Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-23@14:07:32 GMT

مردم باید بعد از انتخابات از نمایندگان منتخب مطالبه‌گری کنند/نباید به اصولگرایی و اصلاح‌طلبی رنگ حزبی و جناحی می‌پاشیدیم

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۳۰۲۳

مردم باید بعد از انتخابات از نمایندگان منتخب مطالبه‌گری کنند/نباید به اصولگرایی و اصلاح‌طلبی رنگ حزبی و جناحی می‌پاشیدیم

مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با صدای ایران درباره این که آیا احزاب در کشور ما به معنی کلمه حزب هستند یا خیر، گفت: فرصت‌طلبان این دو کلیدواژه ارزشمند را در جامعه ما بهره‌برداری سیاسی و حزبی کردند و نتیجه این شد که بعضی افراد یا با احتیاط می‌گویند اصولگرا، یا با احتیاط می‌گویند اصلاح‌طلب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در حالی که در اندیشه اعتقادی ما، قیام سیدالشهدا برای جامعه است در نتیجه احزاب در کشور دیده نمی‌شوند.

 

طلایی معتقد است که اگر ما در کشور، حزبی داشتیم و برنامه خودشان را برای مجلس ارائه می‌کردند با ارائه برنامه نمایندگان خودشان را عرضه می‌کردند، در پایان دوره هم مردم می‌توانستند اندازه‌گیری کنند که این تشکل و این حزب به چه میزان از وعده‌هایش عمل کرده که هم می‌توانستیم مسیر رشد و تعالی احزاب را داشته باشیم، هم می‌توانستیم از طریق احزاب برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، کادرسازی، تربیت نیرو داشته باشیم و این دو مقوله برنامه و کادر مجری برنامه، از جمله خلأهای جدی است که در کشور داریم.

 

عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر چه حزبی در کشور وجود ندارد اما معتقد بر این هستم که باید کارهای حزبی انجام داد، کار تشکیلاتی باید انجام داد. دشمن در حوادث کشور ما تاثیر‌گذارند، وقتی عمیق نگاه کنیم از طریق تشکیلاتی است.

 

وی اضافه کرد: دشمن زمینه‌سازی می‌کند، بذرافشانی می‌کند، افراد را جذب می‌کنند، شناسایی می‌کنند، آموزش می‌دهند، طی حوادثی که آبان ماه هم داشتیم، نتیجه کار تشکیلاتی جبهه باطل در مقابل جبهه حق است. کار تشکیلاتی همراه با برنامه‌ریزی و کادرسازی باید باشد.


طلایی در پاسخ به این پرسش که شاخصه پویایی یک مجلس چه می‌تواند باشد، گفت: چند عنوان، چند سرفصل می‌تواند شاخصه پویایی یک مجلس باشد. یکی آن که تراز نمایندگان، معدل سرجمع گرفته می‌شود.   عضو سابق شورای شهر تهران گفت: ما شاهد بالاترین میزان مشارکت و میزان رأی نمایندگانی هستیم که در مجلس هستند و دیگر اینکه مواضعی است که در کلان از مجلس در کشور وجود دارد؟ امروز در قوه قضائیه مواضع روشنی داریم برای اینکه عدالت را در کشور از آن دفاع کند و مبارزه با فساد و رانت‌خواری بکند.   وی می‌گوید که مجلس ما وقتی که تشکیل می‌شود باید شعار راهبردی داشته باشد و خودش را به آن عرضه کند و یا قوانینی که مجلس وضع می‌کند و سرجمع قوانینی که مجلس وضع می‌کند، نشانه سطح علم مجلس، کارشناسی مجلس، نخبگی مجلس و استراتژی مجلس، که چنین شاخصه‌هایی است و وضع قوانین و ارتباط مجلس با مردم هم یکی دیگر از شاخصه‌های مهم است. از یک طرف، مردم نسبت به جایگاه و اهمیت مجلس توجه ندارند.   طلایی گفت: مهمترین مؤلفه این است که مردم می‌آیند و می‌گویند به تکلیفمان عمل کردیم در حالی که این آغاز راه است و مردم باید بعد از انتخاب، مطالبه‌گری کنند، پس یک اشکال به مردم برمی‌گردد، اول در انتخابشان و دوم اینکه نماینده رأی را آورده و می‌گوید تا نوبت بعد، پس این‌ها نمی‌تواند برای مجلس پویا باشد.   به اعتقاد این عضو شورای شهر چهارم تهران، مجلس پویا مجلسی است که پیوند و ارتباط و تعامل بین مردم و نماینده به صورت پیوسته باید در حرکت باشد و احساس نشاط، شادابی، پویایی، خلاقیت، شجاعت، عدالت‌محوری و این مشخصه‌ها باید از درون مجلس به چشم بخورد هر وقت این مشخصه‌ها را دیدیم می‌توانیم بگوییم یک مجلس پویا و کارآمد داریم.    ویدئو گفتگوی صدای ایران با سمرتضی طلایی  را در ادامه ببینید:    

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران احزاب حزب اصلاح طلب مجلس مجلس شورای اسلامی شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟

به گزارش جماران؛ روزنامه هم میهن نوشت: برخی از نمایندگان این دوره از مجلس حاضر نشدند درباره اخطار رهبری به مجلس یازدهم که مدتی است درباره آن در فضای اصولگرایی صحبت می‎شود، صحبت کنند. برخی به دلیل آنکه اعتقاد داشتند رهبری از آنها تعریف کرده، موضوع اخطارها را منتفی می‌دانستند و برخی دیگر اظهار بی‌اطلاعی کردند از این تذکرات و اخطارها. درحالی‌که بودند افرادی که به صراحت درباره اینکه این تذکرات نه‌تنها در رسانه‌ها بلکه صحن علنی و از سوی رئیس مجلس نیز مطرح شده است، سخن گفتند.

مرتضی محمودوند، عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با چند مصداق این تذکرات و عدم توجه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به آن را تشریح کرد. این گفت‌وگو در ادامه می‎آید:

 

*‌موضوعی که در این بین مطرح می‎شود این است که چرا با وجود شعار ولایتمداری رهبری، نمایندگان به‌نوعی رفتار کردند که بیش از سایر مجالس اخطار علنی رهبری را داشتند، چنانچه ایشان 5 اخطار به مجلس یازدهم داده‌اند؟

اخطارهای رهبر انقلاب با موضوع نیامدن پول نفت بر سر سفره‌ها مطرح شده است. هر فرد دلسوز و منصفی می‌داند که فشار معیشتی و اقتصادی بیش از حد طاقت‌فرسا بوده و به مرحله کمرشکن رسیده است. مردم ایران واقعاً نجابت دارند و با بزرگواری می‌سوزند و می‌سازند. اما نجابت و بزرگواری دلیلی بر این نیست که مسئولان به کم‌کاری‌های خود ادامه دهند. من بارها در این مورد تذکراتی را به مسئولان داده‌ام.

 

*‌اخطارها اما ربطی به موضوع نفت و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم نداشته است. بیشتر درباره عملکرد و رفتار نمایندگان بوده است...

بله. به‌عنوان مثال استیضاح وزیران و استفاده درست از ابزار نمایندگی یکی از موضوعاتی است که رهبری درباره آن تذکر داده‌اند. من جزو افرادی بودم که استیضاح برخی از وزرا را با 70 تا 80 امضا مطرح کردند و هنوز امضای خود را پس نگرفته‌ام و بر سر امضای خود پا برجا مانده‌ام. در حقیقت امضای طرح استیضاح چند وزیر را که امضا کردم، هنوز در سامانه وجود دارد. در دفاع از مردم هیچ کوتاهی نکردم و با هیچ فردی هم تعارف نداشتم.

 

*‌کل نمایندگان مجلس هم این رفتار را از خود نشان دادند؟

اگر این رفتار کل نمایندگان بود که الان مردم مشکلی نداشتند. من به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی نه‌فقط درباره موضوعات امنیتی بلکه به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم فریاد می‌زدم. اگر نمایندگان پای کار می‌ماندند قطعاً انقلابی در بودجه رخ می‌داد. نمایندگان در این دوره از مجلس می‌توانستند تحولی عظیم در توجه به معیشت (که به بودجه و تلفیق گره خورده) به وجود آورند.

لابی‌گری در این سطح و به ضرر مردم واقعاً قابل قبول نیست. امیدوارم حسن‌نیت و توجه خیرخواهانه آحاد مردم را به نفع مردم خود تفسیر به رای نکنند. این میزها، مدیریت‌ها و ریاست‌جمهوری‌ها برای هیچ‌کس نمانده است و در پایان باید گفت؛ خوش به حال کسانی که در راه دفاع از مردم مظلوم و با توجه به منافع ملی و کشور حرکت کرده باشند و بد به حال کسانی که رسماً خیانت کردند و خود را در این دنیا و آن دنیا گرفتار کردند.

 

*‌مهم‌ترین توصیه رهبری در جلسات خصوصی با نمایندگان مجلس چه بود که اکثریت نمایندگان به اجرای آن تن ندادند؟

تا جایی که من می‌دانم اکثر نمایندگان دستورات رهبر انقلاب را رعایت کردند.

 

*‌اگر رعایت می‌شد که نیازی به اخطار احساس نمی‌شد.

به‌عنوان مثال موضوع استعفای نمایندگان مجلس برای حضور در دولت را مطرح می‌کنند که یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب در این مورد بوده است. دولت تعدادی از نمایندگان را نشان کرد برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌ها.

 

*‌با توجه به توصیه رهبری چرا مجلس قبول کرد که آنها استعفا دهند و از مجلس بروند؟

اتفاقاً در رای‌گیری‌ها بحث لابی‌گری‌ها مطرح بود و برخی از افرادی با خواهش از نمایندگان امضا گرفتند تا با استعفای آنها موافقت کنند که به نظرم این رفتار خوب نبود. یعنی خواهش می‌کردند و تلاش نمایندگان هم این بود که خواهش همکارشان را زمین نیاندازند. البته بودند نمایندگانی که به استعفا و خروج نمایندگان از مجلس رای ندادند.

 

*‌در هر صورت آنها از مجلس رفتند و به توصیه رهبری عمل نشد.

اگر فرامین رهبر انقلاب را رعایت می‌کردند شرایط جامعه این نبود. تصور کنید در زمان اعتراضات 1401 رهبر انقلاب درباره مهسا امینی گفتند: «من دلم برای این دختر سوخت.» اما در مجلس نماینده‌ای داشتیم که در مصاحبه‌هایش فقط فحش نمی‌داد. بسیاری از مواقع می‌گویند ولی‌امر، ولایت، مسائل شرعی و... اما در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال خیانت و جنایت بالاتر از مسمومیت دختر بچه‌های مظلوم کشورمان؟ من چند بار این موضوع را مطرح کردم و در صحن درگیری ایجاد شد، تا اینکه رهبر انقلاب گفتند: «این یک جنایت است.»

بعد از صحبت رهبر انقلاب گرد مرده روی همان آقایانی پاشیدند که با من درگیر بودند. مگر رهبر انقلاب نگفتند این مسمومیت‌ها جنایت است؟ این افراد قبول نداشتند که جنایت است و به آنها برخورده بود که ما مسمومیت این دختربچه‌های مظلوم را جنایت می‌دانستیم. قبل از آنکه رهبر انقلاب این جمله را بگویند، آنقدر غضب و ناراحتی داشتند که از صورت‌شان آتش می‌بارید. من گفتم اینها از مجلس استعفا می‌دهند و می‌روند اما حالا دوباره شده‌اند همه‌کاره جمهوری اسلامی. وقتی رهبر انقلاب گفتند: «این جنایت است.» باید می‌گفتند: «اطاعت امر.»

 

*‌به نظر شما آیا این گذاره درباره مجلس یازدهم درست است که این مجلس شعار ولایتمداری می‌دهد اما اطاعت امر نمی‌کند؟

بی‌تعارف؛ جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی. ما جانانه از مردم خودمان دفاع کردیم و کوتاه نیامدیم به همین دلیل امروز آرامش داریم. اما جالب است که این آقایان که حرف رهبر انقلاب را در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند. درد از این بزرگ‌تر؟ آنها تمام بچه‌های دلسوز را رسماً و عامدانه تخریب کردند. در این شرایط چه چیزی از نهاد دموکراسی و نظر ملت می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر
  • اژه ای: پیگیری نمایندگان، دخالت نیست/ نمایندگان از مراکز قضایی بازدید کنند و اگر اشکالی بود، به من یا پشت تریبون بگویند/ نکات، اظهارات و واگویه‌های ۲۳ تن از نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضا
  • آقایانی که حرف رهبری درباره مسمومیت دختربچه ها را قبول نداشتند، همه کاره انتخابات بودند /بی‌تعارف، جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی!
  • استقبال اژه‌ای از بازدید نمایندگان از زندان‌ها
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • باید بستر‌های مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم
  • اژه‌ای: نمایندگان مجلس از مراکز و مراجع قضایی بازدید کنند
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران