Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-زنگ آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سراسر کشور به صدا در آمد تا ملت ایرانی در انتخاباتی دیگر و با رأی مستقیم خود نمایندگان خود برای ۴ سال آینده را برگزینند.

 ماراتن انتخاباتی بیش از ۷ هزار کاندیداهای انتخابات مجلس از ساعت ۸ صبح امروز جمعه دوم اسفند ماه رسما آغاز شد. ماراتنی که قرار است در آن تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان یازدهم با رأی مستقیم مردم مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر هستند و تعداد شعب اخذ رأی در این ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه در سراسر کشور است؛ که از این میزان، ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به صورت سیار هستند. در مجموع بیش از یک میلیون نفر در روند برگزاری انتخابات فعالیت دارند.

بنا به گفته سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور رأی‌گیری از ساعت هشت صبح آغاز و بر اساس قانون، حداقل به مدت ۱۰ ساعت انتخابات جریان خواهد داشت. در صورت ضرورت ممکن است یک یا دو ساعت این زمان کم یا زیاد تمدید شود.

رأی اولی ها چه کسانی هستند؟ /تعداد رأی دهندگان زن و مرد 

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. همچنین حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر از رأی‌دهندگان را بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دهند. 

موسوی در مورد سن افرادی که واجد شرایط رأی دادن هستند نیز عنوان کرد: متولدین دو اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات پیش رو رأی دهند. 

بنا به گفته این مقام اجرایی انتخابات حدود سه میلیون نفر از افرادی که واجد رأی دادن هستند، رأی اولی بوده و برای اولین بار رأی دادن را تجریه خواهند کرد.

از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه، ملی محسوب می‌شوند و ۵ حوزه انتخابیه هم مربوط به اقلیت‌های دینی است، همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده هستند.

همچنین به گفته جمال‌ عرف رئیس ستاد انتخابات کشور،  تا روز یکشنبه ۴ اسفند، نتایج انتخابات در تهران و سایر کلانشهرها هم اعلام می‌شود. بر همین مبنا، احتمال تعطیلی مدارس در کلانشهرها در روز شنبه ۳ اسفند وجود دارد.

اول وقت به شعب انتخاباتی بروید

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته تاکید کرد ما با توافقی که با شورای نگهبان کردیم، ساعت ختم رأی‌گیری را به گونه‌ای اعلام می‌کنیم که تا ساعت ۱۲ شب تمام شود، بنابراین مردم با آرامش و شوق و ذوقی که دارند لطفاً تلاش کنند که اول وقت به شعب انتخاباتی مراجعه کنند.

تعرفه ها ارسال شده اند

همچنین جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در گفتگویی درباره وضعیت ارسال تعرفه ها گفت: ما تعرفه‌ها را ارسال کردیم و در برخی شعب تعرفه‌ها تا پشت درب شعب رسیده است و در مورد برخی مناطق صعب العبور هم تصمیم گیری با فرمانداری‌ها است که چه زمانی تعرفه‌ها را انتقال دهند. ما یک هفته است که تعرفه‌ها را برای شعب ارسال کرده‌ایم. اینکه از فرمانداری به سمت شعب برود تدبیر فرمانداری‌ها است اما بعضاً این کار در شعب انجام شده است.

برای رأی دادن به چه مدارکی احتیاج دارید؟

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه برای رأی دادن شناسنامه و کارت ملی از جمله لوازمی است که مردم نیاز دارند، گفت: پیشنهاد ما این است تا در حوزه‌هایی مانند تهران که تعداد نامزدها زیاد است از قبل و در منزل تصمیم بگیرند و افراد مورد نظر خود را مشخص کنند و زمان رأی دادن از روی آن یادداشت کنند اما مجاز نیستند برگه یادداشت خود را به شخص دیگری در شعبه بدهند زیرا این اقدام از مصادیق تخلف محسوب می‌شود.

عرف هم چنین گفت: توصیه ما این است که کارت ملی همراه مردم باشد اما برای افرادی که کارتشان آماده نیست کد ملی لازم است. تفاوت داشتن کد ملی و کارت ملی این است که وقتی کارت ملی همراه باشد دستگاه اسکن می‌کند و سریع کار انجام می‌شود اما به روش دستی این کار کمی زمان می‌برد.

آمادگی ناظران انتخابات برای انتخابات مجلس یازدهم

همچنین عباسعلی کدخدایی درباره آخرین آمادگی شورای نگهبان و ناظرین این شورا برای نظارت بر انتخابات گفت: ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان هم در این چند روز گذشته مشغول بودند و با استان‌ها تماس داشتند تا اگر مشکلی وجود دارد در کمترین زمان ممکن برطرف کنند.

بنا به گفته کدخدایی طبق قانون نمایندگان هر یک از کاندیداها تا پایان اخذ رای و شمارش آراء و تنظیم صورت جلسه در شعب اخذ رای حضور دارند. طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان  بین ۳ تا ۷ ناظر در هر شعبه اخذ رأی حضور دارند؛ البته شورای نگهبان دارای بازرسان سیار هم هست که در روز انتخابات، به حوزه‌ها سرکشی می‌کنند. 

همچنین برای سهولت بیشتر ثبت نام نمایندگان نامزدها برای حضور در شعب اخذ رای، سامانه "ثبت نام نمایندگان نامزدهای انتخابات" راه اندازی شده است.

به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صورت کشیدن شدن انتخابات مجلس به دوره دوم با پیشنهاد وزارت کشور روز ۲۹ فروردین سال آینده مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد ستاد انتخابات کشور انتخابات مجلس حوزه انتخابیه شورای نگهبان تعرفه ها رأی دادن کارت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از 13 اردیبهشت

به گزارش جماران؛ سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد: انتخابات در ۲۲ حوزه به دور دوم کشیده شده که ۸ حوزه به‌صورت تمام الکترونیک خواهد بود. تهران نیز از جمله‌ این حوزه‌ها خواهد بود.

تعرفه‌ انتخابات در حال چاپ است و در زمان مقرر ارسال خواهد شد. این تعرفه با طراحی و صورت جدید خواهد بود.

بر اساس جدول زمان‌بندی، تبلیغات از ساعت صفر بامداد روز ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و به‌مدت هفت‌روز تا ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

 

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از 13 اردیبهشت
  • آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت
  • برگزاری الکترونیک دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان