Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@15:00:35 GMT

خلف وعده تایرسازان در تامین نیاز خودروسازها

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۲۰۸۷

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، صنعت تایر به عنوان یکی از اعضای زنجیره تامین صنعت خودرو از جمله صنایعی بوده که با وجود همه مشکلات همچنان قادر به دریافت ارز نیمایی بوده و توانسته مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ارزان تری نسبت به سایر صنایع تامین کند اما با این حال این روزها حاشیه های این صنعت به شدت افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند از جایی شروع شد که اختلاف قیمت تایر پراید با بازار به بیش از دو برابر و پژو 405 و سمند نیز به حدود یک و نیم برابر رسید و مانند همیشه واسطه گری و دلالی  در این بازار رونق گرفت.

تولیدکنندگان تایر این روند را کمبود تولید به دلیل مواد اولیه عنوان کردند این در حالیست که پیش از این فعالان صنعت تایر طی مذاکراتی با وزیر صنعت خواستار ممنوعیت واردات تایر با هدف حمایت از تولید شده و عنوان کردند که این صنعت قادر به تامین نیاز بازار و همچنین خودروسازان خواهد بود.

حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از زمان ممنوعیت واردات تایر سواری ( 31 تیرماه 97) تایرسازان نه تنها نسبت به افزایش تیراژ تولید خود اقدام نکرده اند بلکه حالا با حرکت بازار این محصول به سمت انحصاری شدن ، نسبت به محدود کردن عرضه به خودروسازان اقدام کرده و با در اختیار قرار ندادن تایرهای مورد نیاز خودروسازان به بهانه پرداخت مطالبات قبلی، چالشی جدی برای خودروسازان ایجاد کرده اند. 

تایرسازان در حالی از نبود نقدینگی در چرخه تولید خود گلایه مند هستند که همزمان با ممنوعیت واردات تایر سواری، بر این موضوع تاکید داشتند که هم اکنون با 80 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت بوده و با ممنوعیت واردات به طور قطع ظرفیت افزایش یافته و هیچ مشکلی در تامین تایر خودروسازان و همچنین نیاز بازار به وجود نخواهد آمد.

یک سال از ممنوعیت واردات تایر نگذشته بود که انجمن واردکنندگان تایر هشدارهای لازم مبنی بر کمبود تایر در بازار را اعلام و تاکید کرد که نیاز بازار و همچنین خودروسازان تاکنون از موجودی انبار تامین شده و به طور قطع تایرسازان توان تامین این حجم از نیاز را ندارند.

حال با گذشت این مدت زمان،  تعدادی  از تایرسازان بزرگ عنوان می کنند که تا زمان دریافت مطالبات قبلی  خود از خودروسازان، محصول جدیدی به خودروسازان ارایه نخواهند کرد این در حالیست که هم اکنون خودروسازان بزرگ کشور هرکدام با ثبت رکورد تولید روزانه بیش از 2هزار دستگاه خودرو در تلاش برای انجام تعهدات باقی مانده و افزایش عرضه با هدف بازگشت آرامش به بازار هستند و روند موجود، امکان کاهش تولید خودرو در ماه های پایانی سال و افزایش التهابات بازار را افزایش می دهد.

فریدون احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: بزرگترین عامل فساد ارز دولتی است که تولیدکنندگان دریافت می کنند. ارز با نرخ دولتی نباید به تایر سازان و تولیدکنندگان ارائه شود به این علت که این عامل خود سبب ایجاد رانت و فساد در این صنعت و بازار تایر شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عدم رقابتی بودن بازار تایر ایران گفت: اگر بازار رقابتی باشد، بدون شک چنین مشکلاتی نخواهیم داشت. هر چند تولید کنندگان تایر حق دارند مطالبات خود را پیگیری کنند اما، میزان نقدینگی در بخش تولید نیز کاهش یافته است و در شرایط فعلی باید طوری حرکت کنیم که مانعی برای تولید پیش نیاید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید در صنعت فولاد کشور

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای نادر سلیمانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان صنعت فولاد افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جز آخرین کشور‌های تولیدکننده فولاد بودیم و در رتبه ۱۲۰ جهانی قرار داشتیم، اما امروز با افزایش توان تولیدی، توانسته ایم از کشور‌هایی مانند فرانسه و ایتالیا پیشی بگیریم. سلیمانی در این باره می‌گوید: این یکی از دستاورد‌هایی است که در صنعت فولاد کشور به همت تولیدکنندگان رقم خورده است، همچنین ۴۵ میلیون تن ظرفیت بالقوه تولید فولاد کشور است که امسال ۳۳ میلیون تن آن تولید شده است. به گفته فعالان صنعت فولاد کشور، تولید داخلی در این صنعت دو برابر نیاز داخل است. سعیدیان تولیدکننده فولاد می‌گوید: محصولات فولادی ایران از نظر کیفیت، قابل رقابت با فولاد‌های دنیاست. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در یازده ماهه سال گذشته، ۲۹ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌تر (۱۴۰۱) افزایش ۵ و هشت دهم درصدی را نشان می‌دهد. به گفته یکی از تولیدکنندگان فولاد، ایران زمانی بزرگترین واردکننده فولاد در خاورمیانه محسوب می‌شد، اما هم اکنون جز بزرگترین صادرکننده فولاد دنیا است. با وجود محدودیت‌های انرژی در صنایع، تولیدکنندگان فولاد کشور، برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، عقب نمانده اند. تولیدکننده دیگری می‌گوید: در حوزه انرژی، برق و گاز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، اما با افزایش بهره وری و با مدیریت تولید، توانستیم تولید را افزایش دهیم و مهمتر از آن، سرمایه گذاری‌های جدی در خود تامینی و توسعه داشته باشیم. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، مجموع صادرات فولاد ایران در یازده ماهه ۱۴۰۲، بیش از ۱۱ میلیون تن بوده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری مانور رویداد صنعت مالی ایران در مرداد
  • ۶ روند فناوری که آینده صنعت خودروسازی را شکل می‌دهند
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه خمیرمایه نانوایان/ تامین نان یارانه‌ای با تعداد بالا در ماه رمضان امکان‌پذیر است
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها