حرکت انسان دوستانه 40 نویسنده در پنجمین خیریه اسفندگان کتاب
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۸۴۹۲
در پنجمین دوره اسفندگان قرار است ۴۰ نویسنده، کتابهایشان را به نفع انجمن حمایت از حقوق کودکان بفروشند.
پنجمین خیریه اسفندگان کتاب (خاک)، بهنفع انجمن حمایت از حقوق کودکان، هشتم اسفندماه در کافه کتاب چهل کلاغ با حضور چهل نویسنده برگزار خواهد شد. نخستین خیریه اسفندگان کتاب، سال ۹۴ با حضور ۲۰ نویسنده در فروشگاه نشر ثالث برگزار شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سومین خیریه اسفندگان کتاب سال ۹۶ در کتابفروشی ثالث با حضور ۳۲ نویسنده و ۲۴ ناشر برگزار شد. در سومین دوره این خیریه، موسسه «مهروماه» را انتخاب کرد که موسسهای برای توانمندسازی زنان و کودکان آسیبدیده است. چهارمین دوره خیریه اسفندگان باحضور ۳۶ نویسنده و ۲۰ ناشر در محل کتابفروشی نشر چشمه برگزار شد. نویسندگان بر اساس تصمیم جمعی، درآمد بهدست آمده را به بنیاد عماد هدیه کردند که در زمینه اسکان بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان فعال است.
فرشته احمدی، مهدی افروزمنش، میترا الیاتی، نازنین جودت، رضا جولایی، احمد حسنزاده، فرهاد حسنزاده، محمد حسینی، مریم حسینیان، امین حسینیون، مصطفی حسینیون، محسن حکیم معنایی، علی خدایی، سینا دادخواه، آیت دولتشاه، لاله زارع، آتوسا زرنگار، ساناز زمانی، محمدرضا زمانی، امیرحسین شربیانی، محمدحسن شهسواری، علیاصغر شیرزادی، فرزام شیرزادی، لیلا صبوحیخامنه، محمد طلوعی، زهرا عبدی، عالیه عطایی، لیلی فرهادپور، نسیبه فضلالهی، الهام فلاح، کاوه فولادینسب، ضحی کاظمی، شاهرخ گیوا، حسین لعلبذری، جواد ماهزاده، حسن محمودی، آیدا مرادیآهنی، نرگس مساوات، مریم منوچهری و مهدی یزدانیخرم نویسندگانی هستند که در پنجمین دور اسفندگان کتاب حضور دارند.
کمک به افراد نیازمند، هدف اصلی اسفندگان کتاب است
محمد حسینی، نویسنده و عضو ستاد خیریه اسفندگان کتاب درباره اهداف این خیریه به خبرنگار ایرناپلاس توضیح داد: این خیریه یک هدف اصلی و خیلی روشن دارد و آن، به اندازه توان جامعه نویسندگان ایران، حمایت از افرادی است که نیاز به حمایت دارند. همه این سالها خیریهای را پیدا کردیم و حامی آن بودیم. اصلیترین بخش ماجرا این است که بتوانیم به آنها کمکی کنیم. ما نویسنده هستیم و کاری که میتوانیم انجام دهیم، این است که کنار کتابهایمان بایستیم و کتاب بفروشیم. اینها موارد حاشیهای است که خیلی هم کماهمیت نیستند.
این نویسنده با اشاره به فضاسازی انجام شده برای کم کیفیت نشان دادن کتابهای تألیفی ایرانی و رونق بخشیدن به بازار ترجمه، ادامه داد: در این مراسم نویسندگان کنار هم هستند و مردم استقبال بینظیری میکنند. یک مخاطب، خیلی سخت میتواند ۴۰ نویسنده را در یک زمان کنار هم ببیند. اینها اتفاقهای مهم حاشیهای است.
افراد میتوانند ۴۰ نویسنده را وکیل خود کنند
پنج سال است که این اتفاق در تهران میافتد. حسینی درباره چگونگی گسترش آن به دیگر استانها گفت: چندبار دوستان شهرستانی پیشنهاد این کار را دادند، اما در این چند سال، هدایت، مدیریت و تنظیم این خیریه بر عهده دبیرخانه بود که متشکل از پنج نفر است. انجام این کار با این تعداد همکار، بسیار دشوار است. کنارهم جمع کردن ۴۰ نویسنده و ۳۰ ناشر برای یک روز در سال کار آسانی نیست. این برنامه در پنج ساعت اجرا میشود، اما دبیرخانه تقریباً پنج ماه قبل از برگزاری مراسم، کار خود را آغاز میکند. اگر دوستان شهرستانی مقدمات کار را برای یک روز تهیه کنند، انجامش ممکن است اما اگر بخواهیم از تهران این خیریه را در سایر شهرها هدایت کنیم، فعلاً برایمان مقدور نیست.
او با ارائه راهکارهایی برای افرادی که شهرستان یا خارج از ایران هستند و دوست دارند در این خیریه شرکت کنند، بیان کرد: افراد میتوانند با انتخاب هر کدام از ۴۰ نویسنده بهعنوان وکیل، وجه خرید خود را به او منتقل کنند. همچنین میتوانند مستقیم با دبیرخانه تماس بگیرند و خواسته خود را منتقل کنند. با دو روش میتوانیم به خواسته آنها تحقق ببخشیم؛ آنها میتوانند از ما کتاب بخرند و کتابها را بعد از خیریه برایشان پست میکنیم و تعدادی از افراد میخواهند در خیریه مشارکت داشته باشند و از ما میخواهند کتابهایشان را به کتابخانههای مناطق محروم ارسال کنیم، این کار را هم میکنیم. گزارش عینی خرید کتاب و انتقال آن را برایشان صادر میکنیم. حتی اطلاع میدهیم که کتابهایشان به کدام کتابخانه فرستاده شده است.
خیریه نویسندگان دهه ۸۰
به گفته حسینی، ملاک شرکت نویسندگان در این خیریه، توانایی ستاد برای هماهنگی با آنهاست. او افزود: با ۲۰ نویسنده خیریه را شروع کردیم و امسال مراسم را با ۴۰ نویسنده برگزار میکنیم. در سطح تهران کتابفروشی مستقل غیردولتی که میزبان همین تعداد نویسنده باشد، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمیکند. بنابراین دعوت همزمان ۲۰۰ نویسنده، عملاً مقدور نیست. هسته مرکزی نویسندگان را مدیریت و دعوت میکند. متر و ملاک این است که نویسندگان در آن روز فرصت حضور داشته باشند، زیرا بودن کنار کتابهایشان در آن روز الزامی است. از ۶۰ نویسنده خواسته شده است که حضور داشته باشند ولی ۲۰ نویسنده نمیتوانستند در آن روز حاضر باشند و نهایتاً با ۴۰ نویسنده مراسم برگزار میشود.
او درباره عامل دیگری که در حضور نویسندگان در خیریه اسفندگان مؤثر است، توضیح داد: معیار دیگر این است که نویسنده کتاب جدید، فعالیت اجتماعی هم داشته باشد، بتواند توجه مردم را جلب کند و کاراکتر اجتماعی داشته باشد تا به معرفی خیریه کمک کند. ضمن اینکه اسفندگان، خیریه نویسندگانی است که در دهه ۸۰ بهعنوان نویسنده معرفی شدهاند البته هر سال از نسل قبلی و بعدی هم دعوت میکنیم اما اکثریت با نویسندگان دهه ۸۰ است و امیدمان این است که این نویسندگان ۱۰ سال این خیریه را برگزار و بعد از آن به نویسندگان دهه بعدی منتقل کنند، یعنی مدیریت خیریه با نویسندگانی باشد که در دهه ۹۰ بهعنوان نویسنده به جامعه معرفی شده اند و هر ۱۰ سال یکبار بتوانیم این خیریه را به نسل بعد منتقل کنیم.
بخش مادی ماجرا به خیریه اهدا میشود
اینطور گفته میشود که ۴۰ درصد قیمت پشت جلد کتابهای فروخته شده در خیریه اسفندگان کتاب، به سازمان و نهاد مورد نظر اهدا خواهد شد. حسینی دراینباره توضیح داد: ۶۰ درصد هزینه کتاب وقتی به کتابفروشی میرسد، به ناشر برمیگردد و ۴۰ درصد، هزینههای جاری کتاب است. بخشی را شرکتهای پخشی و بخشی را کتابفروشی برمیدارد. در بهترین حالت منافع مالی کتاب ۴۰ درصد است. در خیریه اسفندگان آن ۴۰ درصد سود مالی کتاب اختصاص دارد به خیریهای که در نظر گرفته شده است یعنی بخش مادی ماجرا به خیریه اهدا میشود. کسی پولی از جیبش نمیدهد و مردماند که کتاب را به قیمت پشت جلد میخرند. این روند به ما کمک میکند تا بتوانیم از آن ۴۰ درصدها را جمع و به خیریه در نظر گرفته شده کمک کنیم./ایرنا پلاس
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: خیریه اسفندگان کتاب کتاب هایشان ۴۰ نویسنده کتاب فروشی برگزار شد ۴۰ درصد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفتانگیز نوشت!
کتاب «انسان و سمبُلهایش» اثر کارل یونگ، آخرین کتابی بود که او پیش از مرگ روی آن کار کرد. یونگ برخلاف تمام آثار دیگرش، در این اثر، مخاطب عام را هدف قرار داد و از استفاده از اصطلاحات تخصصی اجتناب کرد تا دیدگاههایش را به زبان ساده بیان کند. یونگ با امکان دسترسی بیشتر به ایدههایش، محبوبیت زیادی پیدا کرد و افکارش تا به امروز تأثیرگذار باقی مانده است.
به گزارش فرادید، داستان چگونگی شکلگیری کتاب «انسان و سمبلهایش» نه تنها جذاب است، بلکه نماد روشی است که او قصد دارد خوانندگانش را به سوی آن هدایت کند. همانطور که جان فریمَن در مقدمه کتاب نوشته: «منشاء این کتاب به قدر کافی عجیب هست تا توجه ما را به آن جلب کند و به علاوه این منشاء ارتباط مستقیمی با محتوای کتاب و هدف آن دارد.» «انسان و سمبلهایش» کتابی است درباره خوابها که خودش هم از یک خواب سرچشمه گرفته است.
درباره کتاب«انسان و سمبلهایش» نخستین بار سال ۱۹۶۴ منتشر شد. این کتاب از طریق مطالعه نمادپردازی خوابها، دنیای ناخودآگاه را کاوش میکند و خواننده معمولی را به سفری خارقالعاده در میان کهنالگوها، مارها، پیکرهای سایهوار و دایرههای رنگارنگ هندویی و بودایی میبرد.
یونگ استدلال میکند که ناخودآگاه فقط دنیای زیرین منحصر به فرد روان فردی ما نیست، بلکه در سطح عمیقتر، ما یک ناخودآگاه جمعی مشترک داریم. او ادعا میکند که علیرغم فیلسوفانی که وجود ناخودآگاه را با وجود شواهد روانشناختی گسترده انکار میکنند، این دیدگاه در واقع دلالت بر وجود دو «سوژه» (یا ذهنیت) در درون هر فرد انسانی دارد. به گفته او: «این یکی از نفرینهای انسان مدرن است که بسیاری از مردم از این شخصیت تجزیهشده رنج میبرند» (یونگ، ۱۹۶۴).
«لمس عشق» اثر فریدون رسولیهدف اصلی انسان و «سمبلهایش» این است که با ترجمه زبان نمادینی که ناخودآگاه برای بیان خود در خوابها از آن استفاده میکند، کانال ارتباطی بین خواننده و ناخودآگاه او شود.
این کتاب پنج بخش دارد که نخستین بخش آن را کارل یونگ نوشته: «نزدیک شدن به ناخودآگاه». باقی بخشها را همکاران یونگ نوشتهاند. جوزف ال. هِندِرسون «اسطورههای باستانی و انسان مدرن» را نوشت و راههای مختلفی را بررسی میکند که از طریق آنها، اساطیر باستان بر زندگی روانی مدرن ما اثر میگذارند. ماری لوئیز فون فرانتس در مورد فرآیند فردیت نوشته است.
در بخش چهارم، آنیلا جافه راههایی را توضیح میدهد که از طریق آنها، از نمادها در هنر تجسمی برای برقراری ارتباط با ناخودآگاه استفاده میشود. سرانجام جولان ژاکوبی بخش پایانی کتاب را با عنوان «نمادها در تحلیل فردی» نوشته است. یونگ تمام بخشها را پیش از مرگش در سال ۱۹۶۱ تایید کرد.
داستان چگونه آغاز شد؟مصاحبه جان فریمن در بیبی سی با کارل یونگ
داستان «انسان و سمبلهایش» سال ۱۹۵۹ آغاز شد، زمانی که جان فریمن، روزنامهنگار برجسته، با کارل یونگ در خانهاش در سوئیس برای یک برنامه تلویزیونی بیبیسی به نام «چهره به چهره» مصاحبه کرد.
این مصاحبه بسیار موفقیتآمیز بود و مخاطبان کنجکاو زیادی از جمله ولفگانگ فوگس، مدیر Aldus Books را به خود جذب کرد. به گفته فریمن: «در واقع فوگس خالق انسان و سمبلهایش است»، چون او انتشار کتاب را آغاز کرد (یونگ، ۱۹۶۴).
فوگس تحت تأثیر ایدههای کارل یونگ قرار گرفت و افسوس خورد که چرا افکار او جز برای دانشگاهیان متخصص در دسترس عوام نیست. بنابراین، از فریمن خواست یک بار دیگر به خانه یونگ برود و این بار از او بخواهد کتابی کوتاه برای خوانندگان غیرمتخصص بنویسد اما یونگ نپذیرفت و فریمن با ناامیدی فراوان به لندن بازگشت. اما داستان به همین جا ختم نشد.
خواب کارل یونگکارل یونگ، ۱۹۵۸
صندوق پستی یونگ پر از نامههای افرادی شد که مصاحبه او را در بیبیسی تماشا کرده بودند. این نخستین باری بود که یونگ چنین علاقه فراوانی از سوی افراد غیرمتخصص میدید که در غیر این صورت با او تماس نمیگرفتند.
اگرچه این عامل اصلی ترغیب او به نوشتن کتاب بود، آنچه که سرنوشت «انسان و سمبلهایش» را تغییر داد یک خواب بود. یونگ خواب دید در یک فضای عمومی ایستاده و به جای اینکه در دفترش با دانشگاهیان و روانپزشکان صحبت کند، با عموم مردم در حال گفتگو درباره افکارش است. مهمتر از همه، او در خواب احساس کرد که مخاطبان جدیدش او را درک میکنند.
یکی از تصاویر رویایی کارل یونگفوگس که از پاسخ منفی یونگ ناامید نشده بود، بعداً پیشنهاد خود را دوباره با یونگ مطرح کرد و این بار موفق شد رضایت او را جب کند. با این حال یونگ دو شرط گذاشت: اولاً کتاب را با گروهی از نزدیکترین پیروانش بنویسد و ثانیاً، اصرار داشت جان فریمن بین آنها و ناشران هماهنگیهای لازم را انجام دهد و مطالب را ویرایش کند. جان فریمن به عنوان خواننده معمولی به نویسندگان «انسان و سمبلهایش» کمک کرد.
هرگاه به متنی برخورد میکرد که آن را درک نمیکرد، نویسندگان متوجه میشدند آن قسمت برای عموم مردم نیز قابل درک نخواهد بود. در پایان این همکاری، «انسان و سمبلهایش» نخستین کتابی بود که روانشناسی یونگ را با عبارات بسیار ساده معرفی میکرد. این کتاب میراثی از خود به جای گذاشت که کارل یونگ را در دنیای مدرن هم ماندگار کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام