Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@08:27:10 GMT

نگاهی به کرونا از منظر رسانه‌ای

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۲۶۰۶

خرداد: علیرضا دباغ، دکتری مطالعات فرهنگی و رسانه در یادداشتی که در ایسنا منتشر شده نوشت:
به گزارش خرداد ،«پس از مدت‌ها تکذیب صبح روز چهارشنبه (۳۰ بهمن ۹۸) اعلام شد که دو مورد مبتلا به ویروس کرونا در قم شناسایی شدند و عصر همین روز خبر فوت این دو نفر منتشر شد.
زمان کوتاه میان انتشار این دو خبر نشان می‌دهد باز هم ضعف اطلاع‌رسانی در حوزه مدیریت بحران بروز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
این کارشناس فرهنگ و رسانه در ادامه یادداشت خود به مواردی اشاره کرده است که نشان از ضعف اطلاع‌رسانی در کشورمان آنهم در موارد حیاتی و بحرانی دارد:
«۱) سلامت جسمی و روانی مردم در حال حاضر از هر امر دیگری مهمتر است. بااین حال سیستم ناکارآمد اطلاع رسانی و مدیریت‌های ضعیف و سنتی در سطوح مختلف مدیریت بحران در کشور که در مقاطع مختلف به خصوص از سیل فروردین تا برف بهمن ماه امسال ضعف‌های جدی خود را نشان داده است، حتما نیاز به یک تحول بزرگ دارد وگرنه نمی‌تواند در ماجرای کرونا لااقل از لحاظ رسانه‌ای به خوبی مدیریت شود.
۲) با وجود خطرناک بودن این ویروس و مهلک بودن آنفولانزای کرونا پزشکان متبحر ایرانی می‌توانند از عهده مدیریت این بیماری واگیردار در حیطه پزشکی برآیند به دو شرط:
اول اینکه راه‌های تعاملات آنها با جامعه پزشکی جهان باز و بدون محدودیت باشد تا هم از تجارب دیگران استفاده کنند و هم بتوانند ابتکارات خویش و داروهای موثر را به کار برند.
دوم اینکه اطلاعات دقیق به آنها درباره تعداد مبتلایان و گستره‌های نفوذ و تمام اطلاعات دیگری که مورد نیاز است داده شود. در این راه لاپوشانی و مصلحت اندیشی‌های معمول که گاهی رنگ سیاسی اجتماعی دارد به کنترل وضع موجود کمکی نمی‌کند.
۳) در مواقع شیوع یک بیماری مهلک که در سطح جهان نسبت به شیوع آن نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد، شیوع شایعات گاهی از خود بیماری مهلک‌تر است. راه حل این موضوع اعتماد به رسانه‌های جمعی اعم از خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شناسنامه‌دار است. خودی و غیرخودی پنداری رسانه‌های معتبر و دارای مجوز و ممانعت از اطلاع رسانی شفاف، راه را برای رسانه‌های غیر معتبر به‌خصوص در فضای مجازی برای شایعه پراکنی و امنیتی کردن این موضوع پزشکی خواهد بست.
بر اساس نظریه تقابل سیاست و رسانه، رسانه‌ها در برخی شرایط می‌توانند بر کنشگران مختلف به‌ویژه اهالی سیاست اثر بگذارند و در برخی شرایط هیچ تأثیری ندارند.
البته مطمئنا در بین سیاستمداران و سیاستگذاران اطلاع‌رسانی کشور ما درک حساسیت موضوع وجود دارد با این حال امیدواریم با درایتی که مسؤولان به خرج می‌دهند و جدی گرفتن این بحث کارشناسی و راهنمایی‌های دلسوزانه‌ی متخصصان فرهنگ و ارتباطات در کنار اقدامات پزشکی از این مرحله خطیر به سلامت عبور کنیم.» برچسب ها: کرونا ، علیرضا دباغ

منبع: خرداد

کلیدواژه: کرونا اطلاع رسانی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری

آفتاب‌‌نیوز :

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D.»  (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ روز سه‌شنبه به‌ تاریخ ۲۸ فروردین ماه جاری از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

آن‌دسته از افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب (رشته) از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، باید تا فردا چهارشنبه پنجم این ماه نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته‌محل در صورت وجود) با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام نمایند.

۱۵۱ هزار۶۴۳داوطلب در آزمون دکتری نیمه متمرکز دانشگاه ها شرکت کردند که تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفر در آزمون دکتری ۱۴۰۳مجاز به انتخاب رشته شده‌اند ۶۸۷۶۵ نفر مرد و ۵۶۴۰۹ نفر زن هستند 

به این‌دسته از متقاضیان توصیه می شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام نمایند. 

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان از بعد از ظهر روز سه‌شنبه به‌تاریخ ۲۸ فروردین ماه در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

 اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و ...) در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرسwww.azmoon.org  مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام نمایند. شایان ذکر است کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.

داوطلبانی که فقط مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب هر یک از کدرشته‌محل‌های مربوط به دانشگاه‌های امام صادق(ع)، جامع امام حسین(ع) و علوم انتظامی امین هستند، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم مطابق توضیحات انتهای دفترچه، میتوانند کدرشته‌محل‌های مربوط به دوره‌های روزانۀ فقط دانشگاه‌های مذکور را با توجه به مجموعه امتحانی خود نیز انتخاب نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • خلجی: سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ
  • فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال