Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یک فراتحلیل جدید از یک گروه از محققان استرالیایی دانشگاه "سیدنی" با بررسی بیش از ۵۰ مطالعه انجام شده طی ۲۰ سال گذشته اثربخشی دارو‌های گیاهی برای کاهش وزن را مورد مطالعه قرار داده است. نتایج نشان می‌دهد که مکمل‌های گیاهی تا حد زیادی در کاهش وزن مؤثر نیستند و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید خرید آن‌ها اساساً هدر دادن پول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراتحلیل، دستیابی به حقیقتِ مشترک در پشتِ همه مطالعاتِ علمیِ مفهومی و فردی برای بهتر کردن زندگی است.

این فراتحلیل که به تازگی منتشر شده، اولین بررسی سیستماتیک روی ارتباط دارو‌های گیاهی و کاهش وزن طی ۲۰ سال است. این مطالعه داده‌های ۵۴ مطالعه را جمع آوری کرده و تأثیر دارو‌های گیاهی روی کاهش وزن را رصد کرده است.

این تجزیه و تحلیل تنها بر روی دارو‌های گیاهی متشکل از یک گیاه یا ترکیبی از گیاهان ممرکز شده است. بنابراین، اثرات استفاده از روغن‌های گیاهی یا مکمل‌های فیبر و پروتئین روی کاهش وزن در این مطالعه گنجانده نشده است.

"نیک فولر" محقق ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: مشکل مکمل‌های گیاهی این است که بر خلاف مکمل‌های دارویی، اثرات استفاده از آن‌ها قبل از عرضه به بازار مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد.

این مطالعه نشان داد که بسیاری از مطالعات و نتایج منتشر شده از نظر آماری، کاهش وزن برابر یا بیشتر از ۲.۵ کیلوگرم را بر اثر مصرف دارو‌های گیاهی گزارش کرده است.

"فولر" می‌گوید: مطالعه ما نشان داد که شواهد کافی برای اثبات نتایج هیچ یک از این دارو‌های گیاهی در کاهش وزن وجود ندارد. بسیاری از آن‌ها روش‌های تحقیق و گزارش ضعیفی دارند و اغلب مکمل‌ها برای مصرف کوتاه مدت بی‌خطر به نظر می‌رسند و در عین حال گران هستند و کاهش وزنی را که از نظر بالینی معنی دار باشد، ارائه نمی‌دهند.

وی در مصاحبه با ABC News استرالیا اظهار داشت که خرید این دارو‌های کاهش وزن گیاهی اساسا هدر دادن پول است.

وی خاطرنشان کرد که دارو‌های جایگزین و مؤثر وجود دارند و چندین دهه مطالعه با تمرکز روی دارو‌های گیاهی برای کاهش وزن، هیچ مدرکی برای نشان دادن اثربخشی آن‌ها یافت نکرده است.

این مطالعه چهار گیاه خاص را معرفی کرد که معمولاً به عنوان دارو‌های کاهش وزن گیاهی چه به تنهایی و چه در ترکیب با دیگر گیاهان معرفی می‌شوند: چای سبز، گارسینیا کامبوجیا، لوبیا سبز و افدرا سینیکا.

چای سبز با مورد بررسی قرار گرفتن در ۱۲ کارآزمایی بالینی مهم‌ترین مکمل گیاهی مورد مطالعه است که هیچ کدام از آن‌ها هیچ فایده‌ای برای کاهش وزن را بر اثر مصرف چای سبز در مقایسه با دارونما نشان ندادند.

گارسینیا کامبوجیا دومین مکمل گیاهی است که در ۱۱ کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. خطا‌های روش مطالعه و احتمال بالای جانبدارانه بودن آن‌ها در این مطالعات مشاهده شد. فارغ از این جانبداری و خطا‌های ذکر شده، محققان متوجه شدند که گارسینیا کامبوجیا چه در صورت استفاده به صورت تنهایی و چه در استفاده به شکل ترکیبی تأثیر خاصی در کاهش وزن ندارد.

در نهایت اگرچه این فراتحلیل نشان داد که تعدادی از دارو‌های گیاهی مورد بررسی، منجر به کاهش وزن اندکی نسبت به دارونما شده‌اند، اما این میزان از کاهش وزن قابل توجه نبوده است؛ بنابراین شما ممکن است با مصرف دارو‌های گیاهی ظرف چند ماه، دو یا سه کیلو وزن کم کنید، اما این میزان از کاهش وزن در مقایسه با مقدار پولی که صرف خرید آن‌ها می‌شود، توجیه ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داروهای گیاهی کاهش وزن اضافه وزن چاقی موضعی دارو های گیاهی کاهش وزن مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی

دانشمندان ژاپنی شیوه نوآورانه‌ای ابداع کرده‌اند که در آن زباله‌های پلاستیکی روزمره، مواد شیمیایی خطرناک را سم‌زدایی می‌کنند.

دریافت 20 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: نصراللهی

دیگر خبرها

  • ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • ویدیو/ بازیافت زباله‌های پلاستیکی با سلولزهای گیاهی
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • معرفی دو عطاری متخلف به مراجع قانونی در ارومیه
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری
  • گیاهی که اندازه شیر گاو پروتئین دارد