Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@14:35:20 GMT

دلایل مخالفت والدین با ازدواج فرزندشان

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۹۷۴۵

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر حمید حبشی روانشناس خانواده  می‌گوید: «علت مخالفت والدین با ازدواج فرزند مربوط به این است که سطح نیاز و ادراک سن والدین و جوان متفاوت است؛ جوان با یک‌شور عاطفی که خداوند در سن جوانی به او داده است می‌خواهد به مدیریت زندگی بپردازد، اما والدین که سن و ذهنشان به موضوع شور عاطفی معطوف نیست و به دنبال سروسامان بخشی به زندگی هستند و مسائل اقتصادی زندگی برایشان اولویت فراتری پیداکرده، می‌خواهند ادراکشان را که مربوط به سنشان است به فرزندشان تحمیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال تحمیل به دو صورت بروز پیدا می‌کند: یکی به‌صورت زمان ازدواج است که جوان به والدین اعلام نیاز به ازدواج می‌کند و آن‌ها مخالفت می‌کنند و صورت دوم مدیریت ازدواج است که والدین شرایط را برحسب تفاوت ادراک مدیریت کرده و به همین سبب توقع دارند هرکسی را که خودشان می‌پسندند برای فرزندشان انتخاب کنند.»

همیشه حق با پدر و مادر‌ها نیست
قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و درواقع با شروع این سن، رفع نیاز جنسی از راه مشروع مانند نیاز به آب و غذا برای انسان حیاتی می‌شود؛ حال با توجه به پایین آمدن سن بلوغ و شرایط موجود در جامعه مخالفت والدین با ازدواج جوانان هم دردی به درد‌ها اضافه می‌کند. حبشی دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه برخی از والدین نقش، جایگاه و تکلیف و وظیفه خود را در هدایت زندگی فرزندانشان گم‌کرده‌اند؛ چنانچه سختگیری و مخالفت با ازدواج دختر یا پسر بزرگ‌ترین آسیب را در آینده برای فرزند در پی خواهد داشت، زیرا هر چیزی سن خاص خودش را دارد و ازدواج از این قاعده مستثنا نیست. مثل‌اینکه یک والد بخواهد ادراک سن والدی خود را به کودک تحمیل کند و مانع بازی او شود.

درحالی‌که کودک در سن رشد و بازی است و اگر در این سن بازی نکند در آینده قدرت مدیریت زندگی را نخواهد داشت. این مسئله در مورد ازدواج جوانان هم صادق است؛ چنانکه اگر والدین فکر کنند سن زیادترشان دلیل درک بالاترشان است و بخواهند انتظاراتشان را به جوانشان که در حال شور عاطفی است، تحمیل کنند باعث ایجاد آسیب به سلامت روح و جسم جوان خواهند شد.

همین والدین وقتی به نظر خودشان شرایط سنی جوانشان مهیا می‌شود و از دختر یا پسرشان می‌خواهند که ازدواج کنند، حالا آن دختر یا پسر است که مخالفت خود را نشان می‌دهد، زیرا آن سنی که او شور عاطفی را در خود احساس می‌کرده، گذشته است و حالا این والدین هستند که باید به دنبال راضی کردن فرزندشان بیفتند که ازدواج کنند!»

هنگام مخالفت والدین با ازدواج چه‌کار کنیم؟
حبشی می‌گوید: «دختر یا پسر به کمک مشاور باشعور، مجرب و مذهبی می‌توانند مخالفت والدین را کاهش دهند. من فراوان مراجعینی داشته‌ام که با ازدواج فرزندانشان مخالف بوده‌اند و با یک جلسه توضیح در مورد شور عاطفی، ساختار زندگی و آثار کارکرد و مخالفت آنها، راضی به ازدواج فرزندشان شده‌اند. هیچ والدی قصد تباهی زندگی فرزندش را ندارد، منتها اشکال کار آنجاست که متأسفانه آن‌ها ادراک درستی از آثار منفی مخالفت با ازدواج جوانشان ندارند؛ بنابراین تفهیم این ادراک برای والدین می‌تواند تأثیر مؤثری در تغییر نظر آن‌ها داشته باشد.»

دکتر حبشی در پایان به دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند و با مخالفت والدینشان مواجه هستند، توصیه می‌کند: «وقتی در موضوعی با والدینتان به اختلاف می‌خورید به‌جای اینکه بخواهید با فشار و زور و دعوا همدیگر را آزار دهید، از مداخله یک روانشناس آگاه استفاده کنید تا اگر ضعف تصمیم‌گیری از جانب شما است، روانشناس، شمارا آگاه کند و اگر برخورد نامناسب از طرف والدین است، مانع آن‌ها شود.»

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ازدواج روانشناسی مخالفت والدین با ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از رفع موانع ازدواج و فرزندآوری به عنوان مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت در کشور و استان نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ اردیبهشت ماه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت استان سمنان با بیان اینکه شان نزول سوره مبارکه کوثر حضرت فاطمه زهرا(س) است اظهار کرد: این سوره در شرایطی نازل شد که مشرکین می‌گفتند پیامبر اکرم(ص) ابتر است و نسل ایشان ادامه نخواهد یافت که این امر نشان می‌دهد تکثیر نسل از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نبی اکرم(ص) به تکثیر نسل خود مباهات می‌کند افزود: واژه «کوثر» به خیر کثیر معنی شده است که مهمترین جنبه آن موضوع تکثیر نسل است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تکثیر نسل را یکی از اهداف اصلی ازدواج عنوان و تاکید کرد: شخصیت افراد کامل نمی‌شود مگر آنکه ازدواج کنند. 

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: در هیچ دوره‌ای مقدمات ازدواج تا این اندازه توسط دولت و حکومت فراهم نبوده است.

امام جمعه سمنان در تشریح فلسفه لذت‌ جنسی اظهار کرد: همانطور که بدن انسان برای رشد نیازمند مواد غذایی گوناگون است و خداوند برای آن، میل به خوردن غذا را در انسان قرار داده، لذت جنسی نیز عامل رغبت انسان به تکثیر نسل است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: متاسفانه انسان در موضوع خوردن و آشامیدن، هدف اصلی خلقت را که رشد و سلامت بدن بوده فراموش کرده و لذت جویی را هدف خود قرار داده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی افزود: متاسفانه در موضوع لذت جنسی نیز انسان به جای آنکه به تکثیر نسل توجه کند، آن‌را فراموش کرده و بر لذت‌جویی جنسی متمرکز شده است. 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء گفت: خداوند متعال انسان را به تکثیر نسل در عالم توصیه کرده است لذا جوانی جمعیت و امر ازدواج دستوری الهی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رفع موانع ازدواج و فرزندآوری را مقدمه ازدیاد جمعیت دانست و افزود: برخی از موانع فرزندآوری در استان مانند مباحث مربوط به غربال‌گری قابل برطرف شدن هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی واگذاری زمین‌های طرح جوانی جمعیت را اقدامی قابل تقدیر خواند و ادامه داد: در کنار این موضوعات باید موانع ازدواج مانند تسهیلات ازدواج و مسکن نیز پیگیری شود چراکه این مشکلات امر ازدواج را به تاخیر می اندازد. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان خواستار تشکیل کمیته بررسی و ارزیابی موانع ازدواج ذیل استانداری سمنان شد و خاطرنشان کرد: شناسایی موانع امر ازدواج و فرزندآوری می‌تواند به تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت در استان منجر شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟