Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک خبرنگار که از نزدیک شاهد تلاش‌های دولت و مردم چین برای مقابله با کرونا بوده است، می‌گوید: مردم چین بسیار هم‌صدا و متحد در برابر این ویروس ایستاده‌اند و دستورالعمل و تدابیر بهداشتی را به خوبی رعایت کردند و همکاری بسیار خوبی با مقامات بهداشت چین داشتند.

به گزارش ایرنا پلاس،  ویروس کرونا که نزدیک دو ماه پیش در چین شایع شد، حالا بسیاری از کشور جهان را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پای این بیماری ناشناخته به ایران هم باز شد و در قم تاکنون دو قربانی گرفته است. در این میان شاید کمتر کسی از ایران، از نزدیک در جریان مبارزه چینی ها بوده باشد. مسعود احمدی، مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در پکن از جمله این افراد است که به واسطه شغلش در چین حضور داشته و از نزدیک با فضای حاکم بر این کشور و اقدامات دولت و ملت چین برای مقابله با کرونا آشناست.

او می گوید: نخستین نشانه‌های کرونا ویروس اواسط دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان پایتخت مرکز هوبی در ۱۱۲۵ کیلومتر پکن مشاهده شده است. این شهر ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بنادر بزرگ در جنوب شرق چین است. این بندر علاوه بر اینکه یکی از نقاط اتصال و تکیه‌گاه بنادر اصلی چین است، جنوب و شرق و غرب چین را از طریق خطوط سریع‌السیر قطار به هم متصل می‌کند. شهر ووهان و استان هوبی که حدود ۵۷ میلیون جمعیت دارد، از یک ماه پیش در قرنطینه هستند.

احمدی ادامه می دهد: با توجه به جدید و ناشناخته بودن این ویروس، سیستم بهداشت و درمان چین بعد از حدوده ۱ ماه توانست این بیماری را شناسایی و اعلام عمومی کند و پس از آن تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع آن اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه یکی از تعطیلات مهم و عید بهار چینی‌ها، حدود ۲۴ روز بعد از سال نو میلادی یعنی ۲۴ ژانویه آغاز می‌شود گفت: متاسفانه امسال با توجه به ظهور این بیماری ناشناخته عید بر چینیها تلخ شد. اگرچه بسیاری قبل از شیوع این بیماری در ووهان، مسافرت‌های خود را آغاز کرده بودند اما بسیاری از مردم به خاطر شیوع آن در خانه‌هایشان ماندند.

پزشکان چینی از یک بیماری شبیه ذات الریه صحبت می‌کردند

مسئول دفتر ایرنا در پکن با بیان اینکه در همان اوایل که رسانه‌های چین را رصد می‌کردیم، مواردی از مرگ‌های مشکوک در استان هوبی و شهر ووهان را مشاهده می‌کردیم اما چیزی به عنوان کرونا ویروس در خبرها نیامده بود توضیح داد: پزشکان از یک بیماری شبیه ذات الریه صحبت می‌کردند اما با افزایش شیوع و آمار مبتلایان به این بیماری در اواسط ژانویه دولت چین این بیماری را رسانه‌ای کرد و از مردم خواست مراقب سلامتی خود باشند.

وی با بیان اینکه یکی از نخستین اقدامات دولت این بود که استان هوبی با ۵۷ میلیون جمعیت در مرکز چین قرنطینه شد، متذکر شد: یکی از دلایلی که سبب سرایت این بیماری به سایر نقاط چین و کشورهای دیگر شد، این بود که تعداد زیادی از شهر ۱۱ میلیون نفره ووهان پیش از قرنطینه شدن شهر، از آن خارج شده بودند. سالانه جمعیتی حدود ۹۰ میلیون نفر در تعطیلات عید بهار به منظور گردشگری و مسافرت‌های خارجی از چین خارج می‌شوند که این ایام دقیقا با شیوع و گسترش کرونا مصادف شد. شاید اگر این بیماری در زمان این تعطیلات شروع نمی‌شد، تلفات و شیوع کمتری داشت.

استان هوبی با ۵۷ میلیون جمعیت قرنطینه شد

احمدی متذکر شد: آنچه پس از اینکه ووهان که کانون اصلی شیوع کرونا بود، قرنطینه شد شاهد بودیم، این بود که مردم به راحتی تمهیداتی که دولت به کار می‌گرفت را پذیرفتند. در حال حاضر شرایط در ووهان به گونه‌ای است که از هر خانواده تنها یک نفر اجازه دارد در هفته دو بار برای خرید مایحتاج خانواده از خانه و مجتمع محل زندگی خود خارج شود، آن هم با رعایت تدابیر بهداشتی، از جمله استفاده از دستکش و ماسک.

وی می‌گوید که در ووهان به جز فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی و دارویی، بقیه فروشگاه‌ها از حدود یک ماه پیش تعطیل هستند و نکته مهم رعایت توصیه‌‎ها و همکاری مردم با مقامات دولتی است.

به گفته احمدی مردم چین سابقه و تجربه شیوع ، کنترل و درمان بیماری سارس را در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ میلادی که ۶ ماه این کشور را درگیر کرد، در اختیار دارند و شاید همین تجربه باعث شده است راحت تر با کرونا برخورد کنند؛ اگرچه کرونا با شدت و وسعت بیشتری چین را در برگرفته است.

مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در چین در مورد فضای حاکم بر چین در شرایط کنونی می‌گوید: مردم نگران بودند اما این نگرانی باعث نمی‌شد نکات بهداشتی را رعایت نکنند. مردم ووهان همانطور که در کلیپ‌ها و فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، شب‌ها از طریق پنجره‌ها و بالکن خانه هایشان با یکدیگر هم فکری و هم دردی می‌کردند و شعار ووهان استقامت کن را سر می‌دادند و این نوع واکنش‌ها مثبت و تقویت کننده روحیه بود.

همبستگی ایرانیان مقیم چین در برابر کرونا

احمدی در مورد وضعیت ایرانیان ساکن چین نیز می‌گوید: اگرچه آمار دقیق از تعداد ایرانیان مقیم چین ندارم اما ایرانیان در بیشتر شهرهای تجاری و صنعتی جنوب و جنوب شرق چین مشغول فعالیت یا تحصیل هستند. در ووهان هم حدود ۸۰ دانشجوی ایرانی حضور داشتند که با اقدامات سفارت ایران در پکن و همراهی وزارت امور خارجه چین ۵۰ تن از آنها با هواپیمای اختصاصی که وزارت بهداشت آماده کرده بود به کشور بازگشتند و پریروز همه آنها بدون اینکه مبتلا شده باشند از قرنطینه ۱۵ روزه رها شدند.

خوشبختانه با توجه به آگاهی ایرانیان مقیم چین، مسائل پیشگیرانه به خوبی در میان آنها رعایت می‌شد. همچین آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی از حال یکدیگر با خبر بودند و در این گروه‌ها پزشکان ایرانی هم حضور داشتند که توصیه‌های بهداشتی را به آنها گوشزد می‌کرد.

این گروه‌ها با به اشتراک گذاشتن تجارب خود با دیگر هم وطنانشان سبب می‌شدند تا ایرانی‌ها احساس آرامش بیشتری داشته باشند و حتی اگر برخی اقلام بهداشتی مانند ماسک احتیاج داشتند این موارد از طریق کنسولگری‌های ایران در شانگهای و سایر شهرها در اختیار آنها قرار می‌گرفت. شاید یکی از دلایل عدم ابتلای ایرانیان در ووهان که کانون کرونا بود، همین همبستگی بین آنها بود.

وی در مورد تجارب خود در مواجهه با ویروس کرونا می‌گوید: اگرچه ما در پکن و در فاصل ۱۱۲۵ کیلومتری ووهان بودیم، اما ما هم مانند سایر مردم چین نگران سلامتی خود و خانواده‌هایمان بودیم. آنچه باید گفت این است که مردم چین بسیار هم‌صدا و متحد در برابر این ویروس ایستاده‌اند و دستورالعمل و تدابیر بهداشتی را به خوبی رعایت کردند و همکاری بسیار خوبی با مقامات بهداشت چین داشتند. مردم از انتشار شایعه و هر خبر بد و ناامید کننده در مورد آمار مرگ و میر و شیوع کرونا خودداری می‌کردند. البته کنترل و نظارت خوبی بر روی انتشار چنین اخباری از سوی شبکه‌های اجتماعی چین که وی چت یکی از بزرگترین آنهاست انجام می‌شد و رسانه ها ضمن مقابله با شایعات، مردم را به مقابله و استقامت در برابر این بیماری دعوت می‌کردند.

برگزاری نشست‌ها و جلسات به صورت مجازی

«من با توجه به شغلم هر روز باید در چند نشست و جلسه مختلف شرکت می‌کردم، اما پس از شیوع کرونا بسیاری از نهادها و سازمان‌های چین فعالیت‌های فیزیکی خود را تعطیل کردند و این جلسات به‌صورت آنلاین و اینترنتی با هدف حفظ سلامتی خبرنگاران انجام می‌شد. فضای خوبی هم فراهم شده بود که خبرنگاران بتوانند سوالات و ابهامات خود را به راحتی با مقامات چین در میان بگذارند و آنها به صورت صوتی و مکتوب پاسخ می‌دادند.»

به گفته احمدی در حال حاضر با وجود گذشت ۲ ماه از شیوع کرونا ویروس، داروی شاخصی برای درمان و کنترل این بیماری کشف و تولید نشده است. بر همین اساس دولت چین راهبرد اصلی خود را پیشگیری قرار داده است. برای مثال در مجتمعی که خود من زندگی می‌کردم و شامل ۴ برج بود و در هر برج ۱۰۰ خانوار زندگی می‌کرد، در ورودی مجتمع، در روزهای اول که شدت شیوع بیماری زیاد نبود، هنگام ورود و خروج با دستگاه‌های طب‌سنج، دمای بدن افراد را اندازه می‌گرفتند و اگر بالای ۳۹ و ۴۰ درجه بود، افراد را به کلینیک‌های خاص راهنمایی می‌کردند تا آزمایش‌های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در چین خدمات خرید آنلاین و اینترنتی بسیار رواج دارد و بسیاری از مردم خریدهای خود را به این صورت انجام می دهند.این بسته ها از طریق پیک‌های موتوری یا پست محلی به دست افراد می‌رسد. پس از شدت شیوع کرونا، وقتی پیک می‌خواست برای تحویل سفارشات وارد مجموعه‌ای بشود، با هدف حفظ سلامت ساکنان برج و مجتمع های مسکونی، مشخصات پیک ثبت و دمای بدن وی نیز اندازه گیری می‌شد و اگر دمای بدنش کمتر از ۳۹ درجه بود، اجازه می‌دادند تا برود و بسته را تحویل بدهد.

با شدت یافتن شیوع بیماری حتی اجازه نمی‌دادند پیک تا در منزل افراد برود و افراد خود برای تحویل بسته‌های به در مجتمع مراجعه می‌کردند و در مرحله آخر حتی اجازه نمی‌دادند کسی از آپارتمان خود خارج شود و خود ماموران شبکه بهداشت و درمان با تجهیزات کامل از قبیل دستکش و ماسک، بسته را از پیک تحویل گرفته و به شما تحویل می‌دادند. در تمام مبادی ورودی ترمینال، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها اگر چه ترافیک و تردد کم شده است اما همه این اماکن مجهز به دوربین و تجهیزات کنترل دمای بدن افراد است و افراد با دمای بدن ۳۹ و ۴۰ درجه شناسایی و برای طی مراحل تشخیص، کنترل و درمان به مراکز مشخص هدایت می‌شوند.

مسئول دفتر ایرنا در چین با بیان اینکه همه این اقدامات با هدف حفظ سلامت مردم و کنترل این بیماری انجام می‌شد تصریح کرد: چین یک میلیاد و نیم جمعیت دارد و تاکنون ۲ هزار نفر در اثر کرونا ویروس جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به ۷۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند. واقعیت این است که تعداد بیماران مبتلا و تلفات در مقایسه با جمعیت و وسعت چین، قابل توجه نیست. من فکر می کنم به دلیل همین اقدامات است که چین در کنترل این بیماری موفق بوده و خوشبختانه در چند روز اخیر آمار مبتلایان کاهش یافته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: جامعه کرونا بیماری ویروس کرونا ویروس استان هوبی مسئول دفتر شیوع کرونا قرنطینه شد مردم چین دمای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۲۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است

احمد سبحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی اوایل فروردین ماه و بارش‌های اخیر که باعث کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی شده است شرایط برای شیوع و فعالیت تعدادی از عوامل خسارت زای مرکبات از قبیل بیماری شانکر باکتریایی مرکبات و تعدادی از آفات بخصوص شب پره مینوز برگ، انواع شته‌های مرکبات و پسیل آسیایی فراهم خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در صورت عدم مدیریت صحیح، خسارت سنگینی به مرکبات استان وارد خواهد شد.

وی گفت: کارشناسان پهنه با حضور مؤثر در عرصه‌ها نسبت به ردیابی و پایش عوامل خسارت زای مرکبات اقدام کنند و اطلاعات ضروری را برای مدیریت اصولی این آفات به باغداران انتقال دهند.

کد خبر 6063893

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • تکمیل بیمارستان نسیم شهر برای مردم بهارستان ضرورت دارد
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • ارتباط نزدیک مردم و مسئولان راهگشای تحقق شعار سال
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو؛ سمپاشی دام و اماکن دامی اصلی‌ترین روش‌ کنترل
  • هشدار به کشاورزان شمال استان اردبیل درباره شیوع زنگ زرد گندم
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره