Web Analytics Made Easy - Statcounter

خیرالله خزایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین حدود ۱۷۴ هزار نفر حق رای دارند.

او گفت: ۲۵۱ شعبه اخذ رای در سطح حوزه انتخابیه وجود دارد و در مجموع ۲۵۱ صندوق، آرای مردم را جمع آوری می کنند.

خزایی با بیان اینکه در این حوزه انتخابیه شهرستان های کنگاور، صحنه و هرسین ۱۷ کاندیدا با یکدیگر رقابت می کنند، اظهار داشت: امنیت و نظارت مطلوب در سطح حوزه انتخابیه برقرار و تعرفه انتخاباتی به اندازه کافی تامین شده است و انتظار می رود یک مشارکت قابل توجه رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین همواره بالا بوده و گاهی حتی بیش از ۹۰ درصد واجدان حق رای در انتخابات شرکت کرده اند. 

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۳ درصد از واجدین شرایط در این حوزه انتخابیه رای خود را به صندوق انداختند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه مشارکت انتخابیه انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی حوزه انتخابیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۴۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سر لیست جناح افراطی و تندرو در انتخابات دور پیش که ائتلاف داشتند قالیباف بود، او در آن انتخابات یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای در تهران آورد؛ این بارسرلیست تهران نبویان بود او در تهران کمی کمتر از ۶۰۰ هزار رای آورد یعنی در سرلیست ۶۰۰ هزار رای از دست دادند و قالیباف ۸۰۰ هزار رای از دست داده است.

به گزارش منیبان، متن مصاحبه سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، به شرح زیر است:

بیش از ۶۰ درصد جامعه در انتخابات مشارکت نکردند و رای ندادند

در سال ۱۴۰۲ در سیاست داخلی عمده کنش‌ها در میان نیروهای سیاسی معطوف به مسئله انتخابات مجلس دوازدهم بود که در اسفندماه برگزار شد. از مردادماه به این سمت که قانون جدید انتخابات ابلاغ و تقویم کاری برگزاری انتخابات آغاز شد، عملا نیروهای سیاسی در حوزه سیاست داخلی با یک نگاه معطوف به انتخابات آرایش خود را تعیین و برنامه ریزی کردند که چگونه با مسئله انتخابات مواجه شوند. طبعا در میان جبهه نیروهای محافظه کار و جبهه نیروهای اصلاح طلب که دو جناح اصلی و بزرگ کشور هستند، رویکردهای متفاوتی درباره انتخابات بود که منجر شد، هر یک از گروه‌های سیاسی موضع خاص خود را در قبال انتخاب بگیرند و از آن جهت پیام‌های سیاسی به جامعه ایران منتقل شد.

جبهه اصلاحات که نیروهای اصلاح طلب را شامل می‌شود با توجه به سوابق برگزاری انتخابات در کشور اعلام کرد که در انتخابات مشارکتی ندارد. جبهه اصلاحات با اتکا به قانون انتخابات و رویه‌هایی که در بحث بررسی صلاحیت کاندیداها و انتخابات سالم، آزاد و معنادار اتفاق افتاد توصیه‌ای به نیروهای سیاسی برای مشارکت در انتخابات به عنوان کاندیدا نداشت و عملا از انتخابات و مشارکت در انتخابات کناره گیری کرد البته مواضع خود را اعلام و گفتند با برآورد و چشم اندازی که دارند، مشارکت چندان امیدوارکننده‌ای را نمی‌بینند و ترجیح می دهند در کنار اکثریت ملت بایستند. طبعا کسی از ناحیه احزاب اصلاح طلب در انتخابات پیش ثبت نام نکرد و در نهایت در انتخابات از بین ۱۵ هزار کاندیدایی که مورد تایید قرار گرفتند به تعداد انگشتان یک دست نیرویی که وابسته به احزاب اصلاح طلب باشد و همراه و مورد تایید آنها باشد در بین آنها نبود و طبعا از کسی حمایت نکردند و فهرستی در انتخابات ندادند.

در سمت نیروهای محافظه کار و اصولگرا هم هرچه به انتخابات نزدیک شدیم شکاف‌های جدی سرباز کرد و اختلافات مبنایی در بین نیروهای محافظه کار به بیرون درز کرد. در روز برگزاری انتخابات عملا به معرفی ۴ یا ۵ فهرست انتخاباتی در تهران و شهرهای بزرگ کشور منتهی شد. این آرایش نیروهای سیاسی و جناح‌های فعال در داخل کشور با محوریت بحث انتخابات بود. در روز انتخابات هم مشاهده کردید که پیش بینی‌های جناح اصلاح طلب تحقق پیدا کرد و بیش از ۶۰ درصد جامعه در انتخابات مشارکت نکردند و رای ندادند. بخش زیادی از جامعه رای دهنده که حدود ۸ و یا ۹ درصد واجدان شرایط، در انتخابات مشارکت موثر نداشتند یعنی رای سفید و یا رای باطله دادند. نرخ مشارکت در انتخابات به حدود ۳۳ درصد منتهی شد و کمترین مشارکت در طول تاریخ برگزاری انتخابات را در نظام جمهوری اسلامی رقم زد.

جناح تندرو افراطی پایداری و جناح قالیباف با ریزش رای بسیار قابل توجه مواجه شدند| رای مطهری عجیب و غریب بود

ارزیابی شما از اینکه جبهه پایداری توانست کرسی‌های حوزه تهران را بدست بیاورد چیست؟ چرا نوبخت و محمدرضا باهنر رای نیاوردند؟

در انتخابات به طور کامل همه جناح‌ها، پایگاه رایشان به صورت نسبی سر سازگاری با تعداد هواداران آنها و رای دهندگان نداشت حتی جناح تندرو افراطی پایداری و جناح قالیباف با ریزش رای بسیار قابل توجه مواجه شدند. سر لیست جناح افراطی و تندرو در انتخابات در دور پیش که ائتلاف داشتند قالیباف بود، او در آن انتخابات یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای در تهران آورد. این بار سرلیست تهران نبویان بود او در تهران کمی کمتر از ۶۰۰ هزار رای آورد یعنی در سرلیست ۶۰۰ هزار رای از دست دادند و قالیباف ۸۰۰ هزار رای از دست داده است. ۷۰ درصد آرا قالیباف ریزش و بیش از نیمی از آرای سرلیست ریزش کرد این یعنی نصف پایگاه آنها هم رای ندادند. طبعا آثار این عدم مشارکت در پایگاه رای جناح راست باعث می‌شود باهنر در کرمان رای نیاورد و امثال نوبخت هم در رشت رای نیاورد این اتفاقاتی است که افتاد. رای مطهری عجیب و غریب بود و ۱۰۰ هزار تا بود.

اصلاح طلبان معتقدند مجلس از جایگاه خود عدول کرد

ارزیابی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟

یکی از نقاط مورد اعتراض و مورد انتقاد نیروهای اصلاح طلب که در انتخابات مشارکت نکردند این است که مجلس از جایگاه خود عدول کرد، مجلسی که در قانون اساسی تعریف شده با این مجلسی که کار می‌کند تفاوت بسیار زیادی دارد. تحلیل این بود که مجلس موثر نیست و نتیجه انتخابات مردم هرچه باشد، این مجلس از تاثیرگذاری بسیار فاصله گرفته است. همچنین از جهت کارایی، تصمیم سازی و تصمیم گیری، این مجلس هیچ اثر و نقشی نخواهد داشت. کانون‌هایی خارج از مجلس تصمیم سازی و تصمیم گیری می‌کنند و مجلس صورت قانونی به آنها می‌دهد و آنها را تبدیل به ماده و انشاء می‌کند تا قانون داشته باشند و روح تصمیم گیری و روح نظارت بر حسن اجرای امور که از وظایف اصلی مجلس بوده ستانده شده است. کارکرد این مجلس، آغاز و دامن زدن به منازعات بین نیروهای سیاسی در داخل و خارج و مجلس است. من در توییتی نوشتم به جای اینکه این مجلس پایلوت و نمونه جامعه باشد و عصاره فضایل ملت باشد پیلوت جامعه است و مشعل دعواها و منازعات جامعه خواهد بود.

اگر شورای نگهبان دوباره با رئیسی بیعت کند نه تنها اصلاح طلبان بلکه نیروهای سیاسی جناح محافظه کار هم همراهی نمی‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم ارزیابی شما از وضعیت و فعالیت اصلاح طلبان چیست؟
اصلاح طلبان تقریبا یک حرف ثابت ایجابی درباره انتخابات دارند، آنها زمانی مشارکت فعال می‌کنند که انتخابات معنادار و آزاد باشد و قواعد انتخابات آزاد در آن برقرار باشد. اگر شورای نگهبان به شکلی که در گذشته و در سالهای ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ و انتخاباتی با نتیجه تعیین شده برگزار و با رئیسی بیعت کند نه تنها اصلاح طلبان بلکه نیروهای سیاسی جناح محافظه کار هم در انتخابات بعدی با این شیوه برگزاری انتخابات همراهی نمی‌کنند چون مردم با این نوع انتخابات همراهی نمی‌کنند.

۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888370

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • برگزاری انتخابات هشت حوزه به صورت الکترونیکی
  • وزیر کشور: مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در 8 حوزه انتخابیه، تمام الکترونیک برگزار خواهد شد
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟
  • منتخب مردم باید عمل‌گرایی را جایگزین شعارها کند
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟
  • بررسی سهم زنان در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی