Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- خبرهای خوب درباره پیشرفت در مهار کرونا، افزایش درمان شدگان و گام اساسی در ساخت واکسن ویروس کرونا مخابره می شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبر خوب اینکه برای نخستین بار شمار درمان شدگان بیماری از مرز دو هزار نفر گذشت و روز جمعه به 2 هزار و 1‍9 نفر رسید و جمعا 18 هزار و 438 نفر تاکنون معالجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سطح جهان 76 هزار و 716 نفر به کرونا مبتلا شده اند که 75 هزار و 465 نفر از آنها در چین هستند و شمار کل فوتی ها تا روز جمعه 2 هزار و 247 نفر گزارش شده است.
جایو جیان پینگ رییس تیم مبارزه با کرونا در استان هوبی در مرکز چین گفت که به رغم کاهش شمار مبتلایان اصلا نمی توانیم تدابیر را کاهش دهیم. حتی کسانی که هم درمان شده اند ممکن است دوباره علایمی از بیماری داشته باشند.
او افزود که الان چنین مواردی اتفاق افتاده است که بسیار خطرناک است. این گونه بیماران نمی توانند آزادانه رها شوند و نمی توان آنها را در بیمارستان دوباره بستری کرد و باید برای نگهداری آنها فضای جدیدی مهیا کرد.

ابتکار وزارت بهداشت انگلیس برای اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا
دولت انگلیس با ایجاد یک پایگاه اینترنتی ، اطلاعات درباره ویروس کرونا را به صورت روزانه و به صورت برخط (online ) منتشر می کند.
پس از انتشار ویروس کرونا در جهان، دولت انگلیس با گشودن صفحه‌ای در اینترنت، اطلاعات در این باره را به آگاهی مردم این کشور می‌رساند. در این صفحه که به صورت برخط، در دسترس همگان است، اطلاعات روزآمد می‌شود و همگان از وضعیت این بیماری در جهان و انگلیس، آگاه می‌شوند.
این اطلاعات که با کمک وزارت بهداشت و درمان آماده می‌شود، گسترش ویروس کرونا در چین، شمار مبتلایان در انگلیس، نشانگان بیماری و توصیه‌های سفر به خارج را در بر دارد.
در صفحه اینترنتی دولت انگلیس درباره ویروس کرونا، اقدامات دولت در این زمینه نیز به آگاهی همگان می‌رسد. تاکنون 9 نفر انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده اند که شماری از آنان، پس از بهبود از قرنطینه خارج شده اند. رئیس سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس، خطر این ویروس برای عموم مردم را "کم تا متوسط" اعلام کرده است. در این صفحه از انگلیسی‌هایی که در 14 روز اخیر از سرزمین اصلی چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی و ماکائو به این کشور بازگشته اند و نشانگانی همچون سرفه، تب و یا تنگی نفس - حتی در صورتی که این نشانگان خفیف باشند - دارند خواسته شده است تا خود را داوطلبانه منزوی سازند و تا دو هفته از منازلشان بیرون نیایند و در صورت بروز علایم بیماری ناشی از ویروس کرونا با شماره تلفن شرایط اضطراری وزارت بهداشت و درمان انگلیس، فورا تماس بگیرند.
براساس اطلاعات این صفحه اینترنتی درباره ویروس کرونا، تا امروز جمعه 4916 نفر در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته اند که 9 مورد مثبت تشخیص داده شده اند، اما در این پایگاه اینترنتی به شمار افراد قرنطینه در این کشور اشاره‌ای نشده است. در این صفحه نوشته شده است تا زمان ریشه کنی ویروس کرونا، اطلاعات این صفحه هر روز ساعت 14 روزامد می‌شود.

تلاش‌ها برای کنترل ویروس کرونا نتیجه بخش بوده است
وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد تلاش‌های چین برای کنترل شیوع مرگبار ویروس جدید کرونا موثر بوده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس پرس از وینتیان، وزیر خارجه چین این کاهش موارد آلودگی به ویروس کرونا را به اقدام قوی این کشور علیه این ویروس نسبت داد.
وی پیش از گفتگو با کشور‌های عضو آسه آن در لائوس اعلام کرد شیوع ویروس کرونا به رغم بیم جهانی قابل کنترل و قابل درمان است.
این مقام ارشد چین در نشستی در وینتیان با اشاره به کاهش شدید شمار موارد جدید آلودگی به این ویروس در چین گفت: «چین نه تنها از مردم خود بلکه از همه جهان محافظت می‌کند.»

چین در مهار کرونا پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین روز پنج شنبه کاهش شدید موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا را در این کشور گزارش کرد که امید‌ها را درباره نزدیک شدن به مهار این ویروس افزایش داد، اما ژاپن با تشدید این بحران مواجه است، زیرا دو مسافر از یک کشتی کروز قرنطینه شده، جان خود را از دست دادند.
آمار تلفات ناشی از این ویروس با مرگ 114 نفر دیگر به 2118 نفر رسید، اما مقامات بهداشتی چین کمترین میزان ابتلای به این ویروس را در نزدیک به یک ماه در استان هوبی، مرکز شیوع این ویروس، گزارش کردند.

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع گسترده تر ویروس کرونا
هرچقدر توانایی نهادهای ذی ربط و بیمارستان ها و ارگان های پزشکی و بهداشتی برای شناسایی ویروس کرونا از جمله در کشور ما ایران بالاتر باشد، به همان نسبت می توان از شیوع گسترده تر ویروس جلوگیری کرد.
یکی از علت هایی که باعث شد تا در روزهای نخست شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین افزایش یابد، شناخت دیرهنگام این ویروس بود. تجربه ای که می تواند برای جلوگیری از یک شیوع گسترده در ایران بسیار مفید باشد.
براوردهای اولیه نشان می دهد که بسیاری از بیماران در کانون شیوع این بیماری در مرکز چین برای مدتی پس از 10 روز تب و علایم دیگر بیماری، در بیمارستان ها بستری شده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند.
همین زمان کافی بود که هر فرد بیماری دهها نفر دیگر را نیز بیمار کند. برای نمونه یکی از این مبتلایان یک کارمند شهر پکن بود که وقتی از ووهان به پایتخت بازگشت ابتدا دو عضو خانواده خود را آلوده کرد.
او سپس به یک مهمانی رفت و در آنجا نیز چند نفر دیگر مبتلا شدند و پس از حاضر شدن در محل کار تعداد دیگری را آلوده کرد و نهایتا همین فرد باعث ابتلای 11 نفر دیگر به ویروس کرونا شد.
به همین سبب پزشکان و کارشناسان چینی تلاش گسترده ای کرده اند تا راه های شناسایی بیماران را تسریع کنند.
در ابتدا از بیمارانی که پس از مدت با علایم کرونا بستری شدند، آزمایش خون گرفته می شد و بین 2 تا 3 روز زمان لازم بود تا ابتلای آنها تایید شود.
همین مساله هم خطر ابتلای دیگران به کرونا را افزایش می داد، هم جان بیمار را به خطر می انداخت و هم اینکه باعث می شد تا برای مدت طولانی شمار بیماران افزایش یابد.
بیمارستان های ووهان در مرکز چین نهایتا اعتراف کردند که شناسایی دیرهنگام بیماران یکی از اصلی ترین موانع آنها برای مهار کرونا در روزهای ابتدایی بوده است.
درست از 15 روز قبل که روش های سریعی برای شناخت بیماران پیدا شد، شمار مبتلایان روز به روز کاهش یافته و روش های درمانی توام با داروهای سنتی و غربی نیز باعث افزایش ضریب معالجه شدگان شده است.
سریعترین روشی که الان در بیمارستان های چین برای شناسایی بیماری بکار گرفته می شود، سی تی اسکن از بیمار است.
موضوع مهم اینجاست که فرد به محض اینکه سی تی اسکن می شود علایم بیماری در او دیده می شود.
این مساله مشخصا به منزله این نیست که او به کرونا مبتلا شده است بلکه سی تی اسکن همه افراد مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه را شناسایی می کند.
در همین ارتباط وقتی که فرد مشخصا بیمار تشخیص داده می شود و پس از آن فورا تحت قرنطینه قرار می گیرد تا آزمایش های دقیقتر و زمان بر تر برای شناسایی کرونا شروع می شود.
درواقع پزشکان چینی با این کار موجب شدند تا همه افراد بیمار از غیرمبتلایان جدا شوند. همین باعث شد تا شمار کسانی که در 15 روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند بسرعت کاهش یابد و نهایتا الان به 394 نفر رسیده است که فقط 35 نفر در خارج از کانون شیوع بوده است.
جانگ شیایوچوان از پزشکان بیمارستان ووهان می گوید بیمارانی داشتم که 9 روز تب داشتند ولی آزمایش خون آنها پس از دو روز نتیجه را اعلام می کرد.
او گفت: پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سرعت شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه و سرماخوردگی معمولی را افزایش دهیم.
پزشکان و کادرهای درمانی می گویند که تا قبل از انجام سی تی اسکن بیماران مانند مار به دور بیمارستان های شهر ووهان حلقه زده بودند و از هر جایی صدای سرفه های خشک به گوش می رسید، ولی به محض شناسایی سریع، شمار مبتلایان رو به کاهش گذاشت.
او افزود که برای این کار به سراغ سی تی اسکن رفتیم. خیلی سریع هر فرد بیمار با علایم کرونا شناسایی و بستری می شد و بعد آزمایش های تکمیلی انجام می شد و کسانی که بیماری معمول داشتند از مبتلایان به کرونا جدا می شدند تا موارد انتقال بیماری به حداقل برسد.
او می گوید که ما اقدامی فوق العاده را در زمانی فوق العاده انجام دادیم. عامه مردم از این امر استقبال کردند و خیلی سریع بیماران واقعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.
جانگ گفت که به همه پزشکان توصیه می کند که قبل از هر اقدامی بیمار را مورد سی تی اسکن قرار دهند تا معلوم شود چه وضعیتی دارد و شاید به ذات الریه مبتلا باشد و پس ازآن به سراغ آزمایش های تکمیلی بروند.
این پزشک چینی که پیشنهاد سی تی اسکن را برای نخستین بار به دولت و مردم داد و شبکه های اجتماعی از او استقبال کردند، گفت: سی تی اسکن بسیار راحت است و سریع جواب می دهد.
او افزود که کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده باشند عمدتا در دو ریه خود ضایعاتی دارند که در سی تی اسکن احتمالا قابل مشاهده است.
دولت چین دقیقا پس از طرح این پیشنهاد اعلام کرد که همه بیمارستان های استان خوبی محل شیوع بیماری باید ابتدا سی تی اسکن بیمار را در بدو ورود به کلینیک و بیمارستان انجام دهند تا ابتدا نوع بیماری او معلوم شود و سپس از کیت های پزشکی برای آزمایش های قطعی برای تشخیص کرونا استفاده کنند.

گام اساسی در ساخت واکسن ویروس کرونا
محققان دانشگاه آستین (AUSTIN) در ایالت تگزاس آمریکا گامی اساسی را در ساخت واکسن ویروس کرونا برداشتند.
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، این دانشمندان تصویری سه بعدی از بخشی از ویروس کرونا را ساختند. این بخش پروتئین این ویروس را تشکیل می دهد. با شناسایی شکل پروتئین این ویروس گامی اساسی در جهت ساخت واکسن آن برداشته شد.
محققان و شرکتهای دارویی در تلاشند تا واکسنها و روشهای درمانی را برای مبارزه با ویروس کرونا که در ماه دسامبر در چین شیوع پیدا کرد و به شمار دیگری از کشورها گسترش یافته است، تولید کنند.
هیچ درمان اثبات شده ای برای بیماری ناشی از این ویروس وجود ندارد و متخصصان می گویند تهیه واکسن ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. امید این است که قرنطینه های بیماران در چین و کشورهای دیگر جلوی شیوع این ویروس را بگیرد تا دانشمندان بتوانند ابزاری برای مبارزه با آن تهیه کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا ایران درباره ویروس کرونا کرونا مبتلا شده ویروس کرونا ویروس کرونا شمار مبتلایان بیمارستان ها شیوع گسترده مرکز چین مهار کرونا ساخت واکسن سی تی اسکن نفر دیگر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم

عصر ایران- آیا می دانید کدامیک از داروهای کنونی در جهان رکورد دار گران قیمت ترین ها در صنعت داروسازی هستند؟

شماره یک: Lenmeldy 

داروی Lenmeldy محصولی از شرکت اُرچارد تراپیوتیکس با هزینه ای 4/25 میلیون دلاری، گران قیمت ترین داروی جهان به شمار می رود! Lenmeldy یا (atidarsagene autotemcel) اولین داروی ژن درمانی مورد تایید FDA‌ که به تازگی مجوزهای لازم را کسب کرده است، برای درمان کودکان مبتلا به لکودیستروفی متاکروماتیک یا به اختصار MLD مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لکودیستروفی متاکروماتیک یک بیماری ژنتیکی ناتوان کننده و نادر است که بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد. این بیماری به دلیل کمبود آنزیمی به نام آریل سولفاتاز A (ARSA) ایجاد و منجر به تجمع سولفاتیدها (مواد چرب) در سلول ها می شود. این تجمع باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی شده و با از دست دادن عملکرد حرکتی و شناختی و مرگ زودرس تظاهر می یابد. تخمین زده می شود که MLD از هر 40000 نفر در آمریکا یک نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. لازم به ذکر است که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و درمان معمولا بر مراقبت های حمایتی و مدیریت علائم تمرکز دارد.

بدین ترتیب Lenmeldy اولین گزینه درمانی مورد تایید FDA برای کودکانی است که به این بیماری ژنتیکی نادر مبتلا هستند. این دارو یک انفوزیون تک دوز شخصی سازی شده است و از سلول‌ های بنیادی خونساز خود بیمار (HSCs) ساخته می‌ شود که از نظر ژنتیکی برای جای دهی نسخه ‌های عملکردی ژن ARSA اصلاح شده‌ اند.

شماره دو: Hemgenix

هزینه: 3.5 میلیون دلار برای هر تک دوز

شرکت داروسازی تولید کننده: CSL برینگ

مورد مصرف: هموفیلی B

تایید FDA: تاریخ 22 نوامبر 2022

داروی Hemgenix یا (etranacogene dezaparvovec-drlb) برای درمان هموفیلی B، یک اختلال خونریزی دهنده نادر و مادام العمر تایید شده است. به عنوان یک انفوزیون داخل وریدی (IV) یکبار مصرف، با قیمت 3.5 میلیون دلاری، این محصول رکورد دومین داروی گران قیمت دنیا را به خود اختصاص داده است. Hemgenix به افراد مبتلا به هموفیلی B اجازه می دهد تا فاکتور IX مورد نیاز خود (یک عامل انعقاد خون) را تولید کنند و بدین ترتیب می تواند خطر خونریزی را با یک دوز کاهش دهد.

هموفیلی B یک اختلال خونریزی دهنده نادر است که توسط یک نقص ژنتیکی ایجاد و منجر به تولید ناکافی فاکتور IX می شود؛ پروتئینی که عمدتا توسط کبد تولید شده و به تشکیل لخته های خون کمک می کند. افراد مبتلا به این بیماری به ویژه در برابر خونریزی در مفاصل، عضلات و اندام های داخلی خود آسیب پذیر هستند که منجر به درد، تورم و آسیب مفاصل می شود. به طور معمول، بیماران مبتلا به هموفیلی B باید به برنامه ‌های دقیق، پرهزینه و مادام العمر تزریق فاکتور IX پایبند باشند.

داروی مورد نظر یک محصول ژن درمانی مبتنی بر وکتور آدنو ویروسی است. این دارو دستورالعمل‌ های ژنتیکی DNA را به کبد، یعنی جایی که پروتئین‌ های فاکتور IX تولید می‌ شوند، انتقال می‌ دهد. این دستورالعمل ‌های ژنتیکی در سلول‌ های هدف باقی می‌ مانند، اما عموما به بخشی از DNA خود فرد تبدیل نمی‌ شوند. 

شماره سه: Elevidys

هزینه: 3.2 میلیون دلار برای هر تک دوز 

شرکت داروسازی تولید کننده: سارپتا

مورد مصرف: دیستروفی ماهیچه ای دوشن (DMD)

تایید FDA: تاریخ 22 ژوئن 2023

داروی Elevidys یا (delandistrogene moxeparvovec-rokl) برای درمان کودکان 4 تا 5 ساله مبتلا به دیستروفی ماهیچه ای دوشن (DMD) با جهش تایید شده در ژن DMD به کار می رود.

این دارو به صورت انفوزیون داخل وریدی (IV) یک بار مصرف و با قیمت 3.2 میلیون دلار تجویز می شود. بیمارانی که برای درمان انتخاب می شوند، تیتر آنتی‌ بادی اتصال کل anti-AAVrh74 کمتر از 1:400 دارند. Elvidys نباید در بیمارانی که دچار حذف اگزون 8 و/یا اگزون 9 در ژن DMD شده اند، استفاده شود.

دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) شایع ترین شکل دیستروفی عضلانی دوران کودکی است و معمولا در پسران رخ می دهد. این یک بیماری دژنراتیو ارثی است که منجر به ضعف عضلانی و از بین رفتن بافت عضلانی شده و با گذشت زمان نیز بدتر می شود. میانگین امید به زندگی حدود 27 سال است.

بیماری DMD توسط جهشی در ژن دیستروفین ایجاد و منجر به تولید سطوح پایینی از پروتئین دیستروفین می شود. این پروتئین برای تقویت فیبرهای عضلانی لازم است. Elevidys به منظور درمان علت زمینه ‌ای DMD با مکانیسم انتقال ژن طراحی شده و در واقع یک دیستروفین کوتاه‌ شده عملکردی (به نام Elevidys micro-dystrophin) را برای بافت عضلانی کد می‌ کند.

شماره چهار: Skysona

هزینه: 3 میلیون دلار برای هر تک دوز 

شرکت داروسازی تولید کننده: بلوبرد بایو

مورد مصرف: آدرنولکودیستروفی مغزی (CALD)  

تایید FDA: تاریخ 16 سپتامبر 2022

داروی ژن درمانی Skysona یا (elivaldogene autotemcel یا eli-cel) به عنوان نخستین خط درمانی با هدف کند کردن پیشرفت اختلال عملکرد عصبی مغزی در پسران 4 تا 17 ساله با آدرنولکودیستروفی مغزی اولیه فعال (CALD) تایید شد.

این دارو از سلول ‌های بنیادی خود بیمار ساخته شده و برای تولید یک آنزیم عملکردی به نام ALDP (پروتئین آدرنولکودیستروفی) تغییر یافته که دارای یک کپی از ژن مد نظر است. Skysona به صورت انفوزیون داخل وریدی (IV) تک دوز با هزینه 3 میلیون دلار در دسترس است.

آدرنولکودیستروفی مغزی (CALD) یک بیماری عصبی نادر، ارثی و کشنده است که عمدتا در پسران جوان (سن متوسط شروع 7 سال) رخ می دهد. CALD به دلیل جهش در ژن ABCD1 رخ می دهد که از تولید آنزیم ALDP جلوگیری می کند. این امر از تجزیه اسیدهای چرب بسیار بلند زنجیره جلوگیری کرده و منجر به تخریب غلاف میلین می شود که عصب را احاطه کرده است.

CALD باعث از دست دادن توانایی برقراری ارتباط، کوری قشری، نیاز به تغذیه با لوله، بی اختیاری اعمال فیزیکی وابستگی به صندلی چرخدار یا از دست دادن کامل حرکت ارادی می شود. تقریبا نیمی از بیمارانی که درمان نمی‌ شوند، در عرض 5 سال پس از شروع علائم از دست می روند.

شماره پنج: Zynteglo

هزینه: 2.8 میلیون دلار برای هر تک دوز 

شرکت داروسازی تولید کننده: بلوبرد بایو

مورد مصرف: تالاسمی بتا

تایید FDA: تاریخ 16 سپتامبر 2022

داروی Zynteglo یا (betibeglogene autotemcel یا beti-cel) یک محصول ژن درمانی و وکتور لنتی ویروسی (LVV) است که برای درمان بیماران بزرگسال یا کودکان مبتلا به بتا تالاسمی که نیاز به تزریق منظم گلبول قرمز (RBC) دارند تایید شده است. Zynteglo به طور خاص برای هر بیمار از سلول های بنیادی خودش ساخته و به صورت انفوزیون داخل وریدی تک دوز (IV) با هزینه 2.8 میلیون دلار تجویز می شود.

بتا تالاسمی یک بیماری نادر و ژنتیکی خونی است که می تواند منجر به کم خونی شدید و وابستگی مادام العمر به تزریق گلبول های قرمز خون شود، فرآیندی طولانی که بیماران معمولا هر 2 تا 5 هفته یک بار تحت آن قرار می گیرند.

دار‌وی مذکور با افزودن نسخه‌ های عملکردی شکل اصلاح‌ شده ژن بتا گلوبین به سلول‌ های بنیادی خونساز خود بیمار عمل می‌ کند. این ژن به سلول های بیمار در خارج از بدن (ex-vivo) اضافه و سپس به بیمار تزریق می شود. این فرآیند می تواند منتج به ایجاد سطوح طبیعی یا نزدیک به نرمال هموگلوبین تام شود و در نتیجه نیاز به تزریق منظم گلبول های قرمز را برطرف کند.

شماره شش: Zolgensma

هزینه: 2.1 میلیون دلار برای هر تک دوز 

شرکت داروسازی تولید کننده: نوارتیس

مورد مصرف: آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)

تایید FDA: تاریخ 24 مه 2019

داروی Zolgensma یا (onasemnogene abeparvovec-xioi) یک ژن درمانی نجات بخش است که برای درمان آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) در کودکان زیر 2 سال تایید شده است. Zolgensma به صورت درمان انفوزیون داخل وریدی (IV) تک دوز با هزینه کلی 2.125 میلیون دلار تجویز می شود.

این دارو با جایگزینی ژن معیوب یا از دست رفته بقای سلول عصبی حرکتی 1 (SMN1) برای درمان علت اصلی SMA و توقف پیشرفت بیماری وارد عمل می شود. گفتنی است که این محصول به طور بالقوه یک گزینه درمانی نتیجه بخش در نظر گرفته می شود.

آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) یک بیماری نادر نورون حرکتی ژنتیکی است که منجر به مشکلات تنفسی، اختلال در بالا نگه داشتن سر و بلع می شود. اکثر کودکان مبتلا به SMA به دلیل ناتوانی در تنفس (نارسایی تنفسی) از دوران کودکی خود جان سالم به در نمی برند.

شماره هفت: Myalept 

هزینه: 1.3 میلیون دلار سالیانه

شرکت داروسازی تولید کننده: امریت

مورد مصرف: لیپودیستروفی/ کمبود لپتین 

تایید FDA: تاریخ 24 فوریه 2014

داروی Myalept یا (مترلپتین برای تزریق) به عنوان یک متد درمانی جایگزین برای درمان عوارض ناشی از کمبود لپتین علاوه بر رژیم غذایی و همچنین در بیماران مبتلا به لیپودیستروفی ژنرالیزه مادرزادی یا اکتسابی مورد تایید FDA قرار گرفته است. لیپودیستروفی می تواند از طریق ژن ها به ارث برسد یا حتی فرد بدون هیچ علت شناخته شده ای به آن مبتلا شود. 

لیپودیستروفی یک بیماری نادر است که بر نحوه ذخیره و استفاده بدن از چربی تاثیر می گذارد. در این وضعیت چربی ممکن است در مکان هایی که نباید حضور یابد، مانند خون و اندام ها. بیماران مبتلا به لیپودیستروفی ژنرالیزه اغلب دچار مقاومت شدید به انسولین، دیابت یا سطوح بالای تری گلیسیرید (هیپر تری گلیسیریدمی) می شوند که می تواند منجر به التهاب پانکراس شود.

داروی مورد بحث به صورت تزریق زیر جلدی و با فواصل یک بار در روز تجویز می شود. در صورت آموزش صحیح، بیمار می تواند خودش دارو را در خانه مصرف کند. یک ویال 11.3 میلی گرمی حدود 6188 دلار قیمت دارد و دوز آن بر اساس وزن بیمار تعیین می شود. به عنوان مثال، یک بیمار ممکن است حدود 18 ویال در ماه استفاده کند، بنابراین هزینه دارو گاها حتی به بیش از 1.3 میلیون دلار در سال می رسد.

شماره هشت: Danyelza

هزینه: 1.2 میلیون دلار سالیانه

شرکت داروسازی تولید کننده: وای-مبز تراپیوتیکس

مورد مصرف: نوروبلاستوما

تایید FDA: تاریخ 25 نوامبر 2020

داروی Danyelza یا (naxitamab-gqgk)  با دوز 40 میلی‌ گرم در 10 میلی‌ لیتر برای درمان بزرگسالان و کودکان 1 ساله و بالاتر با نوروبلاستوما پرخطر در استخوان یا مغز استخوان در کنار GM-CSF تایید شده است. این محصول در بیمارانی که به درمان قبلی پاسخ نسبی، جزئی یا پایدار نشان داده اند، کاربرد دارد. به معنای دیگر مناسب بیمارانی است که پیشرفت کرده اند یا پاسخ ناقص به درمان داشته اند.

نوروبلاستوما یک تومور جامد است که در سیستم عصبی، خارج از مغز و اغلب در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می شود. این سلول های توموری می توانند به سایر نقاط بدن مانند استخوان یا مغز استخوان پخش شوند (متاستاز). برخی از تومورها قابل درمان هستند، اما اکثریت آنها بسیار تهاجمی اند.

داروی Danyelza به عنوان یک آنتی بادی مونوکلونال متصل شونده به GD2 طبقه بندی می شود. این دارو با اتصال به سلول های توموری وارد عمل می شود و سیگنالی را به سیستم ایمنی می فرستد تا به مقابله با سلول های سرطانی بپردازد.

شماره نه: Zokinvy

هزینه: 1.2 میلیون دلار سالیانه

شرکت داروسازی تولید کننده: ایگر بایوفارماسیوتیکالز

مورد مصرف: پیری زودرس یا پروگریا و سندرم‌ های پروجروید 

تایید FDA: تاریخ 20 نوامبر 2020

داروی Zokinvy یا (lonafarnib) برای درمان سندرم هاچینسون-گیلفورد پروگریا و سندرم‌ های پروجروید استفاده می‌شود. Zokinvy در بزرگسالان و کودکان 12 ماهه و بالاتر با مساحت سطح بدن (BSA) 0.39 متر مربع و بیشتر تجویز می شود. Zokinvy می تواند جرقه بقا در بیماران مبتلا به بیماری پیری زودرس ژنتیکی محسوب شود.

پروگریا یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر یعنی پیری زودرس است که مرگ را در بیماران جوان تسریع می کند. کودکان درمان نشده مبتلا به پروگریا به طور متوسط در سن 14.5 سالگی بر اثر بیماری قلبی می میرند. تقریبا 20 کودک و جوان در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند.

شماره ده: Kimmtrak

هزینه: 1.1 میلیون دلار سالیانه

شرکت داروسازی تولید کننده: ایمونوکور

مورد مصرف: ملانوما یووه‌آل

تایید FDA: تاریخ 25 ژانویه 2022

در ژانویه 2022، سازمان غذا و دارو آمریکا کیمتراک یا (tebentafusp-tebn) را به عنوان یک فرآورده ایمونوتراپی برای درمان بیماران بالغ مبتلا به ملانوم یووه‌آل که به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته یا نمی‌ توان آن را با عمل جراحی درمان کرد، مورد تایید قرار داد. 

ملانوم یووه‌آل شکل نادر و تهاجمی سرطان چشم است. تا 50 درصد از افراد مبتلا به این بیماری در نهایت به سرطان در سایر قسمت های بدن خود نیز مبتلا می شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پُرهزینه ترین داروی تجویزی در ایران/ پُرمصرف‌ترین داروها کدامند

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بیمارستان امام حسن دزفول دومین بیمارستان مجهز کشور در درمان سرطان
  • بهره مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد