Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-24@21:24:49 GMT

موفقیت یک بانوی کارآفرین ایرانی با کمک فائو

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۸۶۸۹

موفقیت یک بانوی کارآفرین ایرانی با کمک فائو

پول نیوز - سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، فائو در یکی از گزارش‌های خبری خود، داستان موفقیت یک بانوی کارآفرین ایرانی را توضیح می‌دهد. به گزارش پول نیوز، در سی‌قلعه، یک ناحیه روستایی کوچک در نزدیکی کویر لوت، فاطمه صفرپور با کلوچه‌های خانگی خودش برای فرزندانش کسب‌وکاری راه انداخته است. هدف او از این کار تامین نیازهای خانواده‌اش بود اما اکنون به روشی منحصربه‌فرد تبدیل شده و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد به کمک آن به توسعه جوامع محلی و زنان ساکن در آنها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زندگی فاطمه و سه فرزندش، ۱۸ ماه قبل که شوهر ورشکسته‌اش آنها را تنها گذاشت سخت شد. فاطمه بیکار بود و در شرایط سختی قرار گرفته بود. فاطمه می‌گوید: «قبل از رفتن شوهرم، فقط خانه‌داری و بچه‌داری می‌کردم اما وقتی آن اتفاق افتاد باید منبع درآمدی پیدا می‌کردم که روزی فرزندان خود را تامین کنم».
فاطمه مهارت‌ها و ابزارهایی در اختیار داشت پس به این نتیجه رسید که با پختن کلوچه‌های خانگی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تامین مخارج زندگی او و فرزندانش باشد. البته شک داشت و مطمئن نبود که از عهده کار برمی‌آید. خوشبختانه فاطمه همه شرایط لازم برای دریافت کمک از سوی صندوق توسعه پایدار محلی (SCDF) را دارا بود.  این ابتکار بخشی از برنامه احیای جنگل‌ها و نواحی تخریب‌شده فائو (RFLDL) بود.
پروژه RFLDL توسط نهادی به نام سرمایه‌گذاری مرکز جهانی محیط‌ زیست و دولت ایران بنیان‌گذاری شده است.   برخلاف آنچه از اسم این پروژه به ذهن می‌رسد، در این برنامه فقط روی اصلاح و بهبود خاک و زمین‌های تخریب‌شده تمرکز نمی‌شود و برنامه‌ها و مشوق‌های معیشتی یکی دیگر از بخش‌های برنامه است. در این راستا از کسب‌وکارهای سازگار با محیط‌زیست حمایت می‌شود. ساکنان منطقه، طرح‌های تجاری خود را به اشتراک می‌گذارند و از SCDF درخواست حمایت مالی می‌کنند. به‌خصوص زنان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای اقتصادی و اجتماعی تشویق می‌شوند.
فاطمه هنوز درباره این پروژه مطمئن نبود اما برای آزمایش هم که شده، طرح خود را با زنان دیگری که در این کمیته عضو شده بودند به اشتراک گذاشت. خودش می‌گوید «زنان عضو به طرح من خوش‌بین بودند و مرا تشویق به دایر کردن نانوایی کردند. قبل از هر چیز یک‌میلیون از صندوق محلی وام گرفتم و کارم را شروع کردم».
کسب‌وکارش خیلی زود به موفقیت رسید و به این نتیجه رسید که اگر می‌خواهد رونق بیشتری به کارش بدهد باید تغییراتی ایجاد کند. فر او خیلی کوچک بود و کارش بسیار سخت بود. فاطمه از RFLDL کمک خواست و کمیته یکی دیگر از اعضا را به او معرفی کرد. فاطمه به کمک آن عضو نحوه کار با ابزارها و روش‌های حرفه‌ای را یاد گرفت. فاطمه بهشتی، یکی از تسهیلگران این برنامه می‌‌گوید: «ما ترتیب دیدار او با یکی از اعضای باتجربه خود را که دریکی از روستاهای مجاور زندگی می‌کرد و کسب‌وکار مشابهی دایر کرده بود را دادیم. فاطمه به کمک او تکنیک‌های تولید بیشتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر را یاد گرفت».
فر جدید او بزرگ‌تر و اقتصادی‌تر است و گرما را مدت بیشتری در خود نگه می‌دارد. دستگاه جدید او به‌جای یک سینی، هفت سینی دارد. به برکت این پیشرفت‌ها، کسب‌وکارش رونق بسیار بیشتری گرفته است. فاطمه دو زن دیگر را استخدام کرده تا در اداره کسب‌وکار به او کمک کنند. وی می‌گوید: به کمک دستگاه جدید و این دو خانم می‌توانم هرروز بیش از ۵۰ کیلو کلوچه درست کنم. ۷۰ درصد فروش، سود است. بعد از کسر هزینه‌های تولید روزانه حدود یک‌میلیون تومان درآمد دارم. خدا را شکر که می‌توانم از خانواده‌ام مراقبت کنم. دنبال توسعه بیشتر کار هستم، می‌خواهم دستگاه‌های جدیدی بخرم و همکاران بیشتری را استخدام کنم». امروزه زنان نواحی که این برنامه در آنجا اجرا می‌شود حضوری فعال و نیرومند دارند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسب وکار مهارت ابزار سرمایه گذاری فائو کارآفرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ترکیب تیم فوتبال بانوان جوان ایران مقابل ترکمنستان

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون فوتبال، دومین دیدار تیم فوتبال بانوان جوان در مسابقات کمتر از ۱۸ سال آسیای مرکزی - کافا ۲۰۲۴ برابر ترکمنستان امروز از ساعت ۱۳:۳۰ در شهر دوشنبه برگزار می‌شود که مریم جهان نجاتی، سرمربی تیم فوتبال جوانان ترکیب ایران را به شرح زیر اعلام کرد:    فاطمه صالحی-فاطمه محسنی - ستایش فیض الهی-مینا بابویه -عسل قاچاریان-فاطمه رضایی-تانیا جهانشاهی-مائده بی رنگ-سمیه اسماعیلی - مریم دینی -زهرا خانلرزاده

دیگر خبرها

  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • بانوی کارآفرین نظرآبادی
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • فعالیت بزرگترین واحدِ تولید شویندهِ جنوبشرق با همت کارآفرینِ کرمانی
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • اجرای برنامه توانمندسازی ۲ هزار دانش‌آموز کارآفرین هنرستانی
  • موفقیت ۲۰۰۰ هنرستانی در کسب و کار
  • تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین
  • دختران فوتبال ایران، ترکمنستان را هفت‌تایی کردند
  • اعلام ترکیب تیم فوتبال بانوان جوان ایران مقابل ترکمنستان