Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، نه‌تنها هیچ‌گونه کاهشی در جمعیت دام کشور گزارش نشده، بلکه افزایش جمعیت را در دام مولد و تولیدات دامی داشته‌ایم. تاریخ انتشار: 12:59 - 01 اسفند 1398 - کد خبر: ۵۹۸۴۴۹ به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در رابطه با کاهش جمعیت و تولیدات دام کشور اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده از آمار جمعیت و تولیدات دام کشور و با استناد به آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۹۶ تاکنون، نه تنها هیچ‌گونه کاهشی در جمعیت دام کشور گزارش نشده، بلکه افزایش جمعیت را در دام مولد و تولیدات دامی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به این که این معاونت برای ارائه آمار لحظه‌ای از میزان جمعیت، سطح فعالیت و تولیدات دام بزرگ و کوچک فاقد سامانه‌ی پایش و رصد واحد‌های دامداری در کشور است، ادامه داد: البته در سال‌های اخیر طی هماهنگی‌های به عمل آمده، اداره ارتباطات و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، سامانه پنجره واحد کشاورزی را جهت دست‌یابی به آمار به‌روز، طراحی و راه‌اندازی کرده است، اما در حال حاضر اطلاعات جانمایی شده در این سامانه به‌روز قابل‌ارائه نیست.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دوره‌ای بودن فعالیت در واحد‌های پرواربندی کشور، تصریح کرد: طبیعتاً کل این واحد‌ها نمی‌توانند در طول سال فعال و دارای دام پروار باشند.

وی افزود: به‌عبارت‌دیگر پرواربندان با توجه به شرایط قیمت بازار و بسیاری از متغیر‌های دیگر برای تکمیل و یا ایجاد ظرفیت مجدد تصمیم‌گیری می‌کنند.

رضایی ادامه داد: شرایط موجود بازار، بعضاً مانع عرضه دام پایه پروار از واحد‌های دام داشتی به واحد‌های پرواربند می‌شود و پرورش‌دهندگان دام داشتی، خود اقدام به پروار دام‌های پایه پروار می‌کنند بنابراین امکان غیرفعال بودن واحد‌های پرواربندی کشور از ۲۵ تا ۳۶ درصد در سال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری پرورش دام کوچک و بزرگ در کشور منع قانونی ندارد، عنوان کرد: امکان عدم تکمیل واحد‌های تأسیس‌شده درگذشته، وجود دارد و بعضاً واحد‌ها به دلایل مختلف ازجمله فوت، مدیریت غیراقتصادی و توان رقابت، از چرخه تولید خارج و غیرفعال می‌شوند.

رضایی افزود: با استناد به آمار مرکز آمار ایران از گاوداری‌های صنعتی کشور در سال ۱۳۹۵، ۲۹ درصد از تعداد پرواربندی‌های کشور در آن سال غیرفعال گزارش شده، اما آمار صدور مجوز و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری پرواربندی از سال ۱۳۹۶ تاکنون نشان می‌دهد به ظرفیت کل ۲۷۵ هزار رأس دام سنگین رسیده‌ایم که بیانگر روند توسعه پرورش دام در استان‌های مختلف کشور است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های این معاونت جهت احداث واحد‌های جدید متناسب با امکانات و منابع موجود متقاضیان، کمک مؤثری در جلوگیری از اتلاف منابع و پایداری تولید در این بخش کرده است.

رضایی گفت: نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی به عنوان مسؤولین ساماندهی و انسجام بازار و چرخه تولید بسیار حائز اهمیت است، اما به دلیل عدم توانمندی در ارائه خدمات مناسب با هدف کنترل و تسلط بر بازار، این تشکل‌ها موفقیت چشم‌گیری نداشتند.

وی افزود: این معاونت در طی سالیان اخیر اقدام به ایجاد و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات دامی، با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های موجود در کشور کرده که از این طریق فعالیت‌های مرتبط با واسطه‌گری‌های غیرضروری را از چرخه تولید و عرضه محصولات دامی حذف کند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از این راهبرد، امکان افزایش درآمد تولیدکنندگان، کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه حاشیه بازار امکان‌پذیر شده و همچنین با استحصال سود منطقی تولیدکنندگان؛ محصولات نیز باقیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. بیشتر بخوانید: اختلاف ۴۰ درصدی قیمت گوشت از تولید تا مصرف/ گوشت عید تامین است

انتهای پیام/

   

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اقتصاد ایران معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تولیدات دام دام کشور واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد

حامد گنجعلی اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون کارشناسان واحد نظارت اداره دامپزشکی زاهدان در بازدیدهای نظارتی مستمر و شبانه روزی از ۸۸۴ واحد صنفی تولید، نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی در سطح این شهرستان ۲۰۲ واحد صنفی موارد غیربهداشتی مشاهده کردند.

وی افزود: حدود ۳۷ تن فرآورده‌های خام دامی برای نمونه‌برداری و ادامه روند قانونی ضبط و حدود هشت تن فرآورده خام دامی که به دلیل شرایط ظاهری نامناسب و یا براساس نتایج آزمایشگاهی غیرقابل مصرف انسانی تشخیص داده شده به دستور مقام قضایی معدوم شد.

رئیس اداره دامپزشکی زاهدان گفت: همچنین تعداد ۲۹ واحد صنفی متخلف با هماهنگی مرجع قضایی پلمب و ۳۸ نفر متخلف بهداشتی نیز برای ادامه روند قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: به مناسبت هفته سلامت تعداد ۱۷۴ مورد گشت نظارتی_بهداشتی مشترک با ادارات ذیربط از جمله دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، صنعت و معدن تشکیل و برگزار شد.

گنجعلی بیان کرد: با توجه به وسعت و تنوع کار، سامانه گویای ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی زاهدان آماده دریافت شکایات، گزارشات، انتقادات و پیشنهادات همشهریان است تا با همکاری هم بتوانیم هدف دامپزشکی که همان نظارت بر غذا از مزرعه تا سفره بوده را تحقق بخشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال