Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، روحانیت در ادوار مختلف تاریخ ایران همواره واجد جایگاهی مؤثر بوده است. در اسناد تاریخی انقلاب هم مطالب زیادی در خصوص نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی آمده است که با مطالعه آنها کاملاً مشخص می‌شود که روحانیت چه نقش تأثیرگذاری در جامعه داشته اند. در صحیفه امام خمینی (ره) هم آمده است: «مردم، دین می‌خواهند، علما و روحانیت، خدمتگزار دین هستند، لذا آنها را دوست می‌دارند؛ والا اگر فهمیدند که، برای دنیا و حب ریاست است و امثال آن، هیچ اعتنایی به آنها نمی کنند»

ویژگی مهمی که روحانیت در تمام آن سال‌ها داشت این بود که آنها جزو رجل دینی به حساب می‌آمدند و نه رجل سیاسی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل مردم به این قشر به چشم، مردمی از جنس خودشان نگاه می‌کردند و به راحتی مسائل و مشکلات خود را با آنها در میان می‌گذاشتند چون معتقد بودند که آنها هم از خودشان هستند ضمن اینکه با توجه به اعتباری که دارند می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

شهید بهشتی در یکی از گفتگوهایش اشاره می‌کند که یکبار جلسه‌ای با امام خمینی (ره) داشتند؛ ایشان در مورد نقش روحانیت در زندگی مردم گفته بود: روحانی، باید با مردم زندگی کند و کمال روحانی در این است. سپس -امام خمینی (ره- خاطره‌ای تعریف کردند و گفتند: آن وقت‌ها که ما طلبه در اراک بودیم، خانواده مرحوم حاج آقا محسن اراکی که روحانی متعین و متحول و کیا بیادار بودند، خوب اینها در شهر اراک سیادت و آقایی داشتند هم زندگی می‌کردند.مرحوم آیة اللّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی قدس سره هم به دعوت اینها از عراق آمده بودند به اراک که آنجا، جلسات درسی داشته باشند. ریاست و نوکر و خدم و حشم، مال آن آقایان بود ولی مردم، با آنها نبودند؛ مردم با حاج شیخ بودند، که عبایش را زیر بغلش می‌گذاشت می‌آمد توی بازار. با مردم زیست کردن، این شأن روحانی است و روحانیت باید به این عامل، بیش از هر عامل دیگر توجه کند. برای این که اگر می‌خواهد روشنگر و بیانگر اسلام باشد، باید در دل مردم جای داشته باشد. اگر می‌خواهد آنها را موعظه کند، باید در قلب مردم جای داشته باشد و در متن مردم. اگر می‌خواهد آنها را ارشاد و از نظر اخلاقی اصلاح کند و تهذیب کند این باید در متن مردم باشد.

خبرنگار مهر در ادامه این گزارش مشاهدات خود از نقش و حضور روحانیت در یکی از مناطق محروم کشور در جنوب کرمان را بیان می‌کند.

منطقه محروم قلعه گنج که به گفته خود محلی‌ها آفریقای ایران یا آخر دنیا نامیده می‌شود، روستاهای زیادی با پراکندگی قومی و قبیله‌ای دارد و گهگاهی دعوا و مشکلات قومی و قبیله‌ای هم پیش می‌آید ولی بیشتر این دعواها با پادرمیانی روحانیون محله سر به خیر می‌شود.

روحانی مسجد شهر رمشک، تعریف می‌کرد که انقدر سرش شلوغ است که مثلاً در یک روز هم نماز میت می‌خواند، هم خطبه عقد، هم دو طایفه را باهم آشتی می‌دهد و در خانه‌های اهالی این روستا رفت و آمد دارد.

محمد، از ساکنان شهر قلعه گنج تعریف می‌کرد که مدتهاست دلش می‌خواهد با یکی از دخترانی که مدتهاست او را می‌شناسد ازدواج کند ولی خانواده‌ها رضایت نمی‌دهند و معتقدند که باید ازدواج حتماً فامیلی و طایفه‌ای باشد. در نهایت محمد از روحانی شهر که از قم اعزام شده خواهش می‌کند تا با خانواده او صحبت کنند و این وصلت سر بگیرد. روحانی محل هم قبول می‌کند و نزد خانواده محمد می‌رود و آنها را راضی می‌کند که به ازدواج محمد با دختری بیرون از فامیل رضایت دهند؛ پدر ومادر محمد هم به اعتبار و ارزش روحانی و اینکه او را قبول داشتند به ازادواج پسرشان با دختر خانم رضایت می‌دهند و این ازادواج صورت می‌گیرد.

یکی از نکاتی که در مناطق محروم وجود دارد این است که فقر فقط در حوزه اقتصاد نیست و این مناطق فقر فرهنگی هم دارند به همین دلیل موارد بسیاری دیده می‌شود که مردم از روی باورهای غلط و خرافه دست به کارهایی می‌زنند که هم از لحاظ دینی و شرعی و هم عرفی اشتباه است. در چنین مواقعی روحانیون حاضر در منطقه می‌توانند تا حد زیادی مؤثر باشند و کمک کنند. به عنوان نمونه در یکسری از این مناطق محروم مواردی بود که اهالی آنجا ابتدایی‌ترین آداب شرعی مثل وضو، غسل و … را بلد نبودند و یا به اشتباه انجام می‌دادند ولی روحانی حاضر در منطقه به این افراد آموزش صحیح این آداب را می‌داد و آنها را با شیوه صحیح دینداری آشنا می‌کرد. متأسفانه در سالهای اخیر با حضور شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند یکسری اعتقادات خرافه‌ای و غلط در میان مردم راه پیدا کرده که اینگونه خرافات در مناطق محروم که فقر فرهنگی دارند بیشتر است چون آموزش کمتری دیده اند و اطلاعات کمی درباره موضوعات دارند بنابراین روحانیون مستقر در این مناطق سعی می‌کنند خوانش صحیح و آموزه‌های ناب اسلام را برای مردم مطرح و معرفی کنند تا کمتر شاهد رواج اعتقادات خرافه‌ای باشیم چون در بسیاری از مواقع همین اعتقادات خرافه‌ای آسیب‌های بسیاری هم به مردم منطقه زده است. مثلاً یکی از اهالی روستا تعریف می‌کرد که در یکی از همین شبکه‌های مواردی دیده است که گفته اند اگر فلان کار را کند ثواب دارد و به بهشت می‌رود در حالیکه انجام آن کار هیچگونه توجیه عقلانی و منطقی ندارد و روحانی محل او را متقاعد کرده بود که اینگونه نیست.

در چند مورد هم شنیدیم که روحانی محله برای دعواهای خانوادگی پا درمیانی کردند و زن و شوهری که در آستانه جدایی بودند را آشتی دادند یا مثلاً دعوای دو نفر بر سر معامله یک مغازه با حضور و پادرمیانی روحانی منطقه حل و فصل شد و دونفر برای خرید و فروش آن ملک به توافق رسیدند.

روحانی مستقر در رمشک تعریف می‌کرد که موارد بسیاری در این شهر وجود دارد که مردم مشکل مالی دارند و و در مضیقه هستند. در چنین شرایطی فردی که مشکل دارد اولین جایی که به ذهنش می‌رسد برود مسجد و درخواست کمک از روحانی است. روحانی هم تلاش می‌کند با توجه به تسهیلات و امکاناتی که دارد تا جایی که ممکن است مشکل فرد نیازمند را رفع کند.

مجموع همه این مشاهدات گواه براین بود که در کل این منطقه روحانیون در زندگی روزمره و عادی مردم حضور دارند و نقش مهمی ایفا می‌کنند به طوری که هنوز که هنوز است مردم برای رفع بسیاری از مشکلات خود نزد این اشخاص می‌روند. به بیان دیگر روحانیت نقش اساسی و محوری خود که برپایه تعریف امام خمینی (ره) است را حفظ کرده است و مردم منطقه این افراد را جزوی از خود می‌دانند.

کد خبر 4857179

منبع: مهر

کلیدواژه: قلعه گنج مناطق محروم روحانیت گام دوم انقلاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قاسم سلیمانی کنفرانس بین المللی انقلاب اسلامی ایران تمدن نوین اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی معرفی کتاب قرآن تمدن اسلامی نشست علمی سردار سلیمانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضرت زهرا س مناطق محروم امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه عکس «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» با ۴۹ عکس از زندگی پس از جنگ در سوریه از ۵ هنرمند عکاس (امیر رستمی، حامد سوداچی، سعید فرجی، صابر قاضی و میثم ملکی) است که عصر یکشنبه ۲۶ فروردین در گاری خانه حوزه هنری افتتاح شد.

در این نمایشگاه، از امیر رستمی ۱۱ عکس، از میثم ملکی ۸ فریم عکس، از صابر قاضی ۴ قطعه عکس، از حامد سوداچی ۳۰ فریم عکس و از سعید فرجی ۶ عکس روی دیوار رفته است.

امیر رستمی یکی از این عکاسان حاضر در نمایشگاه عکس «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» است، درباره تجربه عکاسی از مردم سوریه گفت: این پروژه با اسپانسری موسسه بیان آغاز شد و تعدادی از تصویربرداران برای عکاسی از ماجرای بازگشت مردم سوریه به خانه‌هایشان در شرایط بحرانی جنگ عازم شهرهای مختلف سوریه شدند. من هم دوبار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به سوریه سفر کردم و هربار ۴۷ روز در آنجا ماندم.

وی درباره مواجهه با آنچه که در عکاسی از مردم سوریه تجربه کرده توضیح داد: برایم اولین نکته شوکه‌کننده در سوریه این بود که درصد بسیار کمی از مردم سوری، شیعه هستند و این بدین معنی است که ما به عنوان کشور حامی (چه حمایت استراتژیک و چه حمایت انسانی) فارغ از جنبه‌های عقیدتی برای کمک به مردم این کشور رفته‌ایم و جنگیدیم تا این کشور سقوط نکند و این کار بسیار ارزشمندی است.

رستمی اضافه کرد: نکته دیگر در مواجهه با مردم سوریه پاسخی بود که برای این سوال که چرا با این شرایط برگشتند؟ شنیدم. در سوریه خانواده ۱۱ نفره‌ای را دیدم که ۹ فرزند داشت و با سگ و گربه در کوچه‌ای بی‌انت‌ها زندگی می‌کردند. از آن‌ها پرسیدم: «کارتون چیه؟» مادر خانواده جواب داد: «همسرم کارگره». مجددا پرسیدم «خب با بازگشت اینجا چه میکنین؟» جواب داد: «اینجا خونه ماست». در همان لحظه متوجه شدم ما از کنار لفظ اینجا خانه ماست به راحتی می‌گذریم، اما آن‌ها آلونکی که تمام ستون‌ها و در و پنجره‌هایش ریخته را خانه خطاب می‌کردند و در آنجا یک امنیت ضمنی دارند. آن‌ها از هرجا به خانه‌شان بر می‌گشتند و می‌گفتند: «اینجا خونه ماست و ما متعلق به اینجا هستیم و نه جای دیگری.»


وی گفت: نکته دیگر که به واسطه عکاسی در سوریه دیدم این بود که در شهر «معلولا» که شهر مسیحیان سوریه است، چندین کلیسای مهم وجود دارد که مردمش برایشان اهمیت دارد که خود را به آن کلیساها برسانند، وقتی برای عکاسی از کلیسا می‌رفتم، مسیحیان من را دعوت به نوشیدن قهوه می‌کردند. این تعامل برایشان به قدری اهمیت داشت که اگر دعوت قهوه‌خوردن را رد می‌کردم ناراحت می‌شدند. برای این مسیحیان ایرانیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند و من این موضوع را وقتی متوجه شدم که دلیل اصرار و دعوتشان را پرسیدم و نکته‌ای شوکه‌کننده را درک کردم و آن هم این بود که بومیان شهر «معلولا» معتقد بودند که ایرانیان خونشان روی خاک این سرزمین ریخته شده و با دیگر افرادی که به سوریه آمده‌اند فرق دارند. این نوع نگاه به ایرانیان، باعث افتخارم بود. آن‌ها در شرایط سخت برگشته بودند تا خانه‌هایشان را بسازند و ایرانیان برایشان مردمی قابل احترام و دوست محسوب می‌شوند.

رستمی درباره نمایشگاه «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» تاکید کرد: آن‌چه که در این نمایشگاه به مخاطب ارایه شده گزیده‌ای از تصاویر ثبت شده است که تنوع دید عکاسان را نشان می‌دهد.

میثم ملکی که یکی دیگر از ۵ عکاسی است که آثارش در نمایشگاه «بازگشت؛ عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه» در معرض دید قرار گرفته هم درباره تجربه خود در عکاسی از مردم سوریه گفت: این نمایشگاه شامل گزیده‌ای از تصاویر عکاسی شده در سال ۱۳۹۷ است که پایان جنگ سوریه و اوایل رجوع مردم سوری به شهرهایشان بود. عکس‌های من در این نمایشگاه با رویکرد زندگی در کنار جنگ، عکاسی شده و بیشتر مربوط به منطقه فلسطینی‌نشین یرموک است. این منطقه یک میلیون نفر ساکن داشته که با ورود ۳۰۰ داعشی و ایجاد رعب و وحشت در منطقه، مردم را ناگزیر به خروج از یرموک کرده بود به طوریکه تکفیری‌ها به راحتی توانسته بودند این منطقه را تسخیر کنند.

وی بیان کرد: من برای عکاسی از منطقه فلسطینی‌نشین یرموک رفتم و دیدم افراد به بهانه‌های مختلف به آنجا رجوع می‌کنند. در آنجا دیدم که داعش تمام زندگی مردم را غارت کرده و حتی یک عکس هم از آن‌ها باقی نگذاشته بود و این صحنه‌ای بسیار دردناک برای من به عنوان عکاس بود.

این هنرمند عکاس اظهار کرد: در این موقعیت باید تمام احساسات، موقعیت و فضا را ثبت میکردم چراکه معتقدم بدون نشان دادن ویرانی پس از اشغال، کشورهایی که قصد تسخیر دیگر کشورها را دارند به نگاه و رویکرد خود ادامه می‌دهند. فکر کردم باید در فرمت تصویر وقایع و حقایق ثبت و بازگو شود، من باید عکاسی می‌کردم، فیلمبردار باید با ابزار خود فیلم آن را بسازد، شاعر نسبت به وقایع آن شعر بسراید و موزیسین از شعر شاعر به عنوان محتوای اثر خود بهره ببرد.

ملکی تاکید کرد: از نظر من تلاش‌هایی که مدافعان در سوریه انجام دادند تا خطر را دور کنند، ادبیات هنرمندانه‌ای می‌خواهد تا زمینه برقراری ارتباط هر فرد با چنین وقایعی شکل گیرد. به نظرم زبان هنر یکی از راه‌های پر نفوذ در جامعه است تا این نوع دیدگاه محکوم شده از سمت جهانیان به همه رسانده شود. جنگ شوخی نیست، جنگ درد است، جنگ ویرانی است، جنگ غارت است، جنگ مهاجرت است، جنگ آوارگی است، جنگ، چپاول نیروی انسانی متخصص است. در ایران در تمام عرصه‌ها از نیروی متخصص ایرانی استفاده می‌شود حتی اگر سطح کیفی صد نباشد، اما ما روی پای خود ایستاده‌ایم. اتفاقات اخیری که نسبت به سوریه انجام شده کار متخصصان ما است و مردم دیگر کشورها برای ما کاری انجام نداده‌اند. من هم خواستم به نوبه خود این موضوعات را در تاریخ ثبت کنم اگرچه تعیین میزان اثرگذاری آن باید از نگاه مخاطب و آیندگان بررسی شود.

نمایشگاه «بازگشت» از ۲۷ فروردین تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ و روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۱۵ الی ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان است.

کد خبر 6078706

دیگر خبرها

  • نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت
  • نوسانات بازار ارز و طلا، زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • واکنش حسن روحانی به حمله سپاه به رژیم صهیونیستی
  • حسن روحانی : صهیونیست‌ ها حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند/ جمهوری اسلامی ایران یک منطقه امن می‌خواهد
  • حسن روحانی: صهیونیست‌ها درس بگیرند و حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند
  • حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد/ ما منطقه امن می‌خواهیم/ باید خودانتقادی را آغاز کنیم/ کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد /باید خودانتقادی را آغاز کنیم /کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است