد: اصول کار صدابردار اینگونه است که صدابردار در لوکیشن فیلم شه‌سوار که واقع در روستایی در شهریار بود حاضر می‌شود تا صدای دیالوگ‌ها را ضبط کند و هنگامی که ضبط صدا تمام می‌شود صدای دریافتی و ضبط شده به صداگذار داده می‌شود که بر اساس حس و حال فیلم و موارد دیگر و فضاسازی‌ای که کارگردان نیاز دارد صداها یا اکت‌هایی را به فایل فیلم اضافه می‌کند، به عبارتی صداگذار کار تدوین صدا را انجام می‌دهد.

قاسمی درباره تدوین صداهای فیلم‌هایی با کاراکتر بالا افزود: تدوین چنین فیلم‌هایی مانند شه‌سوار که صدا‌ها به عبارتی تو در تو و بسیار هستند و همراه با تعداد کاراکتر‌ بالاست سخت است و به اندازه‌ای که بتوانیم صدا را بالانس کنیم تا دیالوگ‌ها به گوش شنونده برسند انجام می‌دهیم. البته بحث تدوین صدا بخش‌های دیگری هم دارد مثلا اگر شما بتوانید کاری کنید که صداها شفاف‌تر شوند و صدا به خوبی شنیده شوند سخت‌ترین کار است.

این صداگذار شناخته شده عنوان کرد: اصولا صداگذاری یک فیلم سینمایی نهایتا باید ۴۵ روز طول بکشد؛ اما فیلم سینمایی شه‌سوار به این دلیل که با تدوین خود درحال بهتر شدن بود کمی بیشتر طول کشید و حدودا صداگذاری این فیلم ۳۵ روز طول کشید.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم شه‌سوار در بحث صداگذاری مجددا ادیت می‌خورد یا خیر؟ گفت: اگر تدوینگر به همراه کارگردان نیاز ببینند که بخش‌هایی از فیلم بهتر است مجددا ادیت بخورد بعد از آن ما مجددا ادیت و تدوین کار را شروع خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • معرفی داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • صداگذاری فیلم با تعداد کاراکتر بالا سخت است
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • رامبد جوان: با تماشای «دُشمنِ خدا» از ته دلم خندیدم
  • رامبد جوان از ته دل خندید!/ باید به جامعه امید بدهیم
  • (عکس) تصاویر شوکه کننده از ستاره مشهور سینما
  • «قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید
  • سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
  • آهنگساز حریق خزان چطور کارگردان تئاتر شد؟/ روایت غافلگیرکننده از عشق و جنون شمس لنگروی روی صحنه تئاتر