Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مقاله‌ی چند قسمتی به نحوه‌ی به دست آمدن هزاران مدرک در زمینه‌ی فوتبال اروپایی پرداخته می‌شود و شما را به پشت صحنه‌ی بزرگترین پروژه‌ی روزنامه‌نگاری ورزشی تاریخ خواهد برد.

طرفداری- پینتو دست نوشته‌ مصاحبه رونالدو در خصوص تجاوز را به استوال، وکیل کاترین مایورگا فرستاد. استوال نیز دست نوشته را به همراه اطلاعات دیگری از فوتبال لیکس را در 25 آگوست 2018 به پلیس لاس وگاس ارسال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایورگا در ماه سپتامبر در مصاحبه‌ای با اشپیگل، رونالدو را متهم کرد که به او تجاوز کرده است. پلیس لاس وگاس نیز پرونده‌ای تحقیقاتی را در این راستا باز کرد و البته رونالدو ادعای بی‌گناهی کرد. دو روز بعد از این ماجرا، رونالدو ویدیویی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و این ماجرا را خبر جعلی خواند و وضعیت را نرمال دانست. رونالدو گفت: " آن‌ها می‌خواهند با استفاده از اسم من مشهور شوند و این بخشی از شغل من است. من مردی خوشحال هستم و همه چیز خوب است."

در 13 سپتامبر 2018 و دو هفته قبل از مصاحبه مایورگا، یک مجله پرتغالی به نام سابادو، روی پینتو را منبعِ پشت فوتبال لیکس دانست و او را در قضیه افشای ایمیل‌های بنفیکا متهم کرد. عکس پینتو روی جلد این مجله بود. مجله پرتغالی، نیشش را به پینتو زده بود و پس از این اتفاق، صفحه فیس‌بوک پینتو سریعا از پیغام‌های تهدیدآمیز هواداران بنفیکا پر شد. پینتو نگران آن بود که همه مردم هویت او را بشناسند و به دنبال این بود که چگونه به بهترین شکل ممکن از خودش دفاع کند. در سال 2017، دادستان‌هایی از فرانسه که در واحد مبارزه با فساد فعال بودند با فوتبال لیکس تماس گرفتند و از جان (ادمین اصلی فوتبال لیکس که همان روی پینتو بود) خواستند اطلاعات خود را منتشر کند (فرانسه قوی‌ترین دستگاه جلوگیری از افشاگران را در اروپا دارد). در ادامه، پینتو با ویلیام بوردن، متخصص پرونده‌های افشاگری تماس گرفت و با او ملاقات کرد تا وکالتش را به او بسپارد.

در ماه نوامبر پینتو به پاریس سفر کرد تا با دادستان‌های دادگاه ملی فرانسه ملاقات کند. او در این باره گفت: "من به عنوان یک شاهد در آن جا صحبت کردم. از من پرسیدند که چه اطلاعاتی در اختیار دارم و چگونه به اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌ام. همین" پینتو به من گفت که با ماموران محافظت از شاهدان نیز دیدار داشته است و به او تلفنی امن داده‌اند تا در مواقع اضطراری با آن‌ها تماس بگیرد. پینتو گفت: "آن‌ها وضعیت مرا کاملا هشدارآمیز در نظر گرفتند." پس از آن، پینتو به بوداپست برگشت و ماجرای رفتن به فرانسه را حل و فصل کرد. او گفت: "این شرایط کمی استرس‌زا بود" بوشمن به من می‌گفت: "من خانواده و فرزندانی خواهم داشت و زندگی من یک زندگی عادی خواهد بود."

در اواسط ژانویه 2019 پدر پینتو و نامادری‌اش الیزابت با او دیدار کردند. او در این باره گفت: "آن‌ها به ماجرایی که جریان داشت مشکوک شده بودند." وقتی آن‌ها به خانه پینتو که در جای خلوتی از بوداپست قرار داشت آمدند، نمی‌توانستند چمدان‌هایشان را باز کنند. کیف‌های دستی آن‌ها قفل‌های ترکیبی داشت که به نظر می‌رسید باید دستکاری شده باشد. همان شب پینتو و پدرش به سوپرمارکت رفتند، وقتی پدر و نامادری پینتو به خیابان خانه او رسیدند، ماشین‌های پلیس و ماموران یونیفورم پوشیده را دیدند. پینتو گفت: "من در آن لحظه با خودم گفتم خب، آمده‌اند مرا بگیرند." پلیس لپ‌تاپ پینتو، سه تلفن همراه از جمله همان تلفنی که ماموران حفاظت از شاهدان به او داده بودند، سه فلش یو اس بی و چهارده هارد شامل 29 ترابایت اطلاعات را ضبط کردند. پینتو به بازداشتگاه برده شد و وقتی که درخواست ملاقات با وکیلش را داد، پلیس گفت نه، این که یک فیلم هالیوودی نیست.

پینتو آزاد شد اما تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. وقتی در اواخر فوریه 2019 با او دیدار کردم، یک تی شرت و شلوار جین پوشیده بود و البته یک پابند الکترونیکی به مچ پای چپ او بسته شده بود. والدین او باید در مجارستان می‌ماندند اما ظاهرا آپارتمان خالی به نظر می‌رسید چون تازه به آن جا نقل مکان کرده بودند. یک تخت دو نفره در پذیرایی قرار داشت که پدر و نامادری‌اش روی آن می‌خوابیدند و چند قاب عکس روی دیوار آویزان بود. پینتو بیشتر اوقات خود را صرف فکر کردن درباره این پرونده می‌کرد. طبق حکم مقامات پرتغالی، پینتو با شش اتهام روبرو بود: اخاذی از شرکت دوین و هک کردن ایمیل‌های قراردادهای اسپورتینگ لیسبون در 2015 از جمله اتهامات بود اما اشاره‌ای به ایمیل‌های بنفیکا و رسوایی بزرگ‌ترین باشگاه فوتبال پرتغال نشده بود. این درحالی بود که پینتو فکر می‌کرد دلیل اصلی بازداشت او، افشای ایمیل‌های باشگاه بنفیکا باشد. او گفت: "سیاستمداران، دادستان‌ها و حتی کاراگاه‌های پلیس وقتی پای فوتبال به میان بیاید، تمرکزشان را از دست می‌دهند."

وقتی از پینتو درباره این که آیا در پرونده رسوایی بنفیکا دست داشته و کاری انجام داده پرسیدم، او قضیه را انکار کرد و به سبک خودش توضیح داد: "من هرگز بیانیه‌ای از طرف پلیس یا مقامات پرتغالی که این قضیه را به من ربط داده باشند را ندیده‌ام." او درباره نابودی یا رمزگشایی حجم عظیم اطلاعاتی که تنها 0.14 درصد آن در اختیار اشپیگل قرار داشت، نگران بود. او همچنین از بابت حمله هواداران متعصب و خشن بنفیکا موسوم به "پسران بی‌نام" به خودش نگرانی داشت. از پینتو درباره این که آیا می‌داند که ممکن است به دست هواداران فوتبال کشته شود، سوال کردم که او گفت از این قضیه مطلعم.

هفته بعد، پینتو در دادگاه مرکزی بوداپست، جلسه استماع دادرسی داشت. همراه با بوشمن، خیلی زود به دادگاه رسیدم. راهروی بیرون دادگاه پر از وکیل بود. بوردون هم آن‌جا حضور داشت و یک اورکت بلند سبز پوشیده بود. وقتی پینتو آمد، دو پلیس مجارستانی غول آسا همراه او بودند و پینتو با وجود قد 180 سانتی‌متری‌اش مقابل آن‌ها مثل یک بچه دبستانی بود. بوردون گفت: "او مثل یک گربه است، یک گربه بیچاره و رنجور." استرداد مجرمان بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا همیشه امری عادی است. وقتی دادگاه حکم به استرداد پینتو و اطلاعاتش به پرتغال را داد، بوردون با حسرت با دست به کیفش ضربه زد. پس از جلسه استماع، پینتو در حالی که با دستنبد روی نیمکتی در راهروی دادگاه نشسته بود به خبرنگاران پرتغالی حاضر در آن‌جا گفت: "من این کار را برای عموم مردم و تمام طرفداران فوتبال انجام دادم." وقتی خبرنگاران درخواست اطلاعات بیشتری کردند، پینتو گفت: "دیگر چه می‌توانم بگویم؟ باید به یک زندان در مجارستان بروم."

پینتو در 21 مارس 2019 به لیسبون تحویل داده شد. سه روز پیش از تحویل پینتو به پلیس پرتغال، دادستان‌های بلژیکی به بوداپست آمدند و تمام اطلاعات او را کپی کردند. هاردهای پینتو به شکلی بسیار مطمئن رمزگذاری شده بودند و او امیدوار بود پس از آزادی‌اش سالم و امن مانده باشند. یکی از اعضای تیم حقوقی پینتو به من گفت: "کپی کردن اطلاعات یک چیز است و دسترسی پیدا کردن آن‌ها به اطلاعات یک چیز دیگر." در فوریه، دادستان‌هایی از بلژیک به دنبال راهی سیستماتیک بودند تا بتوانند داده‌های فوتبال لیکس را تجزیه و تحلیل کنند. ژان ایو لورگوی، عضوی از دادستان‌های دادگاه ملی فرانسه، پینتو را یک افشاگر خطاب کرد و تایید کرد که مقامات فرانسه تاکنون دوازده میلیون مدرک را بررسی کرده‌اند. ماه بعد، یوفا در پی پوشش‌های اشپیگل اعلام کرد که در حال بررسی وضعیت مالی منچسترسیتی به دلیل نقض قوانین فیرپلی مالی است (در نهایت منچسترسیتی دو فصل از شرکت در لیگ قهرمانان اروپا محروم شد). بوردون به من گفت: "شما نیازی ندارید مرا متقاعد کنید که پینتو در خطر محکومیت به عنوان هکری است که اطلاعات را می‌دزدد. درست است، من قبول دارم او در خطر محکومیت است اما ادوارد اسنودن هم چنین کاری را انجام داد. پینتو چشم میلیون‌ها شهروند را به حقیقت باز کرد." 

در پرتغال، بازگشت پینتو تیتر اصلی اخبار بود. وقتی ماه گذشته در لیسبون بودم، یک بازیگر در حال ایفای نقش او در یک نمایش تلویزیونی نیمه شب در پرتغال بود. نام شخصیت داستان، روی پینتوی هکر بود. در ماه‌های اخیر و از زمان بازداشت پینتو، وبلاگ بازار بنفیکا (که اخبار تبانی و رسوایی بنفیکا را منتشر می‌کرد) سکوت کرده بود، ایمیل‌ها و اسناد محرمانه قضایی از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی پرتغال را منتشر کرد. پینتو البته هرگونه دخالت داشتن در اداره این وبلاگ را تکذیب کرد اما از او به عنوان یک شخصیت فعال، یاغی و جوان در کشور پرتغال یاد می‌شود که تاکنون مثل او نبوده است. کاریرا داسیلوا، جامعه‌شناس پرتغالی در این باره به من گفت: "آدم‌های مثل روی، یک در میلیون هستند." او همچنین یک قهرمان برای هرکسی است که از بنفیکا تنفر دارد. در طول صحبت‌هایم با مارکش، مدیر روابط عمومی پورتو، در خصوص بزرگ‌ترین شخصیت‌های معاصر فوتبال پرتغال صحبت کردیم: مورینیو، ژرژ مندس و کریستیانو رونالدو. مارکش گفت: حالا آن‌ها با روی پینتو چهار نفر هستند. فوتبال بعد از ظهور روی پینتو، ورزش بهتری است."

در حالی که پینتو منتظر محاکمه شدن است، او به زندانی در مرکز لیسبون برده شد. فرانسیسکو تکسیرا دا موتا، وکیل پینتو به من گفت انتظار دارد که دادستان‌ها تلاش کنند تا پرونده سرقت از ایمیل‌های بنفیکا را به اتهامات پینتو اضافه کنند: "این خطری است که هر لحظه ممکن است رخ دهد." به خاطر امنیت پینتو، او را از سایر زندانیان جدا کرده‌اند اما او اجازه دارد تا بیرون از سلول خود ورزش کند. برای گذران زمان، او کتابی در خصوص شنودهای جاسوسی در طول جنگ جهانی دوم می‌خواند. وقتی از پینتو درباره ایده آلیست بودنش سوال کردم، او با گفتن این که اصلا معنی این جمله را نمی‌داند، مرا شگفت‌زده کرد. وقتی در آپارتمان روی پینتو در بوداپست بودیم، او یک لپ تاپ باز کرد و از روی صفحه خواند: "شخصی که بیشتر از ایده‌آل‌ها الهام می‌گیرد تا واقع‌گرایی، یک خیال‌پرداز و آرمانگرا، کافی است، شاید این واژه مناسب من باشد."

فوتبال لیکس چطور فساد فوتبالِ اروپا را فاش می‌کند؟ (1) فوتبال لیکس چطور فساد فوتبالِ اروپا را فاش می‌کند؟ (2) فوتبال لیکس چطور فساد فوتبالِ اروپا را فاش می‌کند؟ (3) فوتبال لیکس چطور فساد فوتبالِ اروپا را فاش می‌کند؟ (4)

منبع: طرفداری

کلیدواژه: فوتبال لیکس دادستان ها من گفت ی فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد

به گزارش خبرآنلاین، اگر دادگاه با درخواست آسانژ مخالفت می‌کرد، او باید ظرف چند روز آینده به آمریکا تحویل می‌شد؛ جایی که نامبرده با ۱۸ عنوان اتهامی مختلف مرتبط با «جاسوسی» و «افشای اسناد محرمانه» مواجه و ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود.

بنیان گذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ طی نزدیک به پنج سال گذشته، عمر خود را در زندان بلمارش انگلیس به سر برده است.

به گزارش ایرنا اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

وکلای آسانژ در جلسات دادگاه که اسفند سال گذشته برگزار شد، عنوان کردند که اتهامات وی دارای انگیزه سیاسی بوده و درخواست استرداد غیرقانونی است. بر اساس حکمی که امروز صادر شد، پرونده نامبرده در دادگاه تجدیدنظر به طور کامل رسیدگی خواهد شد. البته این دادگاه درصورتی برگزار خواهد شد که انگلیس و آمریکا توانند درباره بندهایی که به موجب آن استرداد آسانژ به تعویق افتاده است، تضمین دهند.

استلا آسانژ همسر بنیان‌گذار ویکی‌لیکس پیشتر گفته بود که در صورت شکست پرونده جولیان در دادگاه لندن، از دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد خواست که حکم استرداد وی را متوقف کند. او هشدار داده بود که در صورت انتقال همسرش به ایالات متحده، جان او در خطر خواهد بود.

این درحالیست که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی، با فشارهای مداوم برای کنار گذاشتن کیفرخواست ۱۸ اتهامی آسانژ در دادگاه فدرال ویرجینیا، که در دوران دونالد ترامپ مطرح شد، مواجه است.

سخنگوی سازمان ملل چندی پیش نسبت به سرنوشت پرونده آسانژ ابراز نگرانی کرد و گفت: «دبیرکل سازمان ملل قویا به آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگاران برای انجام وظیفه خود معتقد است.» استفان دوجاریک ادامه داد: «درحال حاضر پرونده آسانژ در جریان است بنابراین نمی خواهم در مورد آن اظهارنظر کنم. اما مقامات مختلف سازمان ملل در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.»

انگلیس هم از سوی سازمان‌های حقوق بشری و افکار عمومی برای لغو حکم استرداد آسانژ تحت فشار زیادی قرار دارد. کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا پیشتر در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس هشدار داد که استرداد بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تأثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888359

دیگر خبرها

  • یک سال از آخرین باخت رودری گذشت؛ اگه می‌تونی شکستش بده!
  • آسانژ فعلا به آمریکا تحویل داده نمی‌شود
  • بازی های دوستانه بلای جان سیتیزن ها
  • الخلیفی و چفرین: باور کنید سوپرلیگ را شکست دادیم!‏
  • وقتی بازیکنان به حرکات اعجاب‌انگیز و باورنکردنی در زمین فوتبال روی می‌آورند / فیلم
  • استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد
  • نامه این فوتبالیست به برادر ۴ ساله‌اش دنیا را تکان داد
  • حکم رئیس سابق فدراسیون فوتبال چین: حبس ابد!
  • نامه اندریک به برادر 4 ساله‌اش دنیا را تکان داد
  • حکم زندان برای ۲ مقام ارشد فوتبال چین