Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه یک استاد زبان و ادبیات فارسی معتقد است، هر دو زبان میهنی و زبان بومی، زبان مادری ایرانیان است و پاسداشت یکی از این دو در گرو پاسداشت دیگری است.

میرجلال الدین کزازی به مناسبت روز جهانی زبان مادری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه زبان مادری نامی دیگر برای زبان بومی است، گفت: در ایران ما که از دیرترین روزگاران سرزمینی است که در آن تیره های گوناگون می‌زی‌اند، تیره هایی که همه خود را ایرانی می دانند، اما گاه گویش یا زبانی دیگرسان دارند، زبان مادری دو کارکرد و معنا می‌تواند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یک معنای زبان مادری در ایران، زبان مادری فراگیر است. آن زبان، زبانی است که همه ایرانیان آن را به کار می برند، هنگامی که می‌خواهند با یکدیگر سخن بگویند یا در زبانی بسرایند و بنویسند که دیگر هم میهنانشان آن را بتوانند دریافت، در این کاربرد و معنا زبان مادری برابر می افتد با «زبان میهنی» و آن را می‌توانیم زبان مادری فراگیر بنامیم.

کزازی تصریح کرد: از سوی دیگر هر کدام از تیره‌ها و تبارهای ایرانی آنچنان که گفته شد می‌توانند به گویش بومی سخن بگویند که زبان فراگیر همگانی نیست و زبان مادری در این معنا و کابرد هم به کار می‌تواند رفت.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر پاسداشت این دو زبان مادری، گفت: این هردو؛ زبان مادری فراگیر و زبان مادری هر تیره را ایرانیان می باید بویژه در این روزگار از گزند و آسیب پاس داشت.

وی تاکید کرد: به آواز بلند می‌گویم، پاسداشت یکی از این دو زبان مادری در گرو پاسداشت دیگری است. کسی که زبان مادری تیره‌ای خویش را گرامی نمی دارد به ناچار دربند آن نیز نیست که زبان مادری فراگیر را ارج بنهد و از زیان و آسیب به دور بدارد و وارونه آن هم درست است، کسی که زبان میهنی فراگیر را خوار می‌شمرد پیداست اگر زبان بومی و تیره‌ای نیز داشته باشد، پروای این زبان را هم نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: از آن روی که زبان های گوناگون در جهان آماج آسیب ها و گزندهای گران شده‌اند بسیاری از آنها به دریغ دردانگیز از میان رفته اند و پاره ای هم در سرنشیب نابودی نهاده اند، از این روی روزی را روز "زبان مادری" نامیده اند تا جهانیان به بهانه این روز به زبان مادری بیندیشند و ارج و ارزش آن را بدانند و بکوشند که این زبان را از آماج تباهی و تیرگی و زیان و آسیب بدور بدارند. این پروای پسندیده به ویژه نزد ایرانیان ارج و ارزش بیشتر دارد، زیرا آنچنان که پیش تر هم گفته شد ایران سرزمینی است که زبان ها و گویش های گوناگون در آن روایی داشته و دارد.

وی تاکید کرد: بارها گفته ام و بار دگر می‌گویم، اگر واژه ای از هرکدام از زبان ها و گویش‌های ایرانی  بمیرد، ایرانی راستین آوازه در خواهد افکند که فلان روز در فلان جای گرد هم خواهیم آمد تا در سوگ واژه بموییم. مرگ واژه مرگی است اندوه وار و دریغ انگیز، زیرا اگر واژه ای بمیرد پهنه ای از فرهنگ و تاریخ و پیشنیه ایرانی ما را با خود خواهد می‌راند، پس ارج واژه ها و زبان‌هایمان را بدانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری كرمانشاه منطقه کرمانشاه میرجلال الدین کزازی زبان وادبیات فارسی زبان مادری زبان مادری دو زبان زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مهاباد، امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

رضا مقدم افزود: با هدف افزایش عملکرد محصول، ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذر پرورشی گندم جهت کشت در بین کشاورزان پیشرو میاندوآب توزیع شده است.

او ادامه داد: با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم به کشت بذر مادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت بذر پرورشی اختصاص یافته و ۹۴۲ تن بذر گواهی شده گندم در بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار داشت: تاکنون در ۱۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از مزارع گندم با علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ و در چهار هزار و ۵۵۱ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبازره انجام گرفته است.

 

دیگر خبرها

  • مراسم پاسداشت عملیات تنبیهی وعده صادق + فیلم
  • سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز
  • انفجار بمب در خودروی یکی از مسئولان ارشد اتحادیه میهنی عراق
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • کانتورینگ صورت برای انواع فرم های صورت
  • همه چیز درباره فصل سوم سریال «سرزمین مادری»؛ زمان پخش و بازیگران جدید
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد